מכתב זה הינו תגובה של חוג א.ס.ף. לאמנה למיגור העוני שמופצת בימים אלו ברשת האינטרנט, על-ידי עמותת לתת. הכוונה לפרסמו בבמות השונות ברשת, נבעה מתוך ההתעלמות - איך לא - של ראשי העמותה מתוכנו של המכתב וממתן תשובה לשאלות שהעלינו. אנו קוראים לכל מי שהנושא החברתי עומד לנגד עיניו, לדרוש תשובה מראשי העמותה לשאלות המועלות במכתב זה. האי מיילים הרלוונטיים מופיעים בתחתית המכתב ונלקחו מאתר העמותה.
חגית ו/או ערן, שלום רב!
שמי יואב לוין ואני משמש כיו"ר חוג א.ס.ף. - האיחוד הסוציאליסטי הפרוגרסיבי, שבו חברה גם טלי רוקנשטיין, ועל כן קיבלתי ממנה את המייל שלכם בדבר ההאמנה. ברצוני לציין שאני גם תושב שכונת מצוקה בירושלים, ופעיל שכונות זה זמן רב.
קראתי את האמנה שלכם למיגור העוני ולא האמנתי למראה עיני. ובכן יש לי כמה שאלות שאשמח אם תעני לי עליהם, מכיוון שאת שלחת את המכתב, אך אסתפק בתשובה גם מכל גורם מוסמך אחר בעמותה:
1. כיצד את מסבירה את העובדה שלמרות פעילותכם והפעילות הענפה של כל העמותות לא הצלחתם להוציא ולו עני אחד ממעגל העוני.
2.כיצד את מסבירה את העובדה שלמרות פעילותכם והפעילות הענפה של שאר העמותות מספר העניים במדינת ישראל רק גדל מיום ליום.
3.כיצד את מסבירה את העובדה שלמרות פעילותכם והפעילות הענפה של שאר העמותות, רוב המצטרפים למעגל העבודה הם גם אלה שמצטרפים או נשארים במעגל העוני (גם מספר זה כפי הידוע לי לא קטן עם השנים).
4.כפי הידוע לי אתם דוגלים בפילוסופיה שלא ניתן לפעול נגד העושקים ולכן חשוב לקבל את הכסף מהם. כיצד את מסבירה את העובדה שאותם העשירים טוענים שאין להם כסף לשלם לעובדים, וכך מדרדרים אותם אל העוני, אך מצד שני, כשאפשר לתת תרומות של מיליונים שמוכרות במס, פתאום יש כסף והרבה. שלא ייתנו תרומות ושישלמו לעובדים!!!
5.כתבתם באמנה שאתם יכולים להוביל את המאבק בעוני מתוך קונצנזוס. הייתי מעוניין לדעת על איזה קונצנזוס בדיוק אתם מדברים. על זה שמופיע בסעיפים אחד עד ארבע של מסמך זה, ומשמעותו להעשיר עוד יותר את אלה שהפרוטה מצויה גם כך בכיסם.
6.באמנה שקראתי, אתם מדברים על צרכי קיום בסיסיים, שהם מזון ותרופות. אך האם הזכות לדיור טוב במחיר סביר ובסביבה אוהדת ובטוחה, הם לא צורך קיומי לשיטתכם. האם הזכות שלכל אחד יהיה ביטחון מרבי, בהיותו צעיר ובילדותו במהלך התפתחותו, הם לא צורך קיומי. האם הצורך של כל הילדים וכל הצעירים לגדול בסביבה ללא אלימות וללא סמים, הם לא צורך קיומי. האם חינוך הוא לא צורך בסיסי לדעתכם. האם חיים ללא פחד בדמוקרטיה טוטאלית, כלכלית ופוליטית, היא לא צורך קיומי גם כן. האם לדעתכם הזכות להיות חופשי כדי להתפתח כבן אנוש, הזכות לשלוט בחיים ולהשפיע על החברה הם לא צורך קיומי ובסיסי כאחד. האם לשיטתכם החופש מדיכוי וניצול כלכלי, רעב, התעלמות, הפחד מעתיד כלכלי בלתי ידוע, החופש להתאגד ולהתאחד, ולקבל החלטות הקשורות לגורלה של כלל החברה, החופש להתפתחות אינדיווידואלית, החופש לחיות בחברה בטוחה, כמו גם החופש הפוליטי לחיות את החיים לפי בחירה של כל אחת ואחד, לפי רצונו ולפי מצפונו, הם לא צורך קיומי. ישנם עוד הרבה צרכים קיומיים, אך לעת עתה אשמח אם תעני לי על אלה.
