|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

האביב לפי הרפואה הסינית

בגישה הסינית המסורתית, האיברים השייכים לאביב הם הכבד וכיס-המרה. מחמשת היסודות, העץ הוא המאפיין. הצבע ירוק. הרוח היא מהגורמים החיצוניים המשפיעים. הטעם הוא חמוץ
14/02/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  טיפול בבעיות בלידה
  נשירת שיער בבני נוער
  הימנעו מאנטיביוטיקה
  טיפול חלופי באירוע מוחי
  אורח החיים ובריאות האישה

האביב מבשר את תחילת החיים ופריחתם. היהדות מתייחסת אל האביב כעונה חשובה ביותר. חודש ניסן המבשר את תחילת האביב נחשב בעבר לראש השנה. אנו מנקים ומצטחצחים, מוציאים את החמץ מן הבית ואת הטפל מחיינו ומכשירים את הבית ובעצם את עצמנו לקראת ההתחדשות - מקיפאון ותרדמה אל החיות וההתחדשות.

לאחר שרווינו מים מגשמי הברכה של החורף, הטבע מתחיל את מחזוריות החיים מחדש. וכמו בכל התחלה, לא הכל צפוי וידוע ורב הנסתר על הגלוי. זהו היופי והחדווה של היצירה, אשר הטבע מעניק לנו בשפע.

מה מצפה לנו באביב? הפריחה של הצמחים שופעת, הרוחות מנשבות ומפזרות את האבקנים לכל עבר כדי להפרות את הצמחייה. ברם, בני האדם אינם מטרת האבקנים, אלא הם קורבן סביל, במקרים לא מעטים. הרגישות לאותם חלבונים צמחיים גורמת לרגישים שבינינו להתקפי אלרגיה מגוונים.

ישנם הסובלים מקדחת השחת, המתבטאת בנזלת, התעטשויות, דלקת הלחמית עם הפרעות וטרדה בעיניים, חלקם עם שיעול טורדני ועד כדי אסטמה. אחרים לוקים בפריחות של העור עם גרד טורדני. מקרים אחרים מערבים את מערכת העיכול וגורמים לכאבי בטן עם שלשולים.

ומה עושה המערכת הרפואית כנגד כל אלו? נותנת טיפולים בתרופות הנוגדות את התגובה הדלקתית. ישנם טיפולים בחיסונים, אשר יעילותם מעוררת מחלוקת, על כן אחדים ישתמשו בדרך זו ואחרים ישללו אותה. מקרים קשים יגיעו לבתי החולים לצורך טיפול אינטנסיבי, ואף מציל חיים במקרים אחדים.

באביב מוכרת לרופאי הילדים בעיית השלשולים. הגורמים לתופעה הם: וירוסים, חיידקים ופרזיטים למיניהם. חלק מהילדים נזקק לטיפולים יותר מהותיים כמו - תרופות אנטיביוטיות והזלפת נוזלים תוך ורידית, לצורך השלמת אובדן הנוזלים בשלשול ובכדי למנוע התייבשות.

תקופה זו של השנה מתאפיינת בריבוי חמסינים בשעה שהגוף עצמו טרם הסתגל לשינוי החד שבין החורף לאביב. דבר זה מביא את הגוף לכשלים המתבטאים בחום ובהתייבשות. גם תופעות אלו מטופלות בתרופות ובנוזלים לפי הצורך.

בכדי להבין יותר לעומק את הרפואה הסינית המסורתית, שומה עלינו להבין מספר מונחי יסוד. חמשת היסודות - ברפואה הסינית מדברים על חמישה יסודות שהם הבסיס סביבו מתמקדת הרפואה הסינית. היסודות הם:

מתכת - ריאות ומעי-גס.
אדמה - טחול וקיבה.
אש - לב ומעי-דק.
מים - כליות ושלפוחית השתן.
עץ - כבד וכיס-מרה.
כל יסוד מכיל שני איברים, איבר מסוג יאנג חיצוני ואיבר מסוג יין פנימי. האחד איבר קולט והשני איבר חלול.

