|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

העתיד שייך גם לקשישים

עשרה אחוזים מתושבי המדינה הם בני 65 ומעלה ובעוד 15 שנה מספרם יעלה על מיליון. הממסד והציבור הרחב טרם הפנימו התפתחות זאת שתהיה לה השפעה הולכת וגדלה בכל מישורי החברה
12/12/2006  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
כוכב הטלוויזיה האמריקני ג'הוני קארסון על שער מגזין AARP

עשרה אחוזים מתושבי המדינה הם בני 65 ומעלה ובעוד 15 שנה מספרם יעלה על מיליון. הממסד והציבור הרחב טרם הפנימו התפתחות זאת שתהיה לה השפעה הולכת וגדלה בכל מישורי החברה. הן בכול הקשור בצרכים הבסיסיים של אוכלוסיה זאת והן בכול האמור בצרכים התרבותיים, החברתיים ותחומים אחרים של שעות הפנאי שהמשק ותעשיית הצריכה וענפי השירותים יצטרכו להתמודד איתם. העולם המערבי עוסק בכך, בישראל זה עדיין לא נצרב בתודעה.

מכר סיפר לי כי תוך כדי שיחה משפחתית על תוחלת החיים בימינו, שאל אותו בנו בן ה-7: מה זאת תוחלת-חיים. האב הסביר לו שמדובר באנשים מבוגרים, כמו הסב שלו, אשר בימינו מזדקנים יותר. על כך שאל הילד: "מדוע אי אפשר להאריך את תוחלת החיים באמצע?" שאלה יפה. אין עליה תשובה. אילו אפשר היה.

אני משער שגם אנשי אגף התקציבים של האוצר היו קופצים על המצאה כזאת. משזאת לא קיימת, חבורה זאת שללא ספק בקיאה בכלכלה וענפיה, אין לה מושג ירוק בנושא החשוב ביותר בכל חברה - איכות החיים של אנשיה. הם מכירים יפה את המאקרו, אך במיקרו, בנושא הפרט, שעומד במרכז ההוויה הדמוקרטית, העניין שהם מגלים, למצער, שואף לאפס. מדובר באנשים שקולם לא נשמע, ששריריהם רפו וידיהם כשלו. הם לא יכולים לדפוק על השולחנות, ואין להם "שאלטרים" לסגור, כמו קשישים בכלל וניצולי שואה בפרט. הפקידות המאובנת הזאת, ולא רק החשב הכללי, מסרבת להסתכל במראה המציאות.

אגב, זאת תזכורת לאלה שנדבקו ברעה החולה של פסילת בני חמישים פלוס כמועמדים לעבודה, תופעה שרווחת גם באירופה. אך שם הממשלות מפצות, ובישראל אנשים אלה שהם בשיא היכולת שלהם, מקצועית ואישית, הם בחזקת נשורת.

הנתונים הסטטיסטיים

המציאות היא שתוחלת החיים באה לביטוי, מה לעשות, בגיל הזקנה. אנשים זקנים נעשים זקנים יותר ומכאן שבעיותיהם רבות יותר. המספרים אינם חדשים והם פורסמו בחלקם, אולם נראה שהם לא הופנמו - לא על-ידי הממסד, ואף לא על-ידי הציבור הרחב. על-פי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2004, בישראל חיים כ-670 אלף תושבים בני 65 ומעלה, שהם 10% מתושבי המדינה. עם קום המדינה, לפני יותר ממחצית המאה, רק כ-3% מהתושבים היו בגילים אלה. חוקרים בעולם צופים שבשנת 2050, אחד מכל חמישה בני אדם בעולם יהיה בן 60 או יותר. התחזית בישראל: מספרם של בני 65 ומעלה בישראל יהיה גדול ממיליון בשנת 2020, ויתקרב למיליון ומאתיים אלף בשנת 2025. הם יהיו אז כ-13% מכלל האוכלוסיה.

הסיבה העיקרית להזדקנות אוכלוסיה היא עלייה בתוחלת החיים לעומת ירידה בפריון. שיעור בני 65 ומעלה באוכלוסיה היהודית (12%) גדול פי ארבעה מזה שבאוכלוסיה הערבית (3%). נשים הן קצת יותר ממחצית (50.6%) מכלל התושבים בישראל, אך ככל שעולים בגיל, חלקן גדל: מכלל בני 65 ומעלה, יותר מ-57% הן נשים ומכלל בני 80 ומעלה, יותר מ-60%. עוד ראוי לציון חלקם הגבוה יחסית של עולי בריה"מ לשעבר באוכלוסיית הקשישים - 22% מבני 65 ומעלה הם בני העלייה של שנות התשעים.

