בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
זילות של המחוקק בהגנת ילדינו
|
העונשים המירביים למי שאינו מדווח על התעללות בילדים הם מגוחכים ומשדרים זילות בשמירה על ילדינו ● יש להשוות אותם לעונש על אי-מניעת פשע: שנתיים מאסר
|
לא לעצום עיניים [צילום אילוסטרציה: תומר נויברג, פלאש 90]
|
|
|
|
|
על תפיסתו הערכית-נורמטיבית של המחוקק בקשר לילדינו ניתן ללמוד, בין היתר, מן העונשים המרביים אשר הוא קובע בצידן של נורמות פליליות. באוגוסט 1989, בעקבות מותה של הפעוטה מורן דנמיאס בשל התעללות קשה מצד בן משפחה, הונחה על שולחן הכנסת הצעה לקבוע בחוק העונשין עבירה של התעללות בקטין וחובה לדווח עליה.
בישיבת ועדת החוקה הוסבר: "הבעיה שהחוק הזה מטפל בה קשורה בתופעה שהיא מן הקשות בחברה הישראלית:¬ תופעת הפגיעה וההתעללות בקטינים וחסרי ישע דווקא על ¬ידי מי שאחראים לאותם קטינים וחסרי ישע. נוסף על הפגיעה הקשה הזו, קיים קשר השתיקה המחפיר של הסביבה, שבמקרים רבים יודעת על ההתעללות, יודעת על הפגיעה וככל אופן לא מוסרת שום דיווח למשטרה ולגורמים אחרים. וגם לא עושה דבר כדי להציל את הקטין או את חסר הישע, כי 'למה לנו להיכנס לנושא הזה'".
חובת הדיווח נמצאת מאז בסעיף 368ד לחוק העונשין. מי שאינו מדווח על עבירה בקטין או בחסר ישע מצד האחראי עליו, דינו מאסר שלושה חודשים. כאשר מדובר ב"רופא, אחות, עובד חינוך, עובד סוציאלי, עובד שירותי רווחה, שוטר, פסיכולוג, קרימינולוג או עוסק במקצוע פרה-רפואי, וכן מנהל או איש צוות במעון או במוסד שבו נמצא קטין או חסר ישע" - העונש על העדר דיווח עולה לשישה חודשי מאסר. אותו עונש הוא כאשר האחראי על הקטין אינו מדווח על חשד לעבירה מצד אחראי אחר. החוק ממשיך ומטיל חובת דיווח על עבירות המבוצעות בידי בן משפחה, עם עונשי מאסר דומים (שלושה ושישה חודשים).
קריאת נורמה פלילית זו מלמדת, אותנו כי קביעתו הבסיסית של המחוקק היא שמדובר בעבירה קלת ערך עד "שטותית" מסוג חטא, והמפר אותה "מסתכן" בעונש מירבי של שלושה חודשי מאסר. ביחס למקרים המיוחדים והחמורים יותר, קיימת "החמרה" מצידו של המחוקק והעונש המירבי הוא שישה חודשי מאסר - אומנם עבירה מסוג עוון, אך במדרג הנמוך של עבירות אלו (שהעונש עליהן הוא בין שלושה חודשי מאסר לשלוש שנות מאסר).
אם נוסיף לכך את המצב בפועל, שבו בתי המשפט לעולם אינם מטילים את העונשים המירביים, וכמעט שלא ניתן למצוא כתבי אישום אשר הוגשו אך ורק בגין הפרת חובת הדיווח (אלא לצד עבירות נלוות) - המסקנה המתבקשת היא, כי הניסיון לשפר את המצב, הוביל בפועל ליצירת זילות נורמטיבית אשר פועלת לרעה.
