|   15:07:40
  חיים קליר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

משאלה שהתגשמה

שחררו את המבוטחים מהעננה המדאיגה של האשם התורם שתכניס אי וודאות קבועה לכל פוליסת ביטוח. מי ירוויח מזה? חברות הביטוח, שתפתח בפניהן דרך נוספת להתיש את מבוטחיהן. עורכי הדין, ששירותיהם יידרשו יותר בכל תביעת ביטוח. מערכת בתי המשפט, שתזכה ביותר אגרות. וציבור המבוטחים והמוסר הציבורי? אלה רק יפסידו
12/10/2006  |   חיים קליר   |   מאמרים   |   תגובות

קשישה רכשה פוליסת ביטוח סיעודי במסדרונות קופת החולים כאשר באה לקבל טיפול רפואי עקב נפילה במדרגות. שנים רבות לאחר מכן אושפזה במוסד סיעודי עקב תשישות נפשית. חברת הביטוח דחתה את תביעתה בטענה של אי גילוי המצב הרפואי שהביא אותה לקופת החולים באותו היום שבו רכשה את הפוליסה.

השופט ד"ר אחיקם סטולר, מבית משפט השלום בתל אביב, הגיע למסקנה כי אין קשר סיבתי בין תשישות הנפש לבין הנפילה מהמדרגות, כי לא היתה כל כוונת מרמה אצל הקשישה וכי חברת הביטוח נהגה בחוסר תום לב כאשר נמנעה לבצע חיתום רפואי.
עם זאת, כך קבע השופט סטולר, הקשישה הכשילה את חברת הביטוח ויש לנכות לה 50% מתגמולי הסיעוד בשל "אשם תורם". השופטים הילה גרסטל, אילן שילה ועוזי פוגלמן בערכאת הערעור חשבו אחרת.

באחד מספריו של הסופר האמריקני פול אוסטר, "ספר האשליות", כמדומני, מתואר קטע מסרט אילם, הנמשך לא יותר משתי דקות. המצלמה מתמקדת באיש עסקים, בנקאי, היושב במשרדו, בחליפת ספארי לבנה, מול ערמות של שטרי כסף. בקומה מעל משפצים את רצפת חדר ישיבות ההנהלה. בקצה המשרד יושבת מזכירתו הנאה. איש העסקים מתחיל לספור במרץ את שטרי הכסף.

בתחילה דומה שדבר לא יצליח להסיח את דעתו של איש העסקים מהספירה. אולם אז נופל סילון דקיק של נסורת מהקומה המשופצת על חליפתו האהובה. איש העסקים מפסיק את הספירה ושולח את ידו כדי לנער את הנסורת. פעולה זו מבלבלת אותו והוא נאלץ להתחיל לספור מחדש.

כעת הנערה עושה תנועה מצודדת. איש העסקים שוב מתבלבל ומתחיל מחדש את הספירה. כך ממשיכה המצלמה לקלוט את איש העסקים נטחן בין שלושת התאוות המפעילות אותו: תאוות החמדנות, תאוות הגנדרנות ותאוות התשוקה.

זוהר טפיארו היתה פעם, עבור מנהלי קונצרן הראל, חלק ממשולש תאוותיהם. היא נמנתה עם ציבור הקשישים שבאו לקבל טיפול רפואי בקופת חולים הכללית. מנהלי הקונצרן, המורכב מחברות הביטוח הראל ודקלה, התאוו מאוד לכספי הפרמיות של הקשישים. שם, במסדרונות הקופה, חיזרו נציגי דקלה אחר הקשישים. רבים מהם, ביניהם טפיארו, נענו ורכשו מדקלה ביטוחי סיעוד.

מנהלי קונצרן הראל סופרים רווחים של קרוב ל- 500,000,000 ש"חלשנה. שכר מנהלים של כ- 4,000,000 ש"חלשנה. חלק נכבד מרווחי עתק אלה באים מכיסי הקשישים שהתפתו להפקיד את עתידם בידיהם של מנהלי הראל.

אולם מאותו רגע שטפיארו נכנסה למעגל המבוטחים של דקלה, היא יצאה ממשולש התאוות של מנהליה.

מי היא זוהר טפיארו?

זוהר טפיארו היא קשישה בת שבעים ושמונה. היא מאושפזת כבר למעלה משלוש שנים במסגרת סיעודית. טפיארו סובלת מתשישות נפש ללא מרפא.

טפיארו הגישה לחברת הביטוח דקלה בקשה למימוש הפוליסה שלה. אין מדובר בתביעה גדולה היכולה להפיל את קונצרן הראל. הפוליסה מוגבלת לשלושים ושישה חודשי סיעוד. אלפיים ומשהו שקל בחודש.

לכאורה אין דרך להתחמק מלשלם לטפיארו את תגמולי הביטוח. אולם למה לשלם אם אפשר לא לשלם, חשב מי שחשב בהראל. בוא נדחה את התביעה ונמתין.

