|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הרשעה תקשורתית - מול הרשעה משפטית

פעם, כשהמשפט עדיין היה משפט קלאסי על-פי כל העקרונות של משפט הוגן, לפי כללי הצדק הטבעי וחזקת החפות מרחפת מעל, לא היינו עדים לקרקס התקשורתי המתנהל בימים אלה ובשנים האחרונות
15/11/2017  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
משפט הוגן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

יחסי ציבור טובים
נאשמים חזקים נעזרים ביח"צנים ודוברים פחות חזקים הפכו את הפרקליטים שלהם ליחצנים ומנהלי קמפיינים תקשורתיים. בתווך - המשפט ההוגן, האוביקטיבי, המסתמך על חזקת החפות נעלם בעשן התקשורת. מי שיותר חזק בתקשורת, זוכה ליחסי ציבור טובים יותר. מי שיש לו עיתון שעומד מאחוריו, זוכה לנקודות עוד לפני שהתחיל המשפט. ומה שמעיב מזיק ומחלל את ההליך החקירתי והמשפטי הן ההדלפות - מחלה שבשלב זה אין לה מרפא ודומה למחלה אוטואימונית שתוקפת את מערכת החיסון המשפטית.


"יש לחשוש מארבעה עיתונים עוינים, יותר מאלף רימונים" (נפוליון בונפרטה).

"לצדק יש צורה אחת ולעוול הרבה צורות" (ר' משה אבן עזרא).

"הצדק הוא כמו רכבת שתמיד מאחרת" (יבגני יבטושנקו).


משפט שדה על-ידי הדלפות

והרי חידה נושאת פרסים בנוסח הקלאסי הישן. דוגמא: רכבת יוצאת מחיפה במהירות של 80 קמ"ש ומצד שני רכבת שיוצאת מבאר-שבע במהירות 90 קמ"ש. היכן יפגשו? והרי החידה החדשה - עו"ד שמרון ומולכו נחקרים בחדרים נפרדים על פרשת הצוללות. מתי העדויות שלהם מחדר החקירות יפגשו בתקשורת? בשעה 6 או 8 בערב? ובמעבר לא חד, ראש הממשלה נחקר במעונו משך 5 שעות רצוף. מתי תמלילי החקירה מהמעון יגיעו לתקשורת-און ליין? אחרי 5 דקות או 30 דקות, ומתי יפגשו עם תמלילי שמרון מולכו אלוביץ בחדשות 8 בכל הערוצים? הפותר נכונה יזכה בפרס מתנת. ולסיום החידה, מתי הגופים המשפטיים כמו יו"ר לשכת עורכי הדין, יו"ר וועד מחוז תל אביב, שרת המשפטים, היועץ, פרקליט המדינה, המפכ"ל עורכי דין מהקהילה המשפטית, פרופסורים מהפקולטות עיתונאיים בעד משפט הוגן. אולי גם סוב יודיצה חזקת החפות, כללי הצדק הטבעי או בקיצור רב משפט בנוסח הישן והטוב שיוכרע בבית משפט ולא במשפט ציבורי או בתקשורת. העונה נכונה על התהיות והשאלות שהועלו יקבל פרס בצורת סיור אישי באחת הצוללות החדשות. נא למהר - מספר המקומות מוגבל.

לאחרונה, אנו עדים לתופעה חמורה, ההולכת ומתפשטת בתקשורת הישראלית, של ניהול משפטים בעלי אופי ציבורי תקשורתי בטלוויזיה, ברדיו ובפנלים שונים במסגרות דיונים בתקשורת. התופעה מדאיגה, כשלעצמה, מאחר שהיא מסרסת את מהות המשפט, מייתרת את ההליך הדיוני המשפטי, את הליכי החקירה של הצדדים באולם המשפטים, ולבסוף גם את תפקידו של השופט, שצריך להכריע ע"ס הראיות שהובאו בפניו בגורלות של אנשים, משפחות, חברות ועסקים.

