|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סליחה, טעות ביבשת

בימים אלה כבר קשה למצוא מישהו שיטען כי תרבויות אסיה - סין, הודו - הן ברברית. אבל קל למצוא אנשים בישראל, ובמערב כולו, המאמינים כי העולם הערבי, וכל העולם המוסלמי, הם "ג'ונגל". מי שזוהי השקפתו אינו מסוגל לעשות שלום. הרי לא עושים שלום עם נמרים טורפים ונחשים ארסיים שינוי תודעתו של ציבור אינו עניין לטווח קצר. אי-אפשר להשיג זאת בצו מגבוה. זהו תהליך ארוך ועמוק. אך באיזשהו שלב נצטרך להתחיל בו, וקודם כל במערכת-החינוך
24/12/2006  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   תגובות
אורי אבנרי

לפני כמה שבועות נערך בקטר ה"אסיאד", האולימפיאדה האסיאתית.
התקשורת הישראלית התייחסה אל האירוע בזלזול מהול ברחמנות. נו, טוב, למה אפשר לצפות מעמי אסיה. הראו פרש עטוי-כפייה בטכס הפתיחה, כשהוא רוכב על סוס ערבי אציל במעלה גרם-מדרגות תלול ומדליק את המשואה. וזהו זה. קוריוז.

שאלה אחת לא נשאלה אף באחד מכלי התקשורת: מדוע, בעצם, אנחנו לא שם? האם ישראל אינה שוכנת באסיה? זה בכלל לא עלה על הדעת. אנחנו? באסיה? מה פתאום?! כשצפיתי באירוע בתחנת "אל-ג'זירה", נזכרתי לפתע ביום-שנה פרטי, שנשמט לגמרי מזיכרוני.

לפני 60 שנה בדיוק קיבצתי קבוצה קטנה של צעירים והקמנו חוג שקרא לעצמו "ארץ-ישראל הצעירה". בכסף שהוצאנו מכיסינו (כולנו היינו אז תפרנים) הוצאנו מפעם לפעם כתב-עת בשם "במאבק".

"במאבק" היכה גלים סוערים, מפני שהשמיע דברי-כפירה מרגיזים. בניגוד למיתוס הציוני השולט, הוא טען שאנחנו, הדור החדש שגדל בארץ, מהווים אומה חדשה, האומה העברית. בניגוד לקבוצת "הכנענים" של יונתן רטוש, שקדמה לנו, קבענו: (א) שהאומה החדשה היא חלק מהעם היהודי, כמו שאוסטרליה היא חלק מהעם האנגלו-סכסי, ו-(ב) שאנחנו אומה-אחות לאומה הערבית המתחדשת בארץ ובמרחב כולו.

ולא פחות חשוב: מכיוון שהאומה העברית החדשה נולדה בארץ, והארץ שוכנת באסיה, אנחנו אומה אסיאתית, בעלת-ברית טבעית לכל האומות האסיאתיות והאפריקניות השואפות לשחרור מעול הקולוניאליזם האירופי.

ביום הרביעי, 19 במארס 1947, כמה חודשים אחרי הופעת הגיליון הראשון של "במאבק", הופיעה בעיתון "הבוקר" הידיעה הבאה: "חוג 'ארץ-ישראל הצעירה' שלח מברק-ברכה לפאנדיט ג'אוארהאלאל ניהרו בניו-דלהי לרגל כינוס הוועידה הפאן-אסיאתית. במברק נאמר: לרגל הוועידה הפאן-אסיאתית הראשונה, קבל נא את ברכת הנוער הארצישראלי ליוזמתך ההיסטורית. תתלכד-נא שאיפת החרות של עמי אסיה החדשה, אשר מאבקך הגיבורי משמש לה אות ומופת. תחי אסיה הצעירה, המאוחדת והמתעוררת, חלוצת האחווה והקדמה.ידיעה דומה הופיעה באותו היום גם בעמוד הראשון של "פלשתין פוסט" (קודמו של "ג'רוסלם פוסט"). שם צוינו גם שמות החותמים: אורי אבנרי, עמוס אילון ובן-עמי גור.

"במאבק" הופיע מעת לעת, כשהיה לנו די כסף, עד למלחמת תש"ח. בעיתונות העברית הופיעו יותר ממאה תגובות, כמעט כולן שליליות, וחלקן השמצות חריפות. הסופר משה שמיר, אז איש השומר הצעיר, כינה אותו "במת-אבק".

