|   15:07:40
דלג
  משה כרמל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

תרבות עיוות הציטוט <br>

במסגרת המערכה להפלת נתניהו משתמשת התקשורת הישראלית בכל הכלים האפשריים כדי להכפיש את רה"מ נתניהו ומשפחתו בין היתר הוא מוצג כמי שנאה דרש מאולמרט להתפטר אך לא נאה מקיים כשהוא באותו מצב האומנם?
17/09/2017  |   משה כרמל   |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו. נזעק בצדק [צילום: אבי אוחיון/GPO]

לאחרונה שומעים אנו פעם אחר פעם שמצטטים את בנימין נתניהו, כאילו בשעתו, כשאהוד אולמרט היה בחקירות הוא טען שראש ממשלה בחקירות לא יכול לתפקד. לדוגמה, ראש האופוזיציה יצחק הרצוג התראיין בגל"ץ לרזי ברקאי ודחק בנתניהו להתפטר כשהוא מצטט, לדבריו, את מה שאמר נתניהו לאולמרט ב-2008: "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל". הוא הוסיף ואמר: "קיים חשש אמיתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי ולכן הדבר הנכון הוא שהוא יחזיר את המנדט לבוחר". אחד המקרים הבולטים, שגם קיבל תהודה ויראלית ברשת, היה כשניצן הורוביץ השמיע את הציטוט לח"כ דודי אמסלם. אמסלם, שחשב שזה ציטוט רלוונטי לאירועים, ביטל את זה כדברים הזויים של איזה שמאלני וזכה לקיטונות של עלבונות. אבל מסתבר שהורוביץ טמן לו פח ולא היה מספיק הגון להביא את הרקע המלא. הוא לא סיפר לו שהקטע גזור ותפור, ובוודאי לא סיפר לו שהקטע הוצע מהקשרו. דומה הדבר להצגת חצי תמונה ולגלוג על מי שלא זיהה אותה. לא ח"כ אמסלם היה ראוי לעלבון אלא דווקא הורוביץ. אנחנו יודעים שחצי אמת גרועה משקר וניצן הורוביץ סיפר רק רבע.

גם משה נגבי איש השמאל, שמתהדר באצטלה של מגן החוק והצדק, ומתפקד (?!) כפרשן משפטי ברשת ב' אינו בוחל בשימוש בציטוט מעוות, או למצער אינו טורח לאמת אותו. בשבת ב-5.8.2017, בתוכניתו "דין ודברים", אמר המשפטן איש השמאל משה נגבי (דקה 06:07): "נתניהו עצמו אמר שרה"מ אולמרט לא יכול להמשיך בתפקידו ...כי יש סכנה שיקבל החלטות מתוך הלחץ של החקירות".

האמנם נתניהו אמר שראש ממשלה, מעצם זה שהוא שקוע בחקירות צריך להתפטר וללכת הביתה?! דבר זה מנוגד לחוק יסוד הממשלה. קצת תמוה שנתניהו, שבעצמו סבל מניסיונות להפילו על-ידי תפירת תיקים (בוודאי על-פי תפיסתו), תמך בזה. אז הלכתי לבדוק את המקור. מסתבר, בהבנת הנקרא, שבעצם, נתניהו אמר משהו אחר: רה"מ אולמרט צריך להפסיק לנהל מו"מ לנסיגה מהגולן מאחר שכל תכלית המו"מ לנסיגה היא לחלץ אותו מהחקירות. לכן צריכות כל המפלגות להתנגד לכך וללכת לבחירות.

הרקע היה כזה: ב-8.5.2008 הוסר חלקית צו איסור הפרסום על חקירות אולמרט. מתברר שאולמרט חשוד בקבלת שוחד במאות אלפי דולרים. באותו יום מודיע אולמרט - אם יוגש נגדי כתב אישום אתפטר. במקביל, כמעט מיד, הוא פותח במו"מ לנסיגה מהגולן.