התקשורת הופכת את המשפטים, לקרקס תקשורתי, מין סוג של ריאליטי חדש, שבסופו הציבור. כלומר, המושבעים, יחליטו על גורל המשפט על-ידי ס.מ.ס בטלפון או באינטרנט.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, יצאה בזמנה למאבק צודק, בזירוז הליכי משפט, קיצור תורים וקנס על משיכת זמן ובקשות דחייה לא מוצדקות.

הרי הטלוויזיה, עושה לנו את המלאכה ביעילות, מביאה ראיונות עם המתלוננים, משחזרת את האירוע באמצעות עדי הראייה, ויתרה מכך מצטטת פסקאות מתוך העדויות שנמסרו. ומעל לכל - קטעים נרחבים מעדות החשוד/נאשם על גרסתו, כולל הסתירות והתהיות שישנן בגרסתו, מובאים בפנינו במלואן.

ואני שואל את ראשי אכיפת החוק, את יו"ר לשכת עו"ד, יו"ר וועדי המחוזות - איפה אתם? איפה קול הזעקה המצופה מראשי מערכת המשפט, על העוול, על הסירוס, על הפסול בשיטה החדשה, המייתרת את ניהול המשפט, בפני השופטים. ואם כך הם פני הדברים, למה שלא נחזור לשיטה המשפטית של ימי הביניים לאמור: "מבחן האש". הנאשם יועמד למבחן, אם ישרוד ולא יודה סימן שהוא זכאי, לא יעמוד במבחן - דינו נחרץ.

אפשר גם לגוון בשיטת "הדו-קרב", שהיה נהוג בראשית המשפט האנגלי. לאמור, הנאשם העשיר האביר בוחר לו נציג שילחם ב"דו-קרב" נגד המאשים והמלעיז או נציגו והמנצח - הוא זכאי. לא פעם ולא פעמיים כל העדויות, העדים המתלוננת, חוקרי המשטרה, כל מה שנעשה ונשמע בחדרי החקירות, הובאה בגרסת טלוויזיונית, וכל זאת עוד לפני שהחל המשפט, והראיות הוגשו לשופטים. מבחינה משפטית - מדובר "בסדום ועמורה" מבחינה תקשורתית, בידור להמונים בנוסח הגלדיאטורים ברומא.

רבותי, המצב הזה לא יכול להימשך. או שיבטלו את המשפטים או שימנעו את התופעה התקשורתית הקלוקלת הזו לאלתר. את התפקיד הזה צריכים למלא ראשי מערכת שלטון החוק, בלחץ ציבורי, ואם צריך בחקיקה ובענישה כבדה. עלינו להחליט - רוצים מערכת משפט תקינה או קרקס טלוויזיוני.

עורכי הדין בהרבה מקרים נאלצים להדוף את התקפות העיתונות הכוחנית והחטטנית על-ידי הופעות מול מצלמות הטלוויזיה, כדי להסביר, לתרץ או לדחות טענות ופרשנויות לפעמים על גבול האבסורד.

שלא תהיה טעות - עורכי הדין לא סובלים מהחשיפה ופרסום תמונותיהם ושמם בעיתונות - הם נהנים מהסיטואציה וסוחטים אותה עד תומה. אין זה מחזה נדיר לראות עו"ד צועדים עם הקליינט מול סוללת הכתבים, תוך מתן הוראות אחרונות בעלות חשיבות משפטית גורלית שנלחשות לאוזני הקליינט ההמום והמבולבל, פרט אולי לכמה "מקצוענים" שכבר רגילים למחזה ולריטואל העיתונאי.

האם הדבר עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה של עורכי הדין? לא בדיוק, עם הסתייגויות חריגות וגלישה לאזורים אפורים שלא נצפו על-ידי מנסחי כללי האתיקה המקצועית?

