|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

המכלילים - על ספרו של גדי טאוב

לאחר קריאת ספרו של גדי טאוב, ניסיתי לחשוב מה הרגיז אותי במיוחד בספר מסקנתי הייתה שמלבד השיבושים והמסקנות המוטעות שאציג בהמשך, הכותב חטא בהכללה גסה תגובה לספרו החדש, "המתנחלים"
07/02/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

לאחר קריאת ספרו של גדי טאוב, ניסיתי לחשוב מה הרגיז אותי במיוחד בספר. מסקנתי הייתה שמלבד השיבושים והמסקנות המוטעות שאציג בהמשך, הכותב חטא בהכללה גסה. כבר מהכותרת ניתן להבין שהספר מתיימר להציג נוסחה שתאבחן ציבור של כמעט 300,000 איש, הנחשבים מתנחלים באופן טכני, ועוד מאות אלפים המזוהים עם רעיון ההתיישבות ביש"ע. "מאבחן", כיוון שטאוב מתייחס לציבור המתנחלים כפסיכיאטר הבוחן את מטופלו דרך שלבים שונים בחייו מתוך הסתכלות פטרונית.

הוא מבקר את גישת עיתון הארץ ואת גישת חלק מחבריו הרואים במתנחלים את שורש הרע. הוא, טאוב, היה מוכן לפגוש אותם ולראות להם את הלבן בעיניים ושומו שמיים, אף לקבל אותם חזרה לשטחים שבתוך הקו הירוק. כמובן שאין בספר 'גילויים נאותים' כמו זה שה"מתנחלים" צפו שאוסלו יביא אסון, בניגוד לתחזיות הורודות שהלעיטו טאוב ו"השמאלנים" את הציבור. אין הכאה על חטא ההינתקות שהוגיו הבטיחו שיפור הביטחון. הספר חוזר על אותן מנטרות שנכתבו על-ידי כותבים, שכפי שטאוב אמר, לא ראו מתנחל מימיהם.

ארץ ישראל מול מדינת ישראל

הדיכוטומיה שנעשתה על-ידי טאוב ולא בפעם הראשונה, בין תורתו של הרב קוק האב לבין הבן, לפיה הראי"ה קידש את הממלכתיות בכל מחיר לעומת בנו שהעדיף את ארץ ישראל על פני מדינת ישראל היא שטחית, מגמתית ולא רצינית. טאוב כנראה שוכח שהרב קוק האב נפטר 13 שנה לפני קום המדינה, לפני שניתן היה לדבר על ריבונות באופן מעשי. הראי"ה היה זה שנשבע על כך, בניגוד לדעת המוסדות, שסטאבסקי איש בית"ר לא רצח את ארלוזורוב . הראי"ה כתב שהציונות החילונית היא שלב מוכרח בגאולה, אך גם שהכפירה אין בכוחה להחיות את העם למשך זמן. הרצי"ה חי בדור שבו הציונות החילונית כבר התחילה להראות סימני ניוון ובמיוחד לאחר מלחמת יוה"כ ולכן ההשוואה היא חסרת בסיס. יתרה מזו, הראי"ה שהכיר את בנו ושאר תלמידיו הסמיך את הרב צבי יהודה לפרש את כתביו ולכן הניסיון להציגו כמי ששינה ממה שאביו לימד הוא לא נכון.

שאלות שמתבקשות באופן מידי מקריאת התיזה שעולה בספר הן: אם לפי טאוב הציונות היא ריבונות יהודית ולא טריטוריה אז מדוע לא באוגנדה? אם חייבים לוותר על מקומות שבהם אין רוב יהודי אז למה לא על הגליל או על חלקים בנגב? אם הגדרה עצמית פירושה לאומיות אז כיצד העובדה שניתנה אזרחות לערביי ישראל פותרת את בעיית ההגדרה העצמית שלהם? ואם הגדרה עצמית היא חרות אישית מדוע חייבים להציע פתרון של הגדרה לאומית לערביי יש"ע?
מדוע כאשר ההגדרה העצמית של היהודים ושל הפלשתינים בתוך הקו הירוק מתנגשות אז ההגדרה העצמית של היהודים מקבלת עדיפות?