למקבלי ההחלטות בהראל ניסיון רב ומוכח. רוב הקשישים במצבים שכאלה מתייאשים ולא ניגשים לבית המשפט. אין להם זמן רב להתדיין. אם בכל זאת תוגש תביעה, אולי יתמזל מזלנו וניפול על שופט חכם שיבין לתאוותינו. כך קיוו אנשי הראל. התביעה הובאה בפני שופט בית משפט השלום בתל אביב, ד"ר אחיקם סטולר.

אל תראה אותה קשישה ומסכנה, אמרו נציגי הראל לשופט. טפיארו ביצעה את אחת מפרשיות המרמה המתוחכמות ביותר שידע אי פעם ענף הביטוח.

במשפט הוכיחה הראל כי טפיארו נפלה לפני כאחת עשרה שנה בגרם מדרגות. היא סבלה משבר ומחבלות. בתקופת היותה בגבס נזקקה לעזרה בהליכה, הלבשה ורחצה.

באותה תקופה שבה היתה מגובסת, ביקרה טפיארו אצל רופא קופת החולים הכללית. שם, במסדרונות הקופה, פגש בה נציג דקלה ומכר לה את פוליסת הביטוח. טפיארו, כך טענו נציגי הראל, ניצלה את העובדה שראשו של נציג דקלה היה עסוק במכירות ולא שם לבו לכך שטפיארו מגובסת. זו המרמה. טפיארו ניצלה בציניות את העובדה שלהיטותו של נציגנו לעשות פרמיות עיוורה את עיניו לראות שהיא מגובסת וזקוקה לעזרת הזולת. היא הפרה את חובת הגילוי בכוונת מרמה, קבעו נציגי הראל נחרצות.

לא, קבע השופט סטולר. לא ניתן לומר על הקשישה שהיא רמאית. התקופה שבה נזקקה לעזרה היתה מוגבלת. כעבור חודשים ספורים הורד הגבס ועד לאשפוזה שמונה שנים לאחר מכן, כתוצאה מתשישות הנפש, חזרה לתפקד באופן עצמאי, כשם שתפקדה כל השנים לפני הנפילה. "לא התרשמתי כי היתה כוונת מרמה באי הגילוי. הוא נעשה מתוך מחשבה שמדובר בסיוע זמני שיחלוף עם הסרת הגבס וחלוף הכאבים כפי שקרה בפועל".

לא זו אף זו, נזף השופט סטולר בהראל. כשאתם באים לעשות ביטוח סיעודי לאוכלוסיה קשישה, עליכם לקחת בחשבון כי "בגיל כזה יכולות להיות מחלות לרוב... במקרים כגון אלה, יש מקום שחברת הביטוח... תבקש תדפיס של המצב הרפואי או מכתב מהרופא המטפל בדבר המצב הרפואי העדכני כדי שהמבוטחים לא ייכשלו בתשלום פרמיית ביטוח לחינם... המצב שבו נעשה במקרים אלה חיתום, רק כאשר מוגשת תביעה... הוא מצב שיש בו תקלה לציבור במקרים רבים". אני מסכים עם מה שאמרה השופטת חדוה וינבאום וולצקי, בעניינה של הקשישה ויקטוריה בכר, כי 'התנהגות כזו של חברת הביטוח נעדרת תום לב'".

אז מה, אין מנוס אלא לכבד את התביעה במלואה, שאלו אנשי הראל את השופט בדאגה. זאת לא אמרתי, ענה השופט. יש לי עבורכם קלף מנצח, שאפילו אתם לא חשבתם עליו: "האשם התורם". קלף זה עוקף את הרוח הצרכנית של חוק חוזה הביטוח, רוח המטרידה אתכם אנשי העסקים.

אמנם אתם, אנשי הראל, נהגתם בחוסר תום לב כאשר לא ביצעתם חיתום כיאות. אמנם, הקשישה נזקקה לעזרת הזולת באופן זמני וחולף. אמנם, היא היתה רשאית להניח שאתם לא מתעניינים במצבים זמניים חולפים. אמנם, אין כל קשר סיבתי בין הנפילה במדרגות לפני שנים כה רבות לבין תשישות הנפש של היום. אומנם חוק חוזה הביטוח קובע שבמצב כזה אין לכם כל עילה לדחות את התביעה.

אולם גם הקשישה הכשילה אתכם כאשר לא הדגישה בפניכם כי היא מגובסת וזקוקה לעזרת הזולת. אי אפשר לנקות לחלוטין את הקשישה. "אשם תורם", זו התשובה, הכריז השופט ד"ר אחיקם סטולר. במקום שטפיארו תקבל את כל התגמולים המגיעים לה, היא תקבל רק מחצית. ידעו כל קשישי ישראל שעם חברות הביטוח לא משחקים.

