|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הכרת ארה"ב בריבונות ישראל בגולן, שינוי פרדיגמטי

סיפור הכרת ארה"ב בריבונות ישראל ברמת הגולן, מעניין מאוד מבחינת התהליך שעבר מאז ימי הסכם השלום עם מצרים וחשוב ביותר מבחינת התוצאה. גלגול בלתי-צפוי מניסיונות "לקנות" שלום עם סוריה במחיר הפקרת הרמה, להכרת הנשיא טראמפ בריבונות הישראלית, כמחווה של תמיכה בביצור הגנתה הלאומית
10/04/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
הכרה בריבונות ישראל בגולן [צילום: סוזן וולש, AP]

הגבולות "המוכרים" של ישראל על-ידי הקהילה הבינלאומית, הם קווי שביתת הנשק משנת 1949. קווים אלה נקבעו בהסכמי רודוס ונחשבו ע"י האו"ם כגבולות זמניים עד לחתימת הסכמי-שלום או אי-לוחמה בין ישראל לשכנותיה, בהסכמה הדדית1.
הכרה זו מהווה תקדים אסטרטגי בהוויה הישראלית מאז הסכמי שביתת הנשק, בו כיבוש לכאורה של חבל ארץ, הופך לחלק ריבוני של המדינה. הנימוק המרכזי2 הוא שחבל ארץ זה היווה בעבר תשתית לתוקפנות סורית מתמשכת נגד ישראל, עד לכיבושו במלחמת ששת הימים. הכיבוש היה תגובה להתקפה סורית מצרית מתואמת נגד ישראל, ביוני 1967. החוק הבינלאומי מכיר בתביעה לסיפוח שטח שנכבש בעקבות ניצחון צבאי מידי התוקפן.

בכל ההסדרים בעבר בין ישראל לערבים, הייתה דרישתם הקטגורית מישראל "להחזיר שטחים ערביים שנכבשו מהם בעקבות תוקפנות שלהם נגד המדינה היהודית. המקרה המהותי ביותר הוא הסכם השלום עם מצרים, בו ויתרה ישראל על כל חצי האי סיני והחזירה אותו לריבונות מצרים עד לקו הגבול מ-1906, שנקבע בהסכם בין בריטניה לאימפריה העותומנית. הסכם זה, לאחר יציאת בריטניה מאזור תעלת סואץ לאחר הפיכת הקצינים החופשיים (יולי 1952) ועליית נאצר לשלטון במצרים, קבע למעשה את שייכותו של חצי האי למצרים, שקודם לכן לא היה בריבונותה.

הוויתור הישראלי בסיני מול מצרים, נבע משיקולים אסטרטגיים של ישראל, שבהסכם שלום זה ראתה תקדים פאן-ערבי ופריצת דרך אסטרטגית. מצרים, המדינה הגדולה בין מדינות העימות הישיר, הייתה גם המדינה החזקה ביותר מבחינה צבאית. איום ערבי משולב עם מצרים כחלק ממנו, נחשב בישראל כאיום אסטרטגי, ובכל הפעמים (1956, 1967, 1973) בהם אתגרה מצרים את ישראל מתוך סיני, הוביל האיום למלחמה כוללת בין הצדדים. פרט לכך, מצרים נמצאה באזור השפעה סובייטי מאז עסקת הנשק הצ'כית (21.9.1955). התמיכה הסובייטית במצרים (ובסוריה) הגדילה משמעותית את האיום המצרי על ישראל וסיבכה מאוד את חופש הפעולה הישראלי מול המצרים. לישראל, בתמיכת ועידוד ארה"ב, היה אפוא עניין לדחוק את הרוסים מהאזור ולהוציא את מצרים מתחומי השפעתה. ההסכם עם מצרים היווה תקדים, ובכל דיון על הסדרים בין ישראל לערבים לאחר מכן - סוריה, ירדן, הפלשתינים ואפילו לבנון - עלתה תמיד הדרישה ל"החזרת שטחים" כתנאי מוקדם או כתנאי עיקרי. בהסכם השלום עם ירדן מומש תנאי זה וישראל החזירה לירדן כ-300 קמ"ר3 שנותרו בשליטתה אחרי מלחמת ששת הימים (1967 .(
תקדימים אלה היו בעוכרי ישראל לפחות בשלושה היבטים חשובים: א. יצרו אסימטריה ביחסים ההדדיים - ישראל מחזירה "חומר" והערבים משיבים בניירות. ב. קבעו נקודת מוצא לדיון על כל הסדר בעתיד - לפני כל דיון ענייני ולא כחלק ממנו, ישראל מחזירה כל מה שלקחה, כביכול, מהערבים. נקודה זו השתרשה כאקסיומה בתודעה העולמית והערבית, הפכה לחלק מהחוק הבינלאומי הכתוב והלא כתוב והפכה אבן נגף קבועה לכל דיון על הסדר. ג. ביססו תקדים אסטרטגי מסוכן, לפיו הערבים רשאים כביכול לתקוף את ישראל כל אימת שהדבר מתאים להם. גם אם תנצח ישראל, בטווח הארוך יותר, הם לא יפסידו מכך "חומר". הואיל ובתרבות הערבית, במיוחד במערכות המוגדרות כג'יהאד, הקרבת חיים היא הליך נורמטיבי, מניעת הפסד "חומר" כגון אדמות, הוא יעד אולטימטיבי והבטחתו מקטינה את סיכוני הנזק הבלתי-הפיך ביציאה למלחמה והינה תמריץ שלילי במערכת השיקולים המרתיעים תוקפנות.

