|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מתגבר נגע הסהרוריות בארה"ב

נראה שהמאבק הפנימי בארה"ב בין דמוקרטים לרפובליקנים ובין התקשורת לנשיא, מבלבל את הציבור, פוגם בזיהוי האינטרסים הלאומיים המרכזיים ומעדיף לעיתים מזומנות מדי אינטרסים אישיים וסקטוריאליים על פני האינטרסים הלאומיים
23/07/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
פוטין. שיח ישיר [צילום: אלכסי ניקולסקי/ספוטניק/קרמלין]

התקשורת האמריקנית המגויסת לטובת הדמוקרטים והשמאל, הגיבה במקהלת גינויים, שלילה וביקורת בלתי-מרוסנת על מהלכי הנשיא טראמפ בפגישתו עם פוטין. מרבית הטיעונים אינם כוללים הוכחות, אבל מבטאים באופן ברור סלידה, תיעוב, התנכרות ואכזבה מהעובדה שהשיחה בין השנים לא הסתיימה ב"פיצוץ אטומי". דומה שאצל רבים הפחד הקמאי מבריה"מ הטוטליטרית, בשתי המפלגות אבל במיוחד בדמוקרטית, עדיין מדריך את היחס לרוסיה, שכבר איננה דומה כמעט מכל הבחינות לרוסיה "ההיא". אולם מבחינה פוליטית ותקשורתית עויינת רוב ההתעסקות ברוסיה ובפוטין כיום, משרת שתי מטרות: ניגוח טראמפ באמצעות רכיבה על ההיסטריה של המלחמה הקרה כתחליף פוליטי לטחנות הרוח הדון קישוטיות וסולידריות עם בעלי הברית האידיאולוגיים באירופה, שאצלם הפחד עדיין מוחשי. מאז ניצח טראמפ בבחירות, שימש הקלף ה"מפוברק" של הדמוקרטים, הטוען לקנוניה מסוג "קשר" (COLUSSION) או קנוניה מסוג אחר, כנימוק עיקרי לטענה שהניצחון של טראמפ איננו לגיטימי מפני שהושג בסיוע רוסי. אחרי שנפלו בזה אחר זה כל הטיעונים הפורמליסטיים, כגון: יתרון מצביעים רגילים לקלינטון על פני טראמפ, התעלמות מהגדרות החוקה לאופן קביעת הניצחון בבחירת הנשיא, מסע הצלב האישי, העצמת משברי ההסתגלות של הממשל החדש בבית הלבן והכשלת השינויים בחוק ביטוח הבריאות הקלוקל של אובמה, נותרו רק הקשרים עם רוסיה ופוטין, כאילי הניגוח שלהם סיכוי לשרוד ולגייס תמיכה ציבורית סבירה. טחנות הצדק של החוקר המיוחד מוּלר (MULLER), שטוחנות לשווא כבר למעלה מ-18 חודשים ולא הניבו אלא כתבי אישום שוליים בעיקר נגד פקידים בממשל אובמה לשעבר, הם מכשיר הטרדה יעיל וכמעט "נצחי".

הפיסגה אליה חתר טראמפ עוד לפני שנבחר ועליה, בין השאר, נבחר, נועדה לדברי הנשיא, לבחון ברצינות אפשרות לשיפור היחסים עם רוסיה. הנשיא חש בתחושת הבטן הפוליטית שלו, שפוטין איננו אותו נחש נוראי כפי שמציגים אותו מרבית הדמוקרטים ומיעוט רפובליקני, שדימוי רוסיה אצלם הוא עדיין זה שהוטמע במוחם בימי המלחמה הקרה. יסודות מהותיים של הסכסוך הגלובלי ההוא השתנו או נעלמו. אין יותר מאבק אידיאולוגי מובהק בין קומוניזם חתרני ו"סיפוחיסטי" לבין הקפיטליזם הליברלי האמריקני. אין יותר חלוקה לשני גושים עולמיים מקוטבים בכל עניין ונושא. אין יותר מלחמה בין הגושים במספר גדול מאוד של מוקדים, באמצעות "שליחים" (PROXIS) ואין יותר חתרנות שיטתית ומקיפה של הקומוניזם במדינות היריבות לו, מתוך רצון וכוונה לבצע בהן הפיכות פנימיות או לפחות לערער מבפנים את יציבותן ולהקל על השתלטותו עליהן.