ב-21.5.2008 מודיעות ישראל וסוריה על פתיחת שיחות שלום. השיחות הללו מעוררות סערה ודיון ציבורי נוקב (ראו פרסום המכון למחקרי ביטחון לאומי - יוני 2008, בפרק 4: "לפי סקרי דעת קהל רוב הציבור הישראלי מתנגד לנסיגה מהגולן ואינו מאמין בכוונות השלום של הסורים. הדיון הציבורי בישראל התמקד בשאלה, האם ראוי שראש ממשלה תחת חקירה ינהל משא-ומתן מדיני רגיש או להפך, האם החשדות נגד אולמרט יוצרים תמריץ להסדר היסטורי עם סוריה".

עוד כתוב שם (בפרק 12) - "יש אינטרסים חזקים שדוחפים את שני הצדדים למשא-ומתן. הדבר מסביר מצד אחד את ההצהרות החוזרות ונשנות של הנשיא אסד על רצונו במשא-ומתן עם ישראל והסכם שלום, ומצד שני את השינוי שחל במדיניות של ראש הממשלה אולמרט מדחייה של רעיון חידוש המשא-ומתן בראשית כהונתו ועד לתמיכה גלויה בחידוש המשא-ומתן עם סוריה אם הסורים יהיו "רציניים").

כלומר, חל שינוי במדיניותו של אולמרט והחשש הוא שהוא עומד להקריב את רמת הגולן רק כדי להיחלץ מהגשת כתב אישום כשהטקטיקה שלו היא שיטת אריאל שרון ("עומק העקירה כעומק החקירה"), דהיינו להגדיל העקירה (נסיגה מהגולן) כדי להקטין החקירה. עבור שרון זה עבד והוא זכה בהגנת התקשורת (ע"ע: איתרוג, אמנון אברמוביץ).

למחרת, ב-22.5.2008 נתניהו מגיב על הידיעות לגבי המו"מ, ואומר שלאולמרט אין מנדט לקיים מו"מ כי קיים חשש אמיתי שיעדיף את הישרדותו הפוליטית על פני האינטרס הלאומי. עוד הוא אומר: "ישנה הסכמה רחבה מימין ומשמאל שהתהליך המדיני אינו יכול לשמש עיר מקלט לפוליטיקאים במצוקה רגשית כזו", וקורא להקדים את הבחירות ולהחזיר את המנדט לבוחר. התגובה הזו כל כולה מתייחסת למו"מ על החזרת הגולן וגם הדרישה ללכת לבחירות היא על הרקע הזה. במילים אחרות הדרישה העיקרית היא שאולמרט לא ינהל מו"מ לנסיגה מהגולן. אין לו במצבו לגיטימציה לכך. כדי לקבל לגיטימציה צריך ללכת לבוחר.

באותו יום ב-22.5.2008 בעקבות תגובתו הוא מתראיין לדני קושמרו (מובא להלן) ומראיון זה נלקח הציטוט. בידיעתנו את הרקע וההקשר ברור שהעניין המרכזי בראיון, זו הדרישה שאולמרט במצבו לא יקיים מו"מ לנסיגה מהגולן. בראיון קושמרו מבטא זאת בפירוש בשאלותיו, כמה פעמים. להלן הנוסח המלא של הראיון לדני קושמרו:

ש (קושמרו): "ערב טוב לראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו". ת (נתניהו): "ערב טוב".

ש. האם אתה אומר שבשל החקירות אין לרה"מ מנדט לפתוח בהליך כזה מול סוריה? אתה נחקרת גם כשהיית ראש ממשלה וזוכית. אולי זה מה שיקרה גם לראש הממשלה? האם חזקת החפות אינה עומדת לו"? ת: "אין שום הקבלה, היה מקרה אחד, בתקופת כהונתי כראש ממשלה, זה לקח כמה שבועות, זה נסגר. פה מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות - אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל. קיים חשש, אני חייב להגיד, אמיתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרנס הלאומי".

