|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שחיתות ציבורית

ראשי פרקים להרצאתו של מנכ"ל משרד מבקר המדינה בטקס חלוקת אות 2007 [כ"ב באלול תשס"ז, 05.09.07]
06/09/2007  |     |   מאמרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות

מדד השחיתות העולמי של ארגון Transparency International מודד כיצד נתפסת השחיתות בכל אחת מן המדינות הנבדקות. בסוף שנת 2006 דורגה מדינת ישראל במקום ה-34 עם ציון 5.9 (מתוך 10) - וזאת, הרבה אחרי מדינות המערב האחרות, ואף אחרי מספר מדינות העולם השלישי. מן המדד עולה תמונה עגומה. הנתון המדאיג באמת הוא, שמדינת ישראל נמצאת במגמת נסיגה ועל כן קיבלה ציון נמוך משנים קודמות (בשנת 2005 דורגה במקום 28 עם ציון 6.3). כלומר, יכולתה ונכונותה להיאבק בשחיתות נחלשה.

שחיתות ציבורית מהי?

1. החוק הישראלי, וכמותו הפסיקה הישראלית, לא הגדירו מעולם מהי "שחיתות".

2. עם זאת, לכולנו יש "תחושת בטן" של המושג שחיתות, היינו כשאנו רואים אותה אנו יודעים שזו היא.

3. משרד מבקר המדינה אינו עוסק בשחיתות בעלמא, אלא במלחמה בשחיתות הציבורית וזאת מכוח החובה, המוטלת עליו בחוק יסוד מבקר המדינה, ובחוק מבקר המדינה לבדוק את טוהר המידות.

4. מהי אפוא שחיתות ציבורית? מושג זה מכוון עצמו למצב דברים שבו עובד הציבור מנצל לרעה את הכוח והמעמד שניתנו לו מתוקף תפקידו לקידום אינטרסים זרים, ובעיקר אינטרסים אישיים שלו או של מקורביו.

5. ביסוד השחיתות עומדת הפרת חובתו העליונה של נבחר הציבור או עובד הציבור כלפי הציבור שמינה אותו לתפקידו, או שאותו הוא אמור לשרת.

6. נבחרי ועובדי הציבור הם שליחי הציבור המחזיקים בכוח וסמכויות בנאמנות עבור הציבור. הכוח והסמכויות שייכים לציבור ולמדינה ולא לעובדי הציבור, וחובה עליהם לנהוג בכוח ובסמכויות שהופקדו בידיהם למענו של הציבור ולקידום אותם אינטרסים שלשמם הופקד הכוח בידיהם.

7. השחיתות הציבורית היא הפרת חובת הנאמנות של עובד הציבור על-ידי ניצול הכוח והסמכות שניתנו בידיו מתוקף תפקידו שלא לצורך קידום האינטרס שהכוח והסמכויות נועדו להגשימם.

8. עלינו לזכור, כי אמון הציבור ברשויות השלטון הוא מנכסיה החשובים של הרשות השלטונית, ושל המדינה. כאשר הציבור מאבד את אמונו ברשויות השלטון, הוא מאבד את אמונו באמנה החברתית המשמשת בסיס לחיים משותפים. יש ליתן משקל נכבד לשיקולים הבאים לקיים ולחזק את תחושת הציבור כי משרתיו אינם אדוניו, וכי הם עושים את מלאכתם למען הציבור, מתוך יושר וניקיון-כפיים. אכן, טוהר השירות והשורות עומד בבסיס השירות הציבורי ובבסיס המבנה החברתי שלנו כולו.

9. חובתו הראשונית של השירות הציבורי - של עובדי הציבור הנשלחים לכהונתם בידי הציבור ובשמו - היא אפוא להגן על שלושה אינטרסים המוגנים בידי ההוראות והכללים המסדירים את התנהגותם של עובדי הציבור, וככל שהפגיעה בהם קשה יותר, כך השחיתות הציבורית חמורה יותר.

10. ראשית, הגשמתו של האינטרס הציבורי הספציפי עליו מופקד עובד הציבור; שנית, שמירה על טוהר המידות של השירות הציבורי; ושלישית - וזהו האינטרס החשוב מכולם - שמירה על אמון הציבור בעובדי הציבור ובמערכת הציבורית.

