|   15:07:40
  יהודית מליק-שירן  
משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

לחיות הרבה - לחיות טוב

מהי איכות חיים? האם החיים שאנו חיים אינם איכותיים? מה הופך את חיינו לאיכותיים?
28/06/2007  |   יהודית מליק-שירן   |   מאמרים   |   תגובות

את ד"ר סוניה בקר פגשתי לפני שנתיים בבית העיתונאים ע"ש סוקולוב בתל אביב. יום הפגישה שלנו היה גם יום הצילומים שלה עבור הירחון "את". כבר בפגישה הונחו היסודות לשיתוף פעולה ביננו. לי כמבקרת ספרותית הוצע לכתוב טור אישי באתרה ולפרסם רשימות ביקורת על ספרים שונים. אז גם קיבלתי ממנה את ספרה החשוב:"לחיות הרבה –לחיות טוב". ספר העוסק באיכות חיים בגיל המבוגר.

לפני חודש בערך ,המרכז לכתיבה יוצרת ע"ש אמי שושנה מליק, השיק קו חדש בעשייה, קו הנוגע בבריאות הוליסטית ובאיכות חיים לילדים, בני נוער ולקהל הרחב. מהי איכות חיים? האם החיים שאנו חיים אינם איכותיים? מה הופך את חיינו לאיכותיים?

ספרה של ד"ר בקר עונה על שאלותי: "איכות חיים", כותבת בספרה ד"ר בקר, "היא מסגרת בה כל אוכלוסיה המוקירה ומעריכה את עצמה לשמור על מסגרת של חיי בריאות תקינים. תוחלת החיים לגבר ולאישה גדלה מבעבר, אדם בן שלושים נחשב לזקן. תלוי איך מסתכלים מנקודת המבט. גורמים שונים הביאו לשיפור תוחלת החיים של שני המינים: שיפור רמת השירות הרפואי, המצאת תרופות חדשות, שימוש באמצעי חיסון. שיפור התנאים הסביבתיים: היגיינה כללית, שיפור בהבנת גורמי המחלות התעסוקתיות, שיפור תנאי המגורים, חינוך לניקיון ולבריאות. עלייה ברמת החיים ופיתוח הרגלים נכונים בתחומי תזונה והיגיינה אישית ומודעות לנחיצותם.

האדם עובר שינויים כל ימי חייו. ישנם שינויים פיזיולוגיים –טבעיים וישנם שינויים בעקבות מחלות. שני מרכיבי השינויים האלה מביאים בסופו של דבר להזדקנות. תהליך ההזדקנות והבלאי הוא תהליך אוניברסלי: עצים מזדקנים, כוכבים מזדקנים, כל חפץ מתבלה עם הזמן, וגם על הגוף האנושי חלים תהליכים של התבלות והזדקנות."

מעניין מאוד הספר הזה, אז דפדפתי בו וראיתי שהוא מקיף, מעמיק ויסודי, היום לאחר עשיית הפרויקטים שלי עם חברת ניקן העולמית במרכז שלי, גיליתי את הספר שוב ולא יכולתי להניחו מידי.

ד"ר בקר הקדימה את חברת ניקן העולמית בארץ. הספר החשוב הזה כבר יצא לאור במהדורה שמינית ומורחבת ובא לתת מענה לכל השאלות, לכל התהיות והספקות של אנשים בגיל המבוגר. שמירה על הכושר הגופני בגיל המבוגר מביאה לשיפור באיכות החיים. הימנעות מעישון מביאה לתוחלת חיים טובה יותר. צעד ראשון למכורים שעישנו במשך שנים רבות, מציעה הגב' בקר, לא לעשן את הסגריה עד תומה. כי מחצית הסגריה מכילה רק 25% מהזפת והניקוטין שבסיגריה כולה.

אם תהיה התמדה בצעד הראשון, כותבת ד"ר בקר ופונה בלשון זכר המופנה אל שני המינים, תקטין את כמות החומרים הרעילים שאתה מחדיר לגופך וכאשר תחליט להפסיק סופית את העישון, התלות שפיתחת בניקוטין וההזדקקות שלך ייחלשו". עצות רבות הן חלקו הארי של הספר הזה, המשמש כמדריך לפורש לגמלאות. הפנאי הזה שממלא את החלל שהותירה מסגרת העבודה הקבועה, הוא חלל מבורך. השאלה היא איך ממלאים חלל כזה ויוצאים ממנו נשכרים?

חוסר תיכנון שעות הפנאי יכול להביא להתנסויות לא מבוקרות, כמו גילוי עישון בחברותא. עישון לא עושה את קהל המעשנים מיניים יותר, גם לא דרך מודעות הפרסומת, למעשה עישון פוגע בתפקוד המיני. עישון לא משפר את תדמיתך בעיני אחרים, להפך תלותך בסגריה תורמת לעיצוב דמותך כאדם חלש.

