|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?

למה לי לייצר תוכן?

[תגובה לכתבה "עוד מישהו צריך הוכחה", מאת נתן ליפסון]
10/04/2001  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מה קורה לאתרי המסחר האלקטרוני?

בעוד הסקרים האחרונים בעולם מנבאים שאתרי התוכן הם היחידים שישרדו בעולם האינטרנט התחרותי, כובשים את צמרת הסקר האחרון של טלסקר שני אתרים שאינם מייצרים תוכן כלל: Start.co.il, MSN.

וואלה, לעת עתה, עדיין מייצר תוכן אבל כבר עתה ניתן לראות ניצנים של שיתופי פעולה מסוג זה או אחר שבהם וואלה נותן במה לתכנים של אחרים, והתופעה עוד תתרחב.

בהנחה שוואלה עדיין יצרן תכנים, נשאלת השאלה מהו אם כן ההבדל בין MSN ל-Start.co.il?

ההבדל בין שני הפורטלים נעוץ בגישה.

בראשית ימי האינטנרט, כאשר יאהו! היתה קריאת התרגשות בלבד ולא פורטל המגלגל מליונים, היה המושג "פורטל" שער לעולם האינטנרט. הפורטלים של פעם יצאו מנקודת הנחה שהאינטרנט הוא עולם עצום ומגוון (ולעיתים גם חתרני) וכל שצריך לעשות הוא לסייע לגולש לנווט בין האתרים ולמצוא את מה שמעניין אותו בקלות מירבית.

בינתיים, הרבה בעזרת "יאהו!" והמקביל הישראלי שלו "וואלה!" התחילו הפורטלים הגדולים להרגיש שהם האינטרנט עצמו. כל פורטל התחיל לייצר תכנים ובד בבד לנסות "לשמור" על הגולש כמה שיותר זמן בתחומי האתר. הרעיון הבסיסי היה לגרום לגולש להיכנס לפורטל כאתר הבית , ו- ... להישאר שם.

הפורטלים של השנים האחרונות ניסו פשוט להחליף את האינטרנט ולהיות: One Stop Shop. זו גם הסיבה שההוצאות היו עצומות, כי כאשר אתה מנסה להכליל בתוך השירותים שלך אלפי נושאים, אתה פשוט צריך להשקיע מליונים.

אף פורטל של פעם לא התיימר להיות האינטרנט עצמו. וזה היה היופי, התפיסה היתה ששער לאינטרנט הוא באמת שער ולא בית כלא. ואכן, כאשר בחנו קברניטי מיקרוסופט את הקמת פורטל MSN בארץ, הם יצאו מנקודת הנחה שבישראל ישנם כל מגוון התכנים שמאפשר להקים שער אמיתי לאינטרנט. שער שחושף את התכנים המעולים של הרשת הישראלית ללא השקעה בייצור תכנים. ואכן, נוסחה זו באמת יצרה פופולריות רבה לאתר MSN והביאה לכך שהוא האתר הפופולרי בישראל, וזאת בתוך זמן קצר ביותר.

אז איפה הבעיה.
מה שהממונה על ההגבלים העסקיים צריך לחקור הוא לא אם MSN הוא אתר הבית של כל משתמש חדש במחשב האישי. את זה אין צורך לחקור. ברור שכך הוא הדבר. הנושא האמיתי לחקירה הוא: "כיצד השתלטה מיקרוסופט על רשת האינטרנט הישראלית בעזרת MSN?". אכן, טענה קשה ביותר, מייד אסביר:

המודל של MSN ישראל היה פשוט וברור (ולכאורה גם תמים): תן לי את התכנים שלך ואתן לך את חלקך היחסי בהכנסות (מפרסום) ביחס ישר לתעבורה באתר המשותף תחת אתר MSN. לכאורה, עסקה הוגנת ביותר. ניקח לדוגמא אתר העוסק בשירותי בריאות ומייצר תכנים ייחודיים. אם בעבר, ניסה אתר כזה לבסס את מודל ההכנסות שלו מפרסום מוצרי קוסמטיקה (למשל) כיום, אין הוא צריך לעשות דבר, יושב אותו בעל אתר רגל על רגל וממתין לחלקו היחסי מפרסום שמגיע לו מאתר MSN שתחתיו הוא יושב, ובא גואל לישראל! ("למה לי לעבוד קשה אם MSN מפרנס אותי?")

אך אליה וקוץ בה.
בעוד MSN מכניס את רוב אתרי התוכן בישראל אל מלכודת הדבש שלו ויוצר את "אותם 48 שותפינו שביחד אנו יוצרים אתר רלוונטי לקהל מאוד רחב" - דברי דורון ליפשטיין עצמו, נרדמו בעלי האתרים בשמירה (וראוי להזכיר כאן את גלובס שנחלץ בעור שיניו - ובזמן). נוצר מצב שבו מרבית התעבורה ותקציבי הפרסום ברשת הישראלית עוברים אוטומטית ל-MSN (וראוי לקרוא את הדוחות של וואלה על מנת לוודא שדברי אכן נכונים). אתרי התוכן חדלו להתקיים! אמנם, טכנית, עדיין קיימים אותם אתרים, אך כל קיומם תלוי אך ורק ברצונו הטוב של MSN כאשר המותג שלהן (שנשחק עד שחדל להתקיים - מהיום מכירים רק מותג אחד: MSN) ויכולת השיווק, שני הנכסים החשובים ביותר לפירמה אינם קיימים עוד.