7. האם לא שמענו כבר על הכרזות רבות בדבר נושאים חשובים. אשמח לדעת מה דעתכם לגבי כל אותם הפורומים והוועדות שהוקמו בכנסת בעקבות הכרזות מעין אלה, ומה עלה בגורלם.
8.בסעיף שלוש אתם מדברים על התחייבות לצמצום פערי העוני. השאלה היא התחייבות ממי? מדון קורליאונה הישראלי - מר הון שלטון אהוד אולמרט? ושכחתי האם קיבלתם גם התחייבות או אתם חושבים לדרוש התחייבות לעמוד בהתחייבויות.
9. בסעיף חמש אתם דורשים: יישום פתרון לבעיית העוני כמשימה של כלל החברה הישראלית, ולא מאבק בין מעמדות. ובכן האם לדעתכם מי שגורם לבעיית העוני, לדוגמא כפי שמופיע בסעיף ארבע של מכתב זה, הוא גם זה שיפתור אותו. לצערי איני מכיר חיה כזאת שבה העושקים והעשוקים יכולים לפתור ביחד את בעיית העושק. זה לא קרה בשום מקום בעולם, ועל-פי כמה וכמה, זה לא יקרה במדינת ישראל.
לפני שתיתנו לי תשובה אני מציע לכם לעיין קצת בספרי ההיסטוריה ובספר מיכה בתנ"ך. אתם מדברים באותה נשימה על קרע. ובכן זוהי הנקודה שמראה הכי הרבה כמה אתם מנותקים. לא רק שהקרע כבר כאן, אלא יש תהום שפעורה בינינו. אני היום לא הולך לצבא ומחנך את ילדי גם לכך, כי הילדים שלי לא ישימו את הראש שלהם עבור הווילות של שרי, נוחי, סטף ובורובסקי. איך אומרים: "לבד בבנק, לבד בטנק". הילדים שלי ואני נלחם רק על הבתים בשכונות המצוקה שלנו. הווילות שלהם ושלכם לא מעניינים אותנו.
10. לפי דעתי, התוכנית שלכם תיתן רק מענה להמשך הטלת ביצי הזהב לחשבון הבנק של שרי אריסון ודומיה ותו לא, על חשבון מיליוני ישראלים, שימשיכו לחיות בעוני מחפיר תודות לפעילותכם הענפה. מה שאנחנו צריכים זה צדק ולא צדקה ובטח לא כזאת שאינה מתן בסתר. אנו צריכים ואנו דורשים צדק כלכלי וצדק חברתי. מה שאתם עושים, זה לא יותר ממדיניות של אנטי צדק כלכלי ואנטי צדק חברתי, אבדתם כל צלם אנוש ומוסר אנושי.
11. למייל זה צורף קובץ עם תוכנית ירושלים של חוג א.ס.ף. ליציאה מהמשבר הכלכלי. זו התוכנית הנכונה ואין בלתה, ותוכנית זאת ניתן להשיג אך ורק במאבק פוליטי, במאבק מעמדי ובמאבק ללא פשרות, כשיודעים מהוא האויב: אתם ובעלי ההון, שאתם דואגים להעשיר את קופתם, ולרוקן את המדינה מכל תוכן של מחויבות לדאוג לאזרחיה.
12. לסיכום, נראה שאין לנו הפעילים החברתיים ברירה, אלא להרים את נס המאבק גם בגופים כמוכם. אשמח אם תתנו לי תשובה ותוכיחו שזה לא כך. ואם לא הריני מתכוון להביא את העניין לדיון בפורום הפעילים החברתיים, ולפתוח בחזית מול העמותות האנטי חברתיות המנציחות את העוני בישראל.
13.ואחרון אחרון חביב: בבסיסו של החזון לבית טוב – כל בית טוב - ניצבת השותפות ותחושה של קהילה. בבית טוב אין לאיש זכויות יתר או לחילופין העדר כל ערך. אין בו מועדפים, אין בו בנים חורגים ואיש אינו ראשי להתנשא על מישהו אחר. בבית הטוב איש אינו מנסה להרוויח על חשבונו של האחר, החזק אינו מדכא את החלש ושוררת בו תחושה של שלום, אהבה, אחווה ורעות. בבית הטוב שוררים שוויון, התחשבות, שיתוף פעולה, עזרה וערבות הדדית.
