|   15:07:40
אריה דרוקמן פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כבוד הנשיאה

האם השופטת ביניש תשנה את המצב הקיים? האם תהיה מעורבת בנושאים שעל סדר היום הציבורי? האם תשמור על חומת הניכור, המפרידה בין הציבור לכס המשפט? ימים יגידו
14/09/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

במבט האישי שלי - אזרח הצופה על המינוי של השופטת דורית ביניש לנשיאת בית המשפט העליון - יש שלושה רכיבים (תופעה ידועה היא - החלוקה לשלושה חלקים): הערכה, תלישות, תקווה.

א. אני מעריך אנשים מוכשרים בתפקידם. מבט על הקריירה שלה מוכיח זאת בנקל. השופטת ביניש עוסקת במשפטים משנת 1966. אז סיימה את התואר הראשון שלה, ולא הסתפקה רק בו. הקריירה שלה נעה מלכתחילה במסלול הציבורי. היא החלה בפרקליטות המדינה, מחוז ירושלים, וסיימה בפסגת הפירמידה: פרקליטת המדינה. פרקליטת המדינה היא ראש התביעה הכללית. וככזו, היא אמורה לייעץ ולייצג גם את רשויות המדינה.

בתפקידה, ניהלה ביניש שני תחומים עיקריים: ייעוץ משפטי לרשויות השלטון, והחלטות עקרוניות משפטיות בקביעת סדר עדיפות של התביעה הכללית: את מי חוקרים, מה נחשב לראיות מוצקות? נגד מי מגישים תביעה ומהי רמת העונש הנדרשת. כיוון שהתביעה הכללית עוסקת בדרך כלל באישים ידועים ובאירועים המדוברים בשיח התקשורתי הציבורי - ניתן לומר שהיא היתה תמיד בעין הסערה. היתה וצלחה את הסערה בהצלחה סבירה.

השורה התחתונה של פרקליטת המדינה היא לשקלל את העברות הנמסרות לעיונה מול ידיעתה את החוק והמזג השיפוטי של השופטים שידונו בהמלצותיה.

היא לא צריכה להיות בהרמוניה עם השופטים. הם אמורים להיות אובייקטיבים. אולם, כתב התביעה והראיות צריכים להיות ברמה נאותה ומוקפדת ועם סיכוי סביר לזכייה במשפט. הסיכום בתחום זה - היה חיובי.

בשנת 1995, עברה דורית ביניש את המתרס כשמונתה לשופטת בבית המשפט העליון. גם כאן, היתה צריכה להוכיח את יכולתה בקרב הקבוצה המצומצמת והחשובה הזו: שופטי בית המשפט העליון. ניכר שהיא מעורה בהם היטב.

ידע, כישרון, חוט שדרה ונחישות - יש לה. מקבץ נכבד של תכונות חשובות. כעת, השאלה היא האם תכונות אלה יגרמו לתפנית חיובית בבית המשפט העליון. לסינרגיה שתפזר חלק מהעננים המפרידים היום בין האזרח לשופטים.

ב. שלושה תחומים יוצרים אצלי תחושה של תלישות, או חוסר הלימות, בכל מה שקשור לשופטי בית המשפט העליון. ראשית, השופטת דורית ביניש לא נבחרה להיות נשיאה. היא איננה נשיאה בזכות כישוריה, הגוברים על אחרים. אלא משום שהיא הבכירה מעמיתיה על כס השיפוט. שיטת ה- SENIORITY (שיטת הוותק) היא שהעניקה לה אוטומטית את התואר: נשיאה. האם היינו מקבלים מושג כזה, פרט מאשר לצורכי כבוד, בתחומים אחרים? מסופקני. נשיא בית המשפט העליון אמור להנהיג את עמיתיו, לקבוע מדיניות וחזון משפטי למערכת המשפטית, ולמדינה. זה לבטח לא תואר של כבוד.

שנית, שופט בבית המשפט העליון עוסק בעבודה חשובה ואינטנסיבית. הוא חייב לשקול ולכלכל היטב את פסיקתו והמשפטים שהוא משתמש לנימוק החלטתו. אך רוב השופטים במדינה, מגיעים לבית המשפט העליון במיטב שנותיהם. כאשר אזרחים אחרים במדינה, פורשים לגמלאות. כאשר עובדים רבים מגלים כי מקום העבודה שלהם חדל להתעניין בתפוקתם ובניסיונם החל מגיל 55. בבית המשפט העליון מצויה אוכלוסיה חריגה. איכותה הוא חלק בלתי נפרד מגילה. השופטת ביניש מונתה לנשיאה של בית המשפט העליון בגיל 64. כעת, היא צריכה לתת את המיטב שביכולת השיפוטית שלה. אצל האזרח ברחוב תופעה כזו יוצרת תחושה של תלישות.

