|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מבצע עמנו-אל?

הרהורים לזכרו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל
25/08/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  סרבן גט בהכשר בג"צ

אלמלא סופו הטראגי של גיבור פעולת סיירת מטכ"ל בעומק לבנון, ספק רב אם היינו מתוודעים לדמותו האגדית של סא"ל עמנואל מורנו זצ"ל, ממפקדי סיירת מטכ"ל ומבכיריה.

אף שלא זכיתי להכיר באופן אישי את עמנואל, בימים האחרונים, מצאתי עצמי מהרהר בדמותו ובדברים ששמעתי על אודותיו, ולא מעט. מבקש אני להעלות על הכתב דברים לזכרו ולעילוי נשמתו, לאחר שזכיתי ליטול חלק במסע הלוויה ובמצוות ניחום אבלים בסוכת משפחת מורנו (הירושלמית במקור) במושב תלמים.

'עדינו העצני'- בעל המדים ובעל המידות

בהספד ייחודי ומכוון על האמת, שנשא הרב אלי סדן, אבי דור המכינות הקדם צבאיות וראש המכינה "בני דוד" עלי (אשר עמנואל נמנה על בוגריה הראשונים), עמד הרב סדן על דמותו הייחודית של עמנואל, תוך זיהויו כ"עדינו העצני", לוחם מגיבורי צבא דוד המלך, בעל תכונות תרומיות בחומר וברוח;
"הוא עדינו העצני – כשהיה יושב ועוסק בתורה היה מעדן עצמו כתולעת, ובשעה שיוצא למלחמה היה מקשה עצמו כעץ"... (מסכת מועד קטן טז, ע"ב)

הרב סדן הדגיש כי נשמת עמנואל היא הופעה מיוחדת שמתגלה בדור של גאולה; מצד אחד מלאה בגבורת גוף עצומה, ומצד שני מלאת ענווה, עדינות וחסד. שילוב יחודי של רגישות לצד עוצמה.

את דבריו החודרים חתם הרב סדן בהתנצלות אישית בזו הלשון:
"עמנואל, אני מתנצל בפניך. אני יודע שכל חייך ניסית להצטנע, ניסית להסתיר את מעשיך, אני יודע שבחייך לא היית מרשה לי לומר עליך כל כך הרבה דברים טובים. אבל עכשיו, אחרי שעלית לגנזי מרומים, שוב אינך יכול עוד להסתתר. אישיותך הפרטית האישית נלקחה מאיתנו, אבל אומר החיים שלך, תוכן חייך, מעתה הוא שייך לכולנו. הינך סמל לדור של גאולה, מאה יקומו תחתיך, ואלף אחריהם ילכו לאורך ויקימו לתחייה את האופי האמיתי הפנימי של העם הזה: רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים וענווים, מלאי גבורה ותעצומות נפש ושמחת חיים.

היה שלום, תלמידי ומורי; תלמידי בתורה ומורי במידות"

הרב שמואל שוקרון, רבה של חבל אשכול ורב בקהילת תלמי גאולת ישראל, הוסיף כי "כמה אירוני שהטקסט האחרון שלמדנו עימך בשיעור בבית המדרש עסק בהכנות ליום הדין ובדיני הראויים לשמש שליחי ציבור בימים הנוראים".

בחצי הלילה הם קמו

בליל שבת קודש (18.8.06), בחצי הלילה הם קמו והיכו במדבר הלבנון. במבצע חשאי שאושר על-ידי ראש הממשלה, בעיצומה של הפסקת האש, הונחתו בעומק לבנון לוחמי סיירת מטכ"ל בכוחות גדולים, לבושי מדי צבא לבנון. על-פי מקורות זרים, תכליתו של המבצע הנועז היתה לכידת בכירי חיזבאללה כקלפי מיקוח לצורך המשא-ומתן העתידי להשבתם הביתה של שלושת שבויי צה"ל.

בין מתכנני המבצע, שבוצע בעיקר על-ידי קציני סיירת, היה סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, מבכירי לוחמיה של סיירת מטכ"ל, ששירת בה כלוחם ומפקד אהוב, 18 שנים בקירוב. בסיומה של הפעולה, ולאחר השלמתה בהצלחה, פתח צוות חיזבאללה באש מדויקת, אשר פגעה ישירות בו ובלוחם נוסף. עמנואל השיב נשמתו לבורא עולם כעבור דקות ספורות.

האמנם עמנו-אל? – דיון בהיבט הרוחני-אמוני

חקירת מלחמת לבנון השניה, על היבטיה השונים: הצבאיים, המדיניים, הפוליטיים והאחרים, תלווה אותנו בחודשים הקרובים. אולם מתוך ענווה ראוי כי ניתן את הדעת גם להיבט הרוחני-אמוני של מלחמה זו.

