|   15:07:40
דלג
  יצחק גאגולה  
עורך דין וח"כ לשעבר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

למשוך ממאורות חג החנוכה

נס חנוכה, איננו לזכר הימים ההם, כי אם מציאות חיה - הודיה לבורא על הנסים הגדולים, שנעשים לנו כעם ישראל, מאז ועד היום
29/11/2007  |   יצחק גאגולה   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

חג החנוכה הוא חג של אור וגבורה, כפי שמבטאים אנו זאת בנוסח התפילה - "מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, ורשעים ביד צדיקים, וטמאים ביד טהורים..." - כאשר המכבים המעטים ומחוסרי ידע בתורת הלחימה ניצחו בעשרות מלחמות את היוונים הרבים המנוסים והמיומנים. בעיקר מתבטא ניצחון זה במלחמה של היוונים נגד התורה ומצוותיה, כאשר אחרי ניצחונם המזהיר של המכבים, טיהרו הם את בית המקדש והדליקו בו את מעט הנר הטהור שנשאר מביזת היוונים בבית המקדש, מה שיכול היה ע"פ הטבע לדלוק ליום אחד בלבד, ובנס דלק במשך שמונה ימים - זמן שהספיק כדי להכין שמן טהור. על כך מודים אנחנו לבורא במילות התפילה: "על הניסים ועל הנפלאות ועל הגבורות, שעשית לאבותינו בימים ההם, בזמן הזה".

מדוע דווקא בהדלקה

השאלה שצועקת מאליה היא, מדוע חז"ל תקנו לציין לדורות את זכר נס חג החנוכה בעיקר במצוות הדלקת נרות. הרי הניסים הכבירים שהתרחשו למכבים במשך תקופה ארוכה היו כבירים לא פחות אם לא יותר מאשר נס פח השמן, שהרי ניצחו המעטים את הרבים, הצדיקים הלא מנוסים את הרשעים המיומנים... האם זה דבר של מה בכך שמלבד ההזכרה של ניצחונות אלה בנוסח התפילה, היא לא מצוינת במהותו של היום הזה לדורות. מדוע?

ראשית, התשובה היא, כי עם ישראל ביסוד נפשו אינו מתפאר בניצחון הכוח, כי אם ברוחו - "לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה' (זכריה, פרק ד', ו) - עם ישראל ביסוד נפשו הוא עם הספר, עם הרוח. שלטון הכוח בחייו הוא הכרח עבורו, הוא זר לו ואינו חלק מחייו וממאווייו, יסודו ושורש נשמתו הוא כברכת האבא יצחק "הקול קול יעקב" - המשול לרוחניותו, ההפך הגמור ממהותו של עשו עלי אדמות - "הידיים ידי עשו" - כדברי אביו יצחק, כי זה מהותו, בכוחו הפיזי.

ביאור נוסף: חג החנוכה הינו חג המציין ניצחון של בני האור את בני החושך, ניצחון של ה"איכות" על פני ה"כמות", האמת הנצחית את השקר הרגעי, בר חלוף. כך זה מתבטא בנס פח השמן שהיה מספיק להידלק ליום אחד ודלק למשך שמונה ימים. כך גם בניצחונם של המעט את ההרבה... באו חז"ל וציינו את כל זאת בעיקר במצוות הדלקת הנרות - ללמדך כמה מעט מן האור יכול לדחות הרבה מן החושך. זהו לקח היסטורי ואקטואלי לכל יחיד ויחיד, ובכל דור ודור. לקח יסודי זה שהיה שזור בשרשרת הארוכה של ניצחונות המכבים, ממשיך ומאיר מדור לדור, כמו אז, כך גם היום - "... בימים ההם בזמן הזה" (מתוך ברכת ההדלקה לנרות חנוכה).

הודיה - עניין של הכרת הטוב

מצוות ההודיה לבורא, תופסת לו מקום של כבוד בחג החנוכה. לא רק בנוסח התפילה (על הניסים...), כי אם גם בעצם מצוות ההדלקה אשר צריכה להיות גלויה בפני העוברים והשבים, לפרסום הנס. נשאלת השאלה, לשם מה ההודיה הזאת לבורא, האם להודיה שלנו (הנבראים) הוא צריך? ככלל, יש להבין, מהי עניין ה"הודיה" ביהדות, כפי שהיא מקיפה ברבים מהמצוות בחיינו. לדוגמא: מצוות הברכה לפני ואחרי האכילה?

