|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הברווזון (הפוליטי) המכוער

בשבוע שעבר התבשרנו על "הפקה פוליטית" חדשה-ישנה של גנץ ושותפיו עד מהרה התברר שזו אותה גברת פוליטית שהכרנו, בשינוי אדרת, בשני הבדלים: כל הדברים הטובים שהיו בשמאל ההיסטורי חסרים בה וכל הדברים הרעים מוגברים כמה וכמה מונים מדובר באותה סוכריה מורעלת בעטיפה שונה
24/02/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
גנץ. נתקף פחד [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

מחזה התעתועים של גנץ, לפיד ונספחיהם התרחש ברגע מעניין בהיסטוריה של מדינת ישראל - ערב שיגורה לירח של החללית הישראלית הראשונה. כמעט לא ניתן לדמיין פער גדול ומהותי יותר בין שתי התמונות. מצד אחד - התפלשות בבוץ הפוליטי הנכלולי הצבוע והנגטיבי ("מסע צלב" ישראלי נגד ראש ממשלת ישראל) כביטוי של קידמה לאומית; ומהצד השני - אחד ההישגים הטכנולוגיים הגדולים של ישראל מעודה: פריצה טכנולוגית, משמעותית, לעבר החלל. פריצה מתרחשת בימי כהונתו של נתניהו. חרף העובדה שמדובר בפרויקט אזרחי, במימון אזרחי, קשור היסוד הטכנולוגי עליו נשען הפרויקט במעמדה ויכולותיה הטכנולוגיים של ישראל. יכולות אלה קיבלו דחיפה ומאמץ ניכרים ביותר בזכות מדיניותו של נתניהו להפוך את ישראל לאומת סטארט-אפ, לקדם בה את היסודות המדעיים והטכנולוגיים ואת שיתופי הפעולה הבינלאומיים, שהם תנאי הכרחי ליכולות אלה.

אם ביום הכרזתו של גנץ על-כניסתו לפוליטיקה היו לא מעטים שלא הבינו לעומקה את "הבשורה" ולא השכילו לפרש את ההכרזה, כיום רק מעטים אינם מזהים את אופיו האמיתי של המהלך. אחרי 4 כישלונות פוליטיים רצופים בקלפי מול נתניהו, הבינו "אליטות האתמול" שאין בידם סחורה מהותית למכור לציבור בכדי שיעדיף אותם על נתניהו ומפלגתו הליכוד. הסוציאל דמוקרטיה של האתמול "מתה"; היא אומנם טרם נקברה, אבל רבים מדי זוכרים אותה מימי מפא"י והעבודה העליזים ואינם מוכנים לחזור לשם. מדיניות הביטחון של השמאל הקיצוני והפוסט-מודרני, אהודים עוד פחות על אזרחי ישראל, אחרי הניסיונות הכושלים של אוסלו ושאר תוכניות "הנסיגה-בריחה" שהגה מוחו הקודח. הפלשתינים הוכיחו באופן חד-משמעי שאינם מעוניינים בשלום אלא בהחלפת מדינת הלאום היהודי בישות פוליטית אחרת, שהם יעמדו בראשה; ועם כאלה אין על מה לדבר. הכלכלה הישראלית יציבה ואפילו תנאי השכר והחיים של מרבית האוכלוסייה הולכים ומשתפרים. אמנם, יש בישראל עיוותים ואפליות חברתיים או כלכליים שיש למתנם ולהקטינם וניתן לעשות יותר בכדי לזרז מהלכים אלה אולם לשם כך צריך להפעיל לחץ ישיר על מפלגת השלטון ולא בהכרח להחליפה; דווקא חיזוק מפלגת השלטון עשוי לזרז תהליכים מסוג זה. מספר האוכלוסין בישראל גדל, השד הדמוגרפי מלאכותיובהגדרה נכונה של גבולות, שהם גם בני הגנה וגם משריינים תמהיל אוכלוסין רצוי, הוא גם ישאר כזה ללא שום מאמץ יוצא דופן. בשילוב נכון בין עידוד עלייה יהודית והגירה מרצון של חלק מהאוכלוסייה הערבית שעתידו כאן לוט בערפל, ניתן להיטיב את המצב עוד יותר ולהפטר מאיום מדומיין זה באופן סופי ומוחלט.

