|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

על המאבק בתאונות הדרכים

מוכרחים להירתם לטובת העלאת המודעות הציבורית והאישית לנושא הבטיחות בדרכים. הגורם האנושי, אנחנו, מוגדרים כסיבה לרוב המכריע של תאונות הדרכים
05/03/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

   רשימות קודמות
  להתראות פרסומאים, שלום צרכנים!
  על עסקים קטנים ואנשים
  הקהילות מדומות - הכסף אמיתי
  הקהילות מדומות - הפוטנציאל אמיתי
  4 כללי זהב לפגישה עסקית

בשנת 1997, לאחר מספר רב של ועדות ותוכניות שלא צלחו בנושא הבטיחות בדרכים, נחקק חוק "המאבק הלאומי בתאונות הדרכים". מכוח חוק זה הוקמה "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", ואולם בפועל היא החליפה את "המנהל לבטיחות בדרכים" והיוותה מעין "אגף" במשרד התחבורה. רשות זו לא היתה גוף עצמאי, והיא סבלה ממחסור חמור בתקציב ובכוח אדם מקצועי, ומהעדר מוניטין מקצועי ויכולת פיקוח ואכיפה.

ב-1998 אישרה הממשלה תוכנית רב-שנתית בתקציב שנתי של 420 מיליון ש"ח, המהווים כ-600 מיליון ש"ח במונחי מצבת המכוניות ומחירי שנת 2005. התוכנית צפתה ירידה של כ-20% במספר ההרוגים בתוך 5 שנים.

בפועל, רק חלק קטן מהתקציב הועמד לטובת הרשות, כאשר בשנת 2005 התקציב בפועל עומד על כ-160 מיליון ש"ח בלבד. התוצאות בהתאם: לא היתה ירידה משמעתית במספר ההרוגים לנסועה משנת 1999.

כשכיהן כשר תחבורה, הורה אביגדור ליברמן על הקמה של ועדת מומחים, שתגבש תוכנית רב שנתית ומערכתית לפתרון הבעיה הקשה – תאונות הדרכים. כך עולה מעיון בפרוטוקול מס' 32 של ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, 27.6.2006.

את דוח הוועדה, שכלל פתרון שהוגדר כאופטימאלי ליצירת בטיחות בדרכים בישראל, הגיש ד"ר שיינין לשר התחבורה, מאיר שטרית, ב-4 ביולי 2005. הדוח על כל המלצותיו, אושר בממשלת ישראל ברוב חסר תקדים של 19 שרים תומכים מול אפס מתנגדים.

ד"ר שיינין המליץ בדוח הוועדה על הקמת רשות לאומית לבטיחות בדרכים חזקה, שתפקח על כל הפעילות השוטפת בתחום ותממן אותה. התקציב השנתי הכולל למימון הרשות שהציעה הוועדה עמד על סך של 550 מיליון ש"ח, תקציב שנועד לתפעול השוטף של "הרשות", למדיניות הסברה והכשרה, למימון חינוך ילדי ישראל במערכת החינוך, ולתגבור האכיפה המשטרתית. העלות התקציבית של התוכנית, לרבות ההשקעות בתשתיות הנדרשות מהמדינה ע"מ לטפל בנקודות שזוהו כנקודות תורפה תשתיתיות, מגיעה לכדי 950 מיליון ש"ח לשנה לכל אחת מחמש השנים הקרובות. התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוצגה, הושתתה על בסיס כלכלי ומטרתה להגדיל את רמת הבטיחות, לפחות כל עוד החיסכון הישיר בנזקים גדול מהעלות.

התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים הציבה לראשונה יעדים כמותיים לצמצום הקטל:

א. ירידה מצטברת של כ-30% במספר ההרוגים, בתוך חמש שנים. מספר ההרוגים בתאונות דרכים יפחת עד שנת 2012, בכ-150 איש לפחות - מהרמה הנוכחית של 510 הרוגים לרמה הנמוכה מ-360 הרוגים.

