|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חופש ביטוי, ללא קווים אדומים - האמנם?

אפילו בחברה דמוקרטית, חופש הדיבור יכול להתקיים לגבי כל פרט תמיד, בעוד השוויון החברתי לעולם איננו מתקיים במלואו. דמוקרטיה איננה רק חופש; היא גם שוויון לכל! הצורך להגביל בחוק את חופש הדיבור של עיתונאי, נובע מא-סימטריה זו ואין ממנו מנוס
28/02/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
קוטלר. חופש דיבור איננו דמוקרטיה. [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ראשית, מאמר זה נולד כתגובה ביקורתית לדברים של בר נדל (26.2.19) ב"זווית אחרת".1 הדיון עוסק בפרשה האחרונה של התבטאות אושרת קוטלר2 כלפי חיילי צה"ל, בקונטקסט של הוויכוח על ארץ-ישראל וזכותנו על הארץ, שעליהם הגבתי בנפרד ב-News1.

נדל עוסק בפרשה מזווית סוגיית חופש הדיבור, שעלתה לדיון ציבורי. חלק מהמגיבים סברו שפרשת קוטלר מצדיקה דיון מחדש בשאלת גבולות חופש הביטוי של עיתונאי ברשת ציבורית, כאשר הוא "שובר" על דעת עצמו את גבולות תפקידו ומנצל את הכלים התקשורתיים שבידו להביע ולקדם את דעותיו הפרטיות. נדל עצמו אינו עושה הבחנה זו ובכך טועה טעות גסה. חופש ביטוי כעניין של עקרון דמוקרטי הוא דיון מסוג אחד, וחופש ביטוי בקונטקסט של אירוע תקשורתי פרטני הוא דיון מסוג אחר.

עמדותיו של נדל נתלות באילנות גבוהים כג'ון סטיוארט מיל, אותו הוא חוזר ומצטט בשקדנות רבה. אלא שכאמור, בכך חוטא הוא למקרה שעל סדר היום. גם מי שמבקשים להגביל את יכולתם של עובדי רשתות התקשורת הגדולות לעשות בהן שימוש אישי חופשי או מזדמן, אינם באים לכפור בעקרון התאורטי של חופש הדיבור, כמרכיב חשוב של החיים הדמוקרטיים. הם באים לתקן עיוותי-פרשנות אינטרסנטיים, של מי שעושים בנסיבות הנ"ל שימוש קלוקל וציני במושג "חופש הביטוי".

חופש הביטוי אינו זכות אישית של אדם זה או אחר בחברה נתונה. אלא זכות של כל מרכיבי החברה. זכות זו מעוגנת בעקרון השוויון החברתי, שאיננו פחות חשוב מחופש הדיבור. עקרון חופש הדיבור יכול להתקיים בחברה לגבי כל פרט, בעוד עקרון השוויון החברתי איננו מתקיים במלואו אף פעם. זהו הבדל מהותי, שהתעלמות ממנו עושה פלסתר את טיעוניו של נדל כולם. הצורך להגביל בחוק את חופש הדיבור של עיתונאי נובע מא-סימטריה זו ולכן אין מנוס ממנו.מובן, שחייבים להקפיד "לא לשפוך את התינוק עם המים".

נדל קורא לשוק תקשורת חופשי לחלוטין, אבל אנו יודעים היטב שאין בנמצא שוק כזה. בהיות תקשורת ההמונים כיום מכשיר רב עוצמה להשפעה ואפילו לעיצוב דעת הקהל - במודע ובלא מודע - חותרים דווקא גורמים בעלי כוח והשפעה פוליטיים וכלכליים אדירים גם לשליטה על אמצעי תקשורת-המונים, במטרה לקדם את ענייניהם. תוך ניצול שליטתם זו מעצבים הם את דרכו והתנהלותו של אמצעי התקשורת באמצעות בחירת סגל העובדים, עיצוב מדיניות פרסום ודיווח, תקצוב פעולות והגדרת ייעודו, כך שישרת את האינטרסים שלהם. כך, למשל, אין זה מקרה שקוטלר עובדת בערוץ 13 ולא בישראל היום.

מכאן אנו מגיעים בנקל להבנת מהות הדיון האמיתי. איננו עוסקים בשאלה התאורטית של חופש הביטוי; בשאלה זו אין לדעתי מחלוקת עקרונית בישראל אפילו בין ליבת "הימין הפוליטי" ל"שמאל הפוליטי" (הימין הפוליטי הוא האנדרוגינוס שביניהם). מקרה קוטלר חזר וחידד את השאלה: איזה חופש פעולה והחלטה ראוי להעניק לעובד-ציבור ברשת ממלכתית או פרטית שלה מטרות והתחייבויות כלפי הציבור? במילים אחרות: בהינתן שימוש בחופש זה, באיזו מידה הוא ממשיך לשקף ולמלא את התחייבות החברה בה הוא עובד לציבור? קוטלר, בגחמותיה הפרטיות, פוגעת בחברה בה היא עובדת, בין אם היא מוכיחה שזו אינה מקיימת ביודעין ובכוונת מכוון את התחייבויותיה לציבור, ובין אם בכך שהיא הופכת את עבודתה "קרדום לחפור בו בשירות השקפותיה" ללא תגובה הולמת. כך או כך זו הזניית התקשורת, אם אנו מבקשים לראות בה מכשיר מרכזי בשירות הדמוקרטיה הנקייה. דרכה של קוטלר אינה הדרך שלה מטיף נדל ולכן אם סטיותיה אינן נשלטות והחברה המעסיקה אותה אינה מסוגלת להניאה מהן - דרוש לכך חוק מפורש; לא רק למענה אלא למען יצירת מסגרת תפקוד נומינלית לכל ה"קוטלרים" בתקשורת שלנו.