עמדתו של טראמפ, המבקש לבחון את כוונותיו של פוטין בשיח ישיר ולא דרך הפרשנות הפומבית של אמצעי תקשורת שמגויסים נגדו, היא כמובן הדרך הנכונה. קשייה של רוסיה אינם מעטים. כלכלתה בצרות, הדמוגרפיה הרוסית בנסיגה, העננים הסיני וההודי מתחילים להאפיל גם עליה, האיסלאם עדיין לא חדר אליה חדירה עמוקה ובצ'צ'ניה טיפלה בהצלחה יחסית בדומה לסוריה. אי-אפשר להתעלם לחלוטין מטענות פוטין בשאלות אוקראינה, קרים, והפעילות בסוריה. חלק מפעולות רוסיה הן אמיתיות, כלומר נובעות מתפיסת אינטרסים חיוניים אופיינית לפוטין. חלק מפעולותיו הן התרסות נגד המערב, במיוחד נגד פעילות נאטו במדינות מזרח אירופה, לאחר התפרקות בריה"מ. הסנקציות האמריקניות-אירופיות נגד רוסיה, מכבידות עליה ללא ספק. גם כאן יש מקום לברר עד כמה המשך אוטומטי של החלטות-עבר שהשתנה ומשתנה, צריכות להימשך כאילו לא אירע דבר. אין סיבה לנהל עם פוטין מגעים בנושאים אלה מתוך חוסר כנות או חוסר נכונות להבין את דרך חשיבתו או לשכנעו שהוא טועה בפרושיו. הדרך הטובה ביותר לכך, היא קשר אישי ברמה עליונה ביותר. ארה"ב חזקה איננה מאויימת על-ידי רוסיה וקולות הנכאים הנשמעים במסדרונות המאובנים של הקונגרס, הם תעודת עניות למחוקקים האמריקניים, במיוחד אלה ממפלגתו של הנשיא.

אחר התפרקות ברית המועצות, ארה"ב היא ללא ספק המעצמה העולמית הראשונה במעלה. בעטיין של הגישות הפוסט מודרניות והניאו סוציאליסטיות, שפשו גם בחברה האמריקנית, נחלש המערב, התרופפה בו הזיקה בין בעלות הברית - כפי שטוען טראמפ, בין היתר על יסוד מיעוט המעורבות והשותפות של אירופה בשימור האחדות הדמוקרטית המערבית - ונחלשה גם ארה"ב. בהשראת אותה גישה, טיפח בצורה חסרת אחריות הנשיא אובמה את הגלובליזציה על חשבון הלאומיות. ובהשראתה איפשר הגירה "פראית" לארה"ב, ללא בקרה וללא ריסון, והביא לערעור הלכידות הפנימית ולאבטלה קשה. צעדים אלה בשילוב עם לחימה רופסת נגד הטרור העולמי, פגעו בהגמוניה האמריקנית וטשטשו את הפערים האמיתיים הקיימים עדיין בינה לבין מדינות אחרות מבחינה צבאית, כלכלית, מדעית ויזמית. מנגד, גרמו היעלמות בריה"מ והחלשות ארה"ב, להתחזקותה של סין ולעידודה של רוסיה להשיב לעצמה חלק מהעוצמה הבינלאומית מימי בריה"מ שאבדה בהתפוררות האימפריה. באופק מסתמנים מספר שינויים משמעותיים נוספים: עלייתה של הודו כמעצמה עולמית פוטנציאלית נוספת, התחזקותו והתפשטותו של האיסלאם הפונדמנטליסטי, הרואה בארה"ב את אויבתו הראשית, סימנים חזקים להתפשטותו של הנשק הגרעיני בעולם (קוריאה הצפונית ואירן, כמובילות התהליך) והיווצרותם של גושים אזוריים פוליטיים-כלכליים נוספים. שינויים אלה בשילוב עם היחלשות נוספת של ארה"ב, ישללו ממנה את היכולת להמשיך ולהיות מעצמה עולמית הגמונית ולכך תהיינה השלכות עצומות על הפדרציה עצמה.

