|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לקראת התייעלות בחינוך

ההצעה האופרטיבית לשיפור המצב - התחלת בית הספר בגיל 4, לסיים את העל-יסודי בגיל 16, וללמוד לימודים על-תיכוניים בין הגילאים 16 עד 19 תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
26/01/2007  |     |   מאמרים   |   כנס הרצליה   |   תגובות

בכנסי הרצליה הקודמים, במושבי החינוך, הועלו מספר הצעות להתייעלות מערכת החינוך. יש למשתתפי הכנס אפשרות לעיין בחוברת המסכמת את מערכת החינוך - החצי הכוס המלאה וחציה הריקה: למערכת החינוך הרבה מאד הישגים. ניתן לומר שההישגים הם ניכרים וטובים, אך מומלץ לבחון גם את חצי הכוס הריקה של מערכת החינוך.

אבוי לנו אם ננוח על זרי הדפנה לאור ההישגים: במבחני המתמטיקה הבינלאומים ב-1999 - החלשים מבין המדינות החזקות הם תלמידי ישראל. נתון זה משקף את המציאות הקשה לפיה כ-50% מתלמידי ישראל אינם מגיעים לסטנדרטים שנקבעו למתן תעודת בגרות, ולכן משהו חייב להשתנות, אחרת לא נוכל להתמודד עם העתיד. כבר כיום המציאות ורמת ההשכלה בהודו מאפשרת לשכור מהנדסים הודים בחצי מהמחיר של מהנדס ישראלי. מכאן שהיתרון שלנו יכול לבוא רק אם נגדל דור של אנשים מצוינים: חשוב להסתכל על המרכיב האיכותי ולא הכמותי, על המצוינות ולא הכמות.

כיצד מגדלים אנשים יצירתיים, חושבים, ממושמעים, שיכולים לעבוד בצוות? במציאות הנוכחית ובמבנה המודרני, כולל תוכניות הלימודים המודרניות שרובן אינו רלוונטיות לעולם המודרני, לא ניתן לעשות כן. אנחנו לא מנצלים את הפוטנציאל שטמון בגיל הרך - בקהילות היהודית בחו"ל לדוגמה אנו רואים כי ניתן ללמד ילדים עד 3 שפות ללא בעיה ניכרת.

ההצעה האופרטיבית לשיפור המצב - אם מדינת ישראל באמת רוצה להכין את עצמה אנו מציעים להתחיל את בית הספר בגיל 4, לסיים את העל-יסודי בגיל 16, וללמוד לימודים על-תיכוניים בין הגילאים 16 עד 19.

מערכת החינוך חייבת לעבור הליך של התייעלות כדי להצליח לעמוד בשינוי הנ"ל. ההצעה באה להגיד למערכת כי היא מתחייבת להתייעל, עם תוכניות ודרכי לימוד חדשות, לקחת אחריות וליישם את מה שכיום אנו משיגים ב-15 שנה בתהליך של 12 שנה (כאשר מספר זה רלוונטי לפחות לגבי שליש מן התלמידים) - התלמידים יתחילו את "בית הספר" בגיל 4, גם אם זה לא אומר שמתחילים ללמוד ולקרוא בגיל זה.

שיטת התקצוב תשונה ממערכת כיתתית למערכת דיפרנציאלית-פרסונאלית לפיה יינתן תקציב בהתאם לתלמיד ובהתחשב ברקע הסוציו-אקונומי שלו. כמובן שבהגיעו לשלב מסוים - למשל לשלב של גיל 8 והלאה, הילד יצטרך לעמוד במבחני מינימום נדרש. אין תלמיד עובר משלב לשלב ללא עמידה בסטנדרטים המינימאליים - בדומה לתוכנית האמריקנית “No Child left Behind”.

השינוי המבני הגדול ביותר שאנו מציעים אומר שיש מנהל אחד בעל אחריות וסמכות שאחראי לכל התפתחות ילד מגיל 4 ועד גיל 16. אין רשויות שונות - גן שמעביר אחריות לביה"ס היסודי שמעביר אחריות לחטיבת הביניים שמעבירה אחריות לתיכון שמעבירה אחריות למוסדות להשכלה גבוהה.