והנה עוד כמה פרטים סטטיסטיים שפורסמו על-ידי מכון "ברוקדייל" ואגודת "אשל", מיסודם של הג'וינט: 24,000 קשישים בישראל הינם בני 90+. תוחלת החיים בישראל בכלל ושל הגברים בפרט היא מהגבוהות בעולם. האוכלוסיה היהודית בעולם מזדקנת מאוד וכבר היום הקשישים מהווים 16% מתוכה -יותר מכפול מאחוז הקשישים בכלל האוכלוסיה העולמית (7%). ארבעת היישובים שבהם אחוז הקשישים הגבוה ביותר מתוך אוכלוסייתם הם: גבעתיים (20.1%), בת-ים (18.4%), רמת גן (18.2%) וחיפה (18%).

ברכה בע"מ

תוחלת החיים הגבוהה, גם בארץ וגם בעולם המערבי, היא ברכה ב"ערבון מוגבל". לדוגמה. הוצאות הבריאות של משק בית של מבוגרים בישראל עולות על אלה של כלל האוכלוסיה. מבוגר שחי לבד מוציא על בריאות 9.1% מסך כל הוצאותיו, ומשק בית של זוג מבוגרים - 8.7% מסך ההוצאות, זאת לעומת 4.7% באוכלוסיה כולה. וזה עוד לא הכול. בסקר החברתי לשנת 2003 השיבו 13% מבני 65 ומעלה, כי ויתרו בשנה האחרונה על אוכל בגלל קשיים כלכליים. 44% ויתרו על קירור או על חימום מספיק של בתיהם מאותן סיבות. 91% מהקשישים נזקקו בשנה האחרונה לתרופות במרשם רופא, אך 15% מהם ויתרו על רכישת תרופות בגלל קשיים כלכליים (בדומה לבני גילים אחרים). 42% מהזקוקים לטיפול שיניים בקרב בני 65 ומעלה ויתרו עליו (גם נתון זה דומה לזה שנמצא בשאר הגילים). ל-39% מהקשישים אין ביטוח בריאות משלים ויותר ממחציתם ויתרו עליו בגלל בעיות כלכליות.

ההשלכות של היבט זה חלות בעיקר על הממשלה והכנסת אשר חייבות להתחשב בצרכים של קבוצה נכבדה באוכלוסיה ישראלית, שתרמה רבות למדינה. עם זאת גם מספר הקשישים שמצבם הכלכלי טוב, יחסית או מוחלט, גדל בשנים האחרונות, ועוד נתייחס לזה. אולם מסגרת ההתייחסות והשורה התחתונה היא שהאוכלוסיה הקשישה הולכת וגדלה. השאלה היא אם תופעה הזאת, אשר תלך ותגבר עם השנים, מוצאת ביטוי בהקדשת תשומת לב לאומית ראויה לצפוי מעבר לצרכים הבסיסיים. הכוונה לתחומי החברה, התרבות והאמנות, שעות הפנאי וכיו"ב.

רמז לצורך הזה ניתן למצוא בהופעה ראשונה של רשימת גמלאים בכנסת. אלא שכמחצית מכוחה של רשימה זאת בא לה מהצבעת אהדה, או מחאה, של צעירים שהכניסו בבחירות לכנסת כמה מחבריה, וכן מהיותה חברה בקואליציה שזקוקה לה. קשה לדעת אם זאת תופעה קוניונקטוראלית או שיהיה לה המשך. שכן, בשלב הזה אין לרשימה זאת בסיס ארגוני ארצי ראוי לשמו. ידוע לי כי בירושלים הוקם סניף של מפלגה זאת, בראשותו של אשר אוד, פעיל ותיק של הגמלאים וניצולי שואה, אדם "עם קבלות" בתחום הזה. ודרך אגב, גם אם בעתיד הבחירות תהיינה אזוריות, ע"פ הנתונים שהזכרנו, ערים כמו גבעתיים, בת-ים, רמת גן וחיפה, יוכלו לשלוח נציגים לכנסת, מכוח שיעורי האוכלוסיה הקשישה שחיה בהם. לאמריקנים, לעומת זאת, יש ארגון ולא בצורת מפלגה אלא שדולה חזקה.