אנרגיות מסוג יין ויאנג - הרפואה הסינית מחלקת את סוגי האנרגיה לשניים:

האנרגיה הנקבית, הפנימית, הכהה, הקרה, הנמוכה, הצפונית, הנוזלית - יין.
האנרגיה הזכרית, החיצונית, הבהירה, החמה, הגבוהה, הדרומית, היבשה - יאנג.

באופן מעשי לכל אחד מאתנו יש משני סוגי האנרגיות יין ויאנג. האבחנה והטיפול נעשים לפי התובנה של סוגי האנרגיות. גם הטיפול שניתן מתחלק לפי יין ויאנג.

איברים - הרפואה הסינית מתייחסת אל האיברים באופן שונה לגמרי מזה המקובל ברפואה הרגילה. לא מדובר באנטומיה ובפיזיולוגיה של איבר בלבד, אלא בהיבט מקיף יותר הכולל - אנרגיה, כיווני זרימה, השלכות נפשיות, השפעות גיאוגרפיות ושל מזג האוויר, הביטוי של האיבר באיבר חישה בגוף המאפיין רק אותו (כמו ראייה לכבד, שמיעה לכליות וכדומה), מהי הרקמה הנוספת המתחברת לכל איבר (למשל הציפורניים לכבד, האוזניים לכליות וכדומה), מהם יחסי הגומלין בין האיברים ועוד ועוד.

טיפוס - לכל אדם יש תבנית אישיות ייחודית לו המבטאת את האיבר הדומיננטי. ברוב המקרים, כל אחד מאתנו מורכב משניים עד שלושה איברים, כאשר מתוכם אחד הוא הדומיננטי. אותו איבר הוא המעניק את הדפוס שמאפיין את האדם. כל איבר הוא בעל תכונות שונות המאפיינות אותו. יתכנו גם מצבים פתולוגיים שבהם יש עודף או חסר של אנרגיה באותו האיבר, וזה מבטא חוסר איזון. מעשית זה משפיע על דפוס האישיות של אותו האדם.

בגישה הסינית המסורתית, האיברים השייכים לאביב הם הכבד וכיס-המרה. מחמשת היסודות, העץ הוא המאפיין. הצבע ירוק. הרוח היא מהגורמים החיצוניים המשפיעים. הטעם הוא חמוץ.

מהם המאפיינים את האביב, את העץ שהוא הכבד לפי הגישה הסינית המסורתית? הכבד מייצג גדילה וצמיחה, חיים חדשים. כשהוא בהרמוניה יאפיינו אותו התכונות הבאות: הכבד הוא הגנרל היוזם את התוכניות האסטרטגיות, רעיונות מקוריים.

הכבד מציג את התוכנית ולעומתו כיס-המרה שוקל ומחליט איזו תוכנית ליישם. הכבד מסנן, מאחסן ומשחרר דם, על-פי צורכי הגוף. הלב מזרים את הדם אל האיברים. הטחול מייצר את הדם ואחראי על זרימתו בתוך כלי הדם. הכבד מפקח על הטחול ובכך גם על מידת ייצור הדם. הכבד מאפשר זרימת אנרגיה חופשית בגוף. מסלול הכבד עובר דרך איברי המין החיצוניים ושולט בהם.

על כן מחלות מין ובעיות באזור הגניטליה מטופלים דרך נקודות במסלול הכבד. הכבד נפתח אל העיניים כאיבר חישה. הנוזל המגיע מהכבד הוא הדמעות (לא דמעות של בכי שמקורן בכליות). הכבד נפתח גם אל הציפורניים ושבירותן מעידה על חוסר דם בכבד.

המאפיין העיקרי של הרוח הינו התנועה המתמדת. עונת האביב היא יאנג במהות. הרוח נודדת ממקום למקום בדומה לרוח הנושבת שבאה וחולפת. הרוח, בשל תכונת היאנג, נוטה לעלות אל החלק העליון של הגוף ומחלישה את אנרגיית החיים המגינה עלינו. בשל כך תיתכן הפרעה בהזעה, בחום הגוף, שינויים בעור ובדרכי הנשימה, שהם איבר הנחשף אל האוויר החופשי בחוץ.

