|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

לתוקפו של צום י"ז בתמוז

הגמרא מבדילה בין צום תשעה באב ויתר הצומות בהיגד: "שני תשעה באב מפני שנכפלו בו הצרות" (ראש השנה י"ח, ע"ב) הרמב"ם בהלכות תעניות ה', ה', קובע שצומות אלו הם מנהג: "ועכשיו נהגו הכל כמו שאמר רבנו והרי הן חובה על כל ישראל עד שיבנה בית המקדש"
28/06/2018  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   תגובות
התשובות בגמרא [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

צום י"ז בתמוז פותח את שלושת השבועות של ימי האבל על הגלות והחורבן. עם חורבן הבית הראשון נקבעו ארבעה צומות: של החודש הרביעי (י"ז בתמוז), החמישי (ט' באב), השביעי (צום גדליה - ג' בתשרי) והעשירי (י' בטבת). צומות אלו מוזכרים בספר זכריה, כאשר העם שואל את הנביא בעת שיבת ציון: "האבכה בחודש החמישי"? (זכריה ז', ג'). צום תשעה באב חל היה גם בימי בית שני, זאת אנו למדים מהמשנה במסכת ראש השנה המציינת את צאתם של השליחים בראש חודש אב (בזמן הבית), מפני הצום (דף י"ח, ע"א). כך גם מובא ברמב"ם בפירושו למשניות.

הגמרא מבדילה בין צום תשעה באב ויתר הצומות בהיגד: "שני תשעה באב מפני שנכפלו בו הצרות" (ראש השנה י"ח, ע"ב). הרמב"ם בהלכות תעניות ה', ה', קובע שצומות אלו הם מנהג: "ועכשיו נהגו הכל כמו שאמר רבנו והרי הן חובה על כל ישראל עד שיבנה בית המקדש".

עתה, עם הקמתה של המדינה וכינונה של הרבנות הראשית לישראל ובית הדין הרבני הגדול הועלה הנושא: האם בימינו יש לחייב לצום בשלושת הצומות: י"ז בתמוז, צום גדליה ועשרה בטבת. בעניין זה נכתבו מחקרים על מועדי ישראל בזמן המשנה והתלמוד שבהם קבעו רבנים שאולי צריך לבטל את שלושת הצומות הנ"ל.

מנין נובעת שאלת ביטול הצומות? זאת נלמד מדברי הרמב"ם: "ובבית שני לא היו מתענין לא בעשרה בטבת ולא שבעה עשר בתמוז אלא מי שהיה רוצה מתענה" (פירוש המשניות ר"ה פ"א, מ"ג).

המקור להבדלה מתי הצומות תקפים ומתי אינם תקפים הוא במסכת ראש השנה דף י"ח ע"ב בדברי רב פפא: "בזמן שיש שלום יהיו לששון ולשמחה, יש גזירת המלכות - צום, אין גזירת המלכות ואין שלום - רצו מתענין רצו אין מתענין". ברור שאין שאלה לגבי תשעה באב. הצום ביום זה הוא בתוקפו, הן משום שיום זה מסמל את חורבן בית המקדש שעדיין אינו עומד על תילו, והן מהסיבה שאף בזמן בית שני צמו ביום זה.

על דברי הגמרא מוסיף רש"י לפירוש המילה 'שלום' ואומר: "שאין יד העובדי כוכבים תקיפה על ישראל", ולכן "יהיו לששון ולשמחה ליאסר בהספד ובתענית". לפי רש"י מובן שביטול שלושת הצומות תלוי במצב המדיני ביטחוני של עם ישראל.

אין מתעניין

ממשיך רבינו חננאל על אתר וכותב שהששון והשמחה בהיות בית המקדש על תילו. אך לא מבטלת את הצומות. וכך מובאים הדברים: "בזמן שיש שלום, כלומר כל זמן שבית המקדש קיים, יהיה לששון ולשמחה, יש גזירה - צום, אין גזירה ואין שלום, רצו - מתענין, רצו - אין מתענין".

מתוך דברי הגמרא נלמד שבמצב של ששון ושמחה הוא רק שבית המקדש קיים ועם ישראל עצמאי. הצום תלוי במצב המדיני שבו עם ישראל נמצא. בסוף ימי בית שני המקדש היה קיים. אך השלטון היה בידי רומי, ולכן לא היה מצב של שלום על-פי הגדרתו של רש"י. לפיכך צמו בתשעה באב בזמן ההוא, ובשלושת הצומות האחרים התענו רק אלה שרצו להתענות.

