המלחמה, היא "מאבק אלים ממושך בין גופים מזוינים, לרוב עמים, שבטים או מדינות, על-מנת להכניע את האויב או להשמיד אותו, להשיג שליטה על טריטוריה מסוימת, או לגרום לאויב לקבל את דרישות המנצח", (מתוך ויקי-מילון,
[קישור]).
בעולמנו, לא חסרות רעות חולות. מתאונות דרכים דרך מחלות קשות, סמים, פשע ועד טרור. אל מול אותן צרות, פועלים להם ארגונים, המכונים בדר"כ בשם הקוד הכללי - הרשות למלחמה ב ... משהו.
בואו ונבחן את יעילות גישת הכרזת המלחמה, בענף הסחר בסמים לדוגמה. לדעתי, מהר מאוד נגלה איך לומר, שתוצאותיה בשטח הן לא משהו ששווה לכתוב עליו הביתה.
לפי נתוני הצמיחה של שוק הסמים, עולה כי ברוני הסמים בעולם בכלל ובישראל בפרט, לא ממש מתרגשים מה "מלחמה" שעליה הכריזה נגדם (בשנת 1998 בישראל) אסופת הפקידים הממשלתיים שמנהלת את ’הרשות למלחמה בסמים’.
ענף הסחר בסמים עדיין נחשב לאחד הרווחיים בעולם ויותר מכך, הוא גם ממשיך לצמוח. את העוצמה הפיננסית וכנגזרת ישירה ממנה -את ההשפעה, הקשרים, כמות אמצעי הלחימה הנמצאים ברשות אלה העוסקים בסחר ואת מגוון האפשרויות העומדות בפניהם להפעילם, ניתן להקביל ליכולות צבאיות ופוליטיות של מדינות.
מכאן שגוף כמו הרשות למלחמה בסמים, פשוט לא יכול להכריז ביום בהיר אחד מלחמה על המכונה המשומנת, הרצחנית והמכניסה ביותר בעולם ולצפות לניצחון מזהיר.
במלחמה כמו במלחמה, ישנם צדדים, מופעל כוח וישנן אבדות, משפחות נהרסות, אנשים נהרגים, קרובים מתמוטטים. הגישה הנוכחית של הכרזת מלחמה מראה בשטח שהפגיעה בצד של סוחרי הסמים הגדולים, קטנה ממספר האבדות שסופג הצד של המשתמשים בסמים ומשפחותיהם.
יעילותה של גישת "הכרזת המלחמה", לא הראתה יתרון כלשהו גם בתחומים אחרים (עיינו ערך טרור עולמי או תאונות דרכים). הרשויות למלחמה ב ... משהו, מוכרחות לבצע שינוי גישה טוטאלי של מאה ושמונים מעלות, לתופעות שאותן הן מנסות למגר.
שיטות ההפחדה - נכשלו, הן במאבק בתאונות הדרכים, הן בנושא הסמים, הן במניעת החשיפה לשמש והן בנושאים אחרים הראויים לטיפול רציני למיגורם (אלימות ועוד).
אנשי רשויות לוחמניים ויקרים, ותרו על האיקסים המהדרים את מודעות הפרסום שלכם, החליפו את הצבעים האדומים והשחורים המרתיעים, והפסיקו להשתמש במילים הכה שגורות בפיכם - כגון לא, די, מספיק ואסור. המסרים שלכם, המנחים לאי ביצוע פעולות והמועברים לציבור, פשוט לא מבלבלים ולא עובדים.
במקום הגישה המלחמתית שאימצתם, הדגישו את הפעולות שלציבור כן מומלץ לבצע. הסבירו במילים פשוטות, מה אתם חושבים שכן צריך לעשות. או אז, סביר שהשינוי ההתנהגותי החיובי והכה מיוחל, יתחיל באמת לקרות.
במאה ה- 21, שימוש מושכל יותר ברשת האינטרנט ובריבוי מאפייני הקהילה הוירטואלית שהתפתחו, יכול לתמוך בהשגת השינוי הרצוי ובהעברה יעילה של המסרים. עברו הימים בהם שלט פרסומת עם מסר פאסיבי או עלון המחולק לתלמידים בבית ספר, הזיזו למישהו. העידן שבו אנו חיים הוא אינטראקטיבי! נצלו זאת לשם הפעלה של קהלי היעד שלכם!
WEB 2.0 לשם הדוגמה, מאפשר לגולשים להשתלב וליצור תכנים באתרים, בלוגים הם כלי נהדר לביטוי דעות ולשיתוף חוויות, פורומים מקצועיים וחברתיים מהווים זירה מופלאה להחלפת דעות וידע והמכשירים הטכנולוגיים האחרים השייכים למשפחת הקהילה באינטרנט - כל אלה עשויים לשמש לכם כאמצעי מרכזי להעברת מסרים, ליצירת קשרי קהילה ולבניית דעת קהל חיובית - ומתוך כך, לגיוס חברתי רב היקף לשם עשייה למיגור התופעות השליליות שהוזכרו לעיל.
אנשי רשויות למלחמה במשהו החביבים, האנשים שנחשפים למודעות שלכם נבהלים ובמקרה הטוב - מבינים מה לא לעשות אך באמת שלא יודעים מה כן לעשות עם זה. בנו את המסרים שלכם כך שיניעו אותם לפעולה במקום לאי פעולה והימנעו מהצהרות לוחמניות.
ישנם כל כך הרבה אנשים שיכולים לסייע לכם להצליח במשימה - הם רק רוצים שתגידו להם: מה כן לעשות.