11. הדוגמאות הן רבות. חלקן כוללות מעשים שהם בבירור עבירה פלילית חמורה - כזו היא למשל עבירת השוחד. חלקן האחר נמצאות באזור הדמדומים שבין המשפט הפלילי, המשפט המינהלי והנורמות הציבוריות. כאן נמצא מעשים קשים המשחיתים את השירות הציבורי: הפקת טובת הנאה אישית לעובד הציבור ולמקורביו, הימצאות בניגוד עניינים, בזבוז כספי ציבור, הטיית מכרזים, הפרת אמונים, עבירות מרמה, רישום כוזב במסמכים, נפוטיזם, מינויים פוליטיים, פרוטקציוניזם ועוד. כל אלה, ואחרים כמותם, משחיתים את השירות הציבורי, ונופלים לגדר הגדרת השחיתות. פעמים רבות מגבשים מעשי שחיתות אלה עבירה פלילית - בעיקר במסגרת עבירת ה"מרמה והפרת אמונים" שבסעיף 284 לחוק העונשין - ואולם אף אם המעשים אינם מגיעים לכדי הרשעה פלילית, הרי שיש בהם שחיתות ציבורית קשה המחייבת טיפול במישור הציבורי והמנהלי.

ביקורת - אתיקה - ופלילים

12. הרף העליון של אותם מעשים הוא בתחום המשפט הפלילי, שדרכו היא דרך מחמירה. הוא עוסק בהרשעתם ובענישתם של יחידים, ומציב - בצדק - משוכות גבוהות בפני החברה בבואה להרשיע את היחיד ולעונשו.

13. אולם מעשים רבים וחמורים הנופלים בגדר השחיתות הציבורית אינם מגיעים לכדי פלילים, אולם הם פסולים ויש לטפל בהם במישור הנורמה הציבורית.

14. מישור זה נועד לשרת את הציבור. הוא פועל מטעם הציבור ובשליחותו. חובתם של עובדי הציבור היא להגן על טוהרו, על יוקרתו ועל עצם קיומו של השירות הציבורי.

15. השחיתות הציבורית פוגעת באמון הציבור במערכת השלטונית אף אם אינה מגיעה לכדי הרשעה לפי חוקיו הנוקשים של המשפט הפלילי. ובמקום שבו נמצא כי עובד ציבור חטא בשחיתות ציבורית עד כדי אובדן אמון הציבור בו אין הוא יכול להמשיך ולשמש בתפקידו אף אם מעשיו אינם בתחום המשפט הפלילי.

16. תחום הנורמות הציבוריות שונה אפוא מן המשפט הפלילי ואסור לנו לבלבל בין השניים. זיכויו של אדם בדין הפלילי אינו מנקה אותו משחיתות ציבורית שחטא בה.

17. כאן הוא מקומה של האתיקה הציבורית שמכוחה חייב עובד הציבור לפרוש במקום בו הוטל בו כתם העלול לגרום לפגיעה חמורה של אמון הציבור.

18. כאן הוא מקומה של ביקורת המדינה, העוסקת בבחינת קיומם של סדרי המינהל התקינים ועלולה להורות על הסקת מסקנות אישיות אף במקום שבו אין לדין הפלילי דריסת רגל.

19. כאן הוא מקומה של הביקורת הציבורית - התקשורת, ההפגנות ולחץ ציבורי על אישי ציבור שמעלו בתפקידם וחיובם לעזוב את משרתם.

20. כאן הוא מקומו של הציבור הרחב שעליו לדרוש מנבחריו ומעובדיו להחיל על עצמם נורמות ראויות.

21. עם זאת, יש לזכור כי ככל שהשפעתן של המערכות החוץ-משפטיות נחלשת – ולצערנו היא נחלשת מאוד בישראל – כך מתחזקת השחיתות הציבורית. לשם כך יש לחזק את האתיקה הציבורית באמצעות כינונם של קודים אתיים לנבחרי הציבור ועובדי הציבור, אשר יעגנו בנורמות ברורות וכתובות את העיקרון הבריטי של it's not done, ולאורם יפעלו השירות הציבורי ונבחריו.

הון ושלטון

ברשותכם ארצה להתייחס בקצרה גם לקשר בין הון לשלטון

22. לא ניתן לפסול קשר בין בעלי הון לבין נבחרי ציבור. מדינת ישראל היא מדינה קטנה, ומטבעם של דברים קיימת היכרות בין בעלי הון לבין נבחרי ציבור. לעתים נרקמים קשרי ידידות. לעתים אף שומעים אנשי הציבור את דעתם של בעלי ההון בעניינים בתחום מומחיותם. כל אלה אינם פסולים.

23. הפסול מתחיל במקום שבו מתחילים קשרי גומלין הדוקים יותר בין ההון לשלטון.

24. הפסול מתחיל במקום בו עובדי הציבור מבלבלים בין חובתם לפעול למען הציבור הרחב לבין טובתם של בעלי ההון. כאשר החלטותיהם של עובדי הציבור ונבחריו מושפעות מן הקשר עם בעלי ההון ומוטות לטובת בעלי ההון.