לפני שניים שלושה עשורים לא עלה על דעתו של עו"ד להיות איש יחסי הציבור ודוברו של החשוד, הנחקר או הנאשם. המקצוע חייב אותו למקצועיות, למיומנות, לנאמנות ולכושר שכנוע בבית המשפט. עוה"ד הקלאסי כהגדרתו הוא "קצין בית המשפט" שתפקידו לעזור לבית המשפט לעשות משפט, מבלי לפגוע במטרתו להיות נאמן לקליינט ולעשות כמיטב יכולתו לייצגו בפני הערכאות - ראה חוק לשכת עורכי הדין.

השינוי החל להסתמן לפני כ-15-10 שנים, עת החלו סידרת המשפטים של "אישי ציבור", שרים, ח"כים, ראשי עיר ומנכ"לים של חברות ממשלתיות וציבוריות. העיתונות כדרכה עטה על המציאה והחלה בחשיפה נרחבת ואגרסיבית, וכדי להתגבר על המתקפה הציבורית ולבלום אותה החלו הנאשמים להיעזר במשרדים ליחסי ציבור ודוברים מקצועיים.

יש הבדל מהותי בין עיתונות חופשית שתפקידה לדווח, לסקר, להביא לצופים עובדות עם או בלי פרשנויות מקצועיות - שזה חיוני, לגיטימי ורצוי לבין עיתונות החודרת לפרטיות, לחדר המיטות, נאחזת ומפרסמת כתבות צבע ורקע מלאות רכילות, חצאי אמת, וסיפורי עבר עם סיפורי בדים של כאילו חברים ומכרים ורכילאים חברתיים ומקצועיים.

יש גם עיתונות שיוצרת ודוחפת פרשיות יש מאין, כולל ביצוע תפקידים השמורים למשטרה ופרקליטות כשכל התמהיל הזה - המגיע בחבילות כל היום מכל הכיוונים - גם אם יש רתיעה ציבורית היא בסופו של דבר שוקעת ומבעבעת לתודעה עד שקשה לפעמים לנתק בין האמת לסיפור בין העובדות לבדיות.

כדי למנוע אי-הבנה - אין בדברים אלה כדי להתנגד לסיקור ולדיווח לגיטימי מהפרשיות. ההפך הוא הנכון - גילוי וסיקור עוזרים למשטרה בפיענוח ובאיסוף ראיות חשובות בפרשיות כמו תקיפה מינית והטרדה מינית, שוחד וכד'. במקרים אלה החשיפה חיונית לדגם של התנהגות דומה בעבר ולחיזוק ראיות המשטרה והפרקליטות, אך בגבולות סבירים, הוגנים ומקצועיים.

ואם העיתונות תירגע יש להניח שגם עוה"ד יאלצו להנמיך פרופיל ולהתרכז במשפט. אך כל זמן ששני הגופים או השלושה - עיתונות, משטרה ועורכי דין, יזינו זה את זה - החגיגה תמשך.

בכל מקרה, המצב הנוכחי לא יכול להימשך. וכדי לא לרוקן מתוכן את מקצוע עריכת הדין ולא להגיע במערכת המשפט לגורמים המתאימים, לאזור אומץ ובשילוב מערכות - להחזיר למשפט את כבודו הנשחק והאבוד.

לסיום ברצוני להדגיש, פעם נוספת - יש הבדל מהותי בין הרשעה על-ידי העיתונות והתקשורת לבין הרשעה על-ידי בית משפט. הציבור מתרשם מהכתבות, מהפרסומים ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות ומגבש דעה, בטרם החליט בית המשפט, כאשר השופטים חייבים וצריכים להחליט ע"ס חומר הראיות בלבד והמסמכים שלפניהם ולא על בסיס פרשנות ורכילות.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  15/11/2017   |   עודכן:  15/11/2017
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרשעה תקשורתית - מול הרשעה משפטית
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
15/11/17 10:17
 
