לאחרונה הסתבר לנו כי במחטף ובמחשכים מסמן משרד החינוך את הציונים בתעודות הבגרות של תלמידים לקויי למידה בכוכבית ליד הציון המצרפי בתעודת הבגרות, כאשר כל זאת תוך כדי תיאום ולצורך מתן מידע אודות התלמידים בעבור המועצה להשכלה גבוהה ובעבור האוניברסיטאות.
ראשית נראה, כי משרד החינוך נוהג לסמן למיין ולקטלג קבוצה מסוימת מתוך כלל אוכלוסיית התלמידים לעין כל - כקבוצה נחותה הנושאת אות קלון, דבר המזכיר תקופות אפלות בתולדות העם היהודי, אולם הפעם זה "טלאי" בצורה של כוכבית, אפליה במשפחה בין האחים, גלויה לעיני כל.
האם יש להטיל דופי בתלמיד לקוי למידה אשר אובחן על-ידי המוסמכים לכך, וטוב שכך וטוב שאובחן, ויש לנו ההורים ולמערכת החינוך את היכולת לדעת, על מנת ולספק מענה הולם לצרכים הייחודיים של התלמיד כדי להצליח בלימודים? האם סימון שכזה אינו מקבע את הסטיגמה, השונות, מטביע אות קלון ומשמר אותה ומונע מצב של אפשרות לתחרות שווה, ושיווין הזדמנויות בעת הקבלה ללימודים אקדמאיים?
האם ועד ראשי האוניברסיטאות או המועצה להשכלה גבוהה הם המתייגים המכתיבים לנו הציבור מי ראוי ומי פסול, על שום מה, מי שמם לשופט או מבצע "סלקציה" ועל שום מה נענה משרד החינוך אשר אמור להוות משרד ממשלתי - ממלכתי, המתווה מדיניות, חותר להצלחתם ולהשכלתם של התלמידים ללא אפליה כל שהיא או מכל סוג שהוא?
בפעולה זו מבצע משרד החינוך "דריסה ברגל גסה" של מספר חוקי יסוד חשובים במדינה נאורה ודמוקרטית, כבוד האדם וחירותו, צנעת הפרט (הפרת נתוני סודיות ללא שהוסמך לכך), אי מתן הזדמנות שווה ושוויון הזדמנויות (באוניברסיטאות, השירות הצבאי, הכשרה מקצועית, מקום עבודה עתידי, ועוד).
הדבר מעלה שאלות קשות ונוקבות באשר למשרד החינוך גופו: האם משרד החינוך הוא מעל לחוק? האם משרד החינוך נועד לשרת אליטות במגדל השן?
זאת ועוד, פעולה זו סותרת נהלים וחוזרי מנכ"ל, אותם הוציא משרד החינוך על מנת לפעול למעל תיקון עוולות קודמות ולסייע בידי לקויי הלמידה, האין בכך משום הפרדוקס?
בנוסף על כך נותן משרד החינוך יד ומשתף פעולה עם האוניברסיטאות לא להכיר בתעודת הבגרות ובציונים המופיעים בה ולאלץ ולכפות על התלמידים לקויי למידה לבצע מבחן נוסף - פסיכומטרי על מנת לנסות ולהתקבל לאוניברסיטה ולא על סמך הציון המצרפי כשאר ילדי ישראל.
אני מקווה כי החלטה זו בטעות יסודה והיא כשל ביסודה בדרגי הביניים של משרד החינוך ולא כשל במדיניות המשרד או בהנחיה ובהכוונה.
מבקש בשמי ובשמם של הורים לתלמידים לקוי למידה, ושל התלמידים עצמם לבטל הנחייה זו לאלתר, ולא לפעול בדרכים אחרות על מנת להבדיל לסמן או להטיל מום פגם או דופי בילדנו על ידי שיוכם לקטרוגיה נחותה מסוימת מכל סוג או מין שהוא, על מנת ליישם את הנאמר במשלי:
"אַשְׁרֵי אָדָם, מָצָא חָכְמָה; וְאָדָם, יָפִיק תְּבוּנָה" (משלי ג'/יג')
ואגב כך
"אַל-תִּמְנַע-טוֹב מִבְּעָלָיו, בִּהְיוֹת לְאֵל יָדְיךָ (יָדְךָ) לַעֲשׂוֹת" (משלי ג'/כז').