ההקדמה הטובה ביותר שיכולנו לקבל לעבודתנו זו, היא התקפת האינטרנט חסרת התקדים אשר ספגו אתרים וחברות ישראליות ביום 27.06.06 כמעין "נקמה" על מבצע "גשמי קיץ" של צה"ל בעזה תוך שהעבריינים משאירים את המסר: "אתם הורגים פלשתינים, אנחנו הורגים שרתים ישראלים".
תמונת המצב העגומה במדינת ישראל, בכל נושא המלחמה בפשעי המחשב ו/או עבירות המחשב, אשר מתגלה עם חקירתנו וחפירתנו בערמת האינטריגות הפנימיות שבין הגורמים המעורבים בדבר ובתירוצים וההאשמות ההדדיות, מובילה אותנו להקדמה הקודרת והמרעישה כדלעיל.
הלבנת הון, טרור, הסתה והפצת חומר לא חוקי, הימורים, פדופיליה, גניבה, מרמה, הונאה, סחר בסמים, ועבירות בכרטיסי אשראי ברשת האינטרנט הן רק חלק מתופעות אשר היו בעבר נחלת עבירות "רגילות" אשר התפתחו ותפסו תאוצה בשימוש מחשב ומערכות טכנולוגיות, ויצרו קושי רב למערכת אכיפת החוק להתמודד עמן ולמנוע אותן. מקור הקושי הוא נוכח ריבוי האתרים שמקור עיסוקם פלילי, נוכח שיטת האנונימיות והחשאיות הטמונה בשימוש באינטרנט אשר עוזרת רבות לפעילות הפלילית, והכל תוך שימוש בכלים טכנולוגיים מתוחכמים לביצוע אותן עבירות ולמניעת זיהוי מבצען וגילויו.
המפלג לחקירת עבירות מחשב במשטרת ישראל, אשר מהווה חלק בלתי נפרד מהיחידה הארצית לחקירות פשעים, הוקם על-מנת לתת מענה לאתגרים הטכנולוגיים החדשים העומדים בפני מערכות אכיפת החוק. המפלג אמור לתת מענה לפשעי המחשב והאינטרנט המבוצעים ברשת, אולם נתקל בקשיים קשים בביצוע תפקידו, הן מבית והן מחוצה לו, כפי שיתואר בעבודתנו.
מעבר לקשיים שהוזכרו, קיימים קשיים רבים בחקירת פשעים המבוצעים באינטרנט. הקושי העיקרי הוא קושי ההבחנה בין הגבולות הלא ברורים שבין העולם הממשי, אשר בעבר היה נחלת העבירות ה"רגילות" והישנות, לבין העולם הוירטואלי, אשר תפס את מקומו אט אט ופיתח קרקע פורייה לביצוע אותן עבירות "רגילות" וישנות אך ביתר תחכום.
זאת ועוד, העובדה כי רשת האינטרנט הינה רשת חוצה גבולות אשר כוללת בחובה את מדינות העולם כולו, מעלה צורך מהותי בסיסי וחיוני של שיתוף פעולה מהיר, יעיל ומלא בין רשויות האכיפה בכל העולם, וזאת מעבר להסדרה חוקתית של התייחסות המחוקקים בכל מדינה ומדינה לתופעת עבירות /פשעי המחשב. למותר לציין כי, התמודדות עם פשיעה מן הסוג הזה, אשר כאמור הנה חוצה גבולות, מצריכה חקיקה חדשה ומתאימה לזמננו וטכנולוגיה מתקדמת.
בנושא החקיקה נעשה ניסיון גלובאלי ליתן מענה באמצעות אמנה בינלאומית ראשונה מסוגה למלחמה בפשעי מחשב ואינטרנט - הנקראת בפי כל "אמנת בודפשט". אמנה זו מכילה 2 חלקים עיקריים, הראשון - נוגע בחוקים העוסקים בפשעי אינטרנט, ואילו השני - מכונן חוקים שיאפשרו שיתוף פעולה מהיר בין רשויות החוק.
