120 חברי הכנסת שנבחרו לכנסת ה-16 מושבעים (יום ב', 17.2.03), במשכן תחת סידורי אבטחה קפדניים.
נשיא המדינה משה קצב - לשעבר שר התחבורה, יזמין את ותיק חברי הכנסת, שמעון פרס - לשעבר שר התחבורה, לעלות לבמה להצהיר אמונים למדינת ישראל.
לאחר שישלים את הליכי שבועתו, ימשיך שמעון פרס לנהל את הישיבה, וישביע את שאר 119 חברי הכנסת.
פרס, בן 79 וחצי, הוא חבר הכנסת המבוגר ביותר מבין החכים שיושבעו היום. ענבל גבריאלי, בת 27 היא צעירת הח"כים.
כל חברי הכנסת ה-16 יחדיו, צעיר כזקן, יקבלו עליהם עול כבד. אך ההחלטה 'הגורלית' הראשונה מבחינתם היא: מה תהיה מכונית השרד שתשרת אותם במהלך הכהונה.
מינהל הרכב הממשלתי מעמיד לרשות חברי הכנסת ארבעה דגמי מכוניות לבחירה: מאזדה 6, מיצובישי גאלנט או ספייס-וואגון, כולן יפניות, או שברולט אמריקנית מדגם אלרו.
מתחשיב שנערך על-ידי חברת "חשב" מערכות מידע, המתמחה בחישוב עלויות אחזקת רכב, נעה עלות אחזקת הרכב של חבר כנסת - למשלם המסים, בין 5,500 שקלים ועד 6,200 שקלים בחודש.
הניכוי נטו בכל חודש ממשכורתו של חבר הכנסת הוא כ-1,100 לחודש בלבד. מחירי המכוניות משתנים באחרונה בתכיפות, כפונקציה של השינויים בשערי המט"ח. מחירי המכוניות הנרכשות באירו מאמירים מהר יותר מהיפניות או האמריקניות, הנרכשות בהתאמה ביאן או בדולר.
האירופיות אינן כלולות בהיצע המוטורי הפרלמנטרי, וזאת לא כאקט מחאה נוכח עמדתן הפוליטית. פשוט אין ליבואני הרכב האירופי מה להציע ברמות המחיר הנדונות.
בשעת עריכת החישוב נרשמו מחירי הבסיס הבאים: מאזדה 6 כ-140 אלף שקלים, שברולט מדגם אלרו כ-143 אלף שקל, מיצובישי גאלנט, כ-155 אלף שקל, ומיניוואן של מיצובישי מדגם ספייס-וא'גון, כ-180 אלף שקלים.
"חשב" בדקה את עלות המכונית הזולה ביותר - מאזדה 6, ואת עלות היקרה ביותר - המיצובישי ספייס-ואגון. הנחת העבודה קובעת כי המכונית נוסעת 3,000 ק"מ בחודש או 36,000 ק"מ בשנה.
היה ומספר הקילומטרים קטן מ-3,000 ק"מ לחודש, יש להוריד את מרכיב ההוצאות המשתנות בהתאמה (דלק, חלפים, תיקונים וצמיגים).
החישוב הסופי מצביע על כך שעלות האחזקה של המאזדה 6 היא 5,465 שקל בחודש (65,605 שקל בשנה).
פירוט ההוצאות: 2,053 שקל - החזר הון, 163 שקל לחודש - החזר רשיון (טסט), 758 שקל - ביטוחים, 513 שקל - תיקונים וחלפים, 44 שקל - צמיגים, 1,791 שקל - דלק, 431 שקל - שמנים ושונות.
עלות האחזקה של הספייס-ואגון היא 6,248 שקל בחודש (75 אלף שקל בשנה).
פירוט ההוצאות: 2,601 שקל - החזר הון, 163 שקל - אגרת רישוי, 841 שקל - ביטוחים, 513 שקל - תיקונים וחלפים, 64 שקל - צמיגים, 1,913 שקל לחודש - דלק, 153 שקל - שמנים ושונות.
שלוש מהמכוניות המוצעות לחכי"ם הן ברמת גימור נמוכה יותר, ונכללות בקבוצת שווי שימוש 3.
המיני ואן מדגם ספייס-ואגון נמצא בקבוצת שווי 4, אך ספק אם רבים מ-120 החכי"ם יבחרו בה. מיצובישי ייבאה אותו בתחילת שנות ה-90' כרכב המיועד למשפחות מרובות ילדים, או במילים אחרות - דתיים עשירים ומאושרים.
באחרונה הוצג לשוק ספייס-ואגון חדש ומעודכן, יפה, מרווח והרבה פחות זריז מקודמו. בחניון מישכן הכנסת ניתן יהיה לראות מיד מי מחברי הכנסת בורך בילדים.
פני הפרלמנט כפני חברת הי-טק, המאפשרות אף הן את הבחירה, באמצעות חברות הליסינג, בין מזדה פרטית למיצובישי ואן.
בקבוצה 3 נזקפת לשכר הח"כ הטבה לצורך מס של 1,500 שקל ובקבוצת שווי שימוש 4 - 2,260 שקל בחודש. הדבר יביא להקטנת משכורת הנטו בכ-1,100 - 750 שקלים בחודש, לפי קבוצת השימוש של המכונית.
ההטבה החודשית הממוצעת לחברי הכנסת ממכוניות השרד שרוכש עבורן הציבור, דהיינו העלות מינוס שווי השימוש, נעה סביב 5,000 שקלים בחודש.
מה נמליץ לחברי הכנסת לבחור?
בתקופה בה משרד החוץ מפטר את נהגי הלימוזינות שרכש באחרונה מוולוו באין ביקורי אחמי"ם מחו"ל, יש להמליץ בלא ספק על נסיעה באוטובוס.
התחבורה הציבורית חמימה ונעימה, ואין ספק כי חברי הכנסת יוכלו ללמוד באמצעותה על הרוחות הנושבות מהעם.
"אנחנו נוסעים הרבה באוטובוסים", מוחים חברי הכנסת כגד ההשמצה הנ"ל, "בכל פעם שעלינו לעשות דרכינו מהטרמינל למטוס, ושרות המלך דויד של נתב"ג אינו פעיל, מעמידים לרשותינו אוטובוס!".
משום מה לא בחר עבורם מינהל הרכב את בחירת נגיד בנק ישראל (זה ממגרש החנייה שממול), ברכב בעל הנעה כפולה 4X4.
בתנאי מזג האוויר הירושלמי, יש בכך משום תרומה של ממש לדמוקרטיה, שכן בלא הנעה כפולה יתקשו חברי הכנסת להעפיל למישכן בימי השלג. ואולי עדיף שכך.