כשפרצה המלחמה, כל הפרק הזה נמחק ונשכח. אך כמעט כל מה שאמרנו לפני 60 שנה נשאר רלוונטי היום. ויותר מכל רלוונטית השאלה: לאיזו יבשת שייכת מדינת-ישראל? אני מאמין שאחת הסיבות העמוקות ביותר לסכסוך ההיסטורי בינינו לבין העולם הערבי בכלל, והעם הפלשתיני בפרט, נעוצה בעובדה שהתנועה הציונית, מאז יומה הראשון, הכריזה שאינה שייכת למרחב שבו אנחנו חיים. אולי זו אחת הסיבות לכך שגם אחרי ארבעה דורות אין הסכסוך נרפא.

בנימין זאב הרצל כתב, כידוע, במסמך המכונן של התנועה הציונית, הספר "מדינת היהודים": "למען אירופה נהיה (בארץ-ישראל) קטע של החומה נגד אסיה...חיל-החלוץ של התרבות נגד הברבריות..." נימה זו עוברת כחוט-השני בכל תולדות הציונות ומדינת-ישראל עד היום. לפני כמה שבועות הכריז השגריר הישראלי באוסטרליה, נפתלי תמיר, ש"אסיה שייכת לגזע הצהוב, ואילו אנחנו לבנים ואין לנו עיניים מלוכסנות."

אפשר לסלוח להרצל, איש אירופי בכל רמ"ח אבריו, שחי בתקופה שבה שלט האימפריאליזם במחשבה האירופית. אבל כיום, ארבעה דורות לאחר-מכן, ממשיכים מעצבי דעת-הקהל, ילידי הארץ, באותו קו בדיוק. אהוד ברק השווה את המדינה ל"ווילה בלב הג'ונגל" (הג'ונגל הערבי), וגישה זו מתבטאת, בנוסח זה או אחר, בדברי כל הפוליטיקאים שלנו. ציפי לבני אוהבת לדבר על "השכונה המסוכנת" שבה אנחנו חיים, ויועצו של אריאל שרון קבע שלא יהיה שלום עד אחרי ש"הפלשתינים יהפכו לפינלנדים."

הנבחרת שלנו משחקת בליגה האירופית, האירוויזיון הוא אירוע לאומי אצלנו, 95% של פעילותנו המדינית מתנהלת באירופה ובצפון-אמריקה. אבל התופעה חורגת בהרבה מעבר לתחום הפוליטי - זוהי "השקפת-עולם", במובן המילולי של המושג. בעולם שלנו, ישראל היא חלק מאירופה.

בשנות ה-50 ביקשתי את דוש, אז הקריקטוריסט של "העולם הזה", לצייר קריקטורה שאני גא בה עד היום: היא מראה מפה של מזרח הים התיכון, כשיד המחזיקה במספריים יוצאת מיוון וחותכת את מדינת-ישראל מאסיה. חבל שלא הוספתי ציור שני, ובו מודבקת ארץ-ישראל לדרום-צרפת, או, עדיף, למיאמי.

בימים אלה כבר קשה למצוא מישהו שיטען כי תרבויות אסיה - סין, הודו - הן ברברית. אבל קל למצוא אנשים בישראל, ובמערב כולו, המאמינים כי העולם הערבי, וכל העולם המוסלמי, הם "ג'ונגל". מי שזוהי השקפתו אינו מסוגל לעשות שלום. הרי לא עושים שלום עם נמרים טורפים ונחשים ארסיים.

בימי "במאבק" טבענו את הסיסמה "השתלבות במרחב השמי". אך איך אפשר להשתלב במרחב, אם הוא נתפס כג'ונגל?

מפחדים מסכנת השמדה

השקפת-עולם אינה עניין ערטילאי. יש לה השפעה עצומה על החיים. היא משפיעה כשהיא מודעת, והיא משפיעה פי כמה יותר כשהיא בלתי-מדעת. היא מעצבת את ההכרעות המעשיות, מבלי שבעלי ההכרעה אף מודעים לה. גם הפוליטיקאים הם רק בני-אדם (במקרה הטוב), ומעשיהם מונחים על-ידי אמונותיהם הכמוסות. אנחנו רגילים לראות ב"קונספציה" אם כל חטאת, מקור כל התבוסות והכישלונות שלנו. אבל מהי "קונספציה", אם לא ביטוי מודע של השקפת-עולם בלתי-מודעת?

השקפת-העולם משפיעה על תחומים רבים בחיי המדינה. היא לב-ליבה של מערכת-החינוך, המעצבת את תודעת הדור הבא. זוהי, אולי, מערכת-החינוך היחידה בעולם שאינה מלמדת את ההיסטוריה של מולדתה. בבית-הספר שלנו כמעט ולא מלמדים דבר על ההיסטוריה של הארץ, ובמקום זה מלמדים את ההיסטוריה של "עם ישראל". זו מורכבת מתולדות הממלכה הקדומה ("הבית הראשון"), אחר-כך תולדות היישוב היהודי בארץ לפני ואחרי הספירה הנוצרית ("הבית השני"). אחר-כך היא עוזבת את הארץ ומלווה את עם-ישראל בתפוצותיו לכמה אלפי שנים וחוזרת עם ההתנחלות הציונית. במשך קרוב לאלפיים שנה, תולדות הארץ נעלמות מבית-הספר.