השדולה האמריקנית החזקה

בארה"ב קיים ארגון בשם AARP ראשי תיבות של American Association of Retired Persons -"האגודה האמריקנית לגמלאים". זאת עמותה ללא כוונות רווח שבה חברים כיום 35 מיליון נשים וגברים מגיל 50 ומעלה, והיא אחת השדולות החזקות ביותר בוושינגטון. היא הוקמה בשנת 1958 על-ידי ד"ר אתל פרסי אנדרוס, מנהלת בית ספר, במטרה למצוא מסגרת יעילה אשר תסייע לקשיש בכל התחומים. היא פועלת ב "קפיטול" בוושינגטון ובבתי הנבחרים במדינות השונות בתחומים של בריאות, תרופות, סיעוד, ביטוח רפואי, ביטוח לאומי, סיוע משפטי, בתי אבות, בתי חולים ומרפאות. נוסף על כך היא מהווה מנוף אדיר בתחרות על כיסו של הקשיש בתחומי התרבות, האמנות, התיירות וכיו"ב תחומים של שעות הפנאי כדי לאפשר לקשיש, גם אם הוא לא עשיר, ליהנות מעט ממנעמי החיים הללו. היא מוציאה כתב עת אשר תפוצתו עצומה. ואכן באמריקה ההיצע בתחומים הללו מתאים עצמו לביקוש של הציבור המבוגר, ולא זו בלבד שלא מתעלמים מן הציבור הזה אלא שואפים להגיע אליו, שכן מדובר בציבור צרכנים אשר לפי ההערכה יגיע באמריקה בשנת 2015 ל-70 מיליון איש - קהל צרכנים אדיר.

קהל פוטנציאלי בישראל

אני משער כי תעשיית הצריכה בישראל עושה מחקרים לגבי השוק הפוטנציאלי שלה, והיא באורח שוטף מתאימה את ההיצע לביקוש, בין אם קהל היעד הוא ילדים, צעירים, מבוגרים או קשישים. אולם חברה מודרנית לא נמדדת רק בצרכים הבסיסיים, אלא גם בצרכים אחרים, חברתיים, תרבותיים, תקשורתיים ועוד.

אם ניקח לדוגמה את המדיה המסחרית-הטלוויזיה, הרי שהפרסומת אשר בדרך כלל מופיעה באשכולות בין המשדרים השונים אינה יכולה לברור בין טיב התוכניות. רק תוכנית יוקרה או משדר שרות, שהוא איננו פרסומת ישירה, יכולים לבחור את מה הם מממנים. מכאן שאין כל ביטחון שתוכניות הטלוויזיה מתאימות את עצמן לקהל הצופים. אינני בטוח אם נעשה איזה מחקר אקדמי, אם התקשורת בכלל והטלוויזיה בפרט יודעות מה הטעם הרצוי של קהל המאזינים או הצופים. לא שמעתי גם על סקרי רייטינג שמתחקרים את הצופים על נתוני גיל ועדיפות תוכניתית. מישהו יכול להשיב שהתוכנית נראית לו או לא נראית לו וזהו. המשבצת אינה מסַפקת מענה לנימוק. כלומר תוכנית זאת נראית לי כמתאימה לאנשים צעירים, אני צופה בה אך הייתי מעדיף תוכנית אחרת, כמו תעודה, דרמה וכיו"ב.

אך לא רק בטלוויזיה מדובר, אלא בתקשורת כולה, גם הכתובה וגם המשודרת. ולא רק במדיה אלא גם בתחומים אחרים, כאמור כמו תרבות, אמנות, שעות פנאי. האם מוספי הפנאי של העיתונים נתנו על כך את הדעת?

מדובר במסגרת דינאמית מאוד בתהליך תוחלת החיים. לדוגמה. אותם משקיעים שיזמו לפני שנים את הקמת ה"בתים המוגנים" - שֵם ל"בתי אבות" - עם תנאים משופרים ואכסניות שבחלק מהם יש שרותי מותרות והמחיר הוא בהתאם. עכשיו הם גורפים את הרווחים. אגב, רוב היזמים באים מקרב ענף הנדל"ן. עד לפני זמן לא רב, בתי אבות אלה שכנו במבנים רבי קומות, מסיבות כלכליות. אולם באחרונה גבר הביקוש וההיצע של יחידות קטנות ואינטימיות ודווקא בפריפריה. אך בעוד שהבית המוגן בעיר מאפשר לקשיש, בעל יכולת תנועה, לצאת וליהנות מן הדברים שרק העיר מזמנת, מי שנמצא ביחידה בכפר הדבר נמנע ממנו. כלומר לכל סוג יש יתרונות וחסרונות.