ש: "כלומר, מה שאתה אומר, אין לו מנדט לא לעשות שלום, לא לפתוח במלחמה, אפילו לא להעביר תקציב? שיתוק מדיני ושלטוני"? ת:"אני חושב שהדבר הנכון שהיה צריך לעשות בלאו הכי זה שהממשלה הזו תלך הביתה, שנחזיר את המנדט לבוחר. אבל במצב הזה, של ממשלה שהגיעה לסוף דרכה, כשראש הממשלה שנמצא במצוקה המיוחדת הזאת, כל כך עמוקה, הרי צעדים נעשים כאן כדי להסיח את הדעת. ברור לך שהפרסום, עיתוי הפרסום, האצת המשא-ומתן, קשור כמובן להתפתחות בחקירה. ואני חושב שכך לא מנהלים משא-ומתן".

ניתן לראות שהחלק שנגזר לצורך הציטוט (לנוחיות הקוראים זה מודגש כאן בקו תחתי) הוא רק חלק קטן מהראיון השלם. וכשקוראים רק אותו ובוודאי מבלי להביא את הקשרו זה נשמע אחרת לחלוטין ממה שנאמר בראיון. לצורך העיוות: הושמט כל ההקשר שמובא כאן לעיל, הושמטו כל השאלות של קושמרו שגם הן נותנות את ההקשר, הושמטה כל הפסקה האחרונה: "אבל במצב הזה, של ממשלה שהגיעה לסוף דרכה, כשראש הממשלה שנמצא במצוקה המיוחדת הזאת, כל כך עמוקה, הרי צעדים נעשים כאן כדי להסיח את הדעת. ברור לך שהפרסום, עיתוי הפרסום, האצת המשא-ומתן, קשור כמובן להתפתחות בחקירה. ואני חושב שכך לא מנהלים משא-ומתן".

הפסקה הזו מתייחסת לצעדים מסוימים שנעשים בקשר למשא-ומתן, להאצתו, לפרסומו, לעיתוי פרסומו. הציטוט שלה היה חושף את העובדה הזו, אבל למה לקלקל את המסר עם עובדות?! - ברוב המקרים ש"ציטוטו" שיפצו את המשפטים והשמיטו גם חלקי משפט נוספים (אלה שלא מודגשים) שפגעו בקוהרנטיות של המסר שרצו להעביר ולהסוות את העובדה שהמסר מתייחס לנושא מסוים (מו"מ על הגולן) ולא מסר כללי לגבי כל ראש ממשלה הנתון בחקירה. אגב, גם באוגוסט, אחרי שאולמרט הודיע על התפטרותו הייתה פניה של אנשי הליכוד ליועה"מ לממשלה למנוע את המו"מ לנסיגה מהגולן. מה שתומך בטענה שלא ההתפטרות הייתה בראש מעיניהם של אנשי הליכוד אלא המו"מ על הנסיגה מרמת הגולן שאלמלא כן מאבקם היה נעצר בשלב שבו אולמרט הודיע על התפטרותו.

לגופו של עניין נתניהו נזעק בצדק ובאחריות. בדיעבד אנחנו יכולים רק לדמיין את חלום הבלהות שבו היינו נמצאים עכשיו אילו המו"מ הזה היה מצליח והמלחמה שהתנהלה בסוריה בחמש השנים האחרונות, הייתה גולשת לשפת הכנרת. צל"ש מגיע לו ולא זובור.

עיוות הציטוט הזה מצטרף לעיוותי ציטוט אחרים שנתניהו סובל מאז כניסתו לחיים הפוליטיים, התקשורת עושה את כל שביכלתה להוציא אותו משם. ובין היתר "משפצת" את דבריו. דוגמה בולטת נוספות ל"תרבות עיוות הציטוט". זה הסיפור על החיילים הבריטיים שכאילו נתניהו אמר שראה אותם. סיפור זה ממשיך להיות מצוטט למרות שהוכחש על-ידי על-ידי העיתון שפירסם זאת בטעות. למרות זאת זה היה וממשיך להיות אחת "ההוכחתו" למי שרוצה בכך, שנתניהו שקרן. ויש רבים שרוצים בכך.