פעם עמדתי על כך בנאום שלי בכנסת. אמרתי שילד ישראלי שנולד בארץ, יהודי או ערבי, צריך ללמוד את תולדות הארץ על כל תקופותיה ועמיה - וביניהם הכנענים, בני-ישראל, היוונים, הרומאים, הערבים, הצלבנים, הממלוכים, הטורקים, הבריטים, הפלשתינים, הישראלים, ועוד ועוד. אפשר ללמוד בנפרד גם את ההיסטוריה של היהודים בפזורה. שר-החינוך, זלמן ארן, הגיב בהומור, והתעקש מאז לקרוא לי "הממלוכ".

לאחרונה פשטה בארץ אופנה חדשה: פוליטיקאים ופרשנים מדברים על סכנת-ההשמדה המרחפת, כביכול, על מדינת-ישראל. כמעט לא ייאמן: מדינת-ישראל היא מעצמה אזורית, כלכלתה איתנה ומתפתחת, הטכנולוגיה שלה מן המתקדמות בעולם, צבאה חזק מכל הצבאות הערביים גם יחד, יש לה מצבור עצום של פצצות גרעיניות. גם אם אירן תזכה בפצצה משלה, לא יעלה על דעתה להשתמש בה מול יכולת-התגמול הישראלית. אז מניין הפחד הזה בשנתה ה-59 של המדינה? חלק נובע, בלי ספק, מזיכרונות השואה, הטבועים בתודעה הלאומית. אך חלק אחר נעוץ בהרגשה הזו של אי-שייכות למרחב, של ארעיות, של חוסר-שורשיות.

יש לזה, כמובן, גם השלכות פנימיות. התודעה לובשת גם צורה של אינטרסים ממשיים. הטענה שאנחנו עם אירופי מקנה למעמד השליט שלנו, שהוא עדיין אשכנזי-אירופי, בכורה אוטומטית על פני הרוב הגדול של אזרחי המדינה, שהם יהודים יוצאי אסיה ואפריקה וערבים-פלשתינים. הבוז העמוק לתרבותם, המלווה את המדינה מאז יומה הראשון, מקל מאוד על הפלייתם בתחומים רבים.

שינוי תודעתו של ציבור אינו עניין לטווח קצר. אי-אפשר להשיג זאת בצו מגבוה. זהו תהליך ארוך ועמוק. אך באיזשהו שלב נצטרך להתחיל בו, וקודם כל במערכת-החינוך.

את החוברת "מלחמה או שלום במרחב השמי", שפרסמתי באוקטובר 1947, כמה שבועות לפני פרוץ מלחמת תש"ח, נפתחה במילים: "כשאבותינו הציונים החליטו להקים 'מקלט בטוח' בארץ-ישראל, הייתה בידם הברירה בין שתי דרכים: הם יכלו להופיע בקדמת-אסיה ככובש אירופי, הרואה עצמו ראש-גשר לגזע ה'לבן' ואדון ה'ילידים'...(או) לראות עצמם כעם אסיאתי החוזר למולדתו".

כאשר כתבתי את המילים האלה, הייתה התעוררות אסיה עדיין בגדר חלום. מלחמת-העולם השנייה הסתיימה אך שנתיים לפני כן, וארצות-הברית הפכה למעצמת-על כל-יכולה. אבל בימים אלה מתחוללת מהפכה שקטה בעלת ממדים אדירים. אומות אסיה, ובראשן סין והודו, הופכות למעצמות כלכליות ומדיניות. המאזן העולמי משתנה בהתמדה. האם איננו צריכים לשייך את עצמנו, בהדרגה, למחנה זה?

את החוברת ההיא, לפני 60 שנה, סיימתי במילותיו של שיר ששרנו אז: "פנינו אל השמש העולה / דרכנו שוב פונה מזרחה..."

