|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ

מהי תוכנית עסקית?

21/10/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מימון ואשראי לעסקים קטנים ובינוניים

התוכנית העסקית, הינה בראש ובראשונה כרטיס הביקור של החברה או המיזם העסקי. הצגת פעילות החברה באופן חיובי, אמין ומעניין מהווה הכרח בכתיבת תוכנית עסקית טובה. הערך הראשון של תוכנית עסקית הינה בהצגת הפרויקט, תוך התמקדות באספקטים כלכליים ושיווקיים.

התוכנית העסקית מיועדת תחילה לשימושם הפנימי של בעלי החברה. בכתיבתה, מאורגנים, מתומצתים ומוצגים נתונים, שבאמצעותם יוקל על מקבלי ההחלטות בעבודתם היומיומית. כך באפשרותם להכיר את הענף בו הם פועלים, את המתחרים, הצגת נקודות החולשה והחוזקה וקביעת יעדי החברה לשנים הקרובות.

מלבד שימוש פנימי, התוכנית העסקית הינה מסמך שיווקי ועל כן עליה להיות קריאה, מעניינת ונעימה ולא ארוכה (כדי לא לעייף את הקורא). תמצית המנהלים, תוכן העניינים ועמוד השער, מהווים את הרושם הראשוני, לכן יש לתת את הדעת בכתיבתם.

עמידה בתנאים אלו, מבטיחה את הבסיס להצלחתו של המיזם.

התוכנית העסקית מורכבת ממספר פרקים בסיסיים, הניתנים לשינוי והתאמה על-פי מאפייני הפרויקט, המוצר או המיזם עליו נכתבת התוכנית, מצ"ב פרוט והסבר אודות מרכיבי התוכנית.

פרקי התוכנית העסקית

בכתיבת התוכנית העסקית, מתבצעת התאמת הפרקים על-פי תחום פעילות החברה ויעדיה, כפי שאלו הוגדרו על-ידי הלקוח, אולם קיימים ראשי פרקים בסיסיים, להלן:

1. תמצית מנהלים
- מטרת התוכנית
- תיאור המוצר/השירות
- חזון החברה
- תיאור השוק והזדמנות עסקית
- עיקרי תחזית פיננסית

2. אודות היזם

3. המוצר /השירות
- תיאור המוצר / השירות
- המוצר / השירות כמענה לצורך
- השוואה למוצרים /שירותים מתחרים

4. השוק
- תיאור השוק
- פילוח והיקף שוק היעד
- מתחרים
- יתרונות יחסיים

5. תוכנית פיננסית
- הגדרת מטרות ויעדים
- מדיניות מחירים
- דוח רווח והפסד
- תזרים מזומנים

6. נספחים

תוכן העניינים המוצג לעיל הינו סטנדרטי, אינו מחייב ויתכנו שינויים והתאמות בהתאם לכתיבת התוכנית עסקית.

המיוחד והיפה בתוכניות עסקיות, הינה העובדה כי כל תוכנית הינה ייחודית ובאפשרותה להציג ענפים ו/או מוצרים שונים. לכן קיים צורך והכרח להתאים את פרקי התוכנית לתחום הפעילות בה היא מתמקדת.

לא מן הנמנע כי בתוכנית מסוימת יושמטו פרקים אחדים, כגון: תהליך ייצור ופיתוח, עובדים, מכירה ופרסום אשר ייתכן יוצגו בותכניות עסקיות אחרות.

מי זקוק לתוכנית עסקית ?

"אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני"

כיום, זמן וקבלת החלטות מהירות מהווה חלק מכריע בפעילות העסקית. רושם ראשוני והצגה מהימנה של מאפייני החברה או המיזם מול משקיע או שותף פוטנציאלי יכולים להפוך מרעיון על נייר לעסק פעיל. חברה או יזם המחפשים משקיע, משווק או שותף לפעילותם העסקית עליהם להציג את פעילותם באופן אמין, איכותי ומעניין - התוכנית העסקית עונה על צורך זה.

