|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

השלכות כבדות משקל

מעבר לגדר: מחקר חדש: ספרי הלימוד הפלשתינים הכותל הוא 'המצאה ציונית' ומדינת ישראל כלל אינה קיימת...
07/01/2018  |   חגי הוברמן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הסתה למאבק אלים [צילום: אורל כהן/פלאש 90]

השמדת היהודים
באחד מספרי הלימוד של המגמה ההילכתית בביה"ס התיכון, מובאת מסורה מפי נביא האיסלאם מוחמד, שבה מתוארת השמדת היהודים על-ידי המוסלמים כאחד מהתנאים המוקדמים לאחרית הימים.


טיזר:

דמוניזציה מסיבית נעשית לישראל תוך הטחת עשרות האשמות נגדה, החל מגזילת פלשתין וגירוש תושביה, דרך מעשי טבח, רצח ילדים, התנקשות במנהיגים, תוקפנות נגד ארצות ערב השכנות, הרס ערים וכפרים, וחילול מקומות קדושים.

הכותל המערבי ובתי הכנסת בעיר העתיקה הם המצאה של "הכובשים הציונים" שבאה לעולם רק מאז 1967. מיליוני היהודים בארץ אינם נספרים כתושביה, לעומת מיליוני צאצאי הפליטים הערבים של מלחמת 1948 החיים מחוצה לה. עברם של היהודים בארץ לא מוזכר כלל, וטיעוניהם ההיסטוריים לגביה מוצגים כזיוף. שלושת מקומותיהם הקדושים של היהודים בארץ - הכותל המערבי בירושלים, מערת המכפלה בחברון וקבר רחל בבית לחם - מוצגים כמקומות קדושים לאיסלאם, שעליהם היהודים מנסים להשתלט.

זה מה שלומדים הנערים ברשות הפלשתינית, על-פי ספרי הלימוד החדשים שיצאו לאחרונה בשטחי האוטונומיה.

כך עולה ממחקר שפירסם 'מרכז המידע למודיעין וטרור', שהקיף 201 ספרים במקצועות שונים, בבתי הספר התיכוניים ברשות הפלשתינית, וגם בבתי הספר היסודיים.

המחקר נכתב על-ידי ד"ר ארנון גרויס וד"ר רוני שקד. הוא בוצע בהזמנת דוד בדין, מנהל המרכז למחקר מדיניות המזרח התיכון ולאחרונה יצא לאור בשפה העברית כפרסום משותף של המרכז למחקר מדיניות המזרח הקרוב ומרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים (בס"א) באוניברסיטת בר-אילן. חלק מהספרים הודפסו בשנים 2016 ו-2017, במסגרת פרויקט של משרד החינוך הפלשתיני לכתיבה מחדש של ספרי הלימוד, שנמצא כעת בעיצומו.

בספרי הלימוד העדכניים ביותר שיצאו לאור מטעם הרשות הפלשתינית, לשימוש בכל בתיה"ס ביהודה, בשומרון וברצועת עזה, וכן בבתיה"ס שבמזרח ירושלים, הפועלים לפי תוכנית הלימודים של הרש"פ. מדובר הן בבתיה"ס הממשלתיים, הן בבתי"ס שבניהול גורמים פרטיים (כגון כנסיות שונות, אגודות צדקה איסלאמיות וכד'), והן באלה המנוהלים על-ידי סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם - אונרא.

המחקר מסכם את התייחסות ספרי הלימוד של הרש"פ לישראל, ליהודים ולשלום בשלושה עיקרי יסוד: דלגיטימציה, דמוניזציה, והסתה למאבק אלים, במקום קריאה לשלום. "על בסיס עיקרי יסוד אלה נבנה נרטיב המציג את הסכסוך בצורה מעוותת מבחינה היסטורית, ואינו מותיר כל תקווה לסיומו בדו-קיום בשלום בין שני הצדדים המעורבים בו. דבר זה טומן בחובו השלכות כבדות משקל על עתידם ועתיד ילדיהם", נכתב במחקר.