תופעה נוספת היא שרוב השופטים המכהנים - רחוקים מהעם. אומנם העם מגיע להדיין אצלם, וזוהי לרובם שעה של צרה מצוקה ומתח. אולם, אנו לא מרבים לשמוע את השופטים המכהנים מדברים ומשוחחים עמנו ב"פריים טיים". בתקשורת.

אנו נשמע אותם רק לאחר פרישתם מכס השיפוט. אז הם נהפכים לאנשים חביבים. בעת כהונתם - אין כמעט תקשורת עמם. איננו זוכים לשמוע אותם מבטאים את עמדתם על נושאים שבמרכז הויכוח הציבורי. בישראל, בכל חודש נתון, ישנם נושאים רבים המצויים במרכז הויכוח ובעין הסערה, אולם השופטים: אינם נוקטים עמדה. האם יש להם דעה ציבורית עקרונית על ההתייחסות בפועל לזכויות אדם, למצב תאי המעצר, לחוק הלנת שכר, לחוק שכר מינימום. רק בפסקי הדין נדע על כך. והרי ידוע כמה כולנו מרבים לקרוא פסקי דין ארוכים. ותלישות - כבר אמרנו.

שלישית, ברכיבים הטכניים של בתי המשפט בישראל ישנם פגמים טכניים קשים שאינם מוסיפים כבוד ויקר למערכת. הליכה למשפט בהווה היא הרפתקה ארוכה ויקרה. משפטים מתמשכים במשך שנים. לעיתים 5 ו- 8 שנים. התחושה היא שלא כדאי ללכת למשפט אלא למצוא לו תחליף היא תחושה שלא תעשה טוב לאמינותם של בתי המשפט לאורך זמן. תחליף בדמות פשרה - אינו בהכרח צדק אלא לעיתים חוסר ברירה וחלק מהניצים משתמשים בה במכוון. מי שמרבה להפסיד באירועים כאלה הוא בעיקר "האיש הקטן". אותו בוזגלו או רבינוביץ שאין לו ממון ו/או מחלקה משפטית.

המסקנה היא שחייבים לבצע רפורמה בבתי המשפט. המצב הקיים איננו תקין בלשון המעטה. מה חושב על כך בית המשפט העליון?

פגם טכני נוסף, הוא השלב המקדים למשפט או השלב שלאחריו - בתי המעצר ובתי הסוהר. לפי המידע המגיע אלי בתקשורת, חלק גדול מהמקומות אינו ראוי. האם בית המשפט העליון מודע לכך. היש לו עמדה בנושא. הייתי מאוד רוצה שהמשפט הנודע של השופט אהרן ברק: "הכל שפיט!" - יתממש.

וכאן, אני חוזר לנשיאה החדשה. האם השופטת ביניש תשנה את המצב הקיים? האם תהיה מעורבת בנושאים שעל סדר היום הציבורי? האם תשמור על חומת הניכור, המפרידה בין הציבור לכס המשפט? ימים יגידו.

ג. כמו בתיבת פנדורה, לאחר שיצאו כל התחלואים, לבסוף הגיחה ממנה גם התקווה. אוי, כמה שאני רוצה להיתלות בה, בתקווה. אני מתבונן ברשויות השלטון ואינני מוצא הרבה שירותים תקינים, התנהגות ישרה, רצון לשרת את האזרח. הרבה חברי כנסת הספיקו לספר לי סיפורים שלא התממשו. הרבה ראשי ממשלות בחרתי, מכל זרם אפשרי, ואני מתקשה להצביע על אחד שהניח את דעתי. ואם כן, אזי לזמן קצר ואחר כך הוא חזר לסורו. התחושה אצלנו היא שהפוליטיקאים המנהלים את רשויות המדינה רואים בתפקידם אמצעי לקידום עצמי ותשומת הלב ללקוח העיקרי שלהם: האזרח - מינימלית. במצב זה, הרשות השיפוטית נראית לי כמפלט אחרון לאחר שכל הפרות הקדושות התגלו, אחת לאחת, בחולשתן ולעיתים גם בקלונן.

העניין שלי בכישורים של הנשיאה החדשה - קיים. אולם, הוא רק אמצעי כדי להגיע למטרה העיקרית. אני רוצה לדעת שבירושלים ישנם שופטים שעושים צדק, וכדי שצדק ייעשה, הוא חייב להיות מוצג לנו בלשון של בני אדם וחייב להיעשות במהירות. לא במהלך של שנים ארוכות. פסקי דין צריכים להיראות סבירים. לא יתכן
ששופט א' יגזור 6 חודשי שירות, ועל עבירה דומה, שופט ב' יגזור 3 שנים. הבדל מהותי יוצר אצל האזרח תחושה של חוסר שוויון.

