|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

"בכורת" גנץ, תחושות ראשונות

אירוע החשיפה של גנץ היה שעת-כושר בלתי-חוזרת לייצר מומנטום פוליטי, שהגורו המתווה והמוביל אותו הוא גנץ. סופו של אפקט הזיקוקים מהצגת ה- 29.1.19 - לפוג. לאחר שיפנים הציבור את משמעותו האמיתית של האירוע, גם הוספתם של ברק ואשכנזי, או רק אחד מהם, לשותפות, לא תשנה מהותית דבר; זה אותו "שמאלץ" הזוי
03/02/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
גנץ. אי-אמירת שום דבר בעל משמעות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

גנץ איננו ימין. הוא גם איננו שמאל. גנץ, בינתיים לפחות, פשוט איננו; ומה שהוצג בהופעתו "הראשונה" כפוליטיקאי הטוען לכתר, ביום ג', 29.1.19, היה הפסדה החדשה של השמאל "המהול"1 בישראל.

את החודש הראשון של המרוץ הפוליטי לכנסת הקרובה, "בזבז" בשקט מופתי על אי-אמירת שום דבר בעל משמעות על נושא בעל ערך כלשהו, מלבד חוק הלאום. ולחוק-יסוד קריטי זה תרם תרומה שלילית. מוטב היה אילו שתק דווקא בנושא זה.

גנץ קורא לא-רע מסמכים בעברית, אולם כאשר, בהשראתו ובהשראת הצוות האסטרטגי המנווט אותו, אין בהם בשורה - גם אין בהם תועלת. זה המצב לדידי גם אחרי יום ג' הנ"ל. אני נזכר בנאומים הפרוגרמטיים האדירים של בן -גוריון, בגין וחלק ממשיכי דרכם, כאשר עמדו על פרשות דרכים. לדעתי, גנץ עמד ביום ג' האחרון על פרשת דרכים ובהצגת הדברים הקצרה וההצהרתית שלו, לא ניתן לכך ולו ביטוי קל שבקלים. היה לדברים אופי של מורה העומד בפני תלמידיו (או אולי מנהל בי"ס) ומציג בפניהם את דעותיו על דרכי ההתנהלות היומיומיות שלהם; בבחינת - זה יפה וטוב, זה אינו יפה אך לא נורא, ואלו הדברים שאינם לרוחי. זו איננה מנהיגות לאומית, זה בקושי שיח של מדרשה מקומית. העובדה שהצליח להתעורר ממצב הרוח המנומנם בו הוא שרוי בדרך כלל בהופעותיו בציבור, אינה אומרת עליו שום דבר חדש. כל אדם יכול להתעלות לזמן קצר על הרגליו הבסיסיים ולשגר לסביבתו קורטוב של "שאר רוח". הדמות החיוורת של בוגי יעלון לימינו, לא תיקנה כהוא-זה את הרושם הכללי של הופעת "כוח המשימה" החדש. אפילו ה"ימין החדש", שהופיע בפני הציבור לראשונה עם מנהיגות יוזמת דו-ראשית, הבין ששותפות בהנהגה אומרת שלשני השותפים יש מה לומר. בשותפות גנץ-יעלון, יש "בעל בית" ו"נגרר בכיר" שטרם סיגל לעצמו את החיסון המנטלי ההכרחי לפוליטיקאי פעיל; צר לי על יעלון.

הטיפוח והניפוח שעשו גנץ וצוות עוזריו ויועציו לדימויו האישי כמושיע ולדברים המהותיים שיאמר סוף-סוף לציבור באירוע המכונן ב-29.1, היו חסרי פרופורציה למה שקבלנו באמת - שפע אמרות שפר, אפס התחייבויות על משאבים וזמן, טשטוש מוחלט של הזהות הפוליטית, הביטחונית והכלכלית-חברתית; במילים פשוטות: בדיוק מה שהיה צפוי - תרגיל תקשורתי על סף הולכת הציבור שולל, החסר בו עמוד השדרה החיוני של מענה קונקרטי ומפורש לסוגיות הקריטיות העומדות על הפרק. למעשה, השמאל האופורטוניסטי והפוסט-ציוני עבר "לדירה פוליטית" חדשה, ותו לא.

השותפות גנץ-יעלון, מייצגת כיום אותה אניגמה שהציג בנפרד לפני המפגש. אם יחברו אליה עוד שותפים מאותו סוג, היא תהיה שותפות רחבה יותר אבל לא טובה יותר. שלושה או ארבעה רמטכ"לים הם שותפות בערבון מוגבל מאוד. לטעמי, אילו שרתו במטה כללי אחד באותה דרגה ובאותו זמן, היו מתקשים למצוא שפה משותפת אפילו בנושאים צבאיים טהורים; בענייני מדינה המורכבים בכמה סדרי גודל מכך - על אחת כמה וכמה.