נקדים ונאמר, כי נס חנוכה, איננו לזכר הימים ההם, כי אם מציאות חיה - הודיה לבורא על הנסים הגדולים, שנעשים לנו כעם ישראל, מאז ועד היום - "בימים ההם, בזמן הזה” - שהרי חיים אנו במציאות של ניסים מדי שעה ודקה, מוקפים באויבים שלא נחים לרגע מהמחשבה לכלותינו כעם, וכך מזה 3,500 שנה, מאז היינו לגוי. האם זה לא נס ופלא?

עניין ההודיה באה להביע ולומר את הכרתנו העמוקה בנס ובפלא הנקרא עם ישראל! כמו ההודיה בעניין הכלל, כך גם באה להביע את עומק ההכרה מצידנו על הנס הפרטי לכל יחיד מאתנו לבורא, שנותן לנו חיים, בית, משפחה, סביבה, בריאות, פרנסה, חיי רווחה הצלחה ואושר... למען כל זאת מביע הנברא את מלוא התודה לבורא, כדי שיהיה מכיר כנברא בטובה שהוא מקבל! כי אם לא יכיר בה, איך יוכל לבקש עוד בקשות מאת הבורא ולהתפלל על עתידו - אם את מה שקיבל עד עכשיו, עדיין לא הכיר בהם ולא הודה עליהם לבורא? כי, ההודיה הינה סימפטום וגילוי הכוונה הפנימית האמיתית של האדם, עד כמה הוא מעריך בטובה שקבל. זהו עניין של הכרת הטוב ביסודו.

העני כמשל

מסופר על איש עני, עצוב ומדוכדך, שהתפלל לבורא, "אנא בוראי, שלח לי 1,000 דולר למחייתי, אחרת אני ומשפחתי נגווע ונמות". ישב לתומו והעלה את בקשתו לבורא על הכתב, עם מעטפה מבוילת בו רשם בזה הלשון: "לכבוד הקדוש ברוך הוא... המען: כסא הכבוד"...

עובדי הדואר בראותם את המעטפה המוזרה חשדו בנעשה, והחליטו לפתוח את המכתב. קראו את הדברים היוצאים מהלב והדברים נגעו ללבם. החליטו לאסוף לעני את הסכום הנדרש. עשו אסיפת עובדים למגבית חירום, והצליחו לאסוף עבורו מחצית מהסכום, סך של 500 דולר. שמו את הכסף במעטפה סגורה, כתבו את שמו של העני וכתובתו, ויחד עם הכסף צירפו מכתב בזה הלשון:

מאת: הקדוש ברוך הוא,

"...תפילתך התקבלה לפני, והנה לך הכסף שביקשת. על החתום, הקדוש ברוך הוא!

כך שמו לעני את המעטפה מתחת לדלת ביתו.

העני פתח את המעטפה, ואורו עיניו! ספר את הכסף, ושמחתו לא היתה שלימה, היות והוא קיבל רק חצי ממבוקשו. בלית ברירה ישב שוב וכתב לבורא מכתב נוסף.

"ריבונו של עולם, תודה לך על שקיבלת את תפילתי, ונתת לי תקווה לחיים, בכך שהצלת את נפשי ממוות. אך בקשה אחת נוספת לי אליך: בפעם הבאה שאתה שולח לי מעטפה עם כסף, שלח אותו ישירות אלי, ולא דרך אנשי הדואר שכנראה הם לקחו את שאר הכסף ששלחת לי!"

מצחיק? כן! אך לא כשזה נוגע לחיינו, שם אסור לנו להידמות לעני זה בכפויות הטובה שגילה. כי לפי השקפת התורה, גם אם נהנית מדבר דומם "בור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן" (חז"ל במדרש רבה, במדבר, כב', ד'), וכל שכן ובוודאי כאשר מדובר בבן אנוש חי!