"אופי יהודי" או גזענות מכובסת

טאוב מדבר על הצורך לשמור על ה"אופי היהודי" אך הוא לא מדבר על יישומו באופן של הקמת ישיבות, בתי כנסת, גמ"חים או כל פעילות בעלת ערכים יהודיים. במונח "אופי יהודי", אליבא דטאוב, הכוונה היא למדינה בעלת מאפיין אתני ברור - יהודי, אך ללא כל ייעוד או ללא שום הצדקה ערכית. כאן אנו מגיעים למכנה המשותף בין "המתנחלים" וה"פוסט-ציונים", בשביל שניהם מדינה על בסיס אתני יהודי ללא שום הצדקה, הנה גזענות. בכך צודק גדי טאוב, רק שאין הוא מסביר מדוע ה"אופי היהודי", שלו הוא מטיף אינו גזענות בוטה. כמובן שהפתרון לטיהור האתני הוא באמצעות גירוש היהודים מבתיהם, את פתרון הטרנספר לערבים הוא פוטר כלא מעשי ולא מוסרי.

באופן מפתיע ולמרות שגדי טאוב ראה מתנחלים ודיבר עם כמה מהם הוא עדיין לוקה בסטריאוטיפיזציה. הוא כותב על כך שהמתנחלים לא באמת מבינים את המושג דמוקרטיה שהשכלתם הכללית והבנתם את המתרחש בעולם מצומצמות (ע' 127, 153).

טאוב משתמש במושגים תיאולוגיים לאורך הספר מבלי להבין אותם לעומקם באופן כזה שמתברר להפתעתנו בסוף הספר שהיהדות היא למעשה כל כולה עזרה לגר, ליתום ולאלמנה. טוב שהוא הוסיף את התובנה הזו המייחדת את היהדות לעומת הנצרות למשל, כנראה טועה מי שלתומו חשב שיש עוד כמה מצוות בתורה כמו שבת, ברית מילה, תפילין שהן אומנם לא כל כך אהודות אך הן לא פחות נשמת אפה של היהדות. הוא נכנס גם למחלוקת לגבי מצוות ישוב ארץ ישראל. מלבד העובדה שהרמב"ן מונה את המצווה הזו כמצווה ששייכת בכל דור העניין לובן ונידון באריכות רבה יותר מהטיפול הפשטני שמעניק לו טאוב. הוא גם לא מבין שהוא עושה לעצמו שרות דב בכך שהוא מנסה לטעון שמצוות ישוב ארץ ישראל לא חלה היום כיוון שאם אינה חלה, אזי אינה חלה יותר בת"א מאשר בחברון.

מיהו ציוני?

טאוב לא נותן לעובדות לבלבל אותו וכך הוא מונה (ע' 57) את ש"י עגנון בין המשוררים והסופרים החילונים בתנועה למען א"י השלמה. הוא כותב שהמתנחלים אחרי מלחמת יוה"כ נתפסו בציבור כאיום... (כנראה בגלל ה"איום" הזה הליכוד עלה לראשונה ב-1977 לשלטון והמפד"ל קיבלה 12 מנדטים.) הוא מציג את "ההבטחה התנ"כית" כמשהו שהמתנחלים הציבו מעל הריבונות והוא שוכח שבן- גוריון, שהציונות שלו היא זו שטאוב מקדש, אמר כי התנ"ך הוא הקושאן שלנו. לא "מקלט בטוח" לא "הגדרה עצמית" ולא דמוקרטיה אלא התנ"ך.

נקודה לה הכותב מקדיש עמודים רבים היא לגבי הריבונות והחתירה תחת הריבונות מצד המתנחלים. ניתן היה לרגע להבין מתוך דבריו שהוא מתנגד לעובדות שנעשות על-ידי גופים חוץ שלטוניים ללא אישור הממשלה. על-פי זה מתבקש היה להניח שגדי טאוב היה ממתנגדי הסכם אוסלו שהחל מפגישות של אנשי שמאל עם אנשי אש"ף בניגוד לחוק הישראלי, הוא בוודאי היה מגדיר אנשים כיוסי ביילין, צביה גרינפלד ואנשים אחרים המקבלים מימון מהאיחוד האירופי ומנהלים מו"מים מאחורי גבה של ממשלת ישראל כאנטי- ציוניים או למצער, כפוסט ציונים. אך במפתיע גם זאת הוא לא עושה, הוא מכניס אותם בגאון לשורות הציונים.

האמנם "כיבוש"?