מהם התסמינים המאפיינים את הכבד? כאבי מפרקים נודדים, עווית שרירים, גודש באף, נזלת וסינוסיטיס, אודם וכאבים בלוע, כאבי-ראש עם או ללא סחרחורת, תיתכן עליה בחום הגוף עם או ללא הזעה.

במקרים הקשים יותר, שבהם הרוח חודרת לתוך הגוף, יתכנו תסמינים בעייתיים יותר - יתר לחץ דם, אירועים מוחיים, פריחות אלרגיות בעור, גרד, טנטון (צפצוף באוזניים), רעד שרירים, התכווצויות כולל כפיוניות (אפילפסיה), רעד בגפיים כולל פרקינסון, נוקשות הצוואר עם או ללא זיהום של קרום המוח, פאציאליס פריפרי, ירידה בראייה, השפעה ישירה על פעולת העיכול ועל הקיבה עד כדי התפתחות כיב-קיבה, פגיעה בייצור דם, הפרעה בפיזור האנרגיה הקרויה צ'י ובזרימת הדם.

מיהו טיפוס העץ-הכבד, האופייני? הוא לרוב גבוה, רזה וזקוף. גוון העור כצבע הזית, השפתיים אדומות, הידיים והרגליים עדינות והעור רך. הרוח גורמת להם לכאבי ראש וכך גם עודף תרופות וחומרים כימיים המתפרקים בכבד ומזיקים לו, כך גם אלכוהול ושינה לא סדירה.

מערכת העצבים שלהם רגישה, הם נוטים לעצבנות או לדיכאון. טיפוסי העץ מעדיפים את הבוקר ופעילויות כמו יוגה, מדיטציה, טאי-צ'י וכדומה מביאים להרפיה. טיפוס העץ מאורגן והגיוני ומתכנן את צעדיו. לרוב יהיה צורך למתן טיפוס זה בשל הקצב המהיר שלו. הוא טיפוס נרגן ונוטה להרים את קולו ולצעוק. האדם לא מתעייף ממאמץ פיזי, אלא ממתח מתמשך או בעיות רגשיות. ברוב המקרים הוא מסמל כוח, יצירה אומנותית, שירה וחופש. המקצועות המאפיינים טיפוסים אלה הם: קציני צבא, אמנים, משוררים, נגרים, חוטבי עצים או חקלאים.

טיפוס של עודף בכבד - צבע ירקרק או כחול עד שחור. עקשן, נוקשה עם מתח בשרירים, מבנה גוף חזק ויציב. הם ירבו לעבוד ולאכול טוב. הם נוטים ללקות באירוע מוחי ובבעיות של דרכי העיכול.

טיפוס של חסר בכבד - רגועים, פיקחים ורגישים אך חסרי אנרגיה. נטייה להרבות בחשיבה, שרירים לא מפותחים, מערכת העיכול רגישה אך לא חולה. הם נוטים לרגשנות יתרה ובעיות במערכת העצבים. מבנה גופם חלש.

מה חידשה לנו הרפואה הסינית להבנת האביב? הבנה מעמיקה יותר מדוע אנו סובלים בעונה זו של השנה מתופעות בעור, בעיניים, במערכת העיכול והעצבים. באותם המקרים שבהם הכבד אינו מאוזן, יתפתחו בעיות ואף מחלות שונות.

בכדי להבין זאת, אציין כמה תופעות מעניינות, שחוויתי כרופא בחדר-מיון. באביב יש הרבה שקעים ברומטרים, עם או ללא חמסין. נהגתי לעקוב בעזרת שעון ברומטרי אחר השתנות הלחצים. כאשר הלחץ ירד משמעותית, ידעתי שצפויה לי עבודה רבה.