"הוכח מדעית", טוענת ד"ר בקר, " כי העישון גורם לקמטי עור טרם זמנם, מכאן יוצא שהעישון מזקין אותך! ועוד דבר שלא ידעתם, עישון אינו מרגיע את העצבים, הוא תורם להריסת רקמת העצב. עישון אינו עושה דבר לטובת המעשנים, רק מביא אותם להתמכרות."

נשים שפרשו לגמלאות" אומרת גב' ס. רדאין, "חלקן גילו את מיצוי שעות הפנאי בפיתוח קרירה שנייה שלהן, בגילוי ה"אני" הפנימי שלהן והן נמצאות במסע היכרות עם ה"אני" הזה שלהן, רעיון שהוא מבורך. מה עושות נשים שפרשו לגמלאות, פתאום גילו את שעות הפנאי שלהן והחלו להעביר חייהן בבטלה מוחלטת, צפייה בתוכניות טלוויזיה, שיטוט ללא תכלית בקניונים, הביאו לאובססיה של קניות במרכולים. התמכרות אובסיסיבית למוצרי מתיקה. כמו שוקולד וגלידות. המתיקות הזו, הביאה להרחבת ממדי גופן, לניוון השרירים מול הטלוויזיה. כאשר הגיע אלי ספרה של ד"ר בקר ,ראיתי את הפוטנציאל החבוי בספר זה, כל כך הרבה עצות נבונות פזורות בו, מתן סיוע לאנשים בגיל השלישי, מדריך עזר למשתמש. בסדנאות שאני מעבירה לבני הגיל השלישי, אני אומרת לך שוב, הספר הזה משמש אותי במצגות להגברת המודעות לבני הגיל הזה."

מה מניע אנשים שפרשו מעבודה לחפש "מילוי" חדש לזמן שהתמלא עבורם? ד"ר בקר טוענת שמוטיבציה, היא הכוח המניע אנשים שפרשו ממסגרת קפדנית ומסודרת. כוח הרצון למצות את האישיות מעניינת אותם, חשוב להם להשאיר חותם על הסובב אותם. מיצוי הזמן ביצירתיות, בלמידה, בהתנדבות, ביציאה לטיולים חובקי עולם, כל אלה מביאים לשיפור איכות חיים.

גם המעבר למעונות כמו דיור מוגן, בית אבות,מוסדות סיעודיים. הוא המעבר לבני הגיל הרביעי שהזיקנה היא זו הפוגשת אותם לקראת סוף הדרך. מצבים של קושי ומצוקה נפשית לאוכלוסיה זו מובהרים על-ידי שירותי הרווחה, המוסד לביטוח לאומי, הסתדרות הגמלאים בישראל ויש רשימה ארוכה שאדם בגיל הזה יכול לפנות ולקבל עזרה. הספר הזה הוא ספר חכם היכול לתרום להרחבת אופקים,להגביר מודעות ולהכין אותנו היטב לקראת הפרישה מעבודה אל החיים שאחרי המסגרת הקפדנית. בא להדגיש את ההתייחסות הבריאה לגיל המבוגר: פותח מגוון אפשרויות להבנת תהליכי ההזדקנות והשינויים החלים בגיל המבוגר בתחומי הבריאות, הקשרים האישיים והקשרים הבינאישיים, התעסוקה ושעות הפנאי.

אולי הספר יועד לבני הגיל השלישי, אך אני שעוד לא הגעתי לגיל הזה, יכולה בוודאות לציין שהספר הזה על שפע נושאיו הרבים, עבורי הוא אוצר. אני יכולה להשתמש בתרגילי ההרפיה המצויים בו, עבורי הספר הוא מדריך לשימוש יומיומי,גיליתי שהוא עונה על הצרכים שלי כאדם צעיר, אז למה לא להשתמש בו בחיי היומיום שלי. הניסיון מוכיח שוב ושוב: שאנשים המנהלים פעילות גופנית חייהם ארוכים יותר, הם ערניים יותר מבחינה מנטאלית וחיי המין שלהם פעילים ומהנים עוד יותר. נהנתי לדפדף ולקרוא את ארבעת שערי הספר, החלוקה הזו ופונט הכתיבה יצרו כימיה עם עיני. איזו מחשבה נהדרת זו לחשוב על עיני הקוראים, לא צריך להוציא את העיניים בקריאה ממושכת, הספר מאוד בהיר לקריאה, נעים למגע מסקרן ומרתק.