בתקופת ימי הביניים שעם ישראל היה בגלות באירופה מביא הטור באורח חיים תק"נ את המשפטים הבאים הנותנים תוקף לדברי הגמרא במסכת ראש השנה: "והאידנא דליכא שלום וליכא שמד רצו מתענין רצו אין מתענין ופירוש דליכא שלום שהבית חרב וליכא שמד במקום ידוע בישראל. רצו רוב ישראל והסכימו עליהם שלא להתענות - אין מתענין. רצו רוב ציבור - מתענין".

ידועה הגמרא במסכת מגילה (ה', ע"ב) שם מסופר כי "רבי... רחץ בקרונה של ציפורי בשבעה עשר בתמוז" מובן שעשה זאת בפרהסיא להראות לציבור שהרחצה מותרת ביום זה.

האם במעשה זה ביטל את הצום? לפי התוספות במקום יש סברה לומר שלא ביטל את הצום. לדעת ר' יעקב עמדין אכן ביטל את הצום וכך אומר הוא בפירושו המסתמך על מאמר חז"ל בתענית (י', ע"ב). שאף מי שאכל בתענית אל ייראה מתענג: "וכיון דשרי מרחץ כל שכן אכילה ושתיה שכל הציבור צריכין להן פשיטא שרי". ומפרש: "ומשום דרבי בימי אנטונינוס הווה, ושלום היה לו מכל עבריו, להכי אורי עובדא בפרהסיא דאפילו מי דתענוג שרי, כי איך מתענ ין". יש לציין שמדובר בתקופה של אוטונומיה חלקית בלבד ולא בתקופה של עצמאות מדינית.

מכל האמור לעיל נראה כי בתקופות של אוטונומיה, אפילו חלקית לא צמו את שלושת הצומות. מאז חורבן הבית לא היה מצב של עצמאות מדינית לעם היהודי. היום שיש לנו עצמאות מדינית שבה אין יד עובדי הכוכבים תקיפה על ישראל וגם אין גזירה, יש אולי טעם להעלות את הדברים למועצת הרבנות הראשית וביה"ד הגדול שיחליטו האם יש להמשיך לקיים את הצום או לא.

תאריך:  28/06/2018   |   עודכן:  28/06/2018
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם נכונה הידיעה שפורסמה בשעות האחרונות שהממשלה מתכוונת להכיר באזור דרום תל אביב כאזור עדיפות לאומית, זו בשורה של ממש עבור מי שמתגוררים ויתגוררו שם.
28/06/2018  |  משה נסטלבאום  |   מאמרים
ירי 12 רקטות לעבר ישראל בליל ה-26 ביוני בתגובה לכך שישראל תקפה כלי רכב ריק של מפקד שטח של חמאס במחנה הפליטים נוצייראת במרכז הרצועה, האחראי על שיגור בלוני תבערה לכבר ישראל, מסמל את המשך המגמה של חמאס לכפות על ישראל את כללי המשחק החדשים שלה "הפצצה תמורת הפצצה".
28/06/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
במשך שנים ארוכות הייתה מפא"י, בגלגול הראשון, מפלגת השלטון ללא עוררין, כשהמערך, בגלגול השני, החרה והחזיק אחריה בידיים לא פחות אמונות. כוחם של שני הגלגולים תש רק עם עליית הליכוד לשלטון, כשהזמן, בינתיים, עושה את שלו. עם הופעת מפלגת העבודה, כגלגול החדש של המערך, נפגע עוד יותר כוחו של מה שנחשב כיום לגלגול השלישי, והוא הולך ונשחק מדי יום ביומו.
28/06/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הסוכנות היהודית היא מוסד שהישראלים אוהבים לשנוא. היא, לצד מוסדות נוספים שפעלו למען 'המדינה שבדרך' במחצית הראשונה של המאה שעברה, כמו קרן היסוד שבנתה מאות ישובים ברחבי הארץ, והקק"ל שעסקה בגאולת מאות אלפי דונמים לטובת עם ישראל, נתפסים, ובמידה של צדק, כמוסדות ארכאיים שעבר זמנם ובטל קרבנם. כשיש כבר ממלכה ישראלית, אין בהם עוד צורך.
27/06/2018  |  מנחם רהט  |   מאמרים
תמיד מדברים אצלנו על דמוקרטיה, ונשאלת השאלה האם היא קיימת אצלנו, ואצל שכנותינו? במדינות ערב אין דמוקרטיה. המנהיגים שם רודים בהמוני העם. אבל גם מדינת ישראל רחוקה מלהיות דמוקרטית. בחרו בבגין כדי להציל את ארץ ישראל ממגמת הוויתורים של מפלגת העבודה, והוא יותר מכול מה שיכלו לעשות שמאלני מפא"י, מסר את כל סיני ונתן פתח לנסיגות איומות.
27/06/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il