לפי זה נבין דבר נוסף: תפילת העמידה מתחלקת לשלושה חלקים: א. הפתיח (ה' שפתי תפתח...הזכרת תשבחות), ב. חלק הבקשות (חכמה, רפואה, פרנסה...), לצרכי האדם, ג. חלק ההודאה (מודים אנחנו, שים שלום...). - לומר לך, שאם תכיר בטובה (מודים...) תמשיך לקבל שפע כפי בקשתך, על שאר בקשותיך.

חג החנוכה, הוא חג של אור, ואור זה יושפע לנו בחיינו. בהכנה ראויה מצידנו ובהכרה במעשה הנסים הקורה אותנו בכל רגע בחיינו, נושפע מנרות החנוכה אורות, שפע וברכה לשנה כולה.

חג חנוכה שמח!

הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מתמחה במשפט מסחרי-עסקי, יזמות עסקית, עסקות נדל"ן והשקעות בארץ ובחו"ל. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו רב ואיש ציבור, הנו כותב מאמרים ומרצה בנושאי חינוך, משפט ואקטואליה.
תאריך:  29/11/2007   |   עודכן:  29/11/2007
עו"ד יצחק גאגולה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מספרים על אשה אחת שהגיעה לבית הכנסת בשבת פרשת "וישב". באמצע קריאת התורה ראו שכנותיה שהיא ממררת בבכי ושאלו: מה קרה? השיבה האשה ודמעות על לחייה: איך לא אבכה? יוסף, ילד זקונים יפה, יתום מאמו - וכך אחיו מתייחסים אליו?
29/11/2007  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לנוכח האיום בצווי מניעה המרחף מעל ראשי המורים עולה במלוא חריפותה השאלה האם מחויבים המורים להישמע לצווים אלה או שמא מותר להתנגד להם. שאלה זו ניתנת לבירור מזווית משפטית טהורה, בכך איננו מוסמכים לעסוק ואיננו מתיימרים לעסוק. ואולם ניתן לעסוק בשאלה מתוך התייחסות לפן הפילוסופי –מוסרי-ערכי. מדיון כזה- איננו רשאים להתחמק. אנו מחויבים לתת דעתנו לסוגייה ולהשלכותיה.
29/11/2007  |  דוד כהן-צמח  |   מאמרים
מקובל לדבר היום על איכות שירות, וכך עושים היום בכל חברה עסקית טובה: מדברים נכבדות באיכות שירות. בראיונות לתקשורת, באיגרות לעובדים - מדברים הרבה על שיפור השירות ללקוח, מחויבות לאיתור מתמיד של צורכי הלקוחות המשתנים וחתירה למצוא לכך מענה הולם. נכון, זה באופנה - אבל איך עושים איכות שירות?
28/11/2007  |  הרצל חקק  |   מאמרים
בין אנאפוליס למינכן (1938), לא הכל דומה. בוועידת מינכן צ'כוסלובקיה המסכנה לא הורשתה להשתתף. נציגיה חיכו לגזר דינם במסדרון, שלא כישראל ההולכת לשם ככלה לחופתה. צ'כוסלובקיה זעקה חמס, כמצופה מקורבן אינוס קבוצתי, שלא כישראל המשתפת פעולה ואף מבטיחה לסורים "סיבוב" מיוחד תמורת השתתפותה בסיבוב הכללי. ועוד הבדל: ראש ממשלת אנגליה, צ'מברליין, הפקיר מדינה רחוקה. אולמרט מפקיר את ארצו.
28/11/2007  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ארבעים ושניים יום חלפו מאז הכריז ארגון המורים העל יסודיים על שביתה, ואני, מורה ומחנכת בתיכון, חשה מתוסכלת, מאוכזבת, מבוזה ומושפלת - הרבה יותר מכפי שהייתי בתחילתה.
28/11/2007  |  אורנה מרקוס בן-צבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
ישראל טרם הפנימה את מלוא הערך של דיפלומטיה דינמית ציבורית ולוחמה פסיכולוגית מתוחכמת    גופי הסברה המבוזרים בין מסגרות וגופים מיניסטריאליים וביטחוניים שונים אינם מתפקדים כראוי ונראה ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il