הרבה אנשים יפנו לטיפול בשל כאבי-ראש (עם או ללא מיגרנה), תופעות אלרגיות, מחלות חום, קפיצות בערכי לחץ-דם, אירועים מוחיים, התקפי לב או תעוקת חזה והרבה התקפי אסטמה. מלכתחילה ציפיתי ליותר מקרים ולאלו הקשים יותר. לא יכולתי למנוע זאת, אך יכולתי לצפות ולהתכונן גופנית ונפשית לקראת אותם חולים.

כרופא סיני ומערבי כאחד, מה באפשרותי להציע למטופלי? אזנו את הכבד, חיו נכון ושמרו על פעילותו התקינה של איבר חיוני זה. רק כך נוכל להנות מן הפריחה, ההתחדשות, ראשית האנרגיה והחיוניות. נמנע ממחלות וסיבוכים שאחרי כן קשה לחזור אחורה לבריאות מלאה. לא נזדקק לטיפולים קשים ובדיקות רבות. אם יהיה הריון הוא יהיה קל ומבורך והעובר יתפתח ואמו תפרח בהריון. המחזור של האישה יהיה קל ולא מגביל ובעייתי. לא יהיו לנו בעיות של "עצבים" ונישן היטב בלילה. הראייה תהיה טובה ונהנה גם מבריאות הפה והחניכיים. מערכת העיכול לא תתמרד. העור לא יגרד ובכלל, נוכל לברך ולהעריך את בריאותינו.

העץ שלנו שיגדל על פלגי מים טובים ושופעים של הכליות, העץ יהיה עם גזע חזק, ענפים מרובים ועשירים בעלים ירוקים ופירות ושיוכל לעמוד מול משבי רוח פתאומיים וחזקים ככל שיהיו. הבה ונקבל את הברכה: "והיה כעץ שתול על פלגי-מים".

מרפאת פרופ' שטרנפלד, טל: 03-5250025.

לפרטים נוספים: אופיר,"רוני חסיד – יחסי ציבור", טל: 03-6298053, 050-6995201
הכותב הוא פרופסור, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית.
תאריך:  14/02/2006   |   עודכן:  14/02/2006
פרופ' משה שטרנפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז שאהוד אולמרט, הפך למ"מ ראש הממשלה (בפועל) והוא עומד בראש רשימת קדימה לכנסת, עם סיכוי טוב לנצח בבחירות - החלו לנבור בעברו הצבאי.
14/02/2006  |   עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
סעיף 1 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, תשנ"ד-1994 קובע, כי ביטוח הבריאות במדינת ישראל יהיה מושתת על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית.
14/02/2006  |  עו"ד יאיר סקלסקי  |   מאמרים
בימים אלה דווח באחד מאתרי האינטרנט, על עליית "אתר שיטנה" כנגד אחד ממנהיגי המפלגות. מה לומר ומה לדבר. כשרואים כותרת עם המילה שיטנה, מייד אתה רואה בדמיונך את השדים עם הקלשונים מרקדים מסביב למדורה וזה ממש, אבל ממש לא עושה טוב לבן-אדם.
14/02/2006  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
"אשרי עני אני", כך זועק היום כל אחד מרבבות הרעבים המצטופפים בבתי התמחוי בהמתנה לצלחת מרק חם, או בשעה שהם מלקטים שאריות מזון בין דוכני השוק.
14/02/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
תמצית העובדות שיוצגו להלן נלקחה מספרה של נעמי לויצקי "כבודו", שבו עיינתי לא מכבר . ספר זה נועד להיות ביוגרפיה, לא רשמית, של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק. כביוגרפיה ערכו של הספר מועט , שכן הוא נכתב במגמת חנופה דביקה ומביכה וללא שמץ של ביקורתיות כלפי נושא הספר. אף על-פי כן ליקטתי את העובדות שלהלן מן הספר, מאחר והעובדות שפורטו בו אינן עומדות במחלוקת.
14/02/2006  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il