המחבל כתב צוואה - מתוך ספרי הלימוד

חשוב לציין בנושא זה כי יאסין אבו אלקרעה, שביצע את פיגוע הדקירה ב-10 בדצמבר בתחנה המרכזית בירושלים ופצע קשה מאבטח, כתב טרם ביצוע הפיגוע צוואה, שאת הנוסח שלה לקח מציטוט אודות 'שהידים' הנמצא בספרי הלימוד של בית הספר ברשות הפלשתינית.

הדלגיטימציה של היהודים מתבטאת באי הכרה בהם כעם בעל זכויות לאומיות בארץ. דבקותם בה מתוארת כ"שאיפות חמדניות (אטמאע)". תנועתם הלאומית - הציונות - מוצגת כתנועה קולוניאליסטית בשירות האימפריאליזם המערבי, שמטרתה ליישב את יהודי העולם בארץ, תוך גירוש הפלשתינים ממנה, ובכך היא מוצגת כאיום קיומי.

בספרי הלימוד משנת 2017 אף מוחלפת הגדרת הסכסוך מ"הסיכסוך הערבי-ישראלי" ל"הסיכסוך הערבי-ציוני", כנראה במטרה להציג את הסכסוך בעיני התלמידים כמאבק על עצם הקיום, דבר המרחיק עוד יותר את האפשרות לפתור אותו בדרכי שלום ודו-קיום.

בספרים שיצאו עד 2016 היו מעט מאוד התייחסות לנוכחותם של היהודים בארץ בעבר, לעומת הפלשתינים המוצגים שם כצאצאים ישירים של הכנענים הקדומים המתוארים כ'ערבים'. 'הקשר הכנעני' של הפלשתינים נזנח בספרים החדשים מהשנים 2017-2016, אך טיעון ערביותם של הכנענים נשמר. בכך יוצרים ספרי הלימוד רושם של קדימות ערבית על-פני היהודים גם בעת העתיקה.

גם שפתם הלאומית של היהודים - העברית - נמחקת מעל בול מנדטורי המובא באחד מספרי הלימוד, ובמקרה אחר היא מוצגת כאיום על ערביותה של ירושלים, ותושביה היהודים של העיר מוצגים ככובשים ומסתננים. בדרך זו מוצגת נוכחות היהודים בארץ כבלתי לגיטימית, ובמשתמע - זמנית. זהו, בעצם, הבסיס ל'זכות השיבה': התושבים היהודים אמורים לעזוב וצאצאי הפליטים, 'התושבים הלגיטימיים', ישובו ויתפסו את מקומם.

מדינת היהודים - ישראל - אינה מוכרת כמדינה ריבונית ושמה אינו מופיע על המפה, אלא במקרה אחד שבו היא מוצגת כישות כובשת מאז 1948. גם במפה וגם בטקסט היא מוחלפת לעיתים על-ידיי פלשתין כמדינה הריבונית באזור, וזו האחרונה אמורה לכלול את כל שטחיה לאחר שיחרורם מהכיבוש. אזורים, אתרים וערים בישראל שמלפני 1967 מוצגים בלעדית כפלשתינים, ואף ככבושים, ובמקום הביטוי 'שטח ישראל', משתמשים בד"כ במונחים עוקפים כמו 'שטחי 1948', 'הפנים', או 'הקו הירוק'.

אין ישראל, יש 'כיבוש ציוני'

יתרה מזו, מאז 2016 נעלם השם 'ישראל' מהרוב המכריע של הטקסטים, גם בקטעי הדמוניזציה המרובים, ובמקומו מובא הביטוי 'הכיבוש הציוני', כנראה במטרה להסיר מהספרים את שרידי ההכרה בישראל שעוד נותרו בעקבות הסכמי אוסלו.