הוא חוזר על מנטרת הכיבוש כאילו היה לחש קסמים שיכול לענות על כל קושיה, אך שוכח שכיבוש הוא עניין שקשור לתודעה היסטורית, להגדרה עצמית ולתחושה לאומית, לכן "עם ישראל אינו כובש בארצו" היא אולי גם סיסמה, אך היא גם מה שמעניקה לגיטימציה לישיבתו של טאוב בת"א. תפיסת "הכיבוש" של טאוב נובעת לענ"ד ממה שכתבתי בראשית הדברים, אין לכותב יכולת להצדיק את קיומה של חברה יהודית בלב המזרח התיכון הערבי. מבחינתו ישראל היא קולוניה אחת גדולה אלא שבתוך הקו הירוק זו מדינת "אין ברירה" או בשמה המקורי "מקלט בטוח" ומחוץ לקו הירוק זו מדינת "יש ברירה" או בשמה הפופולארי ה"כיבוש".

מעבר לדיון האינטלקטואלי בסופו של יום יש להתמודד עם הנתונים. לפני לא הרבה שנים למדתי בספרי ההיסטוריה של החינוך הממלכתי כי האפיקים המרכזיים של הציונות היו בביטחון, עלייה והתיישבות. איפה השמאל הציוני של טאוב היום ואיפה "המתנחלים" וחבר מרעיהם ביחס לערכים אלו? בביטחון- ידועים הנתונים על אחוז המתגייסים ליחידות קרביות ולקצונה. בעלייה- מספיק לראות את אחוז הדתיים מבין העולים מארצות הרווחה ובהתיישבות- האם העובדה שמגורשי גוש קטיף נשלחו לשקם קיבוצים ומושבים של הציונות השמאלית בדרום שהיו על סף פירוק אינה אומרת הכל?

ד"ר גדי טאוב צודק בנקודה אחת מרכזית והיא ש"המתנחלים" לא הצליחו להוכיח את דרכם. העובדה שתוכניות השמאל מאז אוסלו הביאו לקטסטרופה אינה מספיקה בכדי להטות את דעת הקהל לעניין זכות העם היהודי על ארצו.

אינני חושב שצריך להתבייש בהצגת טיעונים ביטחוניים. ראשית, הניסיון מוכיח שהימין צדק ב"הפחדותיו" מראשית אוסלו. שנית, הדברים תלויים אחד בשני: מי שטוען לגבי מולדתו "חציה שלי" ויוותר על חצי אל יתפלא אם העולם, ובעיקר אויביו, יקראו תגר על זכותו לחצי הראשון ויפעלו בכל האמצעים כדי להחזיר מידיו את הגזלה.

מי הם ממשיכי הציונות?

מספיק לקרוא כתבים של הוגים ציוניים לפני 70 שנה ויותר כדי לראות שהערכים שליוו את תנועת העבודה, ולא אותה בלבד, אינם אותם הערכים של ממשיכיהם בשמאל. צר לי מאוד, אך ד"ר טאוב אינו ממשיכו של אוסישקין, שהאמין שאל ליהודים לקבל את תוכנית החלוקה של ועדת פיל כיוון שהארץ כולה שלנו ואין לנו הזכות לוותר מרצון על חלקים ממנה. הוא אף אינו ממשיכו של בן- גוריון שצידד באותה תוכנית, אך טען כי מוטב לנו לקבל מה שאפשר "כמנוף שאין חזק ממנו לכיבושה המודרג של ארץ ישראל כולה".

לסיכום, קשה לשפוט אם המתנחלים הם ממשיכיו של בן-גוריון, אך גם אם אינם, אני סבור כי הציונות תיבנה על-ידי אנשים המאמינים בזכותנו ההיסטורית על הארץ ולשם כך מקדישים את חייהם בכל תחומי החיים. והמכפישים, נו, גם הם צריכים פרנסה.

