|   15:07:40
אריה דרוקמן פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

התדמית של נתניהו

ישנה קבוצה של אנשים במדינה שברגע שהם שומעים את המילה ביבי או נתניהו, מיד מתהפכים המעיים שלהם ופריחה אדמדמה מופיעה על עורם. זוהי תגובה פסיכולוגית שנתניהו צריך לחשוב עליה על-מנת לתקן את הרושם הבלתי נכון
25/10/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

להרבה מנהיגים ישנן בעיות התנהגות ותדמית שנתפסות אצל הצופים בהם כפגם מהותי. לשמעון פרס, יש מראה של פדגוג שמסביר לנו, התלמידים הצעירים והקופצניים, מדוע אנו טועים בהתבוננות שלנו על המזרח התיכון. הוא נתפס כמטיף ופנטזיונר וזה לא מוצא חן בעיני חלק מהמאזינים.

עמיר פרץ נתפס כאדם שנכנס בטעות לאולם גדוש שממתין למנהיג דגול ולפתע ניצב במקומו פרץ. מתחתיו מופיע התואר: מנהיג העבודה, ועוד יותר מוזר: שר הביטחון. כולם ממתינים שאוטוטו יצא מאחורי הקלעים יגאל שילון, עם הסיגר, ויגיד בחיוך מתגלגל: סתתתתתםםםם! אבל הוא לא יוצא.

ואהוד ברק, הוא בכלל יודע הכל והמראיינים מפריעים לו בשאלות, וכך גם הקהל. מתקבל הרושם מתדמיתו שמה שנדרש הוא שכולם יעמדו בדום, יקבלו את הפקודות שלו ויבצעו. תשואות לברק יתקבלו בכתב, אחר כך.

וישנה קבוצה מוזרה נוספת של "הנעלבים". הם משמשים לקישוט בכל אירוע תקשורתי כיוון שהאופן שבו מוצגות הטענות שלהם - מגוחך. והם אפילו לא חשים בכך. הם תמיד מקופחים. זוממים עליהם מזימות ללא הפוגה. אפליה וזלזול, זהו שם המשחק, לדידם. כשמישהו צוחק בקול רם - זה עליהם. וכשמישהו לא מברך לשלום - זוהי פעולה מתוכננת. נגדם, כמובן. חלק מהם מנסה לשדר "עסקים כרגיל" אבל המראיינים בתקשורת מובילים אותם תמיד לכיוון הרצוי הזה.

כידוע, בראיון עיתונאי לא תמיד חשוב מה אומר המרואיין אלא מה שואל המראיין. הכוכבים החדשים בתחום זה הם בדרך כלל נציגי תפוצות שטרם הסתגלו לקצב הדינמיקה הישראלית ולחוסר הפרגון הבסיסי שלנו. דוגמאות הן ליברמן וגאידמק, ולהבדיל, נציגי המפלגות הערביות. מחלק מהם ניתן לצפות לשמוע בתדירות גבוהה את הביטויים: אפליה מכוונת וגזענות, מדינת עולם שלישי, רפובליקת בננות, או משהו שקשור במשטר הנאצי.

ובכור ההיתוך הזה סובב לו גם בנימין נתניהו, הלא הוא ביבי. דבר אחד ברור, ישנה קבוצה של אנשים במדינה שברגע שהם שומעים את המילה ביבי או נתניהו, מיד מתהפכים המעיים שלהם ופריחה אדמדמה מופיעה על עורם. זוהי תגובה פסיכולוגית שנתניהו צריך לחשוב עליה על-מנת לתקן את הרושם הבלתי נכון.

מעבר לפן הפסיכולוגי, אני משווה את נתניהו למספר מנהיגים "מוזרים" בהווה, שהגיעו תוך זמן קצר יחסית לחוסר הצלחה מובהק בתפקידם. כמו למשל, אהוד אולמרט, שאלמלא היה מקים אריאל שרון (מנהיג מובהק) את "קדימה", היה נוטש את הזירה הפוליטית כיוון שלא זכה להערכה סבירה במבחן דרוג המועמדים לכנסת, אפילו בליכוד. ולחילופין, כמו עמיר פרץ, מנהיג מפלגת העבודה (ועמרם מצנע לפניו), שאין להבין בכלל איך הגיעו להנהגת מפלגת שלטון. תוצאת ההשוואה מורה בבירור, להערכתי, לטובת נתניהו.

