מאות משתתפים צפויים ליטול חלק במסע ישראלי נוסח הטור דה-פרנס, אשר יערך בחול המועד סוכות לכל אורך 584 קילומטרים של המדינה הקטנה.
מדי יום ירכבו המשתתפים כ-200 קילומטרים, בצורה בלתי תחרותית אך באופן המיועד לשנות את תרבות הנסיעה בישראל.
ההכנות למסע הקרוי רוכב ישראל, נמצאות בימים אלה בעיצומן. המארגנים מקוים שישתתפו בו כ-300 רוכבי אופניים. המסע אשר יארך שלושה הימים, יחל בחרמון ויסתיים באילת.
היוזמה נערכת באישור ותמיכת זרועות הביטחון ומשטרת ישראל - כולל תמנ"ע - משטרת התנועה.
במהלך המסע יחבור לרוכבים שר התרבות המדע והספורט האלוף (מיל.) מתן וילאני, ובשלב הדרומי יצטרף ראש עיריית באר שבע אלוף (מיל.) יעקב טרנר, ראש עיריית באר שבע. בנקודות ציון על-פני המסלול יצטרפו לרוכבים אנשי מימשל ותקשורת.
בשלוש השנים האחרונות הוכפל מספר רוכבי האופניים המקצועיים בישראל. מספרם של הרוכבים הספורטיביים מוערך בכ-80,000 איש. הכוונה לרוכבי אופניים סמי-מקצועיים, כאלה שברשותם ציוד חובבני ברמה גבוהה, המקדישים לספורט כ-10 שעות רכיבה שבועיות.
בדרך כלל נערכים המסעות בסופי שבוע, ועונת החורף הקרבה מאפיינת הגברת המגמה.
קצב גידול ענף רכיבת האופניים הישראלי, בא לידי ביטוי מרשים על הכבישים ובדרכים. השיפור מתבטא בכמות הציוד הנסחר, ובאיכות השרות מוענק בחנויות האופניים הרבות שנפתחו באחרונה.
הסוחרים מקווים כי עד 40,000 זוגות אופניים חדשים יירכשו בשנת 2002. מחירם של אופניים סמי-מקצועיות מתחיל בכ-5,000 שקלים, ועשוי להגיע עד 35,000 שקלים לזוג אופניים מקצועי למהדרין.
סביב סכום צנוע יחסית בן כ-1,000 שקלים כבר ניתן להשיג זוג אופניים המאפשר נסיעה ברמה התחלתית ראוייה. גרף התמורה לכסף עולה באופן תלול: כל תוספת קטנה למחיר מעלה באופן משמעותי את איכותן של האופניים, בכל הנוגע לסוג המתכת מהן בנוי הכלי, ולאופן העברת הכוח לגלגלים. התימסורות ומערכות שיכוך הזעזועים הינן מערכות בהן כמעט ואין סוף למיגוון השיפורים המוצעים.
ספורט הרכיבה נחלק לשני תחומים - רכיבת כביש ורכיבת שטח.
לכל אחד מסוגי הרכיבה נדרש סוג אופניים שונה.
רוכבי השטח מהווים 70% מן הרוכבים בישראל. הם מצטיידים באופניים כבדות יותר מאופני הכביש, שכן הרכיבה בשטח דורשת מבנה בעל חוזק רב וכושר עמידות בתנאי דרך קשים. בולמי הזעזועים לגלגלים הקדמיים והאחוריים, מעלים את משקל האופניים המודרניות, וכך גם הצמיגים הרחבים.
על-רקע שידרוג פעילותם של רוכבי האופניים הישראליים, מינה איגוד רוכבי האופניים חברת אירועים בשם צימוק למארגנת הרשמית של תחרויותיו.
את שנת 2002 מתכנן האיגוד לסיים עם 24 ארועי רכיבה, מהם 14ארועי כביש ו-10 ארועי שטח. התוכנית ל-2003 מדברת כרגע על 35 אירועים, כאשר אירוע השיא המתוכנן לשנה זו הוא רוכב ישראל JAFFA 2002.
מסלולו של רוכב ישראל 2002 נמשך לאורך 584 ק"מ, ועובר בתוואי נוף מגוונים, מצפון הארץ עד לדרומה.
בחירת המסלול הותאמה לרוכבי אופניים מנוסים, המסוגלים לעמוד במאמץ הנדרש לשלושה ימי רכיבה רצופים של כ-180 קילומטרים ליום, במהירות ממוצעת של 25-30 קמ"ש.
לאורך מסלול הרכיבה היומית משובצות חמש נקודות ריענון המיועדות לשתייה וארוחה קלה. בהתאמה לתנאי מזג האוויר מתחילה הרכיבה היומית בשעה 06:00 ומיועדת להסתיים עד השעה 14:00. שעות אחר-הצהריים מיועדות למנוחה והערב למפגש חברתי, לעידכונים ולהנחיות לקראת יום הרכיבה הבא.
לביטחון הרוכבים ולאבטחתם, תואם מסלול הרכיבה עם משטרת ישראל וכוחות הביטחון, לרבות סגירות הכביש מקומיות לרכב ממונע, בשעות ובקטעים בהם יעבור המסע.
אמבולנס (אדום, לדרישת מד"א) וצוות רפואי, ילוו את המסע ביומיים הראשונים. ביום השלישי יתווסף עוד אמבולנס, וזאת לנוכח ריחוקם של מיתקנים רפואיים ובתי חולים, ממקום מעבר טור הרוכבים.
15 רכבי ליווי ממונעים ילוו את משתתפי רוכב ישראל 2002. חברת אלדן תרמה חלק מריכבי הליווי. על גגן יותקנו פנסי איתות מיוחדים.