החלטת טראמפ לגבי רמת הגולן משנה סדר דברים זה מיסודו ומהווה תקדים חדש ליחסים המושתתים על "קח" ו"תן" מאוזנים יותר. אימוץ תקדים זה כמדיניות ויישומו מכאן ואילך בכל הידברות עם שכנינו לאורך כל גבולות ישראל, הוא ריענון חיובי של תפיסת הביטחון הלאומי שלנו. הואיל ומצרים הגדירה את תנאי הסף להסכם בעבר, הרי לנוכח האפשרות של שינויים במצרים כגון עליית האחים המוסלמים לשלטון,4 זהו תקדים חשוב גם בחזית זו, ש"מעבה" ומחסן גם את הסכם השלום עימה.

גם מול ירדן, חרף הסכם השלום ובגלל אי-היציבות הפנימית בה, יש חשיבות תקדימית ומניעתית לתקדים זה. למעשה, צריכה ישראל לאמץ תקדים זה כבסיס לניסוח מעודכן של דוקטרינת ההגנה שלה, ולקבוע מפורשות: "בכל מקרה שישראל תותקף באופן ישיר או עקיף על-ידי שכנה ערבית, או כוח ערבי או אחר הנתמך ע"י מדינה שכנה, יהיו כיבוש השטח ממנו שוגרה המתקפה או חלק ממנו ואפשרות סיפוחו לישראל, חלק ממטרות המלחמה של ישראל." קביעה זו תהווה, קרוב לוודאי, תמריץ חשוב למניעת תוקפנות נוספת נגדה בעתיד.

בפני ישראל תעמוד תמיד האפשרות לממש כלל זה באופן מלא או חלקי, או להפוך שטח שנתפס כתוצאה מתוקפנות זרה לאזור מפורז, בדומה לסיני, שבו נשמרת ריבונות הצד השני, תוך התחייבות לפרזו ולהימנע מכל פעילות אלימה מתוכו. כאשר יהיה השטח מפורז באמת, יקשה להפכו למקפצת איום יבשתי אמיתי נגד ישראל.
ממדיה הגאוגרפיים המצומצמים של ישראל היו בעידן המלחמות הקונבנציונליות, תמיד, אחת מנקודות החולשה האסטרטגיות העיקריות שלה. ממדיה צמצמו את מרחב ההתרעה וחייבו לא אחת יציאה למלחמה מונעת או מכה מקדימה, בכדי להרחיק את שטחי הלחימה האינטנסיבית מאוכלוסייה אזרחית, ולצמצם בנזקים ואבדות לכוחות לא לוחמים. לכן, כללה תורת הביטחון הלאומי שניסח בן-גוריון עצמו את הקביעה שיש לבלום במהירות כוחות תוקפים ולהעביר את עיקר הלחימה לשטח האויב. צד זה של החלטות מדיניות ואסטרטגיות, הותיר מעט מאוד גמישות החלטה והשרה ביטחון רב על הצד השני בבואו לייצר איומים כובלים.5 אותה לוגיקה קיימת גם בלחימה מול כוחות טרור הפועלים ממדינות שכנות, מתוך שטחים קרובים או שטחים הגובלים במדינת ישראל. איום טילים, מהווה גם הוא איום על אוכלוסייה אזרחית, אולם מולו יכולה אוכלוסייה זו להסתפק בהגנה פסיבית מסוגים שונים ואינה נתונה לאיום כיבוש והשתלטות מידיים. חרף זאת, הגישה הדוקטרינרית של ישראל חייבת להיות מכלילה, משום שאין להתיר אף פעם לאויב תקיפה "דה-לוקס" של העורף הישראלי ודין הסתערות יבשתית חייב להיות כדין תקיפה בנשק תלול מסלול בראייה הכוללת של הביטחון הלאומי.