נתניהו ברור ורהוט, בעברית ובאנגלית, בעל ידע רב, בעל כריזמה - שבארה"ב ואירופה פועלת, ובטלוויזיה - עובדת. גם בתקופת מלחמת לבנון השנייה. ניכר שהיה יכול למצוא את ייעודו גם בעולם העסקי או התקשורתי, אך יש לו תחושה של ייעוד ושליחות לאומית ושל יכולת לקום מגל הריסות פוליטי ולבנות הכל מחדש. הוא גם מסוגל לראות בצורה מערכתית ולהתמיד תקופה מסוימת במטרות שהציב לפניו. המחשה לכך ראינו במשרד האוצר.

לית מאן דפליג שהוא קיבל משרד אוצר ומשק כלכלי במצב רעוע, בשנת 2003, ותוך זמן קצר יחסית הצליח לגבש את אנשי האוצר לבצע הבראה מעמיקה מלווה ברפורמות שאיש לפניו לא העז להתמיד בהן. פעילותו בכלכלה הישראלית הוכיחה יכולת טובה מאד שזכתה להערכה רבה מחוץ למדינה ולקללות עסיסיות מבית. הסיבות לחוסר שביעות הרצון נגדו, כתוצאה מהמהלכים שנקט, מהחלק העני במדינה - צריכות להיבדק מול היכולת בישראל לבצע שינויים כירורגיים בזמן קצר: לקצץ הטבות לבעלי יכולת, ולהותיר הטבות לחסרי יכולת. להערכתי, באוצר הגיעו למסקנה שהמשבר דורש שינוי מיידי.

מבחינה ביטחונית, הוא צפה את שעומד לקרות עם ההינתקות מול החיזבאללה והחמאס. לגישתו, האויב לא מתעניין במניעים שלנו להתנתק - מילה מכובסת. ברצועת עזה, זה מסתכם בשיפור עמדות לאחור. שני האויבים הללו (חיזבאללה וחמאס) יפרשו את ההינתקות מרצועת עזה כתרחיש של נסיגה שנולד כתוצאה מאי יכולת ישראלית לספוג את העומס שיצרו ויוצרים עבורנו הפלשתינים. לדידם, נפתחה הזדמנות לפגוע פגיעה נוספת בבטן הרכה של ישראל.

שרים וחברי כנסת אחרים, במפלגת השלטון ובאופוזיציה הראשית - העלימו עין ממרמת הקריטיות של סוגייה זו. לא קראו להיערכות מקבילה של צה"ל לקראת יוזמה של החמאס והחיזבאללה. הם הסתפקו בדיבורים. אמרו שכדרכו, נתניהו מהלך עלינו אימים. נתניהו, פרש מתיק ביצועי בכיר ומוצלח ביותר בממשלה על-רקע ההינתקות, ולא נכלל בכשל הגדול ביותר של מנהיגות שהתרחש עם מי שנותר בשלטון: אהוד אולמרט, עמיר פרץ, דן חלוץ, וציפי לבני. ארבעתם טוענים להישגים רבים שהושגו במלחמה. אבל, כל צופה הדיוט, ולבטח צופה מומחה, שצפו באירועים במשך חודש ימים ויותר, וכך גם רוב המשתתפים בפועל במלחמה - לא חושבים כמוהם.

נוצר מצב אבסורדי, מבשר רעות. מעולם לא חשבו אנשים רבים כל כך כי חבורת השלטון שזה עתה נבחרה בבחירות - כשלה באופן דרסטי באיסוף נתונים, בתהליך קבלת החלטות, במעקב מקרוב אחר שדה המערכה ובזיהוי וניתוח גורמי סיכון. המחשבה מאוד מטרידה כשמנתחים את האתגרים שניצבים מולנו בשבוע, חודש, שנה הקרובים.

המשמעות: אנו זקוקים בדחיפות רבה לשידוד מערכות בדרג הניהול והפיקוד של המדינה ושל צה"ל. עובדתית, למרות הזמן החולף, זה לא מתחיל להתבצע. כל הנפשות הפועלות נאחזות בקרנות המזבח וטוענות: אנחנו בסדר. אין בנו רבב. מולם ניצב יו"ר האופוזיציה ומנהיג מפלגת הליכוד: האלטרנטיבה לשלטון הקיים, והפועל בצורה ממלכתית. במשך כל ימי המלחמה נתן תמיכה מלאה לממשלה, ללא בקשה או תנאי. הוא אף התייצב למלאכת ההסברה בחו"ל שניכר היה שלא הוכנה כראוי ע"י משרד החוץ. כעת, משחלפו ימי הקרבות, הוא מציע את יכולתו וניסיונו במקום הכושלים. והשאלה היא: כמה זמן יאלצו אותנו המנהיגים והמפקדים הקיימים, להמתין עד שיעזבו את תפקידם, שבו נכשלו?!