בגיל 16 תלמידים שיכולים לעמוד בבחינות הבגרות ייבחנו בהן - ויעברו ללימודים על-תיכוניים, קולג'ים מסוגים שונים. תלמידים שזקוקים לשנה נוספת מסיבות אלו ואחרות - יזכו לה, ואף לשנתיים נוספות אם יצטרכו. אלו שלא יוכלו לעמוד בבחינות אלו - שיהיו ברמה גבוהה מאד - בתום שנתיים, יופנו למסלולים על-תיכוניים שונים כמו הנדסאים וטכנאים. הגיוס יידחה בהתאם לגיל 19.

היתרונות העיקריים של התוכנית - השוואת "תנאי הפתיחה" של תלמידי ישראל לתלמידי העולם. הם יתגייסו לצבא עם תואר ראשון ויוכלו להתחיל לעבוד ישר עם שחרורם - בשונה למצב כיום. אין זה תפקידו של הצבא להכשיר את המכונאים והטכנאים - הוא צריך לקבל אנשים מיומנים.

כל הדיבורים על ניצול הגיל הרך אינם רלוונטיים ללא תכנון של מסלול יסודי שיותווה ויותאם למסלול הגיל הרך. ההצעה מתייחסת גם לכל הבעיות שמועלות להצעה.

לא היה צורך לחזור על הצעה זו אלמלא היה דוח אמריקני המגיע עם רעיון דומה - רעיון אשר עלה בכנס הרצליה כבר לפני שנים רבות. כיום הגיעה העת לעשות ולפעול ולא רק לדבר - כפי שמתבקש מהעבודה של נחום גלס. הבעיה העיקרית אינה בתיאוריה שמאחורי הרעיון, אלא ביכולת היישום והביצוע - ולמערכת החינוך כיום חסר כושר זה - והיא אינה מיישמת תיאוריה כלשהי ולא פונה לכיוון ברור כלשהו. הגיעה העת לעשות והעת לשנות.

עוזי ארד:

תומך בהצעה - ההצעה חשובה מבחינת תועלתה של המדינה ומבחינת חוסנה, אין אדם שלא מזדעזע נוכח חוסר השוויון בו ישראל נמצאת עם בוגריה ביחס לכל העולם המודרני. בעולם המודרני, לומדים בתנופה אחת (ללא קשר למדרג הגילי) המתחילה בגיל מסוים, נמשכת כ-15-16 שנה ואח"כ יוצאים למעגל העבודה בגיל 22 בממוצע, וזאת לאחר קבלת חינוך משובח ברצף אחד. ואילו אצלנו הסכסוך הערבי-ישראלי קוטע את הליך הלמידה. צעירים מקדישים את שנותיהם האחרונות בלימודים התיכוניים למחשבה על הגיוס, נבחנים את מבחני הבגרות "כדי לעבור" ולא במטרה להצטיין, ולאחר מכן מגיעים לשירות האזרחי או הצבאי - הגוזל שנים יקרות מחייהם.

הם משתחררים בגיל 21-22. לאחר מכן הן רוצים להתפרק מהחוויות בצבא בטיול בעולם - והם חוזרים לספסל הלימודים - אם בכלל - בגיל 23, ועל כן הם כבר מצויים במצב בו הלימודים הם לא בתנופה אחת, ולא תמיד הם בראש מעייניהם - שכן לפעמים כבר מוטל עליהם עול פרנסה - ובכך למעשה הם יוצאים למעגל העבודה בגיל 27, והם אינם בקו אחד עם בני המערב.

הרפורמה תאפשר לנו להגיע למצב בו אנשים ברי גיוס יהיו כבר בעלי בגרות ובמקרים מסוימים אף תואר ראשון - ועל-ידי כך כולם יוצאים נשכרים - גם החברה וגם הצבא, שייהנה מאיכות כ"א גבוהה יותר - ובגיל 22-23 ניתן כבר לצאת למעגל העבודה. מדובר על שנים שלמות של עבודה שאנו מרוויחים - רווח של מיליארדים רבים למשק הישראלי - וכן מדובר בהשוואת תנאים ובטיפול בפן אחד שמכביד על צעירי ישראל.