הדמוניזציה של היהודים נעשית גם שלא בהקשר הסכסוך על-ידי הצגתם כאויבי הנביאים הנערצים באיסלאם - משה, ישו ומוחמד - דבר שאוטומטית מציבם במחנה כוחות הרשע, ומכשיר את הקרקע להשנאתם על התלמידים עוד יותר במסגרת הסיכסוך. במסגרת זו מוצגים היהודים שבאו לארץ במאה ה-19 כבעלי כוונות להשמדת הפלשתינים וכמאיימים על הפרט הפלשתיני איום קיומי.

בהקשר זה נעשית להם דה-הומניזציה כזאבים ונחשים. קו זה נמשך גם בספרי הלימוד החדשים מאז 2016 (הביטוי 'עוזרי השטן', למשל).

דמוניזציה מסיבית נעשית לישראל תוך הטחת עשרות האשמות נגדה, החל מגזילת פלשתין וגירוש תושביה, דרך מעשי טבח, רצח ילדים, התנקשות במנהיגים, תוקפנות נגד ארצות ערב השכנות, הרס ערים וכפרים, חילול מקומות קדושים, פגיעה בכלכלה ובחברה הפלשתינית, הטלת מצור על הפלשתינים באמצעות גדר ההפרדה, מאסרים המוניים, ניסיונות למחוק את הזהות והמורשת התרבותית הפלשתינית, וכלה בהנצחת הבערות בקרב הפלשתינים, ואחריות לאלימות במשפחה הפלשתינית ולשימוש בסמים בחברה הפלשתינית.

הספרים החדשים משנת 2017 מוסיפים האשמות חדשות: הכור בדימונה גורם למקרי סרטן בחברון, 'הכיבוש הציוני' משלח עדרי חזירי בר ביבולי הפלשתינים, וכד'. בהקשר זה מובאים בספרים החדשים סיפורים עם תיאורים ציוריים חזקים של מעצרים, הרג, גירוש אלים והתעללות, שלא היו נפוצים בספרים הקודמים. מה שמגביר את האינטנסיביות של הדמוניזציה הוא היעדר מידע אוביקטיבי על היהודים וישראל, שעשוי היה לאזן אותה בעיני התלמיד. ההתייחסות ל'אחר' היהודי-ישראלי היא גם כאל קבוצה בלבד, ללא כל התייחסות לפרטיה כאל בני אדם רגילים, דבר המגביר את הרגשת האיום מכיוונה בעיני התלמידים. כמו-כן, אין בספרי הלימוד של הרש"פ כל ניסיון להבין את הצד האחר ומניעיו, ואין שם שום ביקורת עצמית שעשויה הייתה להסביר, למשל, שישראל הקימה את גדר ההפרדה בשל פיגועי טרור המתאבדים הפלשתינים בתחילת שנות ה-2000. ישראל והיהודים הם הצד הפושע האולטימטיבי והפלשתינים הם הקרבן האולטימטיבי.

מאבק אלים לשיחרור עכו, חיפה ויפו

המחקר מציין גם כי אין בספרי הלימוד של הרש"פ כל תמיכה ברעיון של שלום עם ישראל ודו-קיום עימה. להפך, מדובר שם על מאבק אלים לשיחרור בלי להגבילו לקווי 1967. מוזכרים שם מקומות בישראל שאמורים להשתחרר כמו עכו, חיפה ויפו.

אפילו לשיבת הפליטים יש קונוטציות אלימות - ובמקרה זה מדובר בפירוש על שטח ישראל מלפני 1967. הספרים החדשים אף מעצימים קו זה ע"י טקסט המדבר על שיבת הפליטים לשטח ריבוני של המולדת, שעליו יונף דגל פלשתין. במסגרת זו משתמשים בערכים מסורתיים איסלאמיים, ובראשם ג'יהאד ומרטיריות, לשם מתן גושפנקה דתית למאבק ועל-ידי כך להעצימו.