בראש השנה הקודם הבענו את דעתנו כי האשם התורם מנוגד להוראות מפורשות בחוק חוזה הביטוח. כמו כן הבענו את החשש, כי "מאותו רגע שטענת האשם התורם תחדור לתחום הביטוח, שום פוליסה לא תהיה בטוחה יותר. הנה למשל פוליסת ביטוח חיים, שהמבוטח חסך מפתו ושילם עליה במיטב כספו שנים רבות כדי להבטיח את יקיריו לאחר מותו. בקרות האסון, כשאלמנתו ויתומיו יפנו לחברת הביטוח, הם יאלצו להתמודד בבתי המשפט עם טענות שאין להן כל אחיזה בפוליסה. מדוע לא אשפזתם את המנוח בבית החולים מבעוד מועד? מדוע המנוח לא הקפיד על הוראות רופאיו להורדת הכולסטרול? מדוע המנוח לא הקפיד על בדיקות בריאות תקופתיות? מדוע נהג ברכב ברשלנות?

בכל המקרים הללו יתחילו התדיינויות אינסופיות על החלק שיש לנכות מתגמולי הביטוח כדי להביא לידי ביטוי את אשמתו המוסרית של המבוטח או של יקיריו.

ולבסוף הבענו משאלה: "אנא - שחררו את המבוטחים מהעננה המדאיגה של האשם התורם שתכניס אי וודאות קבועה לכל פוליסת ביטוח. מי ירוויח מזה? חברות הביטוח, שתפתח בפניהן דרך נוספת להתיש את מבוטחיהן. עורכי הדין, ששירותיהם יידרשו יותר בכל תביעת ביטוח. מערכת בתי המשפט, שתזכה ביותר אגרות. וציבור המבוטחים והמוסר הציבורי? אלה רק יפסידו. בוודאות".

בימים אלה התגשמה משאלה זו.

בית המשפט המחוזי בהרכב השופטים הילה גרסטל, אילן שילה ועוזי פוגלמן, הודיע בפתח הערעור שהגישה טפיארו על האשם התורם של השופט סטולר, כי אין סיכוי שפסיקה זו תעמוד בערעור. למשמע דברים אלה, הסכימו מיד נציגי הראל כי הקביעה בפסק הדין של השופט סטולר, בעניין האשם התורם, תבוטל.

לאחר כמעט שלוש שנות התדיינות, זכתה טפיארו לממש את הפוליסה, שעבורה שילמה במיטב כספה שנים כה רבות.

תאריך:  12/10/2006   |   עודכן:  12/10/2006
עו"ד חיים קליר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המצב אליו הגענו כבר ברור, הבלגאן חוגג, וכולם מחפשים ראש לערוף. הבעיה היא לדעתי, שבזאת כנראה ישלימו את תהליך (אם בכלל יהיה כזה!) הסקת המסקנות, והאמת היא שאפילו לא יתחילו לטפל בבעיות האמיתיות. לצערנו, יש שתי מגמות שמושכות את המדינה מבחינה תרבותית והתנהלותית.
12/10/2006  |  דויד פרידמן  |   מאמרים
מספרים על משה דיין ז"ל ששתה קפה במזנון הכנסת ביחד עם ידידו העיתונאי שייקה בן-פורת. פתאום נכנס יו"ר הכנסת דאז יצחק שמיר. "אתה רואה את האיש הקטן הזה"? שאל דיין את בן-פורת, "מקרוב, הוא יהיה עוד יותר קטן".
12/10/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
"שלום עכשיו" אינה מרפה. העובדה שהמנכ"ל שלה נמצא בשירות מילואים, אינה סיבה להפסקת הפעילות להחלשת ישראל ולהכנעתה. במודעת-ענק, בעיתון הארץ כמובן, חסרת מעצור ונימוס, מטיחה "שלום עכשיו" בראש הממשלה: "אולמרט השתגעת?".
12/10/2006  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
יועץ יחסי הציבור הוא חלק בלתי נפרד מהארגון של הלקוח. יועץ יחסי ציבור הינו משרת אמון בדרגים הגבוהים ביותר של ארגון: עסקי, ציבורי, חברתי וכו'. עליו להיות מחובר למנהלי הארגון, עליו להכיר מבפנים את סודות הארגון על-מנת שיוכל לרכז בידיו מידע רב וזמין. בנוסף להיותו איש מקצוע עם כישורים מקצועיים מעולים הוא יודע לזהות את צורכי הלקוח ולמצוא פתרונות יצירתיים ומידיים. יועץ יחסי ציבור מתווך בין הארגון למדיה ובין הארגון לבין גופים וקהלי מטרה נוספים. הוא איש סודו ויד ימינו של המנכ"ל.
12/10/2006  |  יעל לוטן  |   מאמרים
מתלוננת א' זכאית על-פי החוק לחיסיון, המגן על האנונימיות שלה ועל הצורך שלא להיחשף בזהותה ובתמונתה להמוני הארץ. מטרת החיסיון היא להגן על המתלוננת א' ועל פרטיותה, כשהיא נמצאת בתהליך הקשה של הגשת התלונה במשטרה כנגד אישיות בכירה כמו הנשיא, בְּתהליך ארוך ומייגע של ניהול חקירה המעוררת עניין ציבורי רב, ולאחר מכן בתהליך מתיש ומשפיל של קרב בבית המשפט. יש והחיסיון שומר על המתלוננת גם לאחר מתן פסק הדין.
12/10/2006  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il