|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

האלוקות נמצאת בפרטים הקטנים

כאשר מתגבר שיח השנאה זו עדות ברורה להתרופפות בזהות הלאומית ר"ל. כי כשיהודים רוצים להיות ככל העמים כמעט מתחייב שישנאו את אחיהם הגאים בלאומיותם היהודית
21/02/2020  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
אלוהים נמצא בפרטים הקטנים [צילום: פלאש 90]

מיד אחרי המעמד נורא ההוד בהר סיני עם כל הקולות והברקים והחרדה שתפסה את הנוכחים כמסופר בפרשת יתרו, התורה ממשיכה פרשת משפטים (שמות כא): [א] וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם. ומכאן ועד כמעט סוף הפרשה, באה סדרה של עשרות מצוות בנושאים הכי יומיומיים, הכי פחות מלהיבים; מה דינו של גנב, ושל רוצח, וכיצד לנהוג כשרואים מישהו שָֹנוּא תקוע בדרך, ועוד ועוד. והכל הרי נאמר למרגלות הר סיני, במקום שבו חוו את ההתגלות הגדולה כפי שמובן מהפסוקים בסוף הפרשה (פרק כד): [ז] וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית, וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם; וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. [יב] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה--וֶהְיֵה-שָׁם; וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת-לֻחֹת הָאֶבֶן, וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי, לְהוֹרֹתָם.

האם יש משהו שאנחנו אמורים ללמוד מהסדר הזה של הפרשיות בתורה או שנתייחס לזה כאל משהו אקראי? והנה כשסופרים את פרשיות התורה מבראשית ועד כאן רואים שפרשת יתרו היא הפרשה מספר 17, בגימטריא 'טוב' וממילא פרשת משפטים היא הפרשה מספר 18, 'חי'. אין פה מקריות חלילה, זה לגמרי מכוון. והראיה, בספר ויקרא נאמר (פרק חי): [ה] וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם: אֲנִי ה'. חוקי התורה נועדו לקיום החיים של עם ישראל בפרט ובאמצעותנו גם את החיים של העולם בכלל. כאן התורה רומזת לזה במיקום המדויק של הפרשה במספר 'חי' ובספר ויקרא היא אומרת בפירוש שלכך נועדו חוקיה, לקיים את החיים.

גם עשרת הדברות שנאמרו לכל ישראל באותו מעמד נורא הוד בפרשה מספר 'טוב', פותחות הכי גבוה שאפשר (פרק כ): [ב] אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים. ומסיימות ברבדים הכי נמוכים של החיים: לֹא תִרְצָח, לֹא תִנְאָף, לֹא תִגְנֹב, לֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר, לֹא תַחְמֹד. מהמיקום הזה של הדברים אנחנו למדים שכדי להיות בקשר חיובי עם בורא עולם ומנהיגו לא די ברבדים העליונים של האישיות, בממדים הרוחניים. אדרבה, הממד הרוחני כשהוא לעצמו עלול להטעות, שכן אפשר להגיע להשגות שכליות ואף רוחניות נעלות ועדיין לנהוג בחוסר רגישות למצוקות הזולת ולצרכיו. הרי ידוע שהשכל כשלעצמו אינו מחייב יחס אוהד לזולת, כל שכן שאינו מחייב סיוע למי שלא אוהבים.

חזרה לזהות הלאומית

לרבים מאיתנו יש את העניינים הגבוהים האלה שבהם הקשר לבורא עולם הוא מובן מאליו, כגון תפילין, שבת, כשרות וכו' ואת העניינים הנמוכים שבהם לא בהכרח רואים שיש קשר לקב"ה; כגון עבודה, מסחר, היחס לזולת וגם פוליטיקה. אולי בעיקר פוליטיקה. וההסבר לתופעה הזאת הוא פשוט לענ"ד, הניתוק התודעתי בין חיי היומיום ובין הוראות התורה, כאילו לקב"ה איכפת שנשמור מצוות כאלה ואחרות אבל לא מעניין אותו מה אנחנו עושים בחיים הפרטיים שלנו. באה פרשת השבוע שלנו ובהמשך לעשרת הדברות מלמדת אותנו שהאלוקים נמצא דווקא בפרטים הקטנים, שקשר חיובי אמיתי שלנו עם בוראנו מחייב אותנו להתייחס באהדה לחלשים בחברה ולזולת בכלל.