בסוף הטור תנוע משאית מיוחדת אשר תאסוף את הכושלים - רוכב או ריכבו. במרוצי הראלי רייד המוטוריים (ראלי פריז דאקאר לדוגמא) נקראת משאית זו בשם משאית זבל, ואילו בישראל המארגנים היו עדינים מעט יותר במסיבת העיתונאים והגדירו אותה כמשאית מטאטא. הם הבטיחו גם לספק כתק"ל - כיתת תיקונים קלה בלשון הצבא, אשר ניתרמה על-ידי חברת האופניים כל נוע.
ביום ראשון, 22 בספטמבר, תתבצע הסעת המשתתפים והאופניים צפונה, לקיבוץ שניר.
בבוקר יום חמישי 26 בספטמבר - עם סיום המסע, תתבצע ההסעה צפונה מאילת לאזור המרכז.
להלן תיאור המסע, יום אחר יום:
- יום שני, 23 בספטמבר - מבי"ס שדה שניר ועד פי גלילות
זינוק מבית ספר שדה "הר חרמון". לצומת המצודות בואכה קריית שמונה פניה דרומה בכביש 90 לכיוון ראש-פינה וצומת עמיעד. פונים ימינה בכביש 85 וממשיכים עד לצומת נחל עמוד ומשם שמאלה לכביש 65 המעניק תצפיות רכיבה מרהיבות: מערבה - לבקעת בית נטופה ומזרחה - לכינרת ולמצוקי הר ארבל. לאחר רכיבה של כ-20 קילומטרים בכביש 65 מגיעים לצומת גולני, ועוצרים בנקודת-הריענון, למנוחה, שתייה וארוחה קלה.
מצומת גולני פונים ימינה לכביש 77. וממשיכים עד צומת המוביל. משם, דרך צומת אלונים וצומת התשבי, ליוקנעם. דרך ואדי מילק כביש 70 , חוצים את צומת אליקים, עוברים את בת-שלמה ומתחילים לראות ולנשום את הים התיכון, עד שמגיעים לצמת פורדיס. למרגלות זיכרון-יעקב פונים שמאלה בכביש 4 ומגיעים לנקודת-הריענון השנייה, סמוך לצומת בנימינה. ממשיכים על כביש 4 לרעננה ומשם לצומת מורשה. פונים לכביש 5 ומסיימים את היום הראשון במגרשי קאנטרי קלאב גלילות.
- יום שלישי, 24 בספטמבר. מגני התערוכה תל אביב עד מצפה רמון,
זינוק ממרכז הירידים בגני התערוכה של תל-אביב. עולים על נתיבי-איילון דרום ורוכבים עד צומת גנות, מחלף השבעה. עולים על כביש 4 ורוכבים דרומה, דרך מחלף אשדוד, צומת אשקלון, עד נקודת הריענון הראשונה בצומת יד-מרדכי. נמשיך על כביש 34 עד צומת נתיבות ומשם דרך צומת גילת, למרחבי הנגב הצפוני על כביש 25. חוצים את צומת הנשיא ומגיעים לנקודת הריענון השנייה בבאר-שבע.
כאן מתחיל חלקו ההררי והיפה של היום השלישי. דרך צומת בית אשל עולים על כביש 40, צומת הנגב, צומת טללים, צומת חלוקים, והעלייה האחרונה ועוצרת הנשימה מובילה למצפה רמון. את שעות אחר-הצוהריים נעביר במנוחה ובערב התכנסות, אירוע חברתי, תדרוך והתארגנות לקראת היום השלישי.
- יום רביעי, 25 בספטמבר. ממצפה רמון דרך מעלה העצמאות לאילת, זינוק ממצפה רמון ומשם דרך מעלה העצמאות ונופי המכתש לצומת ציחור. מצומת ציחור לצומת שיזפון ולנקודת הריענון הראשונה.
פניה מערבה לכביש 12 המוביל לצוקי עובדה, בקעת הסיירים, תצפיות מופלאות על מישורי בקעת הירח ומעבר נטפים לירידה ארוכה ותלולה דרך מעלה אילת בואכה העיר אילת לנקודת הסיום בברכת השחיה העירונית. מנוחה והתארגנות לטקס הסיום ארוחת ערב ומסיבת הסיום.
המסע נערך בשיתוף המועצה לשיווק פרי הדר (JAFFA) ונותני החסות למסע הם: מי עדן, הקאמרי, אספיר, וייט הול, קבוצת אלדן שבבעלות איש העסקים יוסף דאהן, סולגאר, רשת שוקן ועיתון הארץ, דפרון, BACK LIFE וחברות העוסקות בתחום הרכיבה על אופניים.
ההרשמה אפשרית עד לרגע האחרון. מחיר ההשתתפות גבוה למדי כבר במה שקרוי חבילה בסיסית, בה הוא נקבע ל-875 שקלים לרוכב.
כיוון שמדובר באירוע ראשון מסוגו, שעשוי לשנות דברים רבים בתרבות הנסיעה של ישראל עמוסת הפקקים, חבל שהמחיר הגבוה יחסית עלול למנוע את קיום אירוע המוני.
המארגים הסבירו כי יש גבול לכושר צרוף המשתתפים, שכן טור ארוך ומתפתל לאורך קילומטרים רבים, יהווה בעייה בטיחותית עימה אפילו תנ"צ בן-זיקרי המנוסה כל כך ממשטרת התנועה הארצית (מתנ"ע), אינו מסוגל להתמודד.
כך או כך, צפוייה למשתתפים חויה שטרם נערכה מסוגה בארץ, וגם הנהגים שיחלפו על פני הרוכבים בחול המועד, ישתתפו אולי בעצמם בשנה הבאה.