הגילוי היחיד עליו למדנו בהופעה היה התחברות פוליטית על תנאי של שני השותפים, כשהתנאי מטושטש ולא ברור. עמדות לא ברורות ולא זהות של שניהם ביחס לכניסה או השתתפות אפשרית בממשלה בראשות נתניהו, אם - כפי שהסקרים עדיין מוכיחים - יזכה הליכוד במרבית קולות הבוחרים. קיימת אי-בהירות לגבי השאלות: מה יהיה תפקידו של יעלון בשותפות; אי-בהירות לגבי השאלה מה עושים המסופחים החדשים לרשימת יעלון במקומות ראליים (השני והשלישי); האם תלך בסופו של יום השותפות לאופוזיציה (עמדת יעלון) או האם ילך הגוש החדש לקואליציה אפשרית (עמדת גנץ). שאלות חברה וכלכלה נותרו תחת ערפל אניגמטי סמיך למדי. כך גם בשאלות הקשורות לעמדה העקרונית של השותפות מול ניגודי האינטרסים שהתגלעו בקדנציה האחרונה בין הכנסת לבין המערכת המשפטית - סוגיות שלטון החוק ויסודות המבנה הדמוקרטי הישראלי, כפי שנהוג לכנות זאת.

"סוד" מוחלט נוסף הוא האם ייתכן ששני אלה יחברו ליאיר לפיד, שהאגו שלו גדול משל שניהם יחד, להקמת גוש מרכז-שמאל-בלתי-מזוהים? אולי רק כך ובשיתוף עם הרשימות הערביות (הפוסט ציוניות, יש להדגיש), יהיה מספר תומכי הגוש החדש מבפנים ומבחוץ מספיק כדי להקים קואליציה או לפחות ליצור רוב חוסם נגד הימין. אם כך אומנם יקרה, מי יהיה "המוביל הארצי" בקואליציית-הנגד, לאור העובדה שלפיד אינו רואה באף אחד מהם מועמד עדיף על פניו? אם לא ילכו בדרך זו, לאן ילכו כל השלושה - שוב לאופוזיציה?! מה תעשה מדינת ישראל עם רוב חוסם - תלך שוב לבחירות? כיצד תנהל עצמה במציאות הקיימת או החזויה? עד לשאלות אלו לא הגיעה השותפות בחשיבתה ארוכת-הטווח ואם הגיעה לא סברה, כנראה, שזכות הציבור לדעת מה היא מציעה לו גם בסוגיות קריטיות אלה תקפה; שהרי מטרה של הדחת נתניהו בכל מחיר, איננה החזון הציוני החדש של מדינת-ישראל.

אין לי ספק שתרגילי הטשטוש והניפוח חסר הערך של ציפיות הציבור שארגנו גנץ ויועציו לקראת יום החשיפה הגדול, עשוי לבלבל מספר לא גדול של מיואשים כרוניים ואולי גם מספר קטן של מהססים או אופטימיסטים חסרי - תקנה. בנסיבות אלה עשוי גנץ לקבל זמנית עוד מספר מנדטים בסקרים הקרובים, אולם אין בכך מענה לאף אחת מהסוגיות היסודיות. אם יקבל יותר, יהיה זה משום ש"שתה", כפי שנהוג לומר, מנדטים משותפיו בשמאל ובמרכז, אולם בכך לא שינה דבר בגוש הפוליטי אליו הוא משתייך. אופוריה שאין לה יסוד אמיתי איננה מתמידה; זהו אחד מחסרונותיה הגדולים. הרוחות ירגעו. הציבור יבין שמה שהיה שלשום נשאר גם אתמול וככל הנראה יהיה גם מחר. הציבור, שאיננו טיפש, יפנים מחדש את האמירה החריפה של איינשטיין, שרק שוטה יכול לקוות שמי ומה שלא הביא את הגאולה אתמול, אם לא השתנה היום, גם לא יביא אותה מחר.

זמנית, הסכנה לנתניהו ולימין אכן גָדְלה אחרי המהלך של אתמול, אבל לא מסיבות רציונליות אלא מטעמים פסיכולוגיים.
בכדי לגמד את מחזה האבסורד לממדים להם הוא ראוי, צריך נתניהו לחדד את עמדותיו ולהבהיר את כוונותיו. נדרשת הבהרה בנושאי כלכלה וחברה והתחיקה המתקנת ומתקננת את יחסי הגומלין בין רשויות השלטון בישראל; אחרי שעשה זאת כבר בנושאי ביטחון והוכיח בפועל את יכולותיו בשאלות של מדיניות חוץ. חידוד כזה יכריח את "האובליסק" הפוליטי החדש להסיר את הלוט ולהזדהות סוף-סוף באופן מפורש בפני הציבור, בין אם בדרך של הצגת חלופה קונקרטית או בדרך של תקיפת העמדות הפרטניות של גוש הימין. התפתחות כזו תחזק את דימוי נתניהו כמנהיג, תרכז ותגבש סביבו את המהססים וחלשי האמונה ביכולתו וברצונו לפעול אחרת מבעבר והדבר יפורר במהירות את השותפות כביכול בין המרכז לשמאל "המהול" והאדום.