אם כן, מהו Start.co.il?


(ודעתי, זאת יודעים כולם, משוחדת בעניין זה)

התפישה של Start.co.il היא שפורטל הוא גוף קטן ורזה שמבוסס על היכולת להציג לגולש את יתרונות הרשת. Start.co.il אינו מייצר תכנים, וגם לא פורש את חסותו על שום אתר אחר ברשת. וזה כל היופי.

הרשת הישראלית הגיעה היום לבשלות כזו שניתן למצוא בה מגוון של תכנים. ואכן, Start.co.il בנוי על הצגת מגוון של תכנים ממספר רב של מקורות תוך שילוב כלים חכמים לאיתור אותם תכנים.

הסינרגיה בין ספקי המידע היא כוחו האמיתי של פורטל אמיתי. המסר שלנו לגולש הוא "אל תישאר אצלינו זמו רב, תמצא את מה שמעניין אותך ולשם תגיע כמה שיותר מהר" מבלי לבטל את הייחוד ומקורות ההכנסה של ספקי התוכן באינטרנט הישראלי.


ההבדל בין Start.co.il לבין MSN הוא (בשתי מילים):

ש-Start.co.il מפנה ממנו החוצה אל אתרי התוכן ואילו MSN מכניס את אתרי התוכן אליו פנימה, תוך שחיקה במעמדם והבטחה מופרכת לתגמול כספי.

אז מה יהיה הסוף?

מסתבר שהמודל הכלכלי של MSN פשוט לא עובד. וזה נכון משני הכיוונים:

גם אם נתעלם מהעובדה ש-MSN שולט למעשה על רוב תקציבי הפרסום ברשת יש כאן בעיה בסיסית אחת גדולה - שותפי התוכן של MSN פשוט לא מרוצים. הסכומים המגוחכים שמעבירה MSN לשותפי התוכן שלה פשוט לא מספיקים! הכלכלה הריכוזית שמכתיבה מיקרוסופט בעולם (וכעת גם בישראל) שומטת את הקרקע מתחת לאושיות השוק החופשי (ראה פסיקתו של השופט האמיץ ג'קסון) וגורמת לסטגנציה בשוק כולו.

ומה לגבי MSN, האם הפורטל פורח כלכלית?

מסתבר שגם שם השותפים לא כל כך מרוצים (אינטנרט זהב, בעיקר. למיקרוסופט הרי לא חסר כסף...).

אם ניקח את המודלים הנהוגים בעולם של הכנסות הפירמה, מסתבר שעלויות מכירה המביאות את הפירמה לרווחיות נעות בין %30-%25. ב-MSN עלויות המכירה הן %80. הכיצד? לעלויות המכירה הגדולות יש להוסיף את %50 שמפרישים לספקי התוכן ו-הופ! קפצנו ל-%80.
MSN ישראל פשוט לא יעבוד כלכלית. ספק אם יהיה רווחי אי פעם. המודל הנוכחי הומצא (פשוטו כמשמעו) על-ידי דורון ליפשטיין וחבריו. מעטים הפורטלים בעולם שמבוססים על מודל דומה ויתרה מזו, לי לא ידוע על שום אתר MSN בעולם המבסס את מודל ההכנסות שלו על נוסחה מוזרה שכזו של השתלטות על שוק התוכן (מה גם שרוח הדברים מתאימה ביותר למיקרוסופט, אני חייב להודות).

באמת, כל הכבוד לדורון ליפשטיין שהמציא מודל כלכלי חדש להקמת פורטל. מגיע לו את כל הקרדיט השמור לממציאים גדולים. כולנו מחזיקים לו אצבעות שיצליח, הרי כל עתידו של שוק התוכן הישראלי נתון בידיו...

תאריך:  10/04/2001   |   עודכן:  11/04/2001
אראל בן-צדוק, מנכ"ל Start.co.il
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

09/04/2001  |    |   מאמרים
- מטעם דורן תקשורת;
עיקר החדשות מס' 269 לשבוע של ה-15.4-8.4

09/04/2001  |    |   מאמרים
השיחות של שרון; הסוכה של אפל; ממשל בוש בעקבות ברק
08/04/2001  |  יואב יצחק  |   מאמרים
משפט נוסף: בעקבות האירועים הקשים בתקופה האחרונה עלו קולות הקוראים להגביל חלק מחירויות האזרחים הערבים בישראל, כיוון שהביעו הזדהות עם האינתיפאדה הפלשתינית החדשה. מה עמדתך?
"תראו מה שצבע יכול לעשות" (כרזה שנישאה בידי מפגיני ש"ס לאחר פרסום פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת דרעי).
04/04/2001  |  עו"ד יובל אלבשן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il