הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   ביטוח  משפט  רכב/תחבורה 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
 
 
 
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון + / תגיות מחלקה ראשונה
אישים פירמות מגשרים
מוסדות אתרים מושגים
אדריכלים בנקאות/השקעות יועצים
רופאים חברות ביטוח רואי חשבון
שמאים חברות ציבוריות רשויות
עיתונאים ביה"מש/שופטים עורכי דין
אלי שרביט [צילום: דובר צה"ל]
צבא ובטחון
אלי שרביט (נולד: 13 באוקטובר 1966), איש צבא ישראלי.
עמוס ידלין [צילום: פלאש 90]
צבא ובטחון
עמוס ידלין (נולד: 20 בנובמבר 1951), איש צבא וחוקר ישראלי.
גדעון שפר [צילום: יחסי ציבור]
איש ציבור
גדעון שפר (נולד: 1948), אלוף במיל., מנהל ואיש ציבור ישראלי.
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
קו השבת של אגד פועל בניגוד לחוק
11/03/2019   |   עידן יוסף
 
 
 
הניפוח הסיני: 1.5 טריליון ד'
11/03/2019   |   איתמר לוין
 
 
 
להיטי המסכים כובשים את חיפושי גוגל
11/03/2019   |   עידן יוסף
 
 
 
גנרלים עלייך, פוליטיקה
11/03/2019   |   רפי לאופרט
 
 
 
ארבעה 'מנהיגים' ומיליון חילוקי דעות
11/03/2019   |   חיים שטנגר
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
התאונה של רשות ההון
כמעט כולם חוזרים לעבוד [צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90]

הרשות מציעה שחברות הביטוח ישלמו גמלאות חודשיות לנפגעי תאונות דרכים, במקום פיצוי חד-פעמי. זוהי הצעה מיותרת, שרק תזיק לנפגעים ותסבך לאין ערוך את תשלום הפיצויים

▪  ▪  ▪
רשות שוק ההון העלתה לאחרונה הצעה, לפיה חברות ביטוח נתבעות ישלמו לנפגעי תאונות דרכים, שנכותם מעל 20%, פיצויים בדרך של גמלאות חודשיות במקום סכום חד-פעמי, בדיוק כפי שנוהג הביטוח הלאומי. לדברי הרשות, תשלום חד-פעמי גורם לבזבוז כספי הפיצויים וכן קיימת אי-ודאות בדבר תוחלת חייו של הנפגע. בנוסף, גימלה חודשית תייתר את ההיוון, המפחית סכום מסוים מהפיצויים המשולמים משום שהם יכולים להניב ריבית של 2%.

22,000 ישראלים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים. בהנחה שכשליש או רבע מהם נותרים עם אחוזי נכות של 20% ומעלה, מציעים אנשי הרשות להוסיף מאות אלפי מקבלי קצבאות בנימוק שאין לו שום בסיס. רובם המכריע של נפגעי התאונות ממשיכים לתפקד, לעבוד ולהתפרנס, גם אם נקבעה להם נכות של 20% ומעלה. רק שיעור אפסי מתוכם יוצאים ממעגל העבודה ונזקקים לאמצעי מחיה לקיומם. לכן, מרביתם המכריע לא זקוקים כלל לגמלאות.

נפגע תאונת דרכים מקבל את פיצוייו בזכות ולא בחסד. שלא נתבלבל לרגע: אין זו הטבה של המדינה אלא זכות קניינית של הנפגע. לא מדובר בגמלאות של הביטוח הלאומי, ולכן זכותו של הנפגע לקבל את מלוא הפיצוי מחברת הביטוח ולעשות בכספו כרצונו. הסיכון של אובדן הכסף נמצא דווקא בתשלומים עיתיים, שכן זרם התשלומים ניתנים לשעבוד ולעיקול (פיצויי נזיקין אינם פטורים מעיקול, להבדיל מגמלאות ביטוח לאומי). הפיתוי "לשעבד" זרם תשלומים כנגד הלוואות ומינוסים, גדול לאין שיעור.

הנימוק הנוסף להצעה של רשות שוק ההון, הוא שתוחלת החיים של הנפגע לא ידועה. זו אמירת סרק, שכן לצורך חישוב תוחלת החיים נוצרו בישראל, כמו בכל העולם, טבלאות סטטיסטיות שבעזרתן מחשבים את הפיצויים לנפגעים. תוחלת החיים היא חלק מתורת הנזיקין הנלמדת בפקולטות למשפטים. שינוי סדרי עולם ולכפות משטר של תשלומים עיתיים בתביעות נזקי גוף, מהווה חוסר הבנה מוחלט של התחום. גם ההיוון לא מהווה כל בעיה. היוון של 2% לא מצדיק תשלומים עיתיים. מה הקשר בכלל?

תשלומים עיתיים נפסקו במספר זניח של מקרים שבהם עלתה שאלת תוחלת חיים של נכים קשים, בעיקר מאושפזים, שפסיקת פיצוייהם בסכום חד-פעמי יכלה לפגוע בהם ולהשאירם ללא אמצעים וללא מימון לצרכי בריאות. אבל אין כל קשר בין מקרים בודדים כאלה לבין רובם המכריע של נפגעי תאונות הדרכים.