ב. ירידה מצטברת של 210 הרוגים לשנה, בתוך 10 שנים, עד שנת 2017, לרמה הנמוכה מ-300 הרוגים לשנה.

בתהליך תרגום הדוח להליכי חקיקה, כך התבטא יו"ר הוועדה גלעד ארדן בדיון לקראת קריאה שנייה ושלישית שנערך בנוכחות שר התחבורה הנוכחי, שאול מופז, החלו מאבקי כוחות שצמצמו משמעותית את תכולת החוק.

גם אם נניח שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תצליח, למרות המרחק הרב בין המלצות ד"ר שיינין לבין החוק שעבר בפועל, לצמצם את הקטל בכבישים ל-360 הרוגים בשנה, ב 5 שנים הבאות. זה עדיין לא מספיק! מדובר בחייהם של שלוש מאות ושישים בני אדם וזאת מבלי לכלול את הנפגעים בתאונות הללו שייפצעו או יהפכו לנכים! זהו מספר הרוגים המוגדר, לפחות בעיני, כאסון - לא פחות. אלף ושמונה מאות נפשות בחמש שנים!

הגורם האנושי מוגדר כסיבה לרוב המכריע של תאונות הדרכים. כיום ישנם מעל 3 מיליון בעלי רישיונות נהיגה בישראל, אשר רבים מהם חייבים לשנות את הרגלי הנהיגה ותרבות הנהיגה. נהגים אלו, שהם בעלי ניסיון מגוון, אינם נדרשים לקבל הכשרה והדרכה, ועל כן הדרך היחידה להגיע אליהם הינה באמצעות התקשורת והמדיה. הנהגים היום מייצגים קהלי יעד מגוונים בכל קשת הגילאים, והם אלו שיהיו רוב הנהגים בכביש גם בעוד 25 שנים מהיום. הסברה לשינוי תרבות הנהיגה ולמודעות לסכנות הנהיגה הינה גורם חשוב ביותר בהפחתת מספרן של תאונות הדרכים.

להלן דוגמאות לגורמי סיכון מרכזיים המחייבים טיפול ברמת מודעות:

  • שימוש קבוע של כל נוסעי הרכב בחגורות בטיחות, בדרכים עירוניות ובדרכים בינעירוניות, ללא פטורים.
  • נהיגה במהירות מופרזת.
  • עקיפה מסוכנת.
  • שמירה על כללי מתן זכות קדימה.
  • איסור נהיגה תחת ההשפעה של אלכוהול ו/או סמים.
  • הבעייתיות בשימוש בטלפון סלולרי בעת נהיגה, גם תוך שימוש בדיבורית.
  • הסכנות שבהיסח דעת בזמן נהיגה.
  • מודעות למצבו הבטיחותי של כלי הרכב.

בימים אלה הנני שוקד על הקמת צוות חשיבה מתנדב שמטרתו העלאת רעיונות שיאפשרו לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפעול תוך הגברת יעילות פעילותיה וצמצום משך הזמן הצפוי להפחתת מספר ההרוגים! אני קורא לכל המעוניינים להצטרף לצוות החשיבה, ליצור עמי קשר.

צמצום היקף תופעת הקטל בכבישים מוכרח להפוך יעד לאומי. יש ליצור לחץ ציבורי על גורמי הממשלה ובכך לדאוג שהתקציבים הדרושים לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אכן יועברו אליה, בניגוד להתנהלות התקציבית בעבר.

בכל רגע נתון, יכולים אתם להיות אלה שייפגעו.

