כפי שנחשף ב-News1, הוציאה
רכבת ישראל מערך שלם, שכלל קטר, קרונות וקרון ניהוג ריקים מנוסעים, בשבת לפנות ערב, צפונה תוך שהיא צופרת ומפריעה לשלות השבת. לרכבת ישראל לקח קצת זמן לנסות ולהסביר את התנהלותה, אך בסופו של דבר הגיעה תשובה, שיותר מאשר מתן מענה נשמעת כמו תירוצים עלובים.
רכבת ישראל: "המערך המדובר פתח את ציר רכבת הגליל, בו תוואי המסילה כולל את מנהרת גילון. לאור העובדה שפתיחת ציר במנהרה מחייבת מערך שלם ולא קטר בלבד, הופעל מערך שלם".
News1: למה פתיחת ציר מחייבת מערך שלם?
רכבת ישראל: "מכיוון שפתיחת ציר במנהרה מחייבת מערך שלם. במנהרה מופעלים על רכבת כוחות פיזיקה שונים לגמרי מתוואי רגיל (רכבת נכנסת במהירות למנהרה מפעילה לחץ גדול מבחינת התנגדות), ובנוסף יש במנהרה חיישנים רבים שצריך לבדוק את תקינותם".
News1: מה זה קשור לביטחון? הרי מפעילים סריקה באור יום בהנחיית המשטרה, כדי לוודא שלא הונחו מטענים. מה גם שבמנהרה אין הבדל בין אור יום לחושך.
רכבת ישראל: "לא אמרתי שום דבר על ביטחון".
News1: לא מובן מתשובתך מדוע הסריקה נעשתה לפני צאת השבת?
רכבת ישראל: "אין קשר לאור וחושך. זו פתיחת ציר במנהרה, צריך לפתוח ציר עם מערך שלם בשביל לוודא שכל המיכשור במנהרה פועל-כנדרש וגם בשביל לוודא תקינות המנהרה. מסביר שוב, כאשר רכבת נכנסת למנהרה ארוכה ב-140 קמש מופעלים עליה כוחות פיזיקליים עצומים. ולכן אי-אפשר לפתוח ציר עם קטר בודד".
News1: למה לא המתינו למוצ"ש?
רכבת ישראל: "כי צריך להפעיל רכבות עם צאת השבת. כמו כל פתיחת ציר".
המרצע יצא מן השק: הרכבת הראשונה מכרמיאל יוצאת בשעה 19:06. כדי להפעיל אותה בשעה היעודה אין שום צורך תחבורתי שתגיע לתחנת כרמיאל כשעתיים לפני יציאת השבת. ברכבת אומרים שכדי לבדוק את המסילה היה צורך בהוצאת מערך שלם, אך מודים באותה נשימה שהבדיקה יכולה להיעשות גם שלא באור יום וכל המטרה הייתה הפעלת מערך הרכבות מכרמיאל אחרי שבע בערב. כל זה, בלי לדבר על כל העובדים הרבים שגויסו בשבת לטובת המשימה - בתחנות, במוסכים, במערכות האיתות ועוד.
ברכבת אפילו לא טרחו לנסות ולצמצם את חילול השבת על-ידי הוצאת מערך הרכבת ממתחם קישון במקום מהדיור באזור גשר פז. מה שמעיד כי רוח המפקד בחברה הממשלתית מזלזלת ביום המנוחה הלאומי של מדינת ישראל.