אתה מתפרנס מזה?
15/11/17 15:30
2
צרעה
15/11/17 10:58
3
צרעה
15/11/17 11:36
4
הג'וקר
15/11/17 12:45
5
קרבן ד"ר וינוגרד
15/11/17 20:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין פסטיבלי החקירות, האשמות הדדיות, בין דיווחים לבין תגובות מטופשות של פוליטיקאים ויחצ"נים חדי לשון או מניפולטורים לא קטנים, בין העומס הבלתי מוסבר של הופעות ביטן, אמסלם, רגב ועוד כמה ח"כים או שרים הזויים בערוצי הטלוויזיה השונים, הרדיו והעיתונות, מתברר שישנן התפתחויות מדאיגות למדי בתחום הביטחון. הגזרה הדרומית חמה עד כדי שישראל החליטה להציב סוללות "כיפת "ברזל" שמא המטורפים מעזה ימטירו עלינו טילים בעקבות חיסול המנהרה לפני תקופת מה.
15/11/2017  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
משטרה שיש לה מדינה. עליה אמר פעם תת-ניצב מאיר בוקובזה, "המאפיה הסיציליאנית זו ישיבת אור שמח בהשוואה למה שקורה במשטרת ישראל". וכנראה שלא הרחיק לכת בהגדרתו. ארבעה מפכ"לים לשעבר התגייסו לתפירת תיק, וניסו לסתום את הפה למי שתפקידו בכנסת לבדוק ולפקח, בין היתר פיקוח פרלמנטרי על משטרת ישראל, בהיותו יו"ר ועדת הפנים.
15/11/2017  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
הראיון שקיימה אילנה דיין עם עורך הדין יעקב וינרוט הוא מטלטל מן הפן האנושי, ככל שוינרוט מתוודה בו על "ייסורי קהלת" של עורך דין צמרת, שראה וחווה הכל וממרומי שיא הצלחתו מרשה לעצמו את השיפוט האולטימטיבי: 'הבל הבלים'. עם זאת, מנקר הספק האם ייסורי המצפון הם אמיתיים, חרטה כנה של פרקליט-על שהצליח "יותר מדי" להשיג זיכויים גם לכאלה שידע שהם פושעים, כפי שהעיד על עצמו, או שמא גם ההתוודות הזאת היא עוד הצגה, עוד מסכה במקצוע שמהותו המוצהרת היא העמדת פנים ולפי כללי המשחק שלו - מאחורי "גרסת מרשי" אמת ושקר מאבדים כל משמעות?
15/11/2017  |  אליקים העצני  |   מאמרים
כפי שנחשף ב-News1, הוציאה רכבת ישראל מערך שלם, שכלל קטר, קרונות וקרון ניהוג ריקים מנוסעים, בשבת לפנות ערב, צפונה תוך שהיא צופרת ומפריעה לשלות השבת. לרכבת ישראל לקח קצת זמן לנסות ולהסביר את התנהלותה, אך בסופו של דבר הגיעה תשובה, שיותר מאשר מתן מענה נשמעת כמו תירוצים עלובים.
14/11/2017  |  עידן יוסף  |   מאמרים
גזע נשכח, לא עלינו, היהודים. הימין לחש כי השמאל היהודי שכח מה הוא. השמאל עצמו מתוודה בקולו כי אכן שכח, ומעתה יזכור, יימין וישוב למקורותיו. רבים בירושלים משוכנעים כי תל אביב היהודית ככללה שכחה מהו להיות יהודי והייתה לפגנית, ובתל אביב לא חסרים אנשים ונשים המסננים מבין שפתותיהם כי המפגינים בססגוני שחור נגד שלטונות ישראל הריבונית ונשבעים כי הם מוכנים למות ולא להתייצב בלשכות הגיוס - שכחו מה הוא להיות יהודי היום.
14/11/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il