חקירת פרשת השחיתות החדשה לכאורה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה מעוררת מאז הפכה לגלויה רחש בחש ושיח בלתי פוסק בכל ענף התחבורה הציבורית.
במשך שנים רבות הועלו לא מעט תהיות, לרבות כאן ב-News1, באשר לאופן בו מתקבלות ברשות החלטות שונות בכל הקשור לחלוקת הקווים ולהקצאת הנסיעות בתחבורה הציבורית. הגבות הורמו, השאלות נשאלו אך נותרו ללא מענה, ואולי חקירת המשטרה הנוכחית תתן פתרון לספקות שהועלו באשר למידת המקצועיות בקבלת ההחלטות.
בעוד שבעבר הרחוק הועלו תהיות ואף נכתבו פרקים בדוחות
מבקר המדינה בנושא אופן ניהול המכרזים והתקשרות עם יועצים חיצוניים, נראה שהחקירה הנוכחית מתמקדת בהתנהלות החוץ-מכרזית, ובריכוזיות היתר של אדם אחד במערכת להחליט החלטות הרות גורל ללא בקרה ופיקוח, ללא שומרי סף וללא בדיקה מקצועית נדרשת.
בין היתר יצטרכו חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 לשאול מה היו אמות המידה של משרד התחבורה להחליט להעביר קווים מחברה לחברה אחרת לא מכרז, מה ההיגיון למסור הפעלת קווים חדשים להפעלת מפעיל באשכול שאינו בתחום השיפוט שלו, האם התקבלו החלטות שרירותיות בכל הקשור לזהות מפעיל הקווים לים לציבור החרדי בתקופת בין הזמנים, האם עשה משרד התחבורה "הנחות" בדרישות השירות על-חשבון הנוסעים - לרבות הסעת נוסעים באוטובוסים בהן אין מערכות כרטוס, שימוש באוטובוסים עירוניים לשירות בין-עירוני, רשות לדלל קווים בתקופות עומס על הנהגים ומתן אפשרות להשתמש בחברות קבלניות שנהגיהן ואוטובוסיהן אינם מותאמים לתחבורה ציבורית.
מפעילי התחבורה הציבורית מתוגמלים בעיקר לפי מספר הנסיעות ואורך המסלול אותו הם מבצעים. אחוז ניכר של הנסיעות הן נסיעות עם פחות מ-5 נוסעים, וחוקרי המשטרה יצטרכו לברר באשר לאמות המידה לפיהן מאושר קו ומדוע נשפך כסף ציבורי רב על נסיעות ריקות רבות בשעה שניתן היה להקצות את התשומות למתן שירות בקווים בהן נדרשת התוספת. כמו-כן, על החוקרים לבדוק את אופן התנהלות המדינה במתן הטבות מפליגות בכל הקשור להפעלת קווי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים, לעיכובים במכרזי ההפעלה השונים, להוספת שירות תוך ידיעה מראש שהמפעיל אינו מסוגל לבצע ולשלל נושאים בכל הקשור לטיב קבלת ההחלטות בהקצאת ההשקעה הממשלתית בענף.
חקירת המשטרה הנוכחית רק "מגרה" את משרד מבקר המדינה, שבימים אלה עמל על הכנת דוח מקיף בנושא התחבורה הציבורית, וייתכן שגם הנושאים המופיעים בחקירה הנוכחית ייבדקו. מאז ספטמבר 2017 עומדת
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ללא מנהל, ומי שמנהלת אותה בפועל היא מנכ"ל משרד התחבורה. ראש הרשות הבא יצטרך ללמוד את ממצאי חקירות המשטרה כמו גם את דוח המבקר הצפוי, ולראות האם הוא נדרש לשידוד מערכות או למצער - לבצע תיקוני נהלים קטנים.