אין כל הצדקה להקל ראש בתפקידן של העיניים אשר מצויות בקרבת ילדינו. אין לקבל את גישת הראש הקטן מצד מי אשר מופקד עליהם. מן הראוי לתקן את החוק, כך שהעונש על אי-דיווח יהיה דומה לעונש המירבי על אי-מניעת פשע - שנתיים מאסר. אין כל הצדקה להבדיל בין השניים, במיוחד לנוכח העובדה שהתעללות בקטין או תקיפת קטין הן עבירות מסוג פשע. המצב הנוכחי משדר זילות כלפי טובת ילדינו והוא טעון תיקון - ודאי לנוכח ריבוי מקרי ההתעללות בילדים.
|
|
הכותב מייצג בתחומי הפלילים והצווארון הלבן.
|
|
תאריך:
|
17/08/2020
|
|
|
עודכן:
|
17/08/2020
|
|
עו"ד עופר רשו
|
זילות של המחוקק בהגנת ילדינו
|
|
פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים יא): [כו] רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. פשוט שכל אחד מאיתנו מקבל פה את הזכות וגם את החובה לבחור בבחירה חופשית בין ברכה לקללה. יש מישהו שיבחר בהיפך הברכה? לא סביר, אבל עלולים להתבלבל ולטעות בין זו לזו. איך זה ייתכן? המדרש (תנחומא) מביא לזה משל: לזקן שהיה יושב על הדרך והיו לפניו שתי דרכים אחת תחלתה קוצים וסופה מישור ואחת תחלתה מישור וסופה קוצים והיה יושב בראש שתיהן ומזהיר העוברים ואומר להם אע"פ שאתם רואים תחלתה של זו קוצים לכו בה שסופה מישור וכל מי שהיה חכם שומע לו והיה מהלך בה ומתיגע קמעא הלך בשלום ובא בשלום אבל אותן שלא היו שומעין לו היו הולכים ונכשלין.
|
|
|
בית הדין האזורי לעבודה בנצרת דן בתחילת החודש, באופן תקדימי, בחוק המעביר את סמכות ההחלטה להשעות עובד בחברה ממשלתית, לאחר 45 הימים הראשונים, מהמעסיק (החברה עצמה) לבית הדין לעבודה. בכך למעשה מתערב המחוקק ביחסי העבודה, שמוסדרים בחברות הממשלתיות בהסכמים קיבוציים או בחוזים אישיים, ואינו מאפשר ניהול עסקי נכון של החברות הממשלתיות, כל אחת בהתאם למאפיינים שלה ולשיקול הדעת של הנהלתה.
|
|
|
פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים ז): [יב] וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. הפשט הוא שיש כאן סיבה ותוצאה וכך מפרש התרגום. אבל רש"י מצטט מחז"ל: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון. המפרשים מסבירים כי מה שהכריח את רש"י וחז"ל לפרש כך הוא השינוי מהפסוק שבסוף הפרשה הקודמת: [יא] וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹתָם. כאן נזכרו גם המצווה והחוקים ומדוע נשמטו בפרשתנו? השמטה זו מכריחה להבין שמדובר בתפנית רעיונית, במיקוד המבט לרובד שונה מזה שבפסוק הקודם, למשהו שקשור דווקא בעקב.
|
|
|
גל המחאה הממלא את הארץ, מרבה להשתמש ברשתות חברתיות, ובעיקר בפייסבוק. המפגינים טוענים שהתקשורת או שהיא מתעלמת מהם או שהיא מדווחת שקרים על הנעשה בהפגנות ולהוכחת דבריהם הם מציפים את הרשת בסרטוני הפגנות. חרדת הקורונה והועבדה שרבים נאלצים להישאר בבית, הופכות את השידורים החיים מההפגנות לאמצעי המאפשר לרבים אפשרות להשתתף בהפגנה בלי להיות נוכחים במקום.
|
|
|
הגשת ערר לוועדת הערר וניהול הליכים משפטיים, לרבות בבית המשפט העליון ביוזמת מתכננת מחוז נגד תוכנית שאושרה על-ידי ועדה מקומית, אינה עניין של מה בכך. הדברים הופכים מעניינים וחריגים במיוחד כאשר המבנה נשוא התוכנית הוא של חנות איקאה (באשתאול) שנבנתה תוך חריגות בנייה, ואשר היתרים של חנות אחרת ברשת זו (בראשון לציון) נדונו אף הם בעבר במספר לא מבוטל של ערכאות תכנוניות ומשפטיות.
|
|
|
|