המשמעות לכן ביחס לבית של כלל התושבים היא ביטול כל האפליות הכלכליות והחברתיות שמחלקות אותה לבני מזל וחסרי מזל, לשליטים ונשלטים, לעניים ועשרים, למנצלים ומנוצלים. אם החברה הישראלית עתידה להיות בית טוב לחבריה – חייבים להיעלם הבדלי המעמדות, חובה לפתח שירותים סוציאליים וחובה להבטיח שוויון כלכלי. חייב להינתן לעובדים תפקיד מהותי בניהול הכלכלה, והדמוקרטיה חייבת להיות טוטאלית, ולחול גם על החברה וגם על הכלכלה". אשמח לקבל את תשובתכם האם אינכם שותפים לדעה זו, והאם אינכם חושבים כי זו הדרך וזה החזון.
14.ולסיום כמה מילים מן המקורות, בספר מיכה, פרק ג:
א וָאֹמַר, שִׁמְעוּ-נָא רָאשֵׁי יַעֲקֹב, וּקְצִינֵי, בֵּית יִשְׂרָאֵל: הֲלוֹא לָכֶם, לָדַעַת אֶת-הַמִּשְׁפָּט. ב שֹׂנְאֵי טוֹב, וְאֹהֲבֵי רעה (רָע); גֹּזְלֵי עוֹרָם מֵעֲלֵיהֶם, וּשְׁאֵרָם מֵעַל עַצְמוֹתָם. ג וַאֲשֶׁר אָכְלוּ, שְׁאֵר(בשר) עַמִּי, וְעוֹרָם מֵעֲלֵיהֶם הִפְשִׁיטוּ, וְאֶת-עַצְמֹתֵיהֶם פִּצֵּחוּ; וּפָרְשׂוּ כַּאֲשֶׁר בַּסִּיר, וּכְבָשָׂר בְּתוֹךְ קַלָּחַת. ד אָז יִזְעֲקוּ אֶל-יְהוָה, וְלֹא יַעֲנֶה אוֹתָם; וְיַסְתֵּר פָּנָיו מֵהֶם בָּעֵת הַהִיא, כַּאֲשֶׁר הֵרֵעוּ מַעַלְלֵיהֶם.
פ ה כֹּה אָמַר יְהוָה, עַל-הַנְּבִיאִים הַמַּתְעִים אֶת-עַמִּי--הַנֹּשְׁכִים בְּשִׁנֵּיהֶם, וְקָרְאוּ שָׁלוֹם(במקרא זוהי ברכת שגשוג כלכלי, בריאות הגוף ושלמות העם), וַאֲשֶׁר לֹא-יִתֵּן עַל-פִּיהֶם, וְקִדְּשׁוּ עָלָיו מִלְחָמָה. ו לָכֵן לַיְלָה לָכֶם, מֵחָזוֹן, וְחָשְׁכָה לָכֶם, מִקְּסֹם; וּבָאָה הַשֶּׁמֶשׁ עַל-הַנְּבִיאִים, וְקָדַר עֲלֵיהֶם הַיּוֹם. ז וּבֹשׁוּ הַחֹזִים, וְחָפְרוּ הַקֹּסְמִים, וְעָטוּ עַל-שָׂפָם, כֻּלָּם: כִּי אֵין מַעֲנֵה, אֱלֹהִים. ח וְאוּלָם, אָנֹכִי מָלֵאתִי כֹחַ אֶת-רוּחַ יְהוָה, וּמִשְׁפָּט, וּגְבוּרָה--לְהַגִּיד לְיַעֲקֹב פִּשְׁעוֹ, וּלְיִשְׂרָאֵל חַטָּאתוֹ.
ס ט שִׁמְעוּ-נָא זֹאת, רָאשֵׁי בֵּית יַעֲקֹב, וּקְצִינֵי, בֵּית יִשְׂרָאֵל--הַמְתַעֲבִים מִשְׁפָּט, וְאֵת כָּל-הַיְשָׁרָה יְעַקֵּשׁוּ. י בֹּנֶה צִיּוֹן, בְּדָמִים; וִירוּשָׁלִַם, בְּעַוְלָה. יא רָאשֶׁיהָ בְּשֹׁחַד יִשְׁפֹּטוּ, וְכֹהֲנֶיהָ בִּמְחִיר יוֹרוּ, וּנְבִיאֶיהָ, בְּכֶסֶף יִקְסֹמוּ; וְעַל-יְהוָה, יִשָּׁעֵנוּ לֵאמֹר, הֲלוֹא יְהוָה בְּקִרְבֵּנוּ, לֹא-תָבוֹא עָלֵינוּ רָעָה. יב לָכֵן, בִּגְלַלְכֶם, צִיּוֹן, שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ; וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה, וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר.
פ כל מילה נוספת מיותרת!
--------------------------------------------------------
מיילים של העמותה:
eran@latet.org.il hagit@latet.org.il