נכון, לנתניהו יש גם בעיות. להערכתי, שגה בסדר הקדימויות כשהחליט להתפטר מהממשלה כיוון שעמדה להוציא לפועל את ההינתקות. לדעתי, לא היה צריך לעזוב את משרד האוצר. אבל הוא הרגיש כמי שחייב להראות את מחאתו על ההינתקות. אם תשימו לב, עד ראש השנה, שנה לאחר ההינתקות, לא הצליחה ממשלת ישראל להתחיל לבנות את בתי הקבע של רוב המגורשים. תעודת עניות ארגונית שאיננה מפתיעה כשרואים את הטיפול הממשלתי האיטי והכושל בעורף במלחמה האחרונה.

נתניהו, כמו מנהיגים נוספים בפוליטיקה הישראלית, נאלץ להתעסק עם קבוצת אופורתוניסטים שבעיניהם המפלגה היא אמצעי לקבלת טובות הנאה. קבוצה כזו דורשת פיצוי, בונוס ותמורה על סיועה בהיבחרו של מנהיג המפלגה. וכיוון ששיטת השלטון מפקירה את ראש הממשלה בידי חברי הכנסת שלו, ושל שותפיו הקואליציוניים, הוא נאלץ ללהטט, ולעשות הסכמים שלעיתים הם מחפירים. הפיתרון לבעיה זו היא שינוי בשיטת הממשל שלנו, המבוסס על העלאה מהותית של אחוז החסימה, כדי לצמצם את מספר המפלגות שקובעות את המדיניות. הנהגת פריימריז המוניים, בכל מפלגה, לקביעת העומד בראש הרשימה, כדי למנוע מצב של רשימת מועמדים שנקבעה על-ידי מעט מדי מצביעים, חברי מרכז או מועצה, שאינם בוחרים לעיתים לפי כישורים ויכולת מוכחת, אלא לפי הבטחות אישיות.

כמו כן, אנו נדרשים להעניק יתר עוצמה וגיבוי למי שנבחר לראש המפלגה הגדולה, והצליח להרכיב ממשלה (אינו מביא את ממשלתו לאישור הכנסת; כדי להדיחו יש צורך ברוב מיוחס, ובאלטרנטיבה שזוכה לאותו רוב מיוחס; קביעה חוקתית כי חלק מוגדר מהשרים, בתיקים בכירים מוגדרים, חייב לבוא מחוץ לעולם הפוליטי: ממשלת מומחים חלקית). אולם, תהליך שינוי מורכב שכזה, עד שיגובש ובהנחה שלא יחזיר אותנו לבחירה בשני פתקים - ייקח שנים אחדות. איננו יכולים להרשות לעצמנו את ההמתנה הארוכה הזו. יש צורך בשינוי מקדים שילווה במחויבות לשנות את שיטת הממשל, תוך זמן שיוגדר.

לצורך השינוי המקדים שהזכרתי, לו הייתי צריך לבחור מקרב הרפרטואר הדל שעומד לרשותנו האזרחים - ראש ממשלה, לא הייתי בוחר באולמרט, לבני, פרץ, בן-אליעזר, ליברמן ועוד. לא הייתי עושה גם ניסוי נוסף באנשים חדשים שלא הוכיחו עדיין את יכולתם במערכות אזרחיות מקבילות ומפקיר בידיהם משרדים קריטיים ומורכבים (בעיני, להשוות את הנהגת ההסתדרות למשרד הביטחון זוהי הפקרות). הייתי מעדיף את נתניהו. יש לנו ניסיון עמו והניקוד החיובי שלו, יחסית למועמדים בפועל אחרים - הוא הגבוה ביותר, בעיני.

