|   15:07:40
  יהודה דרורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

אלו תולדות הביורוקרטיה...

24/02/2003  |   יהודה דרורי   |   מאמרים   |   תגובות

הביטוי הידוע של הביורוקרטים למיניהם: "תמיד עשינו את זה כך", מקבל משמעות מיוחדת כאשר אנו מגלים שבארה"ב (במדינת ישראל ובמרבית מדינות העולם), המירווח הסטנדרטי שבין מסילת ברזל אחת לשניה הוא: 140 סנטימטר... מידה משונה ומוזרה - ונשאלת השאלה: למה דווקא 140 ס"מ?

נמסר לנו על-ידי מנהלי חברות הרכבות, כי כך קבעו האנגלים שייסדו את מסילות הברזל הראשונות ביבשת אמריקה הצפונית, הם שהביאו מידה זו, כי זוהי המידה באנגליה.

ולמה האנגלים קבעו את ה-140 ס"מ? מפני שאותם האנשים שבנו את הטראם בערי אנגליה, הם אלו שבנו שם אחר-כך מסילות ברזל, וזו היתה המידה בטראם. ומדוע אלו שבנו את הטראם השתמשו במידה זו? מפני שהם השתמשו באותם כלים ויציקות לבנות מערכות גלגלים לעגלות ולכרכרות וזו היתה המידה המקובלת!

עד עכשו הכל ברור. אנחנו משתמשים כיום במידה אשר נקבעה לפני כמה מאות שנים באנגליה... אבל גם כאן עולה שוב השאלה: למה דווקא 140 ס"מ. התשובה לכך נעוצה בעובדה שבדרכים הפרימיטיביות של אז, היו 2 חריצים בדרך שהרווח ביניהם היה 140 ס"מ, ואם גלגלי העגלה או הכירכרה לא היו נעים בתוך החריצים האלו, קרוב לוודאי שהיו נישברים.

ומי לדעתכם בנה וסלל דרכים פרימיטיביות אלו, עם חריצים במרווח של 140 ס"מ? ובכן, היתה זו האימפריה הרומית שסללה את הדרכים הראשונות באנגליה, ומכיוון שגלגלי מרכבות לגיונותיהם היו בסטנדרט - במרווח של 140 ס"מ, ויצרו חריצים אלו, הרי אוי למי שנסע בדרכים אלו במרווח סטנדרטי אחר ביו גלגליו, כי זה היה לא רק הורס את גלגליו, אלא גם את החריצים החשובים האלה שבדרך.

אנחנו כמובן מבינים, בשלב זה, עד כמה הביורוקרטים שולטים בנו כאשר הם הצליחו להשאיר בעולם מתקדם כשלנו, סטנדרטים שניקבעו לפני יותר מאלפיים שנה על-ידי האימפריה הרומית. אבל זה לא הכל. למה בכלל הרומאים קבעו את ה-140 ס"מ? פשוט מאד, זאת המידה של שני ישבנים של סוסים המושכים מרכבה... קצת חומר למחשבה לא כן?

לסיפור זה יש נספח רלבנטי מאד לזמננו - מי שמתבונן בשילוח מעבורות חלל הנשלחות מקייפ-קנוורל, בוודאי מבחין כי ישנם בצידי הרקטה המרכזית שני טילי-משנה (בוסטרים), אשר מיוצרים על-ידי חברת טיקול ביוטה.

מהנדסי החלל ומהנדסי טיקול היו מעדיפים שבוסטרים אלו יהיו פחות עגולים ויותר פחוסים, אבל זה בלתי אפשרי, כי לא ניתן לעבור עם טילים יותר פחוסים במנהרות מסילות הברזל מיוטה לפלורידה - כי מנהרות אלו רחבות אך במעט מה-140 ס"מ, המסמלים: ישבנים של 2 סוסים רומאים - אז איפה אנחנו ואיפה הקידמה במאה ה-21?

בקיצור, אם מישהו אומר לך בכעס שאתה שווה ל"תחת של סוס" - תחשוב שקיבלת קומפלימנט...

תאריך:  24/02/2003   |   עודכן:  24/02/2003
תרגום: יהודה דרורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באתר האינטרנט "אל-נדאא" המיוחס לארגון אל-קאיעדה ובכמה אתרי אינטרנט איסלמיים נוספים [1] , התפרסמה דרשה שנשא מנהיג אל-קאיעדה, אוסאמה בן-לאדן, ביום הראשון של חג הקורבן. עוד טרם פרסומה, זכתה הדרשה בתקשורת לכינוי "צוואתו של בן לאדן". חלקים מן הדרשה, פורסמו בידיעה הראשית של היומון הסעודי בשפה הערבית היוצא לאור בלונדון, "אל-חיאת"[2] , אך מידיעה זו הושמטו כל הקטעים הנוגעים לערב הסעודית, כמו גם התקפותיו של בן לאדן על המשטרים הערביים.
24/02/2003  |  מכון ממר"י  |   מאמרים
תעשיית הטכנולוגיה המתקדמת הפציעה לעולם כסביבה ארגונית חדשנית ופתוחה, הצופנת בחובה הבטחה עתידית עצומה לנשים: תעשיה המבוססת על החשיבה וההשכלה (במקום על הכוח הפיזי), המקנה תנאי עבודה ותגמולים גבוהים בתמורה ליכולת שיכלית, יצירתיות ותחכום, והמאפשרת סביבת עבודה גמישה ושיוויונית. חלומה של כל אישה שאפתנית, המאפשר לה לגדל משפחה וילדים ועדיין לצמוח בתחום הקריירה? - לא כל כך מהר!!
23/02/2003  |  ד"ר מירה חניק  |   מאמרים
אני פונה בזאת לחברי הכנסת ה-16 שמודאגים מעליית האנטישמיות בעולם, לפעול ולחוקק חוק אשר יתן למדינת ישראל, כמגינת היהודים ברחבי תבל, את הסמכות והכח לפעול נגד הסתה אנטישמית ואלימות נגד יהודים בגין היותם יהודים. אני מניח לפניך חבר-כנסת הצעת חוק מוכנה, החתם חכי"ם אחרים ופעל להעברת החוק. זכור - לא רק לבלגיה מותר לחוקק חוקים בעלי השלכה בין-לאומית..
23/02/2003  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
כנס "מזכרון לשלום" נערך במלון השרון בהרצליה (יום שבת, 22.2.03). הכנס דן בתהליכים המרכזיים שהביאו לשואה ושמאפיינים אותה.
22/02/2003  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
בגיליון מעריב עסקים מיום חמישי 20.2.03 מופיעה כותרת: "הפסד של 10 מיליון שקל לחברה לביטוח אשראי עקב קריסת המשביר".
22/02/2003  |  שמעון שחר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il