|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שבועות - סיבה לחגיגה

סיבות לחוג את שבועות
22/05/2007  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

חג השבועות הינו אחד משלוש רגלים יחד עם סוכות ופסח.

1) זהו החג היחיד שאין לו קיבוע של תאריך לפי לוח השנה בתורה אלא קיבוע הלכתי בלבד.

לפי המקרא, רגלים - הכוונה למועדים, או פעמים בהם התורה מצווה לעלות לראות ולהיראות בבית המקדש בירושלים.

במסכת חגיגה, בסדר מועד, במשנה: ישנה מחלוקת בשאלה מי חייב לעלות לירושלים, וזו הלשון: "הכל חיבין בראיה, חוץ מחרש, שוטה, וקטן, וטמטום, ואנדרוגינוס, ונשים, ועבדים שאינם משחררים, החגר, והסומא, והחולה, והזקן, ומי שאינו יכול לעלות ברגליו.

איזהו קטן? כל שאינו יכול לרכוב על כתפיו של אביו ולעלות מירושלם להר הבית: דברי בית שמאי.

ובית הלל אומרים: כל שאינו יכול לאחוז בידו של אביו ולעלות מירושלם להר הבית, שנאמר: 'שלש רגלים'."

והינה לנו סיבה לחוג. העליה לירושלים בסוף העומר והקרבת הקורבן.

2) סיבה נוספת קשורה במועד הקורבן עצמו:

וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּום הֲבִיאֲכֶם אֶת עמֶר הַתְּנוּפָה, שֶׁבַע שַׁבָּתות תְּמִימת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יום, וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'.ויקרא כ"ג (פרשת אמור). כלומר, ישמו ציווי לספור שבעה שבועות ממחרת המועד שהם חמישים (50) ימים בסה"כ, ומכאן שם החג 'שבועות'. גם בעניין זה פרצה מחלוקת בימי בית שני בעניין פירוש המילים: "ממחרת השבת = ממחרת יום טוב", לפי חז"ל הכוונה ליום טוב הראשון של פסח. אחרים סברו 'ממחרת השבת' כמחרת שבת בה החלה בחג הפסח, כלומר לספור לא מחג ראשון של פסח אלא מהשבת שאחרי החג הראשון.

יום הנפת העומר (אמת מידה לפיה זובחים) שבפסח, נתפס כמועד 'החל חרמש בקמה' תחילתו של חג הקציר. עד יום זה אסור לאכול מין התבואה החדשה. החג הראשון של השעורה וכפי שראינו לפי חז"ל נקבע ליום טוב ראשון לפסח, הזמן בו מודים על גשמים 'משיב הרוח ומוריד הגשם'. ממנו יש לספור 50 ימים עד לחג קציר החיטה הוא חג שבועות, חג ההודיה. מיום זה החלו בהבאת הביכורים למקדש מ"שבעת המינים" שהשתבחה בהם הארץ. את החיטה הראשונה יש כמובן להעלות מנחה לבית המקדש, ומכאן השם חג הביכורים = הראשונים.

3) סיבה שלישית נודעת לנו כחג מתן תורה.

כבר אמרנו שאין לשבועת קיבוע מדאורייתא אלא שנעשה בידי חז"ל. אלה האחרונים קבעו את מועד תחילת הקציר לט"ז בניסן יום לאחר יום טוב של פסח מטעמי חקלאות והפכו את פסח ושבועות לרצף אחד, בין שני הרגלים הללו מקשרים עתה אותם שבעה שבועות של ספירה, וכך נוצרה זיקה של התכוננות והתקדמות מחג האביב אל חג הקציר.
בסוגיית זמן מתן התורה דיברו חכמים בנפרד ובלי קשר לחג השבועות בזמנים אחרים ובמסכתות שונות: למעשה זהו חג נוסף או שמחה נוספת שאנו חוגגים באותו ה'מועד' מסיבות שונות!

כך, למעשה, לסיבה החקלאית של חג הקציר נאספה סיבה היסטורית יהודית: מתן תורה.

קריאת המגילה: הקריאה במגילת רות באה להראות שהתורה מהר סיני ניתנה בקושי ובייסורים, ולא לאחר יד, כמשל לקשיים והייסורים הרבים שעברה רות עד גיורה.