דבר אחד צריך להיות מובן כאן: רמת הדחיפות של השינוי הנדרש. במלחמת לבנון השנייה, וגם לאחריה, קיבלנו התראה ברורה על כוונת אויבנו לפגוע בנו, בלי לברור באמצעים. ברור לנו לחלוטין שרמת ההרתעה שלנו נסדקה באופן מהותי בעיניהם (עד כדי אמירה שראוי ליזום מולנו מלחמה), וגם בעיני בעלות בריתנו. קיבלנו התראה ברורה עוד יותר שאנו לא מוכנים לקרב, בתחומים רבים עד כדי דאגה עמוקה. ברור לחלוטין שכדי לשנות את המצב לא די בהחלפת הרביעייה השלטונית ששבוייה בקונספציה. יש צורך לערוך שידוד מערכות גדול ומתמשך בקרב הקצונה הבכירה בצה"ל ובדרכי המעקב של המערכת האזרחית אחר המערכת הצבאית שחלקה מתנהל כמשק סגור שאינו מתיר לחיצוניים לבדוק אותו.

אם לא נתחיל בעבודת השינויים המיידית - כעת ובאופן מיידי, לא נהיה מוכנים למשבר הביטחוני הבא שצפוי להערכתי לקרות בחודשים הקרובים. והפעם, הוא לא יבוא מצפון.

תאריך:  25/10/2006   |   עודכן:  25/10/2006
אריה דרוקמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התדמית של נתניהו
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
-יופיטר
25/10/06 10:08
 
אילנה סלייפר
25/10/06 11:49
2
אילנה שוויינדורף
25/10/06 10:26
3
uz7
25/10/06 10:37
4
מיכל מירושלים
25/10/06 13:17
5
רמת אפעל.
25/10/06 14:15
6
מזרחן
25/10/06 15:42
 
לעלות לשלטון
25/10/06 20:34
7
שמחה
25/10/06 18:05
 
פוחדים ממנו
25/10/06 20:38
8
שימשי
26/10/06 11:46
 
אריה דרוקמן
26/10/06 14:01
9
גדי4
5/11/06 07:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשטרה ההונגרית השתמשה בגז מדמיע וזרנוקי מים נגד אלפי אזרחים שהפגינו בבודפשט הבירה בחודש שעבר. ההתנגשויות אירעו לאחר תהלוכת מחאה הדורשת את התפטרות רה"מ, פרנס גירסאני, לאחר שהתגלה שממשלתו שיקרה בזמן הבחירות באפריל שעבר. הפגנות קטנות יותר נערכו במקביל בערים ועיירות נוספים. כשנמנע מהמפגינים להעביר עצומה בבניין הטלוויזיה הממלכתית בבירה, הנוער הסתער על המשרדים. מאות מפגינים נפצעו.
25/10/2006  |  ליאת טמנג  |   מאמרים
הם נראים כמו בקבוקי בושם יקרים, ממתגים אותם כמו נעליים נוצצות או שעון יוקרתי מתקתק. הם מדיפים ריח של אשליות כמו קניון מוצלח - אלו הם מגדלי הדיוטי-פרי.
25/10/2006  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
החברה הפוסט טראומטית
25/10/2006  |  ראובן ימרום  |   מאמרים
משפחת התיבה: הידעתם כי המלה "משפחה" מופיעה לראשונה בפרשתנו, ודווקא לאחר המבול? [ראו בראשית ח,יט]. השמתם לב כי ארבע(!) פעמים מציינת התורה את כל מרכיבי משפחת התיבה: "נח ובניו ואשתו ונשי בניו", ופעם חמישית אף מפרטת את שמותם [בראשית ז,יג]? מה יש בה במשפחה הרב-דורית הזוגית-למופת הזו, שקיימו את העולם? האם נתתם את דעתכם כי בציווי לנח לקבץ זכר ונקבה אל התיבה מופיעה שלוש פעמים ההנמקה "להחיות", שפירושה לאפשר את הקיום הפיסי-ביולוגי של העולם וכל יצוריו. אך הנה בתיאור הגעתם שניים-שניים נעלמה מילה זו! כנראה המשפחה הזוגית זכר/נקבה איננה רק כדי לפרות ולרבות, אלא "למשפחותיהם יצאו"; המשפחה היא הערך שלמענו נבקע המבול לטובת התיבה המשפחתית, והיא בנויה אך ורק על "שניים-שניים זכר ונקבה".
25/10/2006  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
אריה דרעי, שכזכור הורשע בעבר בקבלת שוחד ואף ריצה תקופת מאסר בשל כך, בישר לאחרונה לצופי הטלוויזיה שהוא מכין בקשה למשפט חוזר.
24/10/2006  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il