לאחרונה החל הימין לשלוט. חלק מהשינוי מתבטא במדיניות אקטיבית של הגדרה מחדש של מהות היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. נושא מרכזי בשינוי זה הוא רוויזיה של העולם המשפטי בתוכו אנו חיים, החל בחוק הלאום והמשך בנושאים רבים אחרים הנוגעים להפרדת סמכויות בין רשויות השלטון; עבור דרך מהותו ודרכי פעולתו של בית המשפט העליון ומערכת התביעה הכללית; תפקידם של יועצים משפטיים בשירות הציבורי; בקרת החופש האקדמי ובחינה מחדש של משמעות ותפקוד גופים סטטוטוריים דוגמת לשכת עורכי הדין, ההסתדרות הכללית כארגון גג מקצועי של העובדים בישראל ועוד.

משהבינו אליטות האתמול לאן נושבת הרוח וזיהו בראש הממשלה את המנוע הראשי לפעילות הימין, במהלכי השינוי, נתקפו פחד והחליטו לעשות מעשה - לקשור קשר שמטרתו להכשיל ולהפיל מנוע זה. הקשר החל במסע הכפשות אישי ותקשורתי נגד ראש הממשלה ומשפחתו, שמטרתו הבאשת ריחם בציבור, הפללת ראש הממשלה והבאה לפרישתו. עד מהרה התברר להם שדרך זו אינה מביאה לתוצאה הרצויה: הציבור אינו נוהה אחר רעיונות העוועים השוללים מראש הממשלה את זכות החפות, אינו נוטש אותו בהמוניו ומקבל בהבנה ואפילו בסיפוק את הוראות החוק הקיים, שאינו מחייב ראש ממשלה מכהן לפרוש כאשר מתקיים כלפיו הליך משפטי, אלא כאשר זה מסתיים בפס"ד חלוט הקובע את אשמתו ועונשו. עתה, לקראת הבחירות שבפתח גייסו את המהלכים האירגוניים האחרונים העומדים לרשותם: לחץ ציבורי אימתני על היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום לפני הבחירות (מבלי לאפשר לראש הממשלה שימוע) ואיחוד כל הכוחות שאינם נמנים על מחנה הימין, תהיינה הסיבות לכך אשר תהיינה, לקואליציה פוליטית, שמטרתה האולטימטיבית היא הדחת ראש הממשלה בקלפי. אין זה מקרה שמסע הבחירות של קואליציה זו מתנהל ללא אג'נדה סדורה וגלויה, ללא מצע, ללא תוכנית פעולה, ללא סדר עדיפות, ללא התחייבויות קונקרטיות למשימות ותוצאות שאליהן תחתור הקואליציה החדשה אם תזכה למנדט מהציבור. יהיה מי שיטען שזו שיטה מוסרית יותר משיטת רבין, בה הבטיח ערב החרות הבטחות אותן הפך ב-180 מעלות אחריהן. כל מנהיג בדבוקה זו ושיטותיו להולכת הציבור שולל...

ביום ה' האחרון (21.2.19) קרם הסופרמרקט הפוליטי של יריבי נתניהו עור וגידים. הלחץ מפני קדנציה שלטונית נוספת של נתניהו, גבר על האגו של השותפים הפוטנציאליים ו"המחנה להפלת ביבי" (מל"ב)מה שהוצג היה שמות וסדר ישיבת המכובדים ביציעי הכבוד. גנץ - הפך לגואל העם, לפיד - יהיה בעזרת השם ראש ממשלה אחרי שנתיים וחצי של קדנציה (אם הארגון ישרוד עד אז), יעלון - יהיה עוד רמטכ"ל באוסף, אשכנזי - הוא המפשר והמסדיר בין השותפים והחמישי, ניסנקורן - הבטיח לעצמו עמדת כוח כלכלית-פוליטית בזכות ההסתדרות הכללית של אירגוני העובדים החזקים במשק, לטובתם. על כך נאמר כבר: מה שנראה כברווז, מגעגע כברווז ומקרטע כברווז - הוא ברווז; הפעם ברווז פוליטי.