בנוסף: יום הולדתו ופטירתו של דוד המלך הוא בשבועות, והרי שהוא צאצא לרות המואביה ובועז.

מגילת רות נפתחת בתיאור קורות משפחתו של אלימלך מבית לחם יהודה: בעקבות רעב בארץ. רות כלתו של אלימלך עוברת למואב. במואב פוקדת את המשפחה טרגדיה: מת האב, אלימלך, כך מתים שני הבנים. נעמי נשארת עם שתי כלותיה המואביות – רות ועורפה. בינתיים הסתיים הרעב בארץ יהודה, ונעמי הקשישה מחליטה לחזור לארץ. רות מתעקשת, ואומרת לנעמי: "עמך – עמי ואלוהיך – אלוהי". וחוזרת איתה.

וכך מגיעות נעמי ורות ליהודה – אלמנות, עניות וחסרות כול. רות מגיעה לשדה של בועז, קרוב משפחה של נעמי, איש נכבד ובעל נכסים. בועז רואה את רות בין המלקטים בשדה, והיא מוצאת חן בעיניו. הוא מבקש לדעת עליה ועל משפחתה, וכשהוא שומע את מה שעשתה למען חמותה, נעמי, הוא מחליט להעניק לה יחס מיוחד.
נעמי שומעת מרות על המפגש עם בועז, ומציעה לה להתלבש יפה ולהתקשט, לרדת אל הגורן ולחכות עד שבועז, הנמצא בגורן, ילך לישון. כמו במגילות: בועז מחליט לגאול את רות ולשאת אותה לאישה, ורות יולדת לו את עובד לימים סבו של דוד המלך.

ספירת העומר מדוע:

בשעה שאמר להם משה: תעבדון את האלהים על ההר הזה (שמות ג' י"ב), אמרו לו ישראל: משה רבינו אימתי עבודה זו?

אמר להם: לסוף חמישים יום. והיו מונין כל אחר ואחד לעצמו.
מכאן קבעו חכמים לספירת העומר (מובא בר"ן סוף פסחים).
הסיבה העיקרית לספירה הוא לחבר את חג הפסח עם עצרת שהוא חג השבועות.

טעם אחר:

מפני שכל אחד מישראל היה עסוק בקציר שלו, והיו מפוזרים כל אחד בגורנו. צוה למנות כדי שלא ישכחו זמן עליותם לרגל (אבודרהם).

מדוע אין חוגגים בעומר:

הטעם העיקרי לכך נעוץ במותם טרם עת במגיפה, של תלמידי רבי עקיבה אשר נענשו בגין שנאת חינם, 12,000 זוגות של תלמידים חכמים שמרוב שעסוקים באבלות עליהם, לא נוהגים אחרים להינשא בימים אלה. כן גם איסור הגילוח והתספורת מקורם במנהגי האבלות היהודית, ובהוראת רבנן.

היום השלושים ושלושה בספירת העומר (י"ח באייר). ביום זה מפסיקים את מנהגי האבלות (לנוהגים כן) של ימי הספירה, חוגגים נישואין, מדליקים מדורות, מסתפרים בתוך ימי העומר.

הטעם לכך נעוץ בספירות קדומות שונות, שכן חלק ספרו את המגיפה שפקדה את תלמידי רבי עקיבה עד ל"ג בעומר ולא מ"ח לו, כלומר: שנגמרה חמישה עשר(15) ימים קודם.

הרב אבן הירחי אומר:

"שמעתי בשם ר' זרחיה הלוי מגירונדה, שמצא כתוב בספר ישן הבא מספרד, שמתו מפסח ועד פרוס העצרת, ומאי פורסא – פלגא. כדתנן שואלים בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום, ופלגא - ט"ו יום קודם העצרת, וזהו ל"ג בעומר" (המנהיג צ"א).

סיבה נוספת נעוצה בתורת הנסתר שגילה רשב"י (רבי שמעון בר יוחאי): לפי המקובלים, ל"ג בעומר הוא יומא הלולא של ר"ש בן יוחאי, כי באותו יום גילה סודותיו לתלמידיו לפני פטירתו (זוהר ח"ג רצ"א. רצ"ו:).