יש בארה"ב מי שאינם מבינים זאת ויש מי שמעוניינים בכך, הסיבות מחייבות דיון נפרד. בין החוגים המעוניינים, רבים שחוסר הבנה או ליקוי מנטלי באחריותם הלאומית, מובילים אותם להסטת תשומת הלב הלאומית מהנושאים הגדולים באמצעות הפגנות סרק ומצעדים הזויים תחת הקריאות "זאב", "זאב" בידיעה ברורה שזו גניבת דעת. טראמפ הציג לפני הציבור האמריקני, שבחלקו הגדול היה נתון במצוקה כלכלית ואידיאולוגית, את משנתו, אבל מיעט להסביר את סיבותיו ונימוקיו. מאחר שזכה בבחירות, ייתכן שצדק בגישתו מבחינה פרקטית. בדיעבד, מסתבר שהימנעות מהעמקת הדיון בסוגיות-יסוד, אינה מעלימה את הסוגיה והשפעותיה, אלא משאירה על-כנן אי-הבנות ומחלוקות, שלפחות בחלקן נובעות מפירוש מוטה או מוטעה של כוונת הדברים. במצב זה, כל מאבק פנימי הופך מחדש לדיון ביסודות במקום לפתח תהליכים מהירים של קבה"ח על דרכי היישום האופטימליות.

תהליכי נסיגה

שאלת היסוד שדומה שארה"ב לא דנה בה ברצינות במערכת הבחירות האחרונה 2016, היא: האם חותרת ארה"ב לשמור על ההגמוניה העולמית שלה, כנותנת הטון בכל תחומי החיים היסודיים או אולי היא מוותרת, נסוגה, מתכנסת לתוך עצמה ועוסקת בענייניה ומניחה למדינות אחרות או לארגונים בינלאומיים לנהל את העולם, כשהיא משתתפת על תנאי כאשר מתאים לה? אם התשובה היא שארה"ב חייבת לשמור על הגמוניה (וזו דעתי) משום שאחרת תתחיל בתהליכי נסיגה שאיש אינו יודע היכן יסתיימו - מחייב הדבר התנהלות תואמת כוונות; למעשה, את התנהלות טראמפ כיום. בכדי שתוכל לנהל מדיניות כזו, עליה לעצור תהליכי כרסום וסירוס פנימיים, כגון בתחום הכלכלה והדמוגרפיה, ולשנות את כיוונם. משחק באוטופיות נוסח אובמה, שהיה אולי יפה, נעים ונוח לשעתו, הנו פופולרי מאוד, אבל גם סהרורי ומסוכן. רוב התהליכים בהם נתונה ארה"ב בהשפעת עידן אובמה, אינם הפיכים. תהליכים כאלה שהגיעו רחוק מדי, מבשרים התפוררות והתמוטטות.

יש לזכור עובדה נוספת: כמעצמה הגמונית, לארה"ב חולשה מובנית רצינית בהשוואה לכל אחד מהכוחות האחרים שעשויים להתמודד על הגמוניה עולמית אם היא תוותר. חולשה זו היא הדמוגרפיה. בין כל הכוחות ה"עולים" או מאיימים לעלות במאה הנוכחית, ארה"ב היא "הצנועה" ביותר מבחינה דמוגרפית ומונה רק כ-327 מיליון נפש (2018). הגוש האירופי גדול ממנה בכ-160 מיליון. במקביל, נמצא הגידול הטבעי האמריקני בירידה1 ועמד ב-4201 על כ-3.96 מיליון לידות ו- 2.59 מיליון מיתות. הוא עדיין טוב מזה של מרבית מדינות אירופה אבל נופל מזה של כל היריבים הגלובליים שלה. את הירידה בריבוי הטבעי משלימה ארה"ב באמצעות הגירה. אולם, הגירה מסיבית משנה את תמהיל האוכלוסייה ומכאן גם את אופי המדינה וערכיה. זו פרשת דרכים אמיתית, שמסבירה היטב את הסיבות למדיניות ההגירה של טראמפ.