25. הפסול מתחיל גם במקום בו בעלי ההון אינם מסתפקים בקשרי הידידות ומתחילים להשפיע על מצבם הכלכלי של אנשי הציבור – בתרומות חריגות לבחירות, ברכישה של נכסים, בהעסקת בני משפחה (לעתים בשכר חריג). במצב זה לא יכול עוד להתקיים אמון ציבורי בהחלטותיו של איש הציבור ככל שהן נוגעות לבעל ההון. הקשר בין איש הציבור לבין בעל ההון לגביו ניתנת ההחלטה, ואין זה משנה מהי ההחלטה, מכתים אותה בכתם שחיתות שלא ניתן למחותו. זהו מצב של ניגוד עניינים מפניו על נבחר הציבור ועל עובד הציבור להישמר.

סיכום

26. השחיתות הציבורית היא רעה חולה. בלא אמון הציבור ברשויות הציבור יעמדו הרשויות ככלי ריק. אמון הציבור הוא המשענת של רשויות הציבור, והוא מאפשר להן למלא את תפקידן. השחיתות מקעקעת אמון זה. התחזקותה גורמת לערעור התשתית החברתית ולסיכול האמנה החברתית המשמשת בסיס לחיים משותפים.

27. יש להלחם בעוז בשחיתות הציבורית, ואני יכול להבטיחכם שאנו במשרד מבקר המדינה עושים זאת ונמשיך לעשות זאת.

28. לסיום, ברצוני לברך את עמותת אומ"ץ על היותה אחת מנושאות דגל המלחמה בשחיתות הציבורי, ואני משוכנע כי היא תמשיך לפעול ללא חת לביעור השחיתות. ברכות מקרב לב למקבלי האותות והעיטורים על פועלכם.

תאריך:  06/09/2007   |   עודכן:  06/09/2007
שלמה גור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שחיתות ציבורית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזיג
6/09/07 19:58
2
שקיפות מלאה
7/09/07 08:30
3
אמיר.
8/09/07 23:54
4
אמיר.
9/09/07 00:22
5
מיכל מירושלים
19/11/07 19:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בראיון עיתונאי מקיף ראשון לאחר ההפיכה הצבאית של החמאס באמצע חודש יוני 2007, מציג מרוואן ברגותי, מזכ"ל תנועת הפתח המרצה עונש של מאסר עולם, את עמדותיו באשר למציאות הפוליטית החדשה ברצועת עזה, למשטרו של אבו מאזן, למצבה של תנועת הפתח ולתהליך המדיני. הנקודות העיקריות בדבריו הינן (אל-קודס אל-ערבי, 4 בספטמבר 2007):
06/09/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
מאחורי הפיוטיות העשירה של הסליחות, אותם נוהגים אנו לקרוא בימי אלול, מסתתרות שאלות נוקבות, וייתכן שאף המשמעותיות ביותר, הקיימות ביהדות.
06/09/2007  |  ראובן ימרום  |   מאמרים
יש המספרים שמיילדת יצאה מחוץ לחדר לידה כדי להודיע לבעל שנולדה לו בת.
06/09/2007  |  עליזה זילברשיין   |   מאמרים
בנאומו הראשון של יו"ר הלשכה בפני המועצה הארצית הנבחרת של לשכת עורכי הדין התייחס עו"ד גיא-רון למחלוקות הנוקבות שבין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון וקבע, כי "לדידי, מתנהל בימים אלה מאבק, שהפך לקרב, שהתפתח למלחמה בין שתי עמדות עקרוניות מנוגדות, המיוצגות ע"י ראשי המערכת המשפטית בישראל. מחלוקת זו חולשת על כל רשויות השלטון בישראל".
06/09/2007  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
תארו לעצמכם שאולמרט היה מחליט שלא לבטל את הריטואל השנתי. היינו נאלצים לפגוש אותה גברת בשינוי אדרת בהארץ, מעריב, ידיעות, ישראל היום, ישראלי, מטרו, העיתונות הרוסית, הג'רוזלם פוסט, מקור ראשון/הצופה, קול ישראל, גלי צה"ל, ערוץ 1, 2 ו-3, ערוץ הכנסת, העיתונות בערבית ועוד, ועוד.
06/09/2007  |  דניאל בלוך  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
זליכה: "רה"מ משקר בפני עם ועולם"  /  רונן ליבוביץ
"הוגשה לי בקשה למתן צו הגנה לזליכה"  /  רונן ליבוביץ
גאידמק: "שרי הממשלה רק מדברים"  /  רונן ליבוביץ
זליכה והדילמה של מבקר המדינה  /  מנחם רבוי
בזכות הניסוח ובגנות הכיסוח  /  ראובן לייב
דוח הגיוני  /  גרשון אקשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il