הכותב הוא סטודנט לתואר שני באוניברסיטה העברית.
תאריך:  07/02/2007   |   עודכן:  07/02/2007
שוקי בלס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המכלילים - על ספרו של גדי טאוב
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היהודי
7/02/07 21:58
2
אביבית 11
8/02/07 09:03
3
דוד ר.
9/02/07 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גברתי היושבת ראש, חבריי חברי הכנסת. פרופ' דניאל פרידמן הוא אדם שניחן בכשרונות רבים, הוא בעל שם עולמי, מוח מבריק, ומעמד משפטי שאינו מוטל בספק. קראתי את מאמריו מדי פעם. בדרך כלל לא הסכמתי עמו, אבל כיבדתי את עמדותיו. באופן כללי יש לי כבוד רב לאנשים שיש להם עמדות, כיוון שזה כבר לא מובן מאליו. אם ראש ממשלה בעצמו לא צריך אג'נדה, אז מה יגידו אזובי הקיר? גם הם לא צריכים עמדות. ועל כן, אדם שמצויד בעמדות נחרצות ומנומקות, הוא תמיד מכובד בעיניי. וקראתי שעל-פי עמדתו, כבוד נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, אינה ראויה לעמוד בראש בית המשפט העליון. "זו נפילה" הוא קרא למינויה. קראתי ביקורת קשה ביותר שלו על הפרקליטות ועל השופטים בעניין משפטו של השר לשעבר, חבר הכנסת חיים רמון. קראתי ביקורת קשה על משטרת ישראל וגם על היועץ המשפטי לממשלה. והדברים האלה הצטרפו בעיניי למתקפה האגרסיבית שמתקיימת בימים אלה על שלטון החוק. מתקפה מתוזמרת היטב, מכוונת, חלקים מעטים ממנה נובעים באמת, אם בכלל, מרחשי ליבו של הציבור. הם נובעים בדרך כלל מרחשי ליבה של צמרת השלטון שנתונה בחקירות מאד קשות.
07/02/2007  |  שלי יחימוביץ'  |   מאמרים
קיומה של המועצה לביטחון לאומי בישראל איננו מוסדר על-פי החוק, כפי שמוסדרת המועצה לביטחון לאומי הקיימת בארה"ב או מוסדות דומים במדינות אחרות. הנחת היסוד הבסיסית של מאמר זה היא שאין בישראל מטה מאוחד העוסק בביטחון לאומי, לא לפי ההגדרה המצומצמת של היבט צבאי, ולא בהיבט הרחב של המילה. דהיינו, ראיית הביטחון הלאומי כמקשה אחת, הכוללת בתוכה היבטים צבאיים, כלכליים, מדיניים ופוליטיים.
07/02/2007  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
המשא-ומתן של ועדת הכלכלה של הכנסת עם הבנקים מתנהל משל היו הבנקים הריבון של המדינה ואילו ועדת הכלכלה היא נציגי ועד העובדים של הבנק. חברי הכנסת צריכים להפנים שהם, כנציגי העם, הם הריבון. תחושת העליונות של הבנקים נסמכת על יכולתם לקבל החלטות חד-צדדית תכופות להעלאת העמלות, מבלי לקבל הסכמת הצרכנים. הצרכן, בעיני הבנק, הוא נתין שלהם והבנקים יכולים להיכנס לחשבונות, מבלי לקבל את הסכמתו, ולקחת ממנו כמה שיחפצו.
07/02/2007  |  שלמה טל  |   מאמרים
היה וארה"ב תארגן סנקציות כלכליות משמעותיות ואפקטיביות נגד אירן או אם יחליט ממשל בוש לפעול צבאית ולפגוע במתקני הגרעין האירניים, סביר להניח שאירן תגיב בנשק הנפט העומד לרשותה, משמע, הפסקת ייצוא הנפט שלה ומאמץ לשבש את תנועת הנפט במיצרי הורמוז, אשר דרכם עוברים כ-40% מכלל ייצוא הנפט העולמי. תוצאה אפשרית של מימוש איום אירני זה היא שמחיר הנפט יגיע ל-200 דולר לחבית וכלכלות המערב ויפן תתמוטטנה.
07/02/2007  |  פרופ' ארנון גוטפלד  |   מאמרים
אם עד עכשיו ידענו ששמן דגים חשוב ללב, באחרונה מתברר שיש לו חשיבות עצומה גם לתפקוד המוח. יותר ויותר מחקרים מראים שחוסר בסוג מסוים של חומצת השומן אומגה 3 עלול לגרום מחלות כמו דיכאון, אלצהיימר ואפילפסיה, ולהתבטא כבר בילדות בהפרעות התנהגות קשות כמו אלימות והיפראקטיביות (יפה שיר-רז, ידיעות אחרונות 29.06.2003).
07/02/2007  |  לירון יונג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il