תאריך:  24/12/2006   |   עודכן:  25/12/2006
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סליחה, טעות ביבשת
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Info123
25/12/06 00:30
 
מדריך ליונה עיוורת
25/12/06 10:19
2
מדריך ליונה עיוורת
25/12/06 01:15
 
נחום שחף
25/12/06 08:47
3
אבי ישראל
25/12/06 03:23
4
עורי
25/12/06 08:11
5
גולדבלט משה
25/12/06 08:12
6
חצי נחמה
25/12/06 08:41
7
דבורה הנביאה
25/12/06 09:14
 
נחום שחף
25/12/06 09:39
 
דבורה הנביאה
25/12/06 13:20
8
נעמן
25/12/06 10:01
9
בועז מושקוביץ
25/12/06 10:03
10
פטריוט ישראלי
25/12/06 14:10
11
מיכל מירושלים
25/12/06 16:26
12
הרוויחו את זה בכבוד וביושר
25/12/06 18:43
13
ע.ג.1
25/12/06 18:58
14
הצודק
25/12/06 21:54
 
צדיקוב
26/12/06 00:28
15
בוזגלו
25/12/06 22:43
16
בן ימין
26/12/06 00:21
17
JJ
26/12/06 00:23
18
ISRAEL'S END SOON
26/12/06 05:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאלה חשובה שעלתה למרכז הדיון הציבורי בעקבות פרשת חקירתו במשטרה והתאבדותו הטראגית של עו"ד ד"ר דוד וינר, בוחנת האם בכלל ומתי, יש לזמן עורך דין לחקירה במשטרה כעד, בקשר ללקוחו, בעניין הנוגע לייצוג. רשימתי לא תעסוק בשאלה זו, אלא בנקודת הזמן שלאחריה כאשר זומן עורך הדין לחקירה כעד ובחקירתו עולות סוגיות הנכנסות תחת כנפי חסיון עורך דין לקוח. מטרת הרשימה היא להציג את המצב המשפטי הקיים תוך הצעת דרכי התנהגות לעורך דין העומד בפני דילמה זו עקב זימונו לחקירה במשטרה.
24/12/2006  |  ד"ר לימור זר-גוטמן  |   מאמרים
ב-1 בינואר 2007 יגיע שלב ההכרעה במשפטו, בגורלו ובקריירה הפוליטית-ציבורית של שר המשפטים המושעה, חיים רמון. לא צריך לקנא בו, על פחדיו, לבטיו וציפיותיו שעלולים לעלות באש פסק הדין. ברור לגמרי, שתוצאות הכרעת הדין יהיו בעלות השלכות מיידיות רחבות היקף, בכל הקשור לתפקודו האישי והציבורי של רמון. הפתגם העממי החכם: "חיים ומוות ביד הלשון" - והפעם ניתן לומר שגם תרתי משמע וגם בלשון סגי נהור - מקבל חיים משל עצמו, בפרשת הנשיקה של חיים רמון.
24/12/2006  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
הפעם זה אנחנו, אתם - את, אני, היא, הוא - זכינו לתואר "איש השנה", שהמגזין "טיים" בוחר מדי שנה לכתָבָת השער שלו. זאת בשל השתקפותנו במראה של המחשב-האינטרנט כ"אזרחי הדמוקרטיה הדיגיטאלית", כהגדרת כתב העת. התואר, לפי עורך המגזין, שייך השנה לכל מי שישב מול המחשב וניצל את האינטרנט ליצירת שינוי בקהילה ובעולם.
24/12/2006  |  צבי גיל  |   מאמרים
תנועת "האחים המוסלמים", שהולידה תנועות רבות בעקבותיה, ביניהן גם התנועה האיסלאמית, נוסדה במצרים במרץ 1928 ע"י חסן אל-בנא, שנולד בכפר נידח במצרים בשנת 1906. אל-בנא ורבים מיורשיו בתנועות האיסלאמיות, ראו עצמם כממשיכי מצוות ההטפה לאיסלאם, שהחלו בה עוד מוחמד והחליפות שאחריו. הם חתרו ל"שחרור" מידי השלטון הזר ולהחזרת כל השטחים שנכבשו ע"י מוחמד לחזקת האיסלאם, ואף להרחבת גבולותיהם ולהקמת מדינה איסלאמית הפועלת לפי חוקי האיסלאם. מדינה זו תתנהל במבנה חברתי איסלאמי, תצהיר על מבנה לאומי איסלאמי ותפיץ את דת האיסלאם בעולם. כמו כן הדגיש חסן אל-בנא בחזונו זה כי במידה ולא תוקם מדינת האיסלאם, מנהיגי האיסלאם יהיו האשם היחיד בכך. לא אחת כפר אל-בנא במנהיגותם והאשימם בטמאת הארץ בהתחנפותם לשליטים זרים ובסגידה לכסף.
24/12/2006  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
זה היה לפני כשנה וחצי, כשמתנגדי תוכנית ההינתקות יצאו לחסום נתיבי תנועה במחאה על תוכנית ההינתקות שיזם שרון תוך הפרת מצע הבחירות שלו ואשר היו לה השלכות פטאליות על מדינת ישראל.
24/12/2006  |  תמר הר-פז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il