עיוות הציטוט היא שיטה מכוערת ורעה והיא רק חלק ממערכת ההסתה שמנהלת התקשורת הישראלית כנגד ראש ממשלה נבחר במטרה להפילו.

תאריך:  17/09/2017   |   עודכן:  17/09/2017
משה כרמל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרבות עיוות הציטוט
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
17/09/17 12:31
 
משה כרמל
17/09/17 19:34
 
שראש
18/09/17 06:42
 
משה כרמל
18/09/17 19:13
2
אהוד פרלסמן
18/09/17 01:15
 
גיוס המונים
18/09/17 18:13
 
משה כרמל
18/09/17 19:00
 
אהוד פרלסמן
19/09/17 02:39
 
משה כרמל
19/09/17 12:37
 
משה כרמל
19/09/17 12:52
 
שמה נאור והיא לא
19/09/17 05:21
3
הייתי ראיתי
19/09/17 03:21
4
כצלה
19/09/17 03:30
 
משה כרמל
19/09/17 13:15
5
קורןנאוה טבריה
19/09/17 04:45
 
מעוז הגנה
21/09/17 08:22
6
אבנר צפוני
19/09/17 06:10
 
משה כרמל
19/09/17 14:03
7
אחד העם
19/09/17 10:51
 
משה כרמל
19/09/17 13:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל מי שעיניו בראשו חייב להכיר בעובדה הנוראה כי מלחמת העולם השלישית כבר החלה, אף כי ללא אירוע אלים אחד שיכול להוות ציון-דרך היסטורי לתחילת מרחץ הדמים שאל תוכו צועדת האנושות כאילו בעל כורחה, נתונה לגחמותיו המתעתעות של גורל עיוור מוכתב מראש, ממש כמו בטרגדיה יוונית.
17/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
קרוב לארבעים עידכונים הועלו בדף הפייסבוק של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אודות האירועים, ההישגים וההתפתחויות המשמעותיות שנירקמו השבוע בעת ביקורו ההיסטורי ביבשת דרום אמריקה. העידכונים שהיו מלווים בתמונות או בקטעי וידאו, המחישו בצורה מובהקת את חשיבותו של הביקור מצידן של המדינות המארחות, בהן ארגנטינה קולומביה ומקסיקו. שיתופי הפעולה אשר נדונו ונחתמו בעת הביקור בינינו לבין המדינות המארחות מתפרסים על כל תחום שאפשר רק לחשוב עליו: מטכנולוגיות בתחום המים והחקלאות, דרך סייבר, כלכלה, ביטחון פנים, מסחר, ועד שלל הסכמים נוספים שרק ייטיבו עם מדיניות החוץ שלנו.
17/09/2017  |  ליאת כרמון  |   מאמרים
חמישים חתני פרס נובל הוצבו בארה"ב בפני שאלת-סקר תמימה לכאורה: מה דעתכם על האינטליגנציה המלאכותית. נכון שהם חתני הפרס המכובד ביותר בעולם שלא בהכרח מציב אותם בדרגת חוכמה עליונה, אך בתחום אחד היו מאוחדים. "מאז הומצאו המחשבים הראשונים" - הסבירו - "היה קיים בעולם המדעי חשש לאיזה כיוון דמוי-אנוש הם יתפתחו, היום" - כך הבהירו - "כבר לא מדובר בחשש אלא בפחד. פחד שהחוכמה של הרובוטים בעלי הבינה המלאכותית תעלה על האינטליגנציה האנושית".
17/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אין דרך טובה יותר להשיג את המטרה העליונה של קיום חיים מדיניים בצוותא, שלא באמצעות הידברות והחלטה בין הקבוצות השונות בבית שנועד לשם כך: הכנסת
17/09/2017  |  דרור אידר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם – דלות, הוחרם, מתפרצים ומושחתים שבת שלום ושנה טובה ומבורכת
17/09/2017  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il