"נגישַת" טראמפ בקהילה האירופית, נובעת להערכתי מאותם שיקולים. אולם, הואיל והקהילה איננה מקשה אחת אלא קונגלומרט של 27 מדינות, מוכפלת הבעיה הפנים-אמריקנית, פי כמה וכמה, בגלל גודלה המספרי ומורכבותה האתנית.

ההיסטריה הפוליטית של הדמוקרטים, היאחזותם הנואשת בקרנות המזבח שהותיר להם אובמה יחד עם קופה של שרצים וכשלים בתחומי החברה, הכלכלה ומדיניות החוץ, הינה פתטית. המפלגה הדמוקרטית נשענת על קהל בוחרים שרובו מגיע מחוגי המהגרים. היסחפות יתרה אחר מי שהרוח האמריקנית זרה להם, אל עבר עולם האוטופיות והאנרכיה, מתוך הנחה שבעולם כזה עתיד ההגירה ועתידם של המהגרים מובטחים טוב יותר, מבטיחה שגם האינטרסים של ארה"ב, כמעוז הדמוקרטי הראשי שעליו נשען עתיד הדמוקרטיה בעולם, יצאו נשכרים מכך?! - מסופקני. בהיסחפות זו גורמת המפלגה הדמוקרטית להחרפת הקיטוב החברתי והאידיאולוגי. קיטוב הוא שסע והוא מחולל תמיד חולשה ברקמה החברתית.

אינני מאמין שניתן לעשות רבות בכדי לאחות את הקרע הקיים לפני בחירות האמצע 2018. במקרה זה אין ספק שהדחוף ידחה את החשוב. טראמפ ינסה לממש את הבטחותיו כמיטב יכולתו ולמצות הצלחות בכדי להפכן לתמיכה פוליטית בבחירות. אם יצליח להגדיל את הרוב הרפובליקני בעיקר בסינט, יהיו חייו במחצית השנייה של הקדנציה, קלים יותר וסיכוייו לקדם נושאים נוספים טובים בהרבה. מבחינת הדמוקרטים היעדים הפוכים - בלימת טראמפ באמצעות היפוך הרוב בסינט (2 קולות) ובבית הנבחרים. לאחר בחירות האמצע, אם לא יסחפו הצדדים אחר התוצאות, ניתן לחשוב על מאמץ משותף לריפוי החברה האמריקנית השסועה מתוך הדברות ולא מתוך ניסיונות נואלים לכופף ידיים. בהנחה ששתי הקבוצות הפוליטיות הגדולות תסכמנה על הצורך לשמר הגמוניה אמריקנית עולמית כאינטרס לאומי מרכזי, יהיה לכך גם יסוד א-מפלגתי.

בשאלת אופיה הדמוקרטי - ליברלי-אקסטרמיסטי או ליברלי-מתון - לא ניתן להגיע להכרעה הצהרתית חדה. הדברים יעוצבו באמצעות מעשי הנשיא, הכרעות בית המשפט העליון וחקיקות הקונגרס כנדבך על נדבך, כשכל גורם במערכת השלטון תורם את חלקו. לקראת הבחירות הבאות לנשיאות (2020) יהיה כבר ברור לאן הולכת ארה"ב: לשיקום או למשבר לאומי חמור.