כיצד ייתכן כי הצבא הטוב ביותר, עם חיל האוויר הטוב ביותר ובעל הציוד המתוחכם ביותר, הכולל בתוכו את הכוח האנושי האיכותי ביותר, מפסיד ולא בנקודות לכנופיית טרור, אף שזו אינה צועדת ולו צעד אחד לכיוונו, והכל תוך איבוד קרבנות רבים וטובים, חלקם לשווא.

האמנם יכולים אנו לומר היום כי היה עמנו אל במערכה זו? או שמא נאמר כי שכחנו כחברה וכתרבות את מקורותינו, את שורשינו, את זהותנו היהודית כבנים לבורא עולם ("אף על-פי שחטאו קרויים בנים"), החפץ בקריאתנו ובתפילותינו? שמא הפכנו לעם שבשנים האחרונות המיר את אוצרות התרבות, הרוח והאמונה שלו ותחתם קידשנו נכסים חומריים, עם סימפטומים של התבהמות ושחיתות מוסרית ושלטונית (משה נגבי, "כסדום היינו", כתר 2004).

קשה להמנע מציטוט דבריו של קצין חי"ר וצנחנים היוצא, תת-אלוף יוסי היימן, לפיו: "חלק מהזמן חטאנו בחטא היוהרה" (הארץ, 21.8.06). קרי: חטא ההיבריס הקדמון, אם כל חטאת (ראה: ויקיפדיה [קישור] ).

שמא במסגרת חשבון הנפש הפרטי והלאומי נלמד גם את הלקח האמוני ממלחמת לבנון השנייה. נבין כי לא רק 'כוחנו ועוצם ידינו' הינם ערובה להצלחתנו כי אם גם מעשינו ורצוננו כי שכינה תשרה בקרבנו, ועמנו אל.

תעמוד לנגד עינינו צואתו ודמותו של עמנואל מורנו ז"ל, ברוח דברי המשנה במסכת ראש השנה:

"וכי ידיו של משה עושות מלחמה או ידיו שוברות מלחמה: אלא כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה, ומכוונין את ליבם לאביהם שבשמיים- היו מתגברין; ואם לאו, היו נופלים."
(מסכת ראש השנה, פרק ג' משנה ו')

מי ייתן ותתקיים בנו תוכחת הנביא לאויבינו:

"עוצו עצה ותופר, דברו דבר ולא יקום כי עמנו - אל". (ישעיהו, פ"ח פסוק י')

המסע האחרון להר הרצל

הר הרצל, מוצאי שבת (20.8.06), 2:00 לפנות בוקר. מחזה בעל תעצומות נדירות. ירושלים נמה את שנתה העמוקה, הכבישים ריקים, אלפי אנשים עולים וגודשים את ההר, ריכוז תמציתי של כלל בית ישראל - דתיים, חילוניים, בעלי דרגות וסתם עמך כשרי בית ישראל. מבט חד מגלה כי כמעט כל לוחמי וקציני סיירת מטכ"ל על דרגיה השונים נוכחים במקום, חולקים כבוד אחרון לקצין מופת, ירא שמים ואוהב אדם, אציל נפש.

אין זה מקרי, כי כשם שמסכת חייו וצניעותו היו בסתר ונטולי שמץ התרברבות (נהג ללכת ביחידה ללא דרגות קצונה), אף שהיה בטופ שבטופ הגאווה וההערכה של החברה הישראלית - כך גם פרידתו מן העולם אף היא בסתר , באישון לילה, ללא מצלמות וזרקורי התקשורת.

להר הזה, שרגבי אדמתו ספוגים בקדושי עליון, מטובי חברינו ובנינו, שמסרו נפשם על הגנת העם והארץ, הצטרף צדיק נוסף, שראוי כי סיפורו יסופר וקווים לדמותו ישמשו מופת ומודל לנו ולילדינו.

מקורות בכירים שונים התבטאו השבוע כי "מדינת ישראל איבדה את הלוחם מספר 1 בשורותיה, וכי מדובר באחד ההישגים החשובים בעיני החיזבאללה במלחמה זו". כך ממש.

את שורת ההספדים פתח מפקד סיירת מטכ"ל (הזהה בדרגתו לעמנואל, סא"ל ע') בקול שקט, מלווה דממה דקה בוקעת רקיעים, תוך שהוא עומד בתמצית על העובדה כי עמנואל השתתף בפעולות הנועזות והחשובות ביותר שידעה סיירת מטכ"ל בשנים האחרונות.

חסד שבחסד

ב'שבעה' זכיתי לשמוע מפי אחיו הגדול, הרב שמואל מורנו, שני סיפורים קטנטנים שהתרחשו ביממה האחרונה לחייו של עמנואל, וקיבלתי הסכמתו לפרסמם. מהם ניתן ללמוד משהו על אצילותה של נשמה זו:

ביום שישי האחרון, בצאתו מהמושב תלמים, לאחר שנפרד מרעייתו, מלווה בבכי קורע לב ודמעות של יגון מצד הילדים (אשר יתכן ומקפלים בתוכם מימד נבואי באשר לעתיד), עמד טרמפיסט, בחור ישיבה ביציאה מהמושב. עמנואל, שהיה בדרכו ליחידה, שעות ספורות ממש לפני הפעולה, לקח את הטרמפיסט ישירות ליעדו, ישיבת "כסא רחמים" בבני ברק, מבלי לציין בפני הטרמפיסט כי הוא ממהר או כי יוריד אותו בצומת קרוב. נסיעה אשר הצריכה עיקוף משמעותי מדרכו המתוכננת ובמקום לנסוע ליחידה ישירות דרך כביש 6, נסע לבני-ברק כאילו יש לו את כל הזמן שבעולם.

