הגעתה של
אמזון לישראל היא רק שאלה של זמן. מרבים לדבר על סכנת הפגיעה שלה ברשתות ובעסקים הגדולים ועל מידת ההערכות של חלקם לבואה של הענקית, על-ידי פיתוח כלי האון ליין ו/או השבחת המגוון, איכויות וזמינות השירות, אך מה יהיה על שאר השוק?, אשר מורכב מעשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים, אשר רובם מייבאים קטגוריה אחת או יותר ומשווקים אותה לבתי העסק והצרכנים השונים?
אין ספק שראשונים להיפגע הם יבואנים ו/או חנויות המחזיקות ציוד מחנאות, קמפינג, ספורט, טקסטיל לבית, כלי בית, כלי עבודה, נעלים, אופנה, אלקטרוניקה וכו' ורק בשלבים מאוחרים אם בכלל עסקי המזון בעיקר בגלל מגבלת הטריות והכשרות, אשר מהווים מחסום אינהרנטי.
מה יעשה אותו יבואן כלי עבודה נוכח המגוון העצום והמחירים הנוחים שיוצעו לו על-ידי אמזון? או יבואן המגבות והסדינים? האם הוא יכול להיערך בעוד מועד? או שהוא כבר היום מתגלגל ובקושי מרים את הראש ושורד מיום התשלום לספקים והעובדים ליום התשלומים הבא?
התשובה היא שניתן להיערך בעוד מועד וזה בראש ובראשונה מתחיל בניתוח קפדני של העסק, תוך לימוד יתרונותיו היחסיים בשוק וחסרונותיו, דבר שהוא חובה ואסור לדלג על שלב זה שהוא המפתח להמשך ההישרדות של הפעילות.
בעלי עסקים רבים נרתעים ממהלך שכזה, שכן הם חושבים שהם מכירים את העסק שלהם הכי טוב ואיש לא יכול לסייע להם, דבר שהוא נכון בחלקו, שכן לרבים מהם אין את היכולת לעצור שנייה את השוטף ולארגן את החשיבה ולחשוב בצורה מקורית ושונה מהקיים.
על כל עסק להיערך בעוד מועד לצמצום הפעילות, היכן שאין לו יתרון יחסי ובהתאם יש להסדיר את ארגון כוח האדם בפעילות המיותרת ומנגד להרחיב פעילות היכן שנמצאים יתרונות מובהקים לחברה ולהתבסס דווקא שם על-מנת להבליט את יתרונה היחסי בשוק.
פועל יוצא מכך יש להתאים את המגוון הנכון לפעילות ולנקות זנבות מלאי לא רצויים לצד בדיקה יסודית מה רמת המלאי הדרושה להפעלת הפעילות, במקביל לבדוק פעם נוספת את כל עלויות העסק החל מעלות הקנייה שהוא רוכש את המוצרים, מהוצאות כוח האדם והשכירות, דרך הוצאות בנק ושאר הרכיבים בדוח רווח והפסד של הפירמה, מבלי לעשות קיצורי דרך או הנחות, אחרת בעתיד הקרוב והנראה לעיין נשמע בעיקר - אנחות!