השופטת דורית ביניש מונתה לנשיאת בית המשפט העליון של ישראל. ואני רוצה לדעת האם היא תממש את התקווה שלי או שתהיה עוד מינוי אחד בשורה ארוכה.

תאריך:  14/09/2006   |   עודכן:  14/09/2006
אריה דרוקמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כבוד הנשיאה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נ.ש.
14/09/06 14:47
 
דולי-קו
14/09/06 22:08
2
עמירםמינק
14/09/06 20:59
3
דודי8
14/09/06 22:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לא תשחרר אסירים? נפנה לחיזבאללה", כך מאיים ח"כ ערבי על ראש הממשלה הנבחר של מדינת ישראל. אין גבול לחוצפה, אין גבול לבושה. כך מוכיחים לנו שוב ושוב חברי כנסת שכלל לא בטוח שהם ממלאים את השליחות שהטיל עליהם המגזר שבחר בהם, אבל בטוח שהם מייצגים לכאורה את הגרועים שבאויבנו. כאן, מתוך כנסת ישראל, בחסות חסינות שמדינת ישראל מעניקה להם, בעזרת משכורות עתק ע"ח משלמי מיסים שומרי חוק ושוחרי שלום, הם מעיזים להתנהג ללא גבולות וללא חשש, להסית, לאיים ולהפריע.
14/09/2006  |  מוטי פלד   |   מאמרים
האלוף אודי אדם התפטר, אך לא היה צריך להתפטר אלא להיות מפוטר. לא היום ולא אתמול, אלא בצהרי יום 12 ביולי, שבבוקרו נחטפו ונהרגו החיילים בגבול הצפון. אינני יודע האם נכשל בניהול הלחימה ובמה נכשל, אך אלמלא היו מנהיגינו עוורים חסרי אחריות, ואלמלא הרשה הרמטכ"ל להטרידו בצהרי אותו יום בענייני הבנק הפרטיים שלו – רב-אלוף שאינו יכול לגעור במזכירתו "לא עכשיו!" – היו אודי אדם ומפקד אוגדה 91, גל הירש, מודחים בו-במקום, בשל התקרית הקשה ובעיקר בשל תוצאותיה.
14/09/2006  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
אני אדם אורבאני. יש לי את העיר שלי, איני יכול לחיות בפרבר, אני מבקר בו, חש אותו ומבקר אותו. הפרבר שאני רואה, משכפל את מרכיביו הגנטיים – שכונות שלמות הנבנות ע"י אותו יזם מורכבות מבניינים זהים זה לזה. השכפול הסביבתי גורר אחריו מן ניסיון לשכפול תרבותי וחברתי מלאכותי. ההבדלים הטבעיים שבין בני הקהילה השונים מוצנעים, בכדי שלא יהיו מקור למתח חברתי – כלכלי. בניגוד לפרבר, מרכזי הערים מאפשרים יותר לבטא את תכונותיו של השונה והאחר שבין אדם לאדם, משפחה למשפחה, רחוב לרחוב. העיר "הקלאסית" מגישה פתרונות שונים, וסביבות מגוונות. הדמיון הסביבתי שבבניה הפרברית מסרס את השוני האנושי, את הטבעיות היפה שכל אדם מביא עמו.
13/09/2006  |  יוסי מטלון, אדריכל  |   מאמרים
בעיון בשבועת האמונים של חברי הכנסת ושרי ממשלת ישראל, נדהמתי לגלות כי נבחרנו אינם נשבעים לכיבוד הערכים האנושיים האוניברסליים, אלא מצטווים "רק" בשמירת אמונים למדינת ישראל ומילוי תפקידם באמונה.
13/09/2006  |  אורנה מרקוס בן צבי  |   מאמרים
חובת ההצלה מעוגנת כבר במקרא בפסוק: "לא תלך רכיל בעמך לא תעמוד על דם רעך אני ה'" (ויקרא יט, טז). המשפט העברי רואה בחובת ההצלה - חובה המלמדת על חוסנה ואחדותה של החברה. בהלכה היהודית, החיים בכלל והצלת חיים בפרט, הינם ערך עליון והבסיס לקיומנו כעם. דרגתה של חובה זו היא כה גדולה עד שעל-פי המשפט העברי וההלכה היהודית, אין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש. משכך, נדחים כל האיסורים שבתורה מפני פיקוח נפש[1]. ברוח זו פסק הרמב"ם להלכה[2]:
13/09/2006  |  יאיר שיבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il