והיחס הזה חייב להתבטא לא רק בממד השלילי של מה לא לעשות כפי שזה עלול להשתמע מהמחצית השנייה של עשרת הדברות, אלא גם ובעיקר במה כן לעשות. כמו למשל (פרק כג): [ד] כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ, אוֹ חֲמֹרוֹ--תֹּעֶה: הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ, לוֹ. [ה] כִּי-תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ, רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ, מֵעֲזֹב לוֹ--עָזֹב תַּעֲזֹב, עִמּוֹ. כלומר התורה דורשת מאיתנו התגברות על נטייה טבעית להתעלם ממצוקה של אדם לא אהוב. ולא זו בלבד אלא להיחלץ לעזרתו. ועד כדי כך שאם נתקלים בשני אירועים כאלה במקביל, אחד של אדם אהוב ואחד של אדם שלא אוהבים, חייבים לעזור קודם לזה שלא אוהבים. זה נראה על אנושי, אבל זה מה שהתורה מורה לנו, להתגבר על רגשות שליליים כי זו הדרך להתחבר לקב"ה.

ומעניין שבפרשה שלנו התורה קושרת בין שמירת הזהות הלאומית שלנו ובין היכולת להעניק יחס ראוי לחלשים בחברה, כי בהמשך ישיר למצוות שאפשר לכנות 'חברתיות' אומרת התורה: [יג] וּבְכֹל אֲשֶׁר-אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם, תִּשָּׁמֵרוּ; וְשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תַזְכִּירוּ, לֹא יִשָּׁמַע עַל-פִּיךָ. וגם [לב] לֹא-תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם, בְּרִית. קל להסיק מכאן שכאשר מתגבר שיח השנאה זו עדות ברורה להתרופפות בזהות הלאומית ר"ל. כי כשיהודים רוצים להיות ככל העמים כמעט מתחייב שישנאו את אחיהם הגאים בלאומיותם היהודית. ולקראת הבחירות החוזרות ונשנות אנחנו חווים את התופעה הזאת במלוא עוצמת כיעורה. וזה דוקא טוב, כי רבים רבים מתפכחים, מבינים את הטעות וחוזרים לשורשים. ע"ע הנחת תפילין בכיכר העיר.

תאריך:  21/02/2020   |   עודכן:  21/02/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האלוקות נמצאת בפרטים הקטנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ד"ר מורי מרדכי עמאר, העוסק בתלמוד ובמעשה, כמו גם בתלמוד המביא לידי מעשה - זיכנו והוציא לאור את תקנות חכמי פאס שבמרוקו. מדרש פליאה בעיניי, איך מצליח רופא בכיר שכזה, בפריז, לכלכל את עִתותיו, לעסוק ברפואה ובתורה באינטנסיביות שכזו. לעצמי אני אומר, שלא יהיה זה עבורי מקור לקנאה, אלא, בעזרת השם, מופת להשראה. עבודתו של הרב ד"ר עמאר בהירה, סדורה, מדויקת, ומביאה תועלת רבה ללומדי התורה ולחוקרי המשפט העברי.
20/02/2020  |  נעם סולברג  |   מאמרים
נראה שהעסקה להזרמת כסף לרשת הקורסת עדיין לא נסגרה והכל קשה בחברה זו כמו בטון. בעלים שממאנים להבין לכאורה את גודל המצוקה, וועד עובד שעומד על דעתו מבלי להבין להיכן הוא מוביל לכאורה את החברה כבר בסבב שני, ספקים שרואים איך התקבולים המגיעים להם מתרחקים וקטנים במקרה הטוב ורוכשים פוטנציאלים הממשיכים לעמוד על הגדר במקרה הטוב ואולי מחכים לכאורה להזדמנות משופרת, במילים אחרות - יינות בטון.
18/02/2020  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
הוראת משרד הבריאות בנוגע לבידוד בשל מגיפת הקורונה, היא צו אשר הפרתו מהווה עבירה פלילית. יתרה מזאת: אם חולה קורונה עושה במזיד מעשה העלול להפיץ את המחלה, הוא מסתכן במאסר בפועל.
18/02/2020  |  עו"ד עופר רשו  |   מאמרים
ארגון OECD פרסם לאחרונה דוח המתבסס על סקר שנערך בשנת 2018 ב-41 מדינות, בו נשאלו בני 15 במה ירצו לעסוק בעתיד. מקצוע עריכת הדין ההיה הרביעי בעדיפותו בין הבנות והתשיעי בעדיפותו בין הבנים. עורכי הדוח הביעו דאגה מכך הנוער אינו מכוון למקום הנכון ובוחר גם כיום במקצועות שהיו מכובדים במאות ה-19 וה-20, אך עלולים להיעלם בשנים הקרובות בשל השינויים הטכנולוגים.
16/02/2020  |  עו"ד גדעון רובין  |   מאמרים
אהוד אולמרט מנסה לאחרונה למחזר את טענתו הישנה, כי הוא כמעט הביא שלום במגעיו עם אבו-מאזן וסאאב עריקאת (שהסתיימו בספטמבר 2009, כאשר כיהן עדיין כראש ממשלת ישראל).
14/02/2020  |  פרופ' דוד נבון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il