כמטרה ראשונית, מיועדת התוכנית העסקית לצרכים פנים ארגונים. חברה הפעילה בענף כזה או אחר, יכולה ללמוד רבות על נקודות החולשה והחוזק שלה בענף הנדון, כאשר היא סוקרת את פעילותה ביחס למתחריה. כמו כן יתרון כתיבת התוכנית לשימוש פנים ארגוני הינו בקביעת יעדים ועמידתם תוך כדי פעילותה השוטפת של החברה.

התוכנית העסקית אינה מיועדת רק ליזמים בתחילת דרכם, אלה גם לבעלי עסקים עצמאיים, חברות פעילות וחברות START UP בשלבי פעילותם השונים ולכל גוף עסקי אחר.

קורא התוכנית מעוניין שזו תותאם לצרכיו. כך,על יזם או חברת סטארט-אפ לכתוב תוכנית עסקית בהדגשים על החידוש במוצר או בשירות. לעומת חברה בעלת פעילות עסקית ותיקה, שעליה להדגיש את ניסיונה ויתרונותיה היחסיים, אותם צברה בענף בו היא פועלת.

כפי שהוזכר, כתיבת התוכנית מותאמת לצרכי הלקוח, להלן מספר צרכים נפוצים:

צרכי מימון
- מימון בנקאי
- מימון על-ידי משקיע פרטי
- איתור שותף פוטנציאלי

צרכי שיווק
- שיווק חיצוני - התקשרות עם חברת שיווק
- שיווק עצמאי - שיווק על-ידי מחלקת השיווק הפנימית של החברה

חדירה לשווקים חדשים
- ניתוח הענף בו פועלת החברה
- איתור שווקים להעצמת או להרחבת פעילותה של החברה
- הצגת חזקות וחולשות של החברה בענפי הפעילות השונים

צורך פנים ארגוני
- הגדרת פעילות החברה ונושאי תפקידים - יצירת סדר בארגון גדל ומתרחב
- החברה לאן? הדגשת יתרונותיה ו/או חסרונותיה של החברה

סיכום:

התוכנית העסקית מיועדת הן ליזמים בתחילת דרכם והן לחברות פעילות. השוני הוא המטרה והיעדים, יזם יעשה שימוש בתוכנית העסקית כבסיס לפעילותו וככרטיס ביקור מול משקיע או שותף פוטנציאלי.

לעומתו חברה פעילה תעשה שימוש בתוכנית העסקית בפעילות פנים ארגונית, כמעקב ועמידה ביעדים, לחילופין תנסה החברה להשתמש בתוכנית כדרך לאפיון וחדירה לשווקים חדשים. כמובן, לא מן הנמנע שחברה תעשה שימוש בתוכנית העסקית כפי שעושה יזם, באיתור משקיע, שותף ו/או לצרכי מימון.

כיום, התוכנית העסקית מהווה חלק בלתי נפרד מעולם העסקים המודרני והינה נדבך חשוב בפעילות העסק, הן בהיבט השיווקי והן בהיבט פנים ארגוני של החברה.

מה הופך תוכנית עסקית לתוכנית טובה?

תוכנית עסקית הינה שלב אחד ממספר שלבים בהם פועלת החברה בדרך להשגת מטרתה, אם במימון, בחדירה לשווקים חדשים או בהשקת מוצר חדש.

תוכנית עסקית, טובה אשר תהה, תלויה באנשים העומדים מאחוריה וישום בפועל של עקרונות התוכנית משקף את הצלחתה. נפוצה הדעה כי מטרת התוכנית העסקית הינה כדרך לקבלת אשראי או לאיתור משקיע- נכון, אולם פן זה הינו אמצעי אחד מרבים להם מיועדת התוכנית.

כחלק מתהליך הכתיבה, מתמקדים במטרות ויעדי החברה, לעיתים לאחר שלב זה, חברות רבות פועלות לשינוי ועדכון נהלים ולעיתים זהו שלב התחלתי כחלק משינוי ארגוני של החברה.