מדינות רבות (למעלה מ- 40 מדינות) הצטרפו לאמנה זו, אמנה זו מתיימרת ליתן מענה גם לחקירות עבירות מחשב ואינטרנט פליליות. לצערנו מדינת ישראל אינה שותפה לאמנה זו, וזאת ללא כל סיבה הנראית לעין. בשולי הדברים נציין, כי פנינו למשרד המשפטים לקבל התייחסותו לאי הצטרפותה של מדינת ישראל לאמנה, אולם פנייתנו לא זכינו לכל התייחסות ו/או תגובה מצד משרד המשפטים.
בעבר הרחוק, עבירות "רגילות" בוצעו ללא מחשב, אולם כיום העבריינים גילו את הפוטנציאל הגלום במחשב וברשת האינטרנט לרבות האנונימיות, ועל-מנת להעצים את פעילותם הפלילית מצד אחד ולהקשות על חוקרי המשטרה את גילוים מצד שני, עברו לבצע את אותן עבירות "רגילות" וישנות על-ידי שימוש במחשב וברשת האינטרנט. מדובר בעבירות קלאסיות של מרמה, גניבה, זיוף וכן עבירות מין, סחר בסמים, עבירות ביטחוניות, הימורים, הסתה לאלימות, איומים ולמעשה כל עבירה שניתן לבצעה באמצעות מדיית המחשוב, רשת האינטרנט או הודעות דואר אלקטרוני. בעבירות אלו המחשב משמש ככלי לביצוע העבירה.
בעבודה זו אנו נוכחים לגלות, כי בכל מדינות העולם המתקדמות ובוודאי במדינות המערב, קיימת תשתית מפותחת ורצינית של מלחמה בפשעי המחשב, ומדינות רבות שמו להן כמטרה ויעד לאומי להלחם בכל מאודם בתופעה זו, בין היתר נוכח התוצאות העגומות של עבירות אלו, לרבות ובעיקר במישור הכלכלי. הגדילה סין לעשות והקימה משטרת אינטרנט מיוחדת שזהו כל תפקידה.
עבודתנו זו, באה להציג ולהשוות בין מצבה כיום של מדינת ישראל אל מול מדינות אחרות לרבות שכנותיה, השוואה אשר מעלה תוצאה עגומה, כאמור, אשר ממנה עולות מספר בעיות מהותיות אשר שמות למכשול את המלחמה ומיגור תופעת פשעי המחשב שגבו לא מעט קורבנות, בין היתר קורבנות רצח תוך שימוש במחשבים ומערכות מחשב.
אנו העלנו בממצאנו, כי בין הבעיות הקיימות, קיים קושי עיקרי ובסיסי והוא חוסר הבנת מערכת אכיפת החוק - דהיינו משטרת ישראל, מדוע קיים צורך בסיסי בשנת 2006 לפתח ולתחזק יחידה למלחמה בפשעי מחשב, ועל זה נאמר "לי זה לא יקרה".
על-מנת שלא להיות חכמים לאחר מעשה ולהקדים תרופה למכה, אנו מעלים בעבודה זו מספר הצעות קונקרטיות, אשר עשויות להביא לשיפור משמעותי במלחמה בתופעת פשעי המחשב על כל המשתמע מכך, ולהצעיד את מדינת ישראל קדימה עשרות מונים ביחס לשאר המדינות המתפתחות שבהן נעשה הדבר מזה מספר שנים ויש לציין בהצלחה מרובה.
אנו סבורים, כי הסברה משמעותי לציבור, הפרדת היחידה המשטרתית למלחמה בפשעי מחשב ועצמאותה, הקמת בימ"ש מקצועי שעניינו רק עניינים מקוונים, כמו גם הקמת רשות נפרדת במשרד המשפטים כפי שהוצע בעבר על-ידי מלומדים, ושדרוג החקיקה הקיימת בנושא המחשב ועבירות המחשב, בין היתר תוך קבלת "אמנת בודפשט" ואימוצה, יכול להביא ולקרב את מדינת ישראל לשינוי המיוחל ולמנוע נזקים כבדים עתידיים, אשר למרבה הצער עלולים להיות כואבים ובלתי הפיכים.