יתרה מזו, באחד מספרי הלימוד של המגמה ההילכתית בביה"ס התיכון, מובאת מסורה מפי נביא האיסלאם מוחמד, שבה מתוארת השמדת היהודים על-ידי המוסלמים כאחד מהתנאים המוקדמים לאחרית הימים. אף כי נדירה תמיכה ישירה בפעולות טרור נגד ישראל, יש תמיכה עקיפה בהן על-ידי העלאה על נס של מבצעיהן. הם נקראים "המקריבים עצמם (פדאי)", ואלה מהם שנהרגים או נאסרים מכונים "מרטירים (שהיד)" ו"שבויים (אסיר)", בהתאמה, ומואדרים בספרי הלימוד.

התוספת לעניין זה באחד הספרים החדשים הוא איזכור שמה של מנהיגת פעולת הטרור בכביש החוף ב-1978 כגיבורה וכמרטירית. נושא חדש בהקשר זה המופיע באחד הספרים שיצאו ב-2016: העצמת אינטנסיביות המאבק לשחרור - עד כדי סילוק הגזלן (ישראל) והשמדת "שרידי הזרים". כלומר, אלה שייוותרו בארץ מתוך ששת מיליוני היהודים שחיים בה היום.

ההחמרה ביחס ל'אחר' היהודי-ישראלי בספרים החדשים בהקשר הלחימה נגדו, מתבטאת גם בתיאור התקפה בבקבוקי תבערה על אוטובוס ישראלי כ"חגיגת צלי". במלים אחרות: ספרי הלימוד של הרש"פ מכינים את התלמידים רעיונית ונפשית למאבק אלים לחיסול ישראל "והעלמת" תושביה היהודים תחת הסיסמה 'שיחרור פלשתין מהכיבוש הציוני'.

לאור מצב זה, קובע המחקר, "ברור לכל אדם בר-דעת כי אין לצפות לשום התקדמות לקראת פתרון של שלום לסיכסוך ללא שינוי טוטאלי של קו מחשבה זה של הרש"פ, המוחדר בשיטתיות לתלמידיה מזה למעלה מעשרים שנה".