השר לשעבר אהרון ידלין:

יש צורך למשוך כוחות הוראה מהסגל האקדמי, מעגלים חינוכיים ושיפור השכלת המורים כתנאים לרפורמה. כמו כן, גם בארה"ב - למשל במדינת קליפורניה - יש חינוך יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה, כשעוברים (מוסדות חינוך) פעמיים ולא פעם אחת כמו שאנחנו רצינו. מתן אפשרות לשליש מהתלמידים לקבל תעודת תואר ראשון או תעודת הנדסאי הוא רעיון טוב, אך יש לבדוק מה יקרה עם בני ה-16 שלא יבחרו ללמוד לאחר מבחני הבגרות - האם חוק החינוך יחול גם עליהם או שמא הם יצטרפו למעגל העבודה?

שושוני: כולם ממשיכים ללמוד עד גיל 19. לא מדובר על ביטול חוק חינוך חובה במתכונתו הנוכחית אלא הרחבתו בשנה אחת. כולם יחויבו ללכת למסגרות על-תיכוניות המתאימות להם.

ידלין: הליכה לצבא, צריך לזכור וזה מה שייקרה בעתיד, כבר בכיתה א' 50% מהילדים הם ממגזרים שאינם הולכים לצבא - 30% ערבים, 20% חרדים. בצפיה לעתיד צריך לחשוב על הבעייתיות של שני המגזרים הללו בהקשר למצוינות ולהכנתם להיות גורם תורם במאה ה-21.

עוזי ארד:

חלק מן הדברים שנאמרו זה עתה הם על קצה המזלג. ההרצאה הזו היא בגדר "הכנת קרקע" ולא כל הדיון כולו

הדובר הוא מנכ"ל תגלית.
תאריך:  26/01/2007   |   עודכן:  26/01/2007
ד"ר שמשון שושני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

26/01/2007  |  ניר יהב, עידן יוסף  |   מאמרים
הטראומה שאירעה בעקבות פרשת הנשיא משה קצב, ממחישה עד כמה נחוץ לישראל - רוויית השחיתות, נשיא מדינה חדש שאבק של חשד לא דבק בו. אלא שגם עתה נראה כי לא זה מה שעתיד להתרחש במקומותינו. שלושה מבין חמישה הנחשבים מועמדים לכהונת הנשיא אינם נקיים מרבב (המועמדים האחרים: חברי הכנסת ראובן ריבלין וקולט אביטל). אומנם נכון: איש מהם לא הורשע בדין, ואף לא הוגש נגד מי מהם כתב אישום, אך המעשים שביצעו מצביעים על נורמות פסולות והתנהגות, אשר למצער, ניתן לקבוע כי היא אינה הולמת. כדי למנוע הפתעות Nfc מגיש כשירות לציבור את המידע הבעייתי הנוגע לשלושת המועמדים שלהלן. שלא תגידו: לא ידענו.
26/01/2007  |  איילת פישביין  |   מאמרים
הניסיונות להאשים את הנשיא משה קצב על ההשתלחות באירוע שכבר הוגדר "מופע האימים" הם פאתטיים וגם גובלים בלא מעט צביעות. האיש נלחם על חייו ממש ואנחנו גוערים בו על שלא שמר על כללי הנימוס.
26/01/2007  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
כשוך הצונאמי, קראנו ושמענו תילי תילים של פרשנויות על נאום התוכחה של משה קצב. מה שראינו היה מופע אימים מרתק של אחד מדיירי האולימפוס, שנדרש ע"י כוחות חזקים ממנו, להתחיל לארוז. בקרוב, כך ההודעה, אתה עולה על מסלול שיביא אותך אחר כבוד היישר לכלא. בשונה מאדם וחווה שנדרשו להסתלק מגן-עדן כשהם לבושים, אתה משה קצב, נדרש להשאיר כאן הכול, ולצאת עירום ועריה.
26/01/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מחייה הלשון העברית, אליעזר בן-יהודה, מתהפך מן הסתם בקיברו למשמע השפה הקלוקלת של ימינו, ולא רק משום הלעז שהשתלט עליה. אם לא די בכך שצריך לחפש בנרות בית-עסק הנושא, עדיין, שם עברי - הרי העברית עצמה הולכת ומשתבשת מיום ליום, ואפילו - שוד ושבר - באמצעי התקשורת.
26/01/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il