שמעתי גם מאנשים מבוגרים שהם מנסים לדחוק את השעה של הכניסה למסגרות אלה מסיבה אחת בלבד. "אני חשה שאני חיה בקהילה אם אני נמצאת בסביבה של נשים וגברים, צעירים, וילדים משחקים. בסביבה של קשישים שנמצאים על-ידי כל הזמן ובכל מקום אני מקבלת דיכאון" - אמרה לי מכָרָה. אני משער שגם לתחושה כזאת, שהיא כה אותנטית, יימצא מענה בבוא היום, אם יתנו עליה את הדעת. אבל זאת דוגמה בלבד. האם הסוציולוגים עשו מחקר בנושא זה?

בסופו של דבר, בישראל כמו בישראל, רק כאשר הנושא ייגע בפופיק של הפוליטיקה - על הפוליטיקאים "יפציע השחר" כי האוכלוסיה המזדקנת אינה איזו אפיזודה חולפת אלא נושא שיש לטפל בו ברצינות ובמהירות בכל המישורים. ואילו הענפים הפרטיים ראוי שיקדימו את הפוליטיקאים, אם הם רוצים לעשות לעסקיהם. עכשיו הקשישים בישראל עדיין עומדים בפתח, אך לא ירחק היום והם ייכנסו אליו במספרים הולכים וגדלים.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור".
תאריך:  12/12/2006   |   עודכן:  12/12/2006
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העתיד שייך גם לקשישים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.בן דן
12/12/06 09:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז יום שישי בערב אני לא מוצאת מנוח לנפשי. חשבתי שעם תפיסתו של האנס הפסיכופט ארגע ואמשיך בשיגרת חיי מבלי לבדוק כל רגע מה עושה כל אחד מילדי, האם דלתות מכוניתי נעולות ואצמד לרדיו להתעדכן בחדשות האחרונות בדבר תנועותויו של הפסיכופט בני סלע.
12/12/2006  |  חנה אטלי  |   מאמרים
מתקרב רגע האמת ביחסי אירופה והמוסלמים -תקופת המלחמה הקרה התאפיינה במערכת דו קוטבית בה נאבקו שתי מעצמות על ההגמוניה בעולם. אך, לצד ארה"ב וברית המועצמות פעלה מעצמה שלישית, שקטה ורבת עוצמה - ערב הסעודית. משנות השישים החלה סעודיה באופן שיטתי במדיניות של הפצת האיסלאם, מבית מדרשם של ווהאבים, ברחבי העולם.
12/12/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רוה"מ יצא לביקור באירופה בעיתוי נכון. הביקורים הרשמיים בברלין, ברומא ובוותיקן הם משמעותיים באספקלריה היסטורית וחיוניים בהיבט המדיני.הם מסמלים את העבר האפל של "ציר הרשע" של ראשי מדינות שפעלו להשמדה סיסטמאתית של "העם הנבחר" כשלצידן , אפיפיור ששמע והחריש.
12/12/2006  |  פרדי איתן  |   מאמרים
אני רוצה לדבר איתכם היום על הפתיחות של המשק הישראלי כלפי הכלכלה העולמית, ובעיקר להתמקד בחשיבות של ההצטרפות של מדינת ישראל לאירגון ה-OECD.
11/12/2006  |  סטנלי פישר  |   מאמרים
בשנה האחרונה התנסתה ישראל ברצף של זעזועים גיאו-פוליטיים שליליים וחריפים. ראש הממשלה אריאל שרון נפל למשכב ושקע בְּתַרְדֶּמֶת. המלחמה בלבנון פגעה קשה בערי וביישובי הצפון, עליהם ירד מטר של טילי קטיושה. בבחירות לרשות הפלשתינית ניצחה תנועת החמאס. שדרות ויישובים בנגב ובדרום נפגעו מטילי קסאם. ומעל כל אלה מרחף הצל המאיים של תהליך ההתגרענות באירן, הממשיך להתקדם למרות הלחצים הבינלאומיים.
11/12/2006  |  שלמה נחמה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il