זאת ועוד; עצם השמעתן של "דעות חריגות", כפי שמכנה זאת נדל, אינה תורמת דבר לדיון הציבורי, אם אלה אינן מנומקות ואינן מעומתות עם הדעות המבקרות אותן. רק כשהן עומדות למבחן, נשארות הן במרחב של השמעתן כדעות ואינן עוברות למרחב "שטיפות המוח", שידן של רשתות תקשורת מודרניות רב להן בו. אנטי-תזה מוחלטת לחופש ביטוי הם הניסיונות לאכוף באמצעות יתרונות טכנולוגיים, כלכליים או פסיכולוגיים דעה, השפעה, השקפה או מניפולציה של הפסיכולוגיה האנושית. רק דרך הבקרה הרציונלית (תודעה) - שימוש בשכל הישר וביקורת התבונה - מתקיים דיאלוג אנושי אמיתי מושתת על ידע, ערכים ועובדות רלוונטיים, משוקללים יחד.

אין בעיה בהשמעת דעות חריגות, אם גם החריגות ההפוכות תושמענה, באותם כלים באותה עוצמה ותכיפות ולשם אותו צורך. אני מפקפק בכך שאנו יודעים כיצד לעשות זאת. אם הדרישה לחופש השמעתן נובעת מידיעה ברורה שזה אכן המצב, ומטרתה לנצל יתרונות בלתי הוגנים להשלטת דעה או השקפה במרחב החברתי השנוי המחלוקת - אין מנוס מלקרוא לילד בשמו: הונאה. הונאה יש למנוע בכל האמצעים, לרבות בחקיקה מרסנת אפקטיבית.

החלק המגוחך והצבוע ביותר בהצעתו של נדל (הפִסקה לפני אחרונה במאמרו) היא שכל מי שאינו מוצא עצמו בערוץ תקשורת אחד, יפנה לאחר, שבו הדברים ערבים יותר לאוזנו. לשם כך הרי איננו זקוקים לרשות תקשורת ציבורית וחופשית. נגביל את כולן לקהל של מינויים שירשם אליהן מתוך בחירה חופשית, יקבל רק מה שערב לאוזניו ובא שלום על ישראל. אני משוכנע שלא לכך חותר נדל ואם יציע זאת לחברות התקשורת כמודל עסקי, יורחק מהן מידית ובצדק.

עוד כותב הוא ובכך מגדיל את האבסורד שמשקפים דבריו: "חופש הביטוי מהווה מדד לחוסן החברה החופשית בה אנו חיים. עלינו להכיל עמדות השונות מאלה שלנו, ולא למגר אותן בעזרת חקיקה. עלינו לעודד סובלנות ודיון מעמיק, במקום להגדיר גבולות גזרה...." - מילים כדורבנות, או סיסמאות סרק? אני בוחר באפשרות השנייה. אם אינך מעניק לכל הדעות במה שווה להשפיע, אין הן מועמדות שוות סיכוי לבחינה רציונלית מול ההשקפות החלופיות בסל האפשרויות. בכך הן מתוייגות מראש כלגיטימיות או כבלתי-לגיטימיות או "נכונות" ו"בלתי-נכונות". מכאן קצר המרחק לשאלה: "מי אמר מה?" ותוכן הדברים מוחלף בשאלה של סולידריות קבוצתית. לכן, האמירה הנ"ל היא זריית חול בעיני הקורא.

חופש דיבור איננו דמוקרטיה. משטרים שאינם חופשיים, אינם דמוקרטיים מלכתחילה ובהם הכל איננו חופשי והדיבור בכלל זה. דמוקרטיה איננה רק חופש; חופש קיים גם באנרכיה - בה איש הישר בעיניו יעשה... . דמוקרטיה היא גם שוויון לכל! עקרון בסיסי זה חסר כחוט השני בכל הגישה שמציג נדל ומבטל את תוקפה מכל וכל.