עתה, משהוכרה הריבונות הישראלית על רמת הגולן, נשבר פורמלית מעגל הקסמים הקודם, למרות התנגדותם של האו"ם ומדינות רבות אחרות במערכת הבינלאומית, שאצל חלק לא מבוטל מהן זו התנגדות מהשפה ולחוץ. את הריבונות יש להביא לידי ביטוי על-ידי פעולה בשטח, באופן מלא וגלוי לעין, כבר מראשית הקדנציה הבאה של הממשלה. כלומר: ליישב לפחות עוד 20 אלף ישראלים נוספים בגולן תוך 4 שנים ולקשר חבל ארץ זה לגליל בכל האמצעים הנחוצים לחיים סדירים ולהמשך ההתפתחות הטבעית. גישה זו משתלבת היטב גם במהלכים הצפויים ביישום תוכנית טראמפ מול איו"ש ועזה בשני תחומים: א. אין החזרת שטחים אוטומטית או חזרה לגבולות בינלאומיים, שמעולם לא היו גבולות כאלה. ב. כל הסדר-קבע מדיני חייב לכלול גבולות ביטחון. גבולות אלה בחלקם הם הסדרים קרקעיים הנוגעים לשיפור מרכיב העומק האסטרטגי של שלנו, שיהיה בשליטה או פיקוח שישראל היא חלק אורגני מהמנגנון המבצע אותו.

הערות

1. מה לא הבינו הגנרלים והאסטרטגים שלנו, שהבין הנשיא האמריקני עוד בטרם השלים שתי שנות כהונה כנשיא?...

2. מלבד שיקולי ההגנה הלאומית נגד תוקפנות סורית חוזרת ונשנית בגלל מצבה האסטרטגי של רמת הגולן, אשר צופה על כל עמק הירדן מגובה של כ-800 מ' ומהווה איום קבוע לישובים האזרחיים בעמק, היו לישראל תביעות נוספות להכרה בריבונות על חבל ארץ זה ובכללם: הסורים סרבו להצטרף למו"מ לשלום התנהל עם מצרים אחרי מלחמת יום הכיפורים. גם במלחמה זו תקפו הסורים את ישראל מרמת הגולן ללא התגרות ישראלית ואיימו על כל צפון הארץ. רמת הגולן לא הייתה חלק אינטגרלי מהטריטוריה הסורית המקורית וסופחה לסוריה בעקבות הסכמי סייקס-פיקו על חלוקת שטחים שנכבשו מהאימפריה העותומנית בעקבות התפוררותה במלחמת העולם ה-I בין המעצמות הכובשות, אנגליה וצרפת. ברמת הגולן שטחים נרחבים למדי שנרכשו בידי יהודים בימי השלטון העותומני, ולישראל תביעה לספחם לשטח ישראל, באישור בעלי הקרקעות. ראה, למשל: [קישור]

3. שינוי כזה התחולל כזכור לאחר נפילת מובארק, בהשראת אובמה, ועליית הנשיא מורסי, איש האחים המוסלמים, לשלטון. מורסי לא האריך ימים בשלטון, ועל כן לא מוצה במלואו פוטנציאל הנזקים והאתגרים שעשויים היו להתעורר בהשפעת שינוי זה. אולם, אין לדעת מה טומן בחובו העתיד, לאור אי-היציבות הפנימית הבסיסית במצרים, והעובדה שהאחים המוסלמים בה הם מיעוט ענק.

4. איומים שמכתיבים פעולה כפויה ואינם מותירים כדרכי פעולה אלטרנטיביות לדרג הצבאי או המדיני. הימנעות מצעדים כאלה, מחמירה במהירות את הסיכונים ואת המחיר שיש לשלם עבור התמודדות מולם בתנאי פתיחה קשים יותר, (כפי שהיה במלחמת יום הכיפורים, בהימנעות מהפעלת חא"י נגד הצבא המצרי הפולש. למעשה אותו מצב קיים גם כיום לאורך גבול רצועת עזה, מול כוחות שאינם נחשבים כצבא סדיר.