אירוע ה"יציאה" של גנץ היה שעת-כושר בלתי-חוזרת לייצר מומנטום פוליטי, שהגורו המתווה והמוביל אותו הוא גנץ. למומנטום כזה ערב בחירות עשוי, כאמור, להיות אפקט מכריע, אם הוא מתפתח לכלל מומנטום מתמשך. סופו של אפקט הזיקוקים לפוג, גם אם ברגע זה הוא נראה עדיין חזק. שעת "מחזות האבסורד" חלפה ואנו עוברים לתקופת המאמצים הסיזיפיים. לאחר שיפנים הציבור את משמעותו האמיתית של האירוע, גם הוספתם של ברק ואשכנזי, או רק אחד מהם, לשותפות, לא תשנה מהותית דבר - ברק שנוא על הציבור ואשכנזי יאבד במהירות את מעט הברק שיש בו, במיוחד לאחר שהצטרפותו תיפתח את תיבת פנדורה של פרשת הרפז ומערכות יחסי-האמת בין השותפים.

להערכתי, אם יפרסם היועץ המשפטי את המלצותיו בפרשיות הקשר המשפטי-פוליטי נגד נתניהו במהלך חודש זה, מבלי לתת לו אפשרות להתעמת בפומבי עם עדי-המדינה, ללמוד את חומר הראיות שהצטבר ולהכין עבורו התייחסות מסודרת (שימוע), יהיה אירוע זה הרבה יותר בולט ומכריע פוליטית מהופעת השותפות גנץ-יעלון ב-29.1.19.

תאריך:  03/02/2019   |   עודכן:  03/02/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בכורת" גנץ, תחושות ראשונות
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
3/02/19 10:43
 
תרצה
3/02/19 12:16
2
שלמה המגיב
3/02/19 14:38
3
הירונימוס
3/02/19 14:52
 
ע_הראל
5/02/19 15:58
 
הירונימוס
7/02/19 10:13
 
ע_הראל
8/02/19 01:21
4
באום
3/02/19 15:23
5
רפי לאופרט
4/02/19 11:27
 
שלמה המגיב
4/02/19 14:35
 
רפי לאופרט
7/02/19 22:01
 
שלמה המגיב
4/02/19 16:36
 
רפי לאופרט
10/02/19 10:18
 
באום
4/02/19 17:47
 
הירונימוס
4/02/19 19:46
 
ע_הראל
5/02/19 14:32
 
רפי לאופרט
7/02/19 21:50
 
רפי לאופרט
7/02/19 21:44
6
"בכורת גנץ"
4/02/19 14:28
7
"בכורת גנץ"
4/02/19 14:49
8
ע_הראל
5/02/19 04:36
9
אקטואלי
13/02/19 16:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - ראוי להיזהר, אין מדווחים, 'נער סירות' ו-גו"ח אדז"ט חודש טוב משנכנס אדר מרבין בשמחה
03/02/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, פרסם סרטון משותף עם אלירז שדה ובו הוא כביכול מבקש משדה לתת לו סיקור חיובי. "אז בעצם אתה מבקש ממני סיקור חיובי", אומר לו שדה. "סיקור אמיתי", אומר נתניהו בתגובה. זאת, תוך קריצה לחשדות נגד נתניהו בתיק 4000 שלפיהם ביקש לקבל סיקור חיובי באתר וואלה.
02/02/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
בוועידת בל"ד (שבת, 2.2.19) בנצרת, הוחלט כי בראש הרשימה לכנסת יעמוד מזכ"ל המפלגה מטאנס שחאדה. הוא גבר על יריבו אשרף קורטאם.
02/02/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
אני מתבונן על ההיערכות בעולם הפוליטי, עושה חישובים ומגיע למסקנה כי בבחירות הקרובות יש הזדמנות להביא לבחירת ממשלה שתהיה סוף סוף ממשלה לאומית, כזו שתגשים רבים ממאוויינו כאן בארץ הקודש. בכללם החלת ריבונות על כל ארצנו, ביסוס אופייה ומאפייניה היהודים של המדינה, המשך המהפכה במערכת המשפט ותיקונה ועוד תופינים, כמה שתרצו.
02/02/2019  |  בעז שפירא  |   מאמרים
להיזכר בימים עברו ולקשרם עם ההווה. ש"ס בראשות דרעי שפעם הגיעה ל-17 מנדטים, נלחמת היום עם אחוז החסימה והיו"ר שלה מתחנן בפני ליצמן שיחבר את ש"ס ליהדות התורה ויצילה מחרפת ההכחדה; שתיכחד לאט ובכבוד.
02/02/2019  |  אלברט שבות  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il