הולכים לבחירות

אבל כדאי לשים לב שבתנאים מסוימים גם ברווז עשוי להיות מכשלה קריטית ואם העם יטעה ללכת בעיוורון אחרי מחזה תעתועים זה, יש סבירות גבוהה שהוא גם ישלם את המחיר. תחושות הבטן בבוקר שאחרי הן שהעם איננו טיפש, ומסת הטיפשים בכל מחיר לא תספיק בכדי להכשיל את כולנו.

ובכן, אז מה הלאה? ראשית, הולכים לבחירות. שנית אינני מקנא ביועץ המשפטי לממשלה לאחר שנדחק לפינה על-ידי השמאל. אני מצפה, אם הוא אכן חריף ומפולפל כפי שאומרים, שיאלתר בסופו של יום מסלול שיוכל ללכת בו בלי ולהרגיש עם - יהיו ממצאים ואישומים, אבל חלקם יהיה חסר בשר וחלקם חסר שיניים. איש לא ילך באמת נגד רצון העם, אם הוא גם דמוקרט וגם חכם.

שנית, לפנינו כששה שבועות של מאבק פוליטי-תעמולתי חריף. השמאל ניצל כבר את כל התחמושת ואם לא יביא לציבור בשורה שמייצגת מנהיגות לאומית, יתחיל מכאן ואילך לסגת ולאבד תמיכה. הימין חייב לאתגר את הוואקום והשונות הקיימים במחנה השמאל על-ידי תביעה חדה וחוזרת לתוכנית פעולה ולחשיפת העמדות בשאלות היסוד. ככל שיתקשה מחנה האופוזיציה להיענות לאתגר זה יותר, כך יסגיר לציבור את העובדה שהוא איננו מחנה אלא עדר של שעטנז פוליטי אידיאולוגי.

אחרי הבחירות, וכנראה עוד לפני הקמת והשבעת ממשלה חדשה, יציג ממשל טראמפ לישראל את "תוכנית המאה" שלו לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. על הימין להציג את הקווים האדומים שלו לפתרון באופן שיאפשר לו לומר לנשיא טראמפ "הן" - "אבל"; מה שיחרוג מהקווים האדומים יהיה בתחום האבל. נאום מדיני של ראש הממשלה, עוד לפני הבחירות, אשר יתווה בתבונה סקיצה של התשובה המשוערת, יאלץ את האופוזיציה להציג גם עמדות משלה בשאלות היסוד. משקל מיוחד יש לתת בהצגה זו לגבולות בני-הגנה (לא גבולות 67!), שליטה ביטחונית באיו"ש, סיפוח גושי ההתיישבות, אי-פינוי ישובים יהודים, שמירת ירושלים מאוחדת בריבונות ישראלית, ממשל עצמי לפלשתינים באיו"ש, התנגדות לאיחוד איו"ש לעזה ופתרון אזורי לבעיית עזה.

ליבת הוויכוח הפנימי בשאלת ההסדר באיו"ש היא אופי וגבולות הממשל העצמי הנחוץ לשם שימור הביטחון ויכולת הקיום בצוותא, תוך מזעור מספר הפלשתינים שיסופחו לישראל. על הדילמות הקשורות במימוש עקרונות אלה על-פי גישת הימין מול גישת הנסיגה החד-צדדית של השמאל, ניתן ללמוד ממאמר שפורסם לאחרונה על-ידי המרכז לחקר הביטחון הלאומי ע"ש בגין וסאדאת באוניברסיטת בר-אילן (בס"א).1

לאלה יש להוסיף דברים שאינם כלולים במפורט במסמך הנ"ל: הערך הלאומי והמסורתי של שטחי איו"ש, הקושי המעשי ליצור ולקיים הפרדה אזרחית אפקטיבית בין אוכלוסיות שלהן זיקות הדדיות חזקות, והאיום הדמוגרפי הריאלי שיתפתח אם האוטונומיה הערבית תהפוך אבן שואבת להגירה מכוונת של אנשים מחוץ לטריטוריה שינסו להתיישב בה בתמיכת הממשל המקומי - אולי האיום הרציני ביותר על ישראל.

הערות

1. גרשון הכהן (אלוף מיל'), "הנסיגה משטחי C ביהודה ושומרון: סכנה קיומית", עיונים בביטחון המזרח התיכון מס' 160, ינואר 2019, מרכז בס"א – אוניברסיטת בר-אילן; אינטרנט: [קישור].