תאריך:  10/04/2019   |   עודכן:  10/04/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכרת ארה"ב בריבונות ישראל בגולן, שינוי פרדיגמטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בצמרת הרש"פ יש אכזבה גדולה מתוצאות הבחירות בישראל, התקווה הגדולה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והנהגת פתח כי ראש הממשלה נתניהו יובס ע"י בני גנץ, מנהיג מפלגת "כחול לבן" נגוזה והסתיימה במפח נפש.
10/04/2019  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בישראל פער השכר השעתי הוא "רק" 17%, אך 37% בשכר החודשי, נתון גבוהה ביחס למדינות ה-OECD. הסיבה להבדל: בישראל, בה ההשקעה בגיל הרך היא מהנמוכות בין המדינות המפותחות, נשים פשוט עובדות פחות. לאחרונה גוברת הפופולריות של רעיונות דוגמת, חופשת לידה מקבילה לגברים, או סבסוד מעונות יום לילדים מתחת לגיל שלוש. על-אף שהצעות אלו הן בעלות הכוונות הנכונות, הן עדיין לא מהוות פתרון ראוי לבעיה, שכן הן משמרות את הקונפליקט הבסיסי שעומד בפני ההורים הטריים, הצורך לבחור בין משפחה לקריירה.
10/04/2019  |  סמדר וינברג  |   מאמרים
תמה מערכת הבחירות בארץ. מחר [המאמר נכתב ערב הבחירות] אנחנו הולכים אל הקלפיות, ונטיל איש מאיש ואישה אישה על-פי אמונותינו הפוליטיות פתק ושם הרשימה שחבריה עונים על ציפיותינו רשום עליה, ומיליוני הפתקים שלנו ייקבעו פניה של הכנסת שתחוקק לנו את חוקי המדינה, ותעקוב אחר מעשיה של הממשלה שתיקרא לנהל את עניינינו. זה יום חג.
10/04/2019  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
שני משפטים קצרים ומיוחדים המופיעים במדרש פרקי ד"ר אלעזר ל"ב דנים בערכו של ליל הסדר. הראשון: "הלילה הזה כל העולם כולו אומר בו הלל". השני: "הלילה הזה עליונים אומרים שירה". המשפט הראשון מיוחס ליצחק אבינו שעה שהוא מזמין את עשו בנו הגדול לעשות לו מטעמים בעיבורו של חודש ניסן, לילה בו עתידים עם ישראל לחוג את חג הפסח. המשפט השני מיוחס לרבקה אמנו הפונה לבנה יעקב האהוב עליה. כל משפט הנאמר מתאים לאופיו של האומר. הראשון משפט ריאלי והשני דמיוני יותר.
10/04/2019  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
יומיים לפני הבחירות התלונן ראש-הממשלה כי הימין אדיש ויגרום בכך לנצחון השמאל, אך הסיבה הברורה לאדישות זו נעוצה בכך שהממשלה ברחה מהבשורה שהציבור ציפה לה. בעניינים הדמוגראפיים וההתישבותיים שאתם התמודדה הממשלה בשנים האחרונות לא ניתן כל פתרון. כך בבעיית המסתננים מאפריקה וכך בעניין חוק ההסדרה שבג"ץ עלול לבטלו בכל רגע. ופיסקת ההתגברות לא נחקקה! ראש-הממשלה הסכים וקיבל על עצמו את המצב המבזה והבלתי-אפשרי שלא הוא אשר מנהל את המדינה אלא שלטון בג"ץ. על זה היה מר נתניהו צריך להזעיק את העם וללכת לבחירות! על זה צריך היה ראש-הממשלה לפזר את הכנסת ולהעביר לידי העם את חובת ההכרעה! תחת זאת קיצרה הממשלה במו-ידיה את תקופת כהונתה ונגררה לבחירות כאשר לא הציבה את העימות עם בג"ץ (או כל נושא אחר) כנושא מרכזי להכרעת העם, וכך מצאה הממשלה את עצמה במיגננה בלבד אל מול התקפות האופוזיציה.
10/04/2019  |  שמואל פישר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il