קבלת ההצעה המוזרה של רשות שוק ההון תצריך צבא של פקידים לצורך החישוב החודשי של קצבאות של מאות אלפי זכאים. הנפגעים יצטרכו לנהל מעקב חודשי אחר התשלומים, מועדיהם והפקדתם הנכונה.

ההנחה שאזרחי ישראל זקוקים להשגחה ממשלתית בניהול כספם, היא הנחה פטרנליסטית, חסרת כל בסיס כלכלי, וגם מסוכנת. מי ערב לקיומן של חברות הביטוח בעוד 40 שנה? אם היום אני זכאי לקבל חצי מיליון שקל, אני לא מעוניין לקבל אותם בנתחים של 1,000 שקל בחודש למשך 40 שנה. זו זכותי המלאה.

אגב, עורכי דין המייצגים נפגעי תאונות דרכים אדישים לגמרי לאופן תשלום הפיצויים. שכר הטרחה שלהם קבוע בחוק ומשולם בידי חברות הביטוח מתוך הפיצויים. עבודת עורכי הדין בטיפול בתיק תאונת דרכים לא תשתנה, בין אם מדובר בתשלום חד-פעמי ובין אם מדובר בגימלה חודשית. כל שינוי או הפחתה בשכר עורכי הדין ייחסך מכיסן של חברות הביטוח ולא מהנפגעים.

לסיכום: מדובר בהצעה מופרכת ומיותרת, שתפגע קשות בנפגעים, בחברות הביטוח, בבתי המשפט ובכל מי שיש לו נגיעה כלשהי לדבר. לא ברור מדוע יש לשנות מצב שהתנהל עשרות שנים בסבירות וביעילות, למצב אחר - מקפח ומסבך, שאיש לא זקוק לו.


הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין פרויליך-פרחי
תאריך:  09/08/2018   |   עודכן:  09/08/2018
עו"ד אריאל פרויליך

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים:
 פגע וברח   צליפת שוט 


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התאונה של רשות ההון
הודעות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
פורום: הקטל בדרכים כתוב הודעה
+
מרק_טווין
17/04/18 20:42
+
גילמיאו
21/12/17 15:34
+
ראובן גרפיט
17/12/17 13:03
+
צורי
28/03/17 14:53
+
יוסי ארגואן
15/02/17 06:07
+
נסיון מקצועי חשוב
16/09/16 13:51
 
זינגלה
16/09/16 19:41

תגובות בפייסבוק


התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, הודיע (יום ג', 7.8.18) לשר לבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כ"ץ על סיום תפקידו כיו"ר הרשות בטרם עת.
07/08/2018  |  עידן יוסף  |  חדשות
מצלמות המהירות שמפעילה המשטרה אמינות ומסתמן שכך יקבע גם הטכניון - אומר מפקד משטרת התנועה, דורון ידיד, בראיון המתפרסם (יום ה', 26.7.18) ב"עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין. לדבריו, אם התוצאות הסופיות של בדיקות הטכניון יהיו זהות לתוצאות עד כה - המצלמות יופעלו שוב.
26/07/2018  |  איתמר לוין  |  חדשות
עו"ד זכי כמאל תבע מלקוחות לשעבר, צעיר שנפצע קשה בתאונת דרכים והוריו, שכר הטרחה השווה לכל המקדמה שקיבלו מחברת הביטוח קרנית - 500,000 שקל. סגן נשיא בית משפט השלום בחיפה, רמזי חדיד, קבע שכמאל - לשעבר המשנה לראש לשכת עורכי הדין - יקבל 11,500 שקל בלבד, 2.3% מסכום התביעה.
23/07/2018  |  איתמר לוין  |  חדשות
פרקליטות מחוז מרכז הגיעה להסדר טיעון עם נהג שהרג נהג אחר, ולפיו ירצה חודשיים של עבודות שירות. בג"ץ דחה (יום ה', 5.7.18) את עתירתם של בני משפחת המנוח נגד ההסדר, באומרו שההכרעה נתונה בידי בית המשפט שידון בו.
05/07/2018  |  איתמר לוין  |  חדשות
השר לבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, תוקף את עמותת אור ירוק. ברשומה בפייסבוק, כתב כ"ץ: "אור ירוק וכל עסקני תאונות הדרכים בהלם ובאלם. ירידה דרמטית של 22%(!!!) במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, במחצית הראשונה של 2018 - וקולם נדם. אין הון פוליטי ואין את מי לתקוף. המלאכה עדיין רבה, אבל את הצביעות יש לחשוף". הוא צירף לרשומה טבלה המעידה על הנתונים.
01/07/2018  |  עידן יוסף  |  חדשות

פורומים
ביטוח
הקטל בדרכים
משפט
רכב/תחבורה
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם חשיבה חיובית יכולה לרפא את הגוף שלנו
כתיבת המומחים
מתיחת פנים ללא ניתוח - כיצד מתבצע התהליך
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט