|   15:07:40
  דוד רגב  
נציב פניות הציבור הרשות השנייה
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כוחות מיוחדים במצוד אחרי המחבל [צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90]

ריאליטי דיזנגוף

הסיקור החדשותי הפך לקיצוני יותר ויותר, והפך לסוג של תוכנית מציאות ארוכה שבמרכזה מרדף בשידור חי אחר מחבל תוך כדי היצמדות לכוחות הביטחון, דיווח חלקי ולעיתים שגוי על מקום המחבל, צילומי תקריב של הזירה ושל הכוחות, וריצה בשידור חי למקומות שבהם לכאורה הסתתר המחבל. סיקור הפיגוע בדיזנגוף הוא בעייתי מבחינת סטנדרטים עיתונאיים, ופוגע הן באמון הציבור בחברות החדשות והן ביכולת שלהן לספק מידע אמין ומדויק
29/08/2023  |   דוד רגב   |   מאמרים   |   תגובות
הענק החדש
אירוע 'ריאליטי דיזנגוף' הוא, לדעתי, שיאה של מלחמה שקטה על תשומת ליבו של הצופה המתרחשת בשנים האחרונות. משני צידי המתרס עומדים אמצעי התקשורת המסורתיים, ובהם חברות החדשות, אל מול הענק החדש שהשתלט על חיינו: הרשתות החברתיות

נטישת מהדורות החדשות
סף הריגוש הגבוה הביא לשינוי בהרגלי הצפייה, ותשומת הלב של הצופים עברה מצפייה במהדורות החדשות המסורתיות המוגשות בשעה קבועה לצפייה ולבהייה ממושכת בטלפון החכם, שם התכנים זמינים לצפייה בכל שעה ובכל מקום. ההתכנסות בשעה קבועה אל מול מכשיר הטלוויזיה הפכה למיושנת, ומהדורות החדשות שהובילו את סדר היום החדשותי הופכות מעת לעת ממובילות למובלות אחרי הרשתות החברתיות. קברניטי חברות החדשות מנסים למצוא פתרונות לנטישת מהדורות החדשות

שנת 2022 הייתה שנת הריאליטי בחדשות. 8,001 מתוך 14,063 הפניות שהוגשו לנציבות במהלך שנת 2022 עסקו בענייני חדשות ואקטואליה: רובן (5,487) עסקו באופן הסיקור של הפיגוע בדיזנגוף באפריל של אותה שנה, וחלק נכבד מכלל הפניות (כ-2,000) הוקדש למערכת הבחירות הכלליות שהתקיימו בנובמבר.

ככלל, הפניות עסקו בהבעת דעות, באמירות פוגעניות של כתבים ופרשנים, ובמידע לא מדויק שנמסר לצופים. נתונים אלו משקפים את התמהיל הישראלי כל כך שהיה בשנת 2022: אירועים ביטחוניים קשים לצד אירועים פוליטיים סוערים.

במרס 2022 חוותה מדינת ישראל גל אירועי טרור שבמהלכו נרצחו 21 בני אדם ונפצעו כ-70: פיגוע דקירה בשכונת ארמון הנציב בירושלים, פיגוע משולב בבאר שבע, פיגוע ירי בחדרה ופיגוע בבני ברק. גל הטרור הגיע לשיאו ב-7 באפריל כאשר מחבל הגיע לרחוב דיזנגוף בתל אביב, ירה ביושבי הבר 'אילקה' ונמלט. לזירת האירוע הוקפצו כוחות צבא ומשטרה ופתחו במרדף אחריו. בסוף אותו חודש אירע פיגוע בעיר אריאל ובחודש מאי, במוצאי יום העצמאות, אירע פיגוע ביישוב אלעד. בעקבות האירועים פתח צה"ל במבצע 'שובר גלים' לסיכול פיגועי הטרור ביהודה ושומרון.

לצד האירועים הביטחוניים הכריזה הכנסת בחודש יוני על פיזורה ועל יציאה לבחירות חמישיות בתוך ארבע שנים. הבחירות נקבעו ל-1 בנובמבר 2022. האירועים הרבים שהביאו לסיקור חדשותי נרחב השתקפו בפניות הציבור. במהלך שנת 2022 התקבלו בנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה 14,063 פניות לעומת 10,899 פניות בשנת 2021, ושיעור הפניות הכללי זינק ב-39%.

עיון בפניות וניתוח הנתונים חושף, לדעתי, תופעה חדשה: החדשות וענייני היום (האקטואליה) התמזגו בעולם תוכניות המציאות (הריאליטי) ויצרו יצור כלאיים: ריאליטי חדשות. הסיקור החדשותי המקצועי, ובעיקר סיקור האירועים הביטחוניים, הפך אט-אט לתוכנית מציאות לא נגמרת: ציבור הצופים מצא את עצמו צופה בדרמה בעת התרחשותה נוסח סדרת פעולה, והכתבים המסקרים הפכו לא פעם לשחקנים מרכזיים בדרמה שמנסים לכופף את האירוע אל תוך מסגרת השידור.

יצור הכלאיים הזה בא לידי ביטוי בסיקור הפיגוע בבר 'אילקה' שברחוב דיזנגוף בתל אביב. בליל 7 באפריל הגיע מחבל סמוך לבר 'האילקה' כשהרחוב היה הומה במבלים, פתח באש לעבר היושבים בבר ונמלט מהמקום. שלושה אזרחים נרצחו ושישה אחרים נפצעו, חלקם באורח קשה. למקום הוקפצו כוחות משטרה, צבא וביטחון רבים והחלו במצוד אחר המחבל היורה. המצוד נמשך כל הלילה ורק לפנות בוקר אותר המחבל ביפו, וחוסל.
דוח נציב פניות הציבור לשנת 2022 / דוח שנתי
דוח לשנת תשפ"ב–תשפ"ג 2022 (42 עמ')

לצד כוחות הביטחון וההצלה זרמו למקום אמצעי תקשורת רבים ובהם כתבים וצלמים של חברות החדשות. האירוע התרחש סמוך לשעה 21:00, פרץ אל תוך מהדורות החדשות, והפך לאירוע תקשורתי מתגלגל שסוקר במשך שעות ארוכות על-ידי חברות החדשות. אט-אט ולנגד עיניהם הנדהמות של הצופים שנצמדו למסכי הטלוויזיה הפך הסיקור החדשותי לתוכנית מציאות: כתבים וצלמים רצו לצד כוחות הביטחון שחיפשו אחר המחבל הנמלט, חשפו את זהותם של הלוחמים בשידור חי ובעצם סיכנו את חייהם. בשלב מסוים שודר מידע לא מאושר על מקום הימצאו של המחבל והעצים את הבהלה. כתבים אחרים נצמדו לגבם של הלוחמים שעמדו עם נשקיהם מחוץ לדלתות בתים שבהם, על-פי החשד, הסתתר המחבל.

מצלמות השידור הוצמדו לגבם של הלוחמים בעודם מכוונים את כלי נשקם אל הדלתות החשודות, והכתבים הסבירו לצופים ההמומים, ובהם בני משפחותיהם של החיילים שפניהם גלויות, מה הם רואים ומה עלול להתרחש. באורח נס המחבל לא נמצא מעבר לדלת ולא נפתחה אש לכיוון הלוחמים והכתבים שעמדו מאחוריהם. הגדיל לעשות כתב שדרש לקבל מידע מהכוחות בשטח בעודם עסוקים בחיפוש אחר המחבל. הוא דרש לספק לו מידע כאן ועכשיו, כי הוא בשידור חי.

במהלך הערב נחשף שוב ושוב ובשידור חי מקום הלוחמים ונחשפו פניהם של חלקם. נוסף על כך, נחשפו שיטות הפעולה של הלוחמים. אילו המחבל או שולחיו היו מפנים לעצמם מעט זמן לצפות בשידורים החיים מאותו הערב, הם יכלו בנקל לפגוע בכוחותינו.

למרבה המזל, ליל השידורים שאני מכנה 'ריאליטי דיזנגוף' הסתיים בחיסולו של המחבל ללא נפגעים מקרב כוחות הביטחון. אולם למעלה מ-5,000 צופים זועמים הביעו את זעמם בפניות לנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה עוד במהלך ליל השידורים. במקביל, בעיצומם של השידורים פניתי לגורמים המשדרים וביקשתי שיימנעו מחשיפת פניהם ופעילותם של כוחות הביטחון, כדי שלא לסכן את חייהם. בקשתי נענתה, ובהמשך הערב התמתן הסיקור התקשורתי.

אירוע 'ריאליטי דיזנגוף' הוא, לדעתי, שיאה של מלחמה שקטה על תשומת ליבו של הצופה המתרחשת בשנים האחרונות. משני צידי המתרס עומדים אמצעי התקשורת המסורתיים, ובהם חברות החדשות, אל מול הענק החדש שהשתלט על חיינו: הרשתות החברתיות.

עד לשנים האחרונות קיבל הצופה את המידע החדשותי מאמצעי התקשורת המסורתיים - עיתונות, טלוויזיה ורדיו. העיתונאים העבירו את המידע כגורם מתווך מקצועי הפועל על-פי קודים אתיים. הם סיקרו אירועים, ובהם אירועים ביטחוניים, קיבלו מידע, הצליבו אותו עם מקורות שונים, קיבלו את תגובות הגורמים השונים והזרימו את כל זאת לחדרי החדשות. גם בשידורים חיים הקפידו העיתונאים, עד כמה שניתן, לעמוד בסטנדרטים מקצועיים. כך היה וכך נעשה עד היום.

אולם בשנים האחרונות השתלטו הרשתות החברתיות על עולמנו והפכו את כולנו לעיתונאים, לצלמים, לשדרנים ולפרשנים: אנחנו עוברים ברחוב ומצלמים אירוע שנראה לנו מעניין, מעלים אותו לרשתות החברתיות, בדרך כלל ללא סינון ובדרך כלל בצירוף דעתנו האישית הנחרצת, ובלי לשאול איש, לבקש תגובה או לערוך את הקטע, וכמובן, לא על-פי קודים אתיים עיתונאיים.

מחד-גיסא, שינוי זה מבורך. הוא מעניק פתחון פה לאוכלוסיות רבות ומגוונות, אוכלוסיות שהודרו בעבר מהשיח התקשורתי, להשפיע, להתבטא ולהיות מעורבות. השיח הפך מגוון יותר, ער יותר והמוני יותר, והוא מביא לידי ביטוי את כלל האוכלוסייה. מאידך-גיסא, הצצה קטנה לרשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר מגלה עולם שלם של דיווחים שרובם חלקיים, מוטים, ולא פעם קיצוניים.

המציצנות היא טבע האדם; כולם רוצים לדעת הכל כאן ועכשיו, רצוי בסרטון וללא צנזורה. עם השנים סף הריגוש שלנו עלה, ודברים שנחשבו בעבר טאבו משודרים כיום ללא כל סינון הפרטיות של רבים מאיתנו איננה עוד, והכול מוגש מדמם על מזבח הרשתות החברתיות. ככל שהתוכן עסיסי יותר וראשוני יותר - מספר הצופים בו גדול יותר. הדבר נכון בעיקר לצילומי פיגועים ואירועים ביטחוניים שנתפסים בעת התרחשותם במצלמות הטלפון החכם של עוברים ושבים, או לסרטונים שצולמו במצלמות אבטחה. ואם פעם עמדה הצנזורה כחומה ראשונית בין התוכן שצולם לבין הצופה, הרי שברשתות החברתיות היא כמעט איננה. ואם היא בכל זאת מתבצעת, הדבר נעשה על-ידי בעליהן של הרשתות החברתיות, אך הטעמים לכך שמורים עימם.

סף הריגוש הגבוה הביא לשינוי בהרגלי הצפייה, ותשומת הלב של הצופים עברה מצפייה במהדורות החדשות המסורתיות המוגשות בשעה קבועה לצפייה ולבהייה ממושכת בטלפון החכם, שם התכנים זמינים לצפייה בכל שעה ובכל מקום. ההתכנסות בשעה קבועה אל מול מכשיר הטלוויזיה הפכה למיושנת, ומהדורות החדשות שהובילו את סדר היום החדשותי הופכות מעת לעת ממובילות למובלות אחרי הרשתות החברתיות.

קברניטי חברות החדשות ניסו למצוא פתרונות לנטישת מהדורות החדשות, בין היתר באמצעות הרחבת רצועות שידור תוכניות האקטואליה ומהדורות החדשות, ובאמצעות 'ייבוא' סרטונים מהרשתות החברתיות אל מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה. לא בכדי התוכניות המבוססות על תכנים מהרשתות החברתיות נחשבות לפורמט מוצלח.

מאבק האיתנים על תשומת ליבו של הצופה התנקז אל ההתנגשות הבלתי נמנעת בליל הפיגוע בדיזנגוף. במתכוון או שלא במתכוון, הסיקור החדשותי הפך לקיצוני יותר ויותר, ולמעשה הפך לסוג של תוכנית מציאות ארוכה שבמרכזה מרדף בשידור חי אחר מחבל תוך כדי היצמדות לכוחות הביטחון, דיווח חלקי ולעיתים שגוי על מקום המחבל, צילומי תקריב של הזירה ושל הכוחות, וריצה בשידור חי למקומות שבהם לכאורה הסתתר המחבל.

מטבע הדברים, צופים רבים ישבו מול מכשירי הטלוויזיה כדי לקבל מידע על המתרחש. בד-בבד החלו 'לרוץ' ברשתות החברתיות סרטונים, חלקם לא מצונזרים, שצילמו עדי ראייה בזירת הפיגוע, ואלה זרמו אל הטלפונים החכמים של הצופים. בנקודת זמן זו, בעיצומו של המצוד אחר המחבל, הגיעה ההתנגשות לשיאה: צופים רבים העבירו את תשומת ליבם ממהדורות החדשות לטלפונים, והיקף הצפייה במהדורות החדשות ירד. את הנטישה הזו נעשה מאמץ לעצור.

את מחיר המאבק שילמו, לדעתי, חברות החדשות כי אמון הציבור בהן נפגע. יש ציפייה מחברות החדשות לפעול במקצועיות ובאחריות, בניגוד לרשתות החברתיות. אולם הצופים שדרשו חדשות 'נקיות' ולא את ההיסטריה שהפיצו הרשתות החברתיות מצאו עצמם מול שידורים מעוררי בהלה (למען ההגינות ייאמר כי תרמה לכך, בין היתר, העובדה שהפיגוע התרחש במרכז העיר תל אביב, ברחוב הנחשב לסמל החיים הטובים).

הביקורת שהוטחה בחברות החדשות בעקבות ליל השידורים הייתה קשה ובאה לידי ביטוי באלפי תלונות לנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה. חברות החדשות מצאו את עצמן תחת אש ביקורתית שבאה מכל הכיוונים, ובימים שלאחר הסיקור מצאו את עצמן מתנצלות על אופי סיקור הפיגוע ומנסות לשקם את שמן הטוב, בניסיון למזער נזקים ולהשיב את אמון הציבור.

החדשות הן מאבני היסוד של התקשורת החופשית ואחד הנדבכים הבסיסים שחופש הביטוי בנוי עליהם. הן מדווחות, מעדכנות, חושפות ולא פעם מאתגרות את מקבלי ההחלטות. אסור לפגוע בהן ואסור לסרס אותן, ועליהן להיות מאוזנות, לפעול בהגינות, ולייצג את מגוון הדעות.

אירוע 'ריאליטי דיזנגוף' הוא בעיניי קו פרשת המים בעבודת חברות החדשות ובהתנהלותן מול ענק הפרא - הרשתות החברתיות. האם עליהן להוסיף ולהיגרר אחר הרשתות החברתיות הפועלות כמעט ללא כל מגבלות, או שמא עליהן לבדל את עצמן ולהמשיך להציג תוכן חדשותי מקצועי ואמין גם במחיר של ירידה באחוזי הצפייה? זוהי שאלה כבדת משקל וחברות החדשות יצטרכו לתת עליה את הדעת. בעולם יש היום מודלים המשלבים בין הסיקור החדשותי המסורתי לבין הרשתות החברתיות. בד-בבד, חברות חדשות רבות מבססות את עיקר שידוריהן על תכנים בלעדיים וייחודיים שאי אפשר למצוא ברשתות החברתיות, ועל עיתונאים, שדרנים ופרשנים 'מושכי קהל'.

המילה האחרונה לא נאמרה עדיין, ואני מניח שהעורכים בחדרי החדשות ימשיכו להתמודד עם השאלה איך להשאיר אצלם את הצופה הממוצע.

הכותב הוא נציב פניות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. הדברים נכתבו בפתח דבר לדוח הנציב השנתי לשנת 2022 שפורסם באוגוסט 2023
תאריך:  29/08/2023   |   עודכן:  29/08/2023
דוד רגב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סופת האש שפרצה בהוואי באי מאווי הפתיעה את רוב תושבי העולם. האקלים בהוואי טרופי, ובאקלים כזה שריפות טבעיות נדירות. בחינה ראשונית של השריפות שפרצו בתאריך 8.8.23 (על-פי חלק מהעדויות בשעה 15:30 ואילו על-פי אחרות בשעות אחר-הצהריים) הראתה כי בזמן השריפה נשבו רוחות של כ-130 קמ"ש, שהושפעו מהוריקן "דורה" שחלף מאות קילומטרים דרומית להוואי באוקיינוס השקט. עדיין לא נקבעה סיבה רשמית לגורם השריפה, אולם נטען שאחת האפשרויות היא שקווי חשמל פעילים שנפלו ברוחות העזות, הציתו את השריפה שהתפשטה בסופו של דבר ללהיינה. כתוצאה מקריסת רשת החשמל קרסה גם רשת המים, דבר שהשפיע על היכולת של כוחות הכיבוי להילחם בלהבות.
17/08/2023  |  שי לוי  |   מאמרים
חודשיים בלבד, בקיץ 1922 – לפני 101 שנה בדיוק - נדרשו לאימפריה הבריטית הבוגדנית, זו שכונתה בימי המרי שלפני הקמת המדינה בתואר היאה לה: 'אלביון הבוגדת', כדי להשתמט מהתחייבויותיה הבינלאומיות ולנשל את העם היהודי משלושה רבעים משטחה של הארץ המובטחת.
13/08/2023  |  מנחם רהט  |   מאמרים
עד היכן מגיע עיוות המציאות של התקשורת? לא יאמן אבל מציגים את התוכנית המטורפת, שהגה אריאל שרון (להתנתק בלי שום תמורה ובלי שנתבקש על-ידי האמריקנים לעשות את זה, בניגוד גמור לבגין למשל) כמהלך נגדי, לזה של הרפורמה המשפטית. שואלים שם כאילו, על ההבדלים בין שני המהלכים, כאילו שמדובר בממשלות שונות. והרי בשני המקרים מדובר באותה ממשלת ימין מלא מלא.
13/08/2023  |  ארווין קליין  |   מאמרים
1.זה שש"ס מבקשת לבצע אקזיט ענק בממשלה הזו ולגרוף רווחי עתק מעובדת היותה המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה, והקרובה ביותר לאוזנו של ראש הממשלה נתניהו, זה כבר מובן. וזה שש"ס חותרת לכבוש בסערה את כל המשרות והכיבודים הרבניים, ולאייש בנאמניה מאות כהונות נכבדות של רבני ערים ושכונות ברחבי הארץ, גם זה מובן.
13/08/2023  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בתי המשפט דורשים מן המצויים בהליכי חדלות פרעון למלא בקפידה אחרי כל החובות המוטלות עליהם. לא רק לשלם בצורה רצופה ובמלואם את התשלומים החודשיים, אלא גם לשתף פעולה עם בעל התפקיד ובמיוחד למסור את הדוחות העיתיים על מצבם הכספי. כפי שמדגיש שוב ושוב בית המשפט העליון, מדובר בהליך שלפנים משורת הדין, הבא לרוב על חשבונם של הנושים (כאשר לעיתים קיימים חובות גם למדינה). לכן, עמידה בכל פרטי ההליך היא תנאי בסיסי לכניסה אליו, להישארות בו ולסיומו בהפטר ובפתיחת דף כלכלי חדש.
10/08/2023  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il