המאמר פורסם בעיתון "מצב הרוח" בתאריך 5.1.18.
תאריך:  07/01/2018   |   עודכן:  08/01/2018
חגי הוברמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השלכות כבדות משקל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
7/01/18 19:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראש הממשלה צודק כאשר הוא מסתייג מו הדרישה הבלתי מציאותית לסגור את אונרא, שמגדירה את עצמה כ"אחת מהתוכניות הגדולות ביותר של האו"ם". זו מעסיקה 30 אלף איש, וחולשת על חינוכם של 515 אלף תלמידים, שלהם היא מטיפה בהתמדה להקרבה למען מימוש רעיון "זכות השיבה". אונרא משרתת קרוב ל-6 מיליון צאצאים של פליטים ערביים ממלחמת השחרור, שחיים באשלייה של מימוש "זכות השיבה", באמצעות כוח מזוין, לכפריהם הערביים שהיו ואינם. זהו מוטיב שחוזר שוב ושוב בספרי הלימוד של הרשות הפלשתינית הנלמדים בבתי הספר של האונרא.
07/01/2018  |  דוד בדין  |   מאמרים
ראש הממשלה צודק כאשר הוא מסתייג מן הדרישה הבלתי-מציאותית לסגור את אונרא, שמגדירה את עצמה כ"אחת מהתוכניות הגדולות ביותר של האו"ם. זו מעסיקה 30 אלף איש, חולשת על חינוכם של 515 אלף תלמידים שלהם היא מטיפה בהתמדה להקרבה למען מימוש רעיון "זכות השיבה". אונרא משרתת קרוב ל-6 מיליון צאצאיהם של פליטים ערביים ממלחמת השחרור, שחיים באשלייה של מימוש "זכות השיבה" - באמצעות כוח מזוין -לכפריהם הערביים שהיו ואינם. זהו מוטיב שחוזר שוב ושוב בספרי הלימוד של הרשות הפלשתינית הנלמדים בבתי הספר של האונרא.
07/01/2018  |  דוד בדין  |   מאמרים
בימים אלו התפרסם מחקר על "ספרי הלימוד של הרשות הפלשתינית וההתייחסות ליהודים, לישראל ולשלום". את המחקר ערכו ד"ר רוני שקד וד"ר ארנון גרויס. החוקרים בדקו 201 ספרי לימוד העדכניים ביותר שיצאו על-ידי הרשות הפלשתינית, בכללם 77 ספרים שהודפסו בשנים 2017-2016. מדובר בספרים במקצועות השונים בכיתות א-י"ב הנלמדים בכל בתי הספר ביהודה, בשומרון, ברצועת עזה, במזרח ירושלים, הן בבתי הספר הממשלתיים, הן בבתי הספר הפרטיים והן בבתי הספר של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם. נבדקו כל סוגי החומר הכתוב, כולל תרגילי לשון, תצלומים, איורים, מפות, תרשימים ועוד.
07/01/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הטרור הפלשתיני עלה מדרגה. אם בתחילה היה זה הפתח, שפעל נגד ישראל בחסות אנשיו בפיגועים מתמשכים ובשתי אינתיפאדות, בא אחריו החמאס שנטל לידיו את ירי הרקטות, ובעקבותיו צץ הג'יהאד האיסלאמי, העולה על שניהם עוד פי כמה וכמה, הן באיוש והן באמל"ח.
07/01/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שוב הפטריוטים קופצים דום. הפוליטיקאים שמחים כי ישנה עוד פנינה שניתן לעשות ממנה מטעמים. ומהי ה"פנינה"? דברי אהוד ברק מלפני שבועיים, מהם הבינו הנשמות הטהורות שהוא, ברק, רמטכ"ל צה"ל, שר ביטחון וראש ממשלה, קורא לסרבנות של חיילים. על זאת נתן לומר שני דברים: ראשית, המעוותים המקצועיים, וביניהם עיתונאים חסרי בושה וחסרי הבנה אך מהירי פרסום מוטעה בכוונת תחילה כדי ליצור סקנדל, מונעים מאינטרסים זרים ומוזרים. בכך אין כל חדש. בקטגוריה הזו נכללים הפוליטיקאים מן הימין שכל עניינם ומניינם להרוויח פוליטית מכל שקר או עיוות של דברי אלה המתנגדים לדרכם המדינית. מאידך הקהל הרחב שברובו מבין את מה שהוא רגיל להבין ואינו מוכן לשפוט את אמירות אלא אך ורק בהקשרים פוליטיים-מפלגתיים. חבל מאוד שכך המציאות כי הפוליטיקאים בנקל מסוגלים למכור את מרכולתם בזול מאוד. התקשורת הכינה מטעמים מורעלים כדי להגישם לקהל הרחב. או סקנדל או פסטיבל. ברק קרא לסרבנות! חשש שמא ברק שוחח עם הרמטכ"ל על סרבנות, גרגרו כמה פרשנים פוליטיים "קובעי דעת קהל". לא היה ולא נברא, לא משום שאני טוען זאת אלא משום שהרמטכ"ל טוען זאת, ואני מאמין לו ולא ל"קבע דעת קהל". גם ברק אמר את הדברים הבאים בראיון עם אילנה דיין: "לא שמעתי ממנו (איזנקוט) משהו שקשור ליחסיו לדרג הפוליטי ואיך הוא חש כלפי הממשלה". ברק הוסיף: "אני מצר על הנזק שנגרם לרמטכ"ל כתוצאה מהסמיכות בין פגישתנו ודבריי על הסרבנות. אני בטוח שנגרם נזק אבל זה בגלל האווירה של הסתכלות במשקפיים פוליטיות על כל דבר שקורה במדינה". ואני מאמין לברק ולא לפרשנויות המרושעות של עיתונאים-פוליטיקאים או פוליטיקאים-עיתונאיים.
07/01/2018  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il