ירון מירלמן עוסק בתחום השיווק משנת 1995 ומילא תפקידים שונים וביניהם - ניהול מכירות, שיווק ובניית מותגים. חבר בארגון מנסה ישראל.
תאריך:  05/03/2007   |   עודכן:  05/03/2007
ירון מירלמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על המאבק בתאונות הדרכים
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גל ד.
5/03/07 10:12
2
אלון ברקוביץ'
5/03/07 10:26
3
אריהה
5/03/07 10:37
4
נסים גבאי
5/03/07 11:01
5
מאיר
5/03/07 11:09
6
שמחה ניר, עו"ד
5/03/07 12:14
7
דורון ט
5/03/07 12:40
8
ירון מירלמן
5/03/07 15:24
 
נסים גבאי
5/03/07 20:16
 
אמיר פ
5/03/07 23:14
9
אזרחית
5/03/07 15:38
 
גיא הלוי
5/05/07 02:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה, אהוד אולמרט, חצה הפעם את הקו האדום. עתה אין מדובר "רק" בקבלת שוחד בהקף של מאות אלפי דולרים בפרשת כרמיה. גם לא במעורבות פלילית לכאורה בהפרטת בנק לאומי, ואף לא בסיוע לחברים ולמקורבים בשורה של מינויים ובמענקים ממרכז ההשקעות. הפעם מדובר בבטחון המדינה. תרתי משמע.
04/03/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
לאחר שעברנו להתגורר בלונדון נאלצתי לעבוד לפרנסתי כנהג מונית. לא פשוט לאיש היי-טק בכיר, שהנהיג בישראל פרויקטים גדולים, לעבור להנהגה של מכונה בעלת 4 גלגלים, מה עוד שלא היה בה מערכת הפעלה חלונות (ואולי עדיף שלא...) אבל היה זה כורח המציאות, האמנתי ש "פרנסה משמיים", ולמדתי להשלים עם המצב. להורי בישראל סיפרתי שאני "עצמאי". על-מנת להינפש מהעבודה השוחקת, קבעתי לי את יום רביעי בשבוע כיום חופשה, והקדשתי אותו ללימודי קודש. באותה שנה, פורים חל ביום ראשון ואני תכננתי להקדיש את יום רביעי ללימוד מעמיק במדרשי חז"ל על מגילת אסתר על-מנת שיהיה לי מה לספר לילדים בסעודת פורים.
04/03/2007  |  עצמון מינס  |   מאמרים
כאשר ביקשתי מבני המתבגר, אסף, לנקוב בשמו של אתר-תיירות מועדף בעיניו לטיול שהבטחתי לו מבעוד מועד, הוא היה נחוש בדעתו: לונדון, ביחד עם אבא. מסתבר שטיול משותף של אבות ובנים ליעד הזה - משאת-נפשם של רבים מבני גילו - הפך באחרונה פופולארי למדי, ולא בכדי: רק מעטים מאתרי התיירות בעולם עשויים להציע שפע בלתי נדלה כזה של גירויים בעלי עניין משותף לבני הנעורים ולאבותיהם, כפי שלונדון מסוגלת להציע להם.
04/03/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שבעה ניסיונות קדמו להצעת גנות למפכ"לות, אבל הכל סרבו. מודעה דמיונית בעתון זה מחפשת "אנשים בעלי ראש גדול לתפקידים בכירים.. עם רצון לתרום לחברה.. עבר נקי" - ואין! כלומר יש, אך הם אינם רוצים לשרת את המדינה. והאלוף שטרן מתלונן שבשכבות שהמדינה הכי היטיבה עימהן, שהיא בעצם "שלהם", ההשתמטות גדולה. את השורות ממלאים "ישראל השנייה", מתנחלים וקיבוצניקים. ועוזי לנדאו ודני נווה מואסים אפילו בכיסא הנחשק בכנסת.
04/03/2007  |  אליקים העצני  |   מאמרים
דוד כהן החזיק שנים רבות חנות לממכר חומוס ברחוב טשרניחובסקי בתל אביב. לימים, החליט כהן להפוך את החומוסיה לחנות לדברי מתיקה. הוא סגר את החומוסיה, שיפץ משך שבועיים את החנות והתאים אותה למתוקיה.
04/03/2007  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il