1. "פרשיית קוטלר: חופש ביטוי, ללא קווים אדומים", בר נדל, זווית אחרת, 26.2.19. http:// www.zavitaheret.com/
2. "אושרת קוטלר ב"גוב האחריות", רפי לאופרט, News1, 26.2.19. [קישור]/
תאריך:  28/02/2019   |   עודכן:  28/02/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חופש ביטוי, ללא קווים אדומים - האמנם?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
28/02/19 11:59
 
רפי לאופרט
28/02/19 17:52
 
הירונימוס
28/02/19 21:10
 
רפי לאופרט
28/02/19 22:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במלון "פארק" בנתניה נערך (18.2.19) בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומוזאון נתניה, יום עיון מרתק בשם "מכפר אהרון ועד נתניה" שעסק בנושא "הסתדרות בני בנימין ותרומתה להתיישבות הפרטית בשנות ה-20 וה-30". אחת ההרצאות ביום עיון זה, עסקה בסיפורה הלא ידוע של המושבה כפר אהרון, מושבה חקלאית שהוקמה ב-1925 על-ידי ארגון "בני בנימין" הייתה הבטחה גדולה אולם בניגוד לישובים האחרים שהקימה "בני בנימין" לא שרדה וב-1950 סופחה לנס ציונה ו"נעלמה" כלא הייתה ורק מעטים יודעים כיום על קיומה. המרצה על כפר אהרון ביום העיון היה חוקר ההיסטוריה דני בירן. על סמך הרצאתו ולאחר שעיינתי ונברתי בארכיונים ישנים, מבקש אני להביא את סיפורה של המושבה כפר אהרון. חשוב להדגיש כי המידע על המושבה מועט יחסית, לא נחקר דיו ואפילו צילומים מימיה הראשונים של המושבה בקושי ניתן למצוא.
28/02/2019  |  אלי אלון  |   מאמרים
יש המנסים להשוות בין יקיר מפלגת השמאל/תקשורת רא"ל (מיל') בני גנץ לבין יקיר מפלגת השמאל/תקשורת רא"ל (מיל') יצחק רבין. שניהם עם רקע צבאי דומה ודרגה צבאית זהה, אבל הראשון טירון פוליטי, והשני (בבחירות 1992) עם ניסיון פוליטי מפוקפק. שניהם נועדו לשמש סוסים טרויאנים של מפלגת השמאל/תקשורת במטרה לאפשר את הצלחתה של מפלגה זו בבחירות מול מחנה הימין. ב-1992 רבין הגשים את הציפיות ממנו, הביא את השמאל לשלטון והוביל לאסון אוסלו, למרות שזה היה מנוגד לתפישתו המדינית והביטחונית. כאשר החל להתפכח היה כבר מאוחר מדיי. ב-2019, אם חלילה מצע "רק לא נתניהו" יוביל את גנץ ללשכת ראש הממשלה, צפוי אסון גדול יותר, ולא יעזרו עשרות שנות הניסיון הצבאי של המחזיקים במקומות 1, 3, 4 ברשימתה של מפלגת הרמטכ"לים.
28/02/2019  |  רון בריימן  |   מאמרים
לפני כשנה, נתפסו הזוג נתניהו בצילום תגובה לטענות שהושמעו נגד שרה נתניהו. הזוג צולם לצד מודעת אבל לחייל שנהרג, והיה בכך טעם לפגם שפורש כניצול השכול לקידום מעמדה של הגברת נתניהו הזועקת להכרה בפעילות ההתנדבותית שלה הכוללת את ניחום האבלים של החייל שנפטר.
28/02/2019  |  עמוס שנער  |   מאמרים
הימין בישראל, ברוּבוֹ, זוחל תחת גלימת כֹחות סמאל, מבחינה מושגית-אידיאולוגית של הכְתָּבַת טון-השיח הצבורי, ערוצי המחשבה ותבניוֹת הלשון. תלות זו הנה, אכן, רעה חולה.
28/02/2019  |  איתן אראל  |   מאמרים
הגישה הרווחת במערכות הביטחון, במכוני המחקר השונים ובתקשורת, היא שרצועת עזה היא המקום הנפיץ ביותר המועד להתלקחות, אך למעשה האזור המסוכן ביותר הוא הצפון, שרבבות הטילים והרקטות שבו (בלבנון בעיקר, אך גם בירי מסוריה ועירק ואף אירן) מהווים איום חמור על המדינה. בו בזמן, כך נראה לי, הוויכוח הגדול שעורר האלוף (מיל) בריק במערכת הביטחון, הוא סביב כשירותה ומוכנותה של זרוע היבשה בצה"ל, ולא סביב יכולתו של צה"ל להתמודד כהלכה עם איום הטילים מצפון. מזה כמה שנים מונחלת לציבור התפיסה כי למדינת ישראל יש יכולת הגנה רב שכבתית ליירוט הטילים והרקטות: "כיפת ברזל" (שהוכיחה עצמה למופת מול רצועת עזה) ליירוט של טווח 40 ק"מ; "שרביט קסמים" ליירוט של טווח כ-200 ק"מ; וטילי חץ למיניהם, ופטריוט, לטווחים שבין 200 ל-2000 ק"מ.
28/02/2019  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il