גם אלה "היושבים" שעות מול מסך המחשב, צריכים להניע את עצמם ולסגל להם תרגילים השומרים על כושר גופני מתוך הספר. בידיהם נתונים המפתחות להחליט איפה, כיצד ומתי הם יכולים להתאמן. ביישובים קטנים יש מקומות ציבוריים שאפשר להתאמן בהם ולקבל בהם הדרכה מוסמכת. בישובים גדולים יש יותר מבחר של מקומות המתאימים לפעילות ספורטיבית. כל זמן הוא זמן טוב להתחלת פעילות ספורטיבית. רצוי גם לשמור על תזונה בריאה שתכיל את אבות המזון ורצוי להקפיד על שתיית מים. השמפניה הטבעית הנמצאת בהישג ידו של כל אדם. המים מפעילים את כל מערכות הגוף ומביאים לאיוורורו ראוי שהספר יימצא בכל בית. ספר זה, אינו הכנה לקראת החיים שאינם במסגרת של עבודה ציבורית, אלא מיצוי עצמי של האדם הפרטי לאחר פרישה מעבודה. הספר חכם ומרתק בשפע דוגמאותיו, מחקריו, הצעות הייעול השימושיות.

מבקרת ספרותית הכותבת בנט וכתבי-עת ספרותיים. מול"ית בתאור, הוצאוה לאור.
תאריך:  28/06/2007   |   עודכן:  28/06/2007
יהודית מליק-שירן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחיות הרבה - לחיות טוב
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לילך בראון
28/06/07 23:46
 
יהודית מליק-שירן
1/07/07 08:33
2
מלכה
30/06/07 16:59
 
יהודית מליק-שירן
1/07/07 09:41
3
אליסיה תירוש
30/06/07 18:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנת הלימודים מסתיימת. בטקסי הסיום המושקעים שוב יברכו המורים את התלמידים, והורי התלמידים ישבחו את המורים במילים מתרפסות ומתחנפות כרגיל. אף אחד לא יתחשבן עם המורים ומנהלי בתי הספר על העלות המוגזמת של טקסי הסיום, במיוחד של השכבות האחרונות בבית הספר (וכאלה יש לפחות שלושה ב-12 שנות לימוד).
28/06/2007  |  קובי לירז  |   מאמרים
על-פי הפרסומים, שחקן הפועל ירושלים ונבחרת ישראל מאיר טפירו נדקר באימון הקבוצה בחודש מרס השנה, מייד לאחר הדקירה כאשר הוא שותת דם נמלט לביתו של שחקן הקבוצה אד קוטה, למקום הוזמן רופא שלא שאל שאלות וטיפל בפצעיו של השחקן, העניין הושתק והועלם הן מהתקשורת והן מהמשטרה.
28/06/2007  |  אביב ירון  |   מאמרים
דבריו הקשים מאוד של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז על המנהיגות הקיימת, נדמה עצמתם באותה מידה כפי שדברים קשים אלו חלחלו אל הלב. מדהים הדבר עד כמה האדישות חונקת אותנו גם כאשר נאמרים דברים כה קשים על המצב רוח הלאומי, ולאחר פחות מיממה, השיירה עוברת לה ואין זכר למציאות העגומה בה העיר את אוזנינו כבוד היועץ.
28/06/2007  |  יצחק גאגולה  |   מאמרים
תוך כשנה הלכו לעולמם שניים מוותיקי כתבינו לענייני צבא - אורי דן וזאב שיף. שניהם היו ותיקים, ולכן נראו כמייסדי התחום. את האחד אין זוכרים רבים ככתב לענייני צבא. להלוויית האחר הגיעו בשבוע שעבר כל המי-ומי בבראנז'ה הביטחונית.
28/06/2007  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
"המצלמה מתקרבת, רואים קצת מטושטש: הנה בתוככי המשרד, יושבת אישה נאה ליד השולחן, מולה יושב גבר ששואל אותה כל מיני שאלות מביכות, פס הקול קצת עמום, אבל ניתן לשמוע בברור שהוא שולח אותה להצטלם כשהיא מוטרדת מינית על-ידי מטפל הוליסטי שידוע במעלליו, היא מפחדת אבל הוא מתעקש. הוא מבקש ממנה שתחזור עם הקלטת והם יצפו בה ביחד, הוא מרגיע אותה ואומר לה שהיא הולכת להיות מוטרדת ומבוזה לשם האומה, אבל היא תקבל ממנו כסף. וזה יעזור לתוכנית, ויקפיץ את הרייטינג. והנה המצלמה הנסתרת עולה קצת. הפרצוף מוכר. הוא היה פעם עיתונאי די נחשב. רגע, רגע. מישהו בסלון שלי צועק: זיהיתי אותו! זה אמנון לוי!"
28/06/2007  |  משה קלוגהפט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
דרור גרין
דרור גרין
מזאי אינו מתאר את החייל הרוצח את קורבנותיו כמי שמייצג את הרוע המוחלט, אלא כמי שנקלע, מרצון או שלא מרצון, כמו קורבנותיו, לסצינה שבה עליו לשחק תפקיד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il