עוד סיפר האח הרב שמואל: "כשיצאנו מהר הרצל ועברנו בין שורות המנחמים, ניגש אלי בחור (לא מהסיירת), וסיפר לי כי עמנואל שוחח עימו בענייני השעה ואמר לו שעות אחדות לפני יציאתו למשימה שלא שב ממנה, כי המלחמה הזו: 'תעורר את ישראל לאביהם שבשמים'."

חתימה ובקשה מעמנואל

טרם נעילה, עמנואל היקר, ערב חודש הרחמים והסליחות, בשעה ששערי גן עדן נפתחים בפניך וקרוב אתה מאוד אצל כסא הכבוד. למד נא כדרכך סנגוריה על עמנו המיוחד והנפלא, הייה נא שליח ציבור והתפלל למעננו, שנזכה לתשובה שלמה ולהנהגה ראויה חדשה, אשר תקויים בה תפילתנו: וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיה, וְיוֹעֲצֶיהָ וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ (מתוך התפילה לשלום המדינה) - ויהא עמנו-אל.

עו"ד גלעד קורינאלדי משמש בין היתר כאחד מפרקליטי תנועת אומ"ץ שעתרה לבג"צ נגד ממשלת ישראל בדרישה לכונן ועדת חקירה ממלכתית.
תאריך:  25/08/2006   |   עודכן:  08/08/2011
עו"ד גלעד קורינאלדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבצע עמנו-אל?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמנואל מורנו ברוך
25/08/06 22:24
2
ClearVision
26/08/06 01:37
3
*^*אין עוד מלבדו*^*
12/09/06 00:13
4
איציק111
10/03/09 00:22
5
אקדמאי נאה
7/05/11 19:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשקט בשקט, הפך אמיר שוסטק, 40, לאחר מפעילי ומשקיעי הנדל"ן המובילים של ישראל. שוסטק, מנהל תחום הנדל"ן בחברת כלל פיננסים - זרוע ההשקעות של קבוצת כלל ביטוח - חולש על 14 נכסי והשקעות נדל"ן, בתחומים שונים, בשווי כולל של 1.25 מיליארד שקל , ועוד ידו נטויה.
25/08/2006  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
ועדת חקירה ממלכתית, כן או לא, זה הנושא שעל הפרק מאז הופסקה הלחימה בלבנון. לכאורה נראה שהאווירה הכללית בציבור היא, שחייבת לקום ועדה כזאת. עכ"פ, זה הרושם המתקבל מן התקשורת הכתובה והאלקטרונית. השאלה היא אם אכן הציבור רוצה בכך או שמא אנשי התקשורת והפוליטיקאים, כדרכם בקודש, משליכים על הציבור את רצונותיהם שלהם. לי נראה שהאפשרות השניה היא הנכונה.
25/08/2006  |  ניסים ישעיהו  |   מאמרים
מבחינה כלכלית העסק הכי טוב בישראל זה להיות נשיא המדינה. במשך תקופת הכהונה מממנת המדינה את כל עלויותיו - כולל נסיעות עם פמלייתו לחו"ל - וזאת בנוסף לעובדה שהנשיא אינו משלם שכר דירה בעבור המגורים במעון הנשיאותי בירושלים. רק כדוגמה: תקציב נשיא המדינה משה קצב ולשכתו, על-פי נתוני ספר התקציב של האוצר לשנת 2006, עומד על 25,847 מיליון ש"ח. אך זה רק הכסף הקטן. בפועל הנשיא הוא השכיר היקר ביותר במדינה, לעתים גם אחרי מותו.
24/08/2006  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מותו של איתי שרון, במהלך "גיבושון" לקורס טיס, הוא ללא ספק טרגדיה קשה. בן יחיד לאימו, שהתאלמנה מאביו הטייס לפני 19 שנה ובהיעתרה לשידולי בנה חתמה על הסכמתה לגיוסו לקורס טיס. גם ליבו של רשע יחמץ למקרא ידיעה קשה כזו, וברור כי איתי ז"ל קורץ מהחומר המשובח היותר.
24/08/2006  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
והיה אם השר רמון יזוכה - מי יפצה אותו על עגמת נפש, סכנה לאבדן קריירה פוליטית ועננה של חשד מיני - היועץ המשפטי, החברה, המתלוננת או בית המשפט?
24/08/2006  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il