על התוכנית העסקית להיות כתובה בפשטות - לרב קוראי התוכנית אינם עוסקים בתחום בו פועלת החברה או היזם, לכן פשטות, הבנה מהירה וקריאה שוטפת מהווים בסיס חשוב לתוכנית עסקית.

אורך האידיאלי לתוכנית עסקית

אורך התוכנית העסקית אינו משקף את איכותה, ייתכן מצב בו תוכנית עסקית תכלול גרפים וטבלאות ותציג כ-40 עמודים בעוד תוכנית אחרת תכלול מלל בלבד ב-20 עמודים. אולם את התוכנית הקצרה יהיה קשה יותר לקרוא ולהבין.

למעשה תוכנית עסקית טובה, קריאה ומהימנה, אשר מציגה את מכלול הנתונים, אינה מצריכה יותר מ-10 דפים. אולם לצערנו רבים רואים בעובי התוכנית סממן לאיכות, לכן הממוצע הנהוג הינו כ-30 דפים לתוכנית.

יש לזכור, כי תוכנית עסקית טובה אמורה להעביר לקורא את עיקרי הדברים, במסגרת זמן של כרבע שעה ברפרוף בתוכנית. לרוב רבע שעה זו, הינה הזמן המוקדש לבדיקה ראשונית של תוכנית. בהנחה ובדקות אלו נעשה הרושם הראשוני החיובי על הקורא, תתקיים פגישה נוספת או יועבר החומר לאנשי מקצוע לבדיקה מדוקדקת.

הכותב הינו יועץ בחברת 'שליו פתרונות כלכליים' המתמחה בייעוץ, ליווי וגיוסי אשראי לחברות ויזמים.
תאריך:  21/10/2005   |   עודכן:  21/10/2005
יובל איסקוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

21/10/2005  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בדיחה ידועה מספרת על רב שבדרשתו השבועית בבית הכנסת דיבר אל קהלו על חשיבות הציות לנשים למען שלום בית. "יקום מי שאישתו לא אומרת לו מה לעשות!", התריס כלפי הקהל. הכל נותרו ישובים במקומותיהם, פרט לאחד המתפללים שהרהיב עוז לקום מול עיניהם המשתאות של כל הנוכחים.
21/10/2005  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
האם מדינת ישראל מושחתת? שואל עו"ד אברהם פכטר, ומשיב בחיוב, תוך שהוא מביא על קצה המקלדת, נקודות המאששות את ההידרדרות שלנו במדד השחיתות העולמי. כמה ימים לפניו, תחת הכותרת "תיק שרון", מביא עו"ד אמנון שומרון סקירה המסכמת את השחיתות של המשפחה השלטת.
21/10/2005  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מעשה בפלוני שהגיש בקשה לאשר לו יציאה לגינה בבית משותף המצוי ברח' אשרמן בתל אביב.
21/10/2005  |  עו"ד עפר טויסטר  |   מאמרים
שיעור היהודים באוכלוסיית העולם מגיע בקושי ל-0.25% אולם בקרב חתני פרס נובל, שיעור היהודים והיהודים למחצה, מגיע למספר מדהים, קרוב ל-25%.
21/10/2005  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
דרור גרין
דרור גרין
הוא נושם את ריחו המתוק של התינוק, שצרכיו ברורים וחד-משמעיים ואין לו התלבטויות והיסוסים, וחוזר ושואל: "בשרך הרך כל כך ספוג מוחלטות, אז ספר לי כמה זמן עוד נותר לנו יחד?"
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
החמאס מציל אותנו מפני עצמנו    בלעדיו אכלנו והיינו ממשיכים לאכול איש את רעהו חיים    זו לגמרי לא חוכמה להקשיב לשיבוט גנטי של עצמך, האתגר הוא בהקשבה למקורות אשר חולקים עליך בדעתם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il