מידע נוסף באתר דעת
מוטי דזנה סטודנט
תאריך:  22/05/2007   |   עודכן:  23/05/2007
מוטי דזנה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל אחד והסיוט שלו. הסיוט של רבים בציבור הוא שאהוד אולמרט יהיה ראש ממשלה במלחמה הבאה. בסיוטים של אולמרט, הוא רואה את עצמו מנקה בליזול את התא שלו במעשיהו. הסיוט של חבריו לסיעת קדימה - בעיקר אלה שגנבו מנדטים מהליכוד - הוא בחירות. והסיוט של התועמלן אמנון אברמוביץ' ולהקת האתרוגיסטים המשתרכת אחריו, הוא שבנימין נתניהו יגיע לראשות הממשלה.
22/05/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ישב פלאח לסעוד עם בנו הקטן, ואמר לבנו: "הסתכל סביב, יא איבני, וראה את האדמה השחורה והטובה. כל זה שלנו. פעם גרו כאן יהודים 'ציונים'. הם בנו כפרים, חרשו את השדות, אהבו את עבודת האדמה, והפריחו את השממה".
22/05/2007  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בניגוד לפרשנים המלומדים בעיתונות העברית הגוועת, אין לי שום הצעות אופרטיביות לצה"ל ולדרג המדיני. איני יודע אם צריך להיכנס קרקעית לרצועת עזה ואם כן לאיזה מרחק, מה המחיר הצפוי באבידות וכמה אפקטיבית תוכל פעולה כזו להיות. אין לי מושג אם ניתן צריך ומועיל לכבוש את ציר"פילדלפי" ולהציף את הגבול במים נגד המנהרות. גם תועלתה של מדיניות החיסולים הממוקדים, יותר או פחות, נעלמה ממני. מבחינתי צה"ל יכול לחדש את הירי הארטילרי על "שטחים פתוחים" עד שפגז טועה יהרוג כמה אזרחים תמימים ובכך יסתיים העניין.
22/05/2007  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
מס הארנונה הוא המס העיקרי, ממנו מממנות הרשויות המקומיות בארץ את פעולתן. בעיקרו, הוא מס חצי פרוגרסיבי. עלותו על היחיד, הינה לפי גודל דירתו. כלומר, יחיד עשיר בדירה קטנה משלם מס נמוך. לגבי מס זה, נקבעו הנחות שונות לקבוצות אוכלוסיה שונות. וזאת, על-פי חוקי המדינה. למשל, נכי צה"ל, מקבלים הנחה של 67% במס לדירה של עד 70 מ"ר. ויש עוד הנחות. ככל הידוע לי, משרד הפנים קובע סכומי מקסימום ומינימום לרשויות המקומיות להטלת מס זה.
22/05/2007  |  גדי גולן  |   מאמרים
1. כאשר הסופר האנגלי, סר וולטר סקוט, שכב על ערש דווי, הוא הרים לפתע את ראשו מהכרית, ולחש לבני משפחתו: "קראו לי מן הספר". אחד מהם העז לשאול: "מאיזה ספר?". סקוט נעץ בו עיניים חודרות: "יש רק ספר אחד!". וולטר סקוט נפטר בעודו מאזין לפרק מספר הספרים. כמעט מאתיים שנה אחרי מותו של סקוט, הסיפור הזה נשמע לנו יומרני ומוזר. בעידן הפוסט-מודרני, התביעה לבלעדיות היא החטא המושמץ ביותר. ועם זאת, חג מתן תורה מייצג בדיוק את התפישה הזו: התורה היא מעל לכל טקסט אחר. ובניגוד לסקוט, אני לא מתכוון רק לתנ"ך, אלא גם למשנה, לתלמוד, לכל התורה שבכתב ושבעל פה, על כל היקפה. חג השבועות מגדיר היררכיה של טקסטים, עמדות והשקפות עולם. בקודקוד הפירמידה נמצאת התורה. והרי היררכיה היא המילה הגסה של הפוסט-מודרניסטים.
22/05/2007  |  הרב חיים נבון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il