תאריך:  24/02/2019   |   עודכן:  24/02/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הברווזון (הפוליטי) המכוער
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
24/02/19 16:09
2
הירונימוס
24/02/19 17:23
 
ע_הראל
24/02/19 20:25
3
מתחלחלת
24/02/19 19:36
4
באום
24/02/19 20:19
5
מרק_טווין
25/02/19 03:12
6
תגובה הולמת
25/02/19 05:46
7
אבנר צפוני
25/02/19 08:03
8
הירונימוס
25/02/19 08:40
 
ע_הראל
25/02/19 14:36
9
רפי לאופרט
26/02/19 20:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
לשפשף את העיניים ולא להאמין, אבל שמונה עשרה שנים לאחר שמשנתו של הרב מאיר כהנא נפסלה על-ידי בית המשפט העליון בשל גזענותה, זוכים עכשיו ממשיכי דרכו להכניסה מחדש לבית המחוקקים הישראלי, כאילו לא אירע דבר. בתולדות הפוליטיקה הישראלית תירשם החרפה הזאת לדראון עולם, כשמאחוריה ניצבים אומנם, להלכה, חברי מרכז הבית היהודי, אלא שלמעשה מחולל האירוע הוא לא אחר מאשר מנהיג הליכוד, בנימין נתניהו.
24/02/2019  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מה דעתך על גנץ. על הכיפק נכון?
24/02/2019  |  אברהם בנמלך  |   יומני בלוגרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע (יום א', 24.2.19) בפתח ישיבת הממשלה כי ביום רביעי הקרוב ייפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. זו הפגישה הראשונה בין השניים מאז שהופל המטוס הרוסי על-ידי יחידות ההגנה האווירית הסוריות בעת תקיפה ישראלית אווירית.
24/02/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
אלמלא זחיחות הדעת וחטא היהירות המופרזת שבו לוקים הצמד-חמד הזה, בנט ושקד, שקד ובנט, יכולים היו הם להימנע ולהגיש את רשימת מועמדי מפלגת 'הימין החדש' לכנסת, עוד ביום רביעי ולהקשיב לרעשי הרקע מסביב ולפעול לפיהם, כפי שנהגו הסיעות הגדולות והוותיקות, דוגמת 'הליכוד', 'העבודה' ואפילו מפלגת 'כחול ולבן' של גנץ ולפיד. דומה שמה שעניין את בנט ושקד, היה קבלת האות 'נון', בה חשקו. משזכו בה הגישו רשימתם לוועדת הבחירות המרכזית.
24/02/2019  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מעתה ועד יום הבחירות הכל ידברו על המפץ הפוליטי וייחשבו את הסיכויים והסיכונים. העובדה שזה התרחש היא חדשה כי בישראל חיבורים וויתורים פוליטיים בסדרי גודל דומים אינם עניין של יומיום. משחקי אגו אישיים וכסאות מוסיקליים היו מהמאפיינים המרכזיים של המערכת הפוליטית מאז ימים ימימה. בימים רחוקים כאשר הייתה מפא"י שזכתה בבחירות כדרך שגרה, עניינים אלה היו מוצנעים כי הכל נסגר בדלת אמות. בעשורים האחרונים שיטת הבחירות אומנם לא השתנתה אבל הן התמקדו בראשי המפלגות והכל קם ונפל על האיש. זה קרה עם רבין, ברק, שרון ובעיקר נתניהו שנושא על גבו את הליכוד כבר עשור ברציפות, יותר מכל ראש ממשלה אחר כולל בן-גוריון!
24/02/2019  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (א)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
"ברק כינה את מנדלבליט 'קונסיליירי'"  /  איציק וולף
מקורבי ברק מאחורי קמפיין איחוד השמאל  /  איציק וולף
נתניהו: השמאל פעל לגוש חוסם איסלאמיסטי  /  איציק וולף
האם הגנרלים ידאגו להיי-טק  /  יהודה קונפורטס
הקלה שמחה ואורה ליהודים  /  בעז שפירא
האופוזיציה למהפך או לפח  /  יעקב איציקוביץ
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il