הערות

1. התמונה הדמוגרפית האמריקנית מעוררת לא מעט שאלות באשר לעתיד. על-פי נתוני 2016, התמהיל האתני של האוכלוסייה הוא: צאצאי המתיישבים הראשונים מאירופה ("לבנים") 70%, אזרחים ממוצא אפריקני (42 מיל') 13%, היספנים (36 מיל') 11.1%, אסיאנים (14 מיל') 4.3%, אינדיאנים (1.3 מיל') 0.4%, אחרים (3.9 מיל') 1.2% ובסה"כ 323.7 מיל'. על-פי נתוני הפער בין 2016 ל-2018, הגידול השנתי הממוצע הוא כ-1.65 מיל' נפש (0.51%), שנחשב נמוך. שיעור ההגירה התורם לגידול השנתי הוא לפחות 0.5 מיל' נפש לשנה מוכרים ועוד כפול מכך שהם מהגרים בלתי לגליים. כבר בשנת 2016 היוותה קבוצת המהגרים הלא לבנים 28.4% מהאוכלוסייה. ידוע כיום, בעקבות הוויכוח הציבורי הסוער על מדיניות ההגירה, שבארה"ב נמצאים כ-11 מיל' מהגרים לא חוקיים, רובם היספנים ממקסיקו ומרכז אמריקה. הערכות שונות גורסות שאם תמשך מגמה זו, עד 2050 "הלבנים" לא יהיו כבר רוב בארה"ב. ראה גם: מרבית המהגרים הם ממוצא היספני. הערכות שונות גורסות שעד 2050 "הלבנים" לא יהיו כבר רוב בארה"ב. ראה, למשל, גם: [קישור]

תאריך:  23/07/2018   |   עודכן:  23/07/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתגבר נגע הסהרוריות בארה"ב
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
23/07/18 13:57
 
רפי לאופרט
26/07/18 14:53
2
אלטע קאקער
23/07/18 16:54
 
באום
23/07/18 21:13
 
רפי לאופרט
24/07/18 13:22
 
אחד שזוכר
24/07/18 14:23
3
בני בנקר
24/07/18 17:06
 
רפי לאופרט
25/07/18 12:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נראה שנתבלעה דעתנו, פשוט כי יותר מדי טוב. גם בארה"ב דומה הדבר, אלא שכאן התרגלו להרגשה המשכרת של כוח ושררה, וכשאלו נלקחו, האבלים מתנהגים כבריונים, מנסים בכל הכוח להשיג את מה שאיבדו לאחר שמונה שנות שלטון.
23/07/2018  |  ארי בוסל  |   מאמרים
קלמן ליבסקינד, מעריב, חשף בשישי האחרון, עוד על המסמך המצמרר שנברא בימי ניצב (בדימוס) מני יצחקי, אז ראש אח"ם, מסמך "טופ סיקרט", המרכז והמלקט "מידעים מודיעיניים" אודות עשרות (כארבעים במספר) חברי כנסת ועוד כמחצית משרי ממשלה מכהנים וכן, "על הדרך" גם על ראשי רשויות עירוניות - הכל כדי שיהיה...מעניין.
23/07/2018  |  פנחס (פיני) פישלר  |   מאמרים
מי שסבר כי מינוי של פרקליט צבאי ראשי המשתייך לקהילה הגאה לא ישפיע על החלטותיו המקצועיות - התבדה. בהודעתו של אלוף שרון אפק נכתב כי "נושא השתתפותם של חיילים בהפגנות נמצא בבדיקה משפטית. אולם בכל מקרה, לא יינקטו צעדים נגד חיילים שישתתפו הערב (22.7.18) בהפגנות למען שוויון לקהילת הלהט"ב".
23/07/2018  |  עידן יוסף  |   מאמרים
אדם שיש לו תיק מס פעיל, חייב להקפיד לבדוק ולעדכן מפעם לפעם את פרטי הזיהוי, הכתובת ואף את מצב החיובים בתיק. אחרת הוא עלול למצוא את עצמו בפני חבויות מס משמעותית שלא יהיה ניתן להתגונן בפניהן, גם אם הוא יוצא מישראל לחו"ל. דוגמה לכך ניתן למצוא במקרה הבא.
23/07/2018  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה  |   מאמרים
צה"ל נוקט בארבעת החודשים האחרונים, מאז החלה מלחמת ההתשה של חמאס נגד ישראל על גבול רצועת עזה, באסטרטגיה חדשה של מלחמה בטרור, הוא תוקף בשיטתיות ועל-פי תוכנית סדורה שהוכנה מראש את תשתיות הטרור של הארגונים הפלשתינים ובראשם חמאס כדי לשחוק את הארסנל הצבאי שלהם.
22/07/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il