|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הקסם האבוד של הקליק הראשון

הקלות הכמעט בלתי נסבלת ליצור דף באינטרנט הביאה אותנו למצב, בו כל אחד מסוגל להרים "אתר אינטרנט" תוך מספר שעות או ימים בודדים, ללא קשר לרקע המקצועי שלו
29/11/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

"האינטרנט כסימן לחדשנות"

בשנת 1899, טען מר צ'ארלס דואל, מי שהיה הממונה על המשרד האמריקני לרישום פטנטים, כי "כל מה שניתן היה להמציא, כבר הומצא". כשמדובר בעידן הנוכחי של אתרי האינטרנט, בנייתם ועיצובם, גם אנחנו מרגישים כמו צ'ארלס, בטוחים שכבר ראינו הכל, שאין חדש תחת השמש. אתם יודעים מה? בצדק.

הקלות הכמעט בלתי נסבלת ליצור דף באינטרנט הביאה אותנו למצב, בו כל אחד מסוגל להרים "אתר אינטרנט" תוך מספר שעות או ימים בודדים, ללא קשר לרקע המקצועי שלו. בגיל 16 מייצרים בני הנוער אתרי אינטרנט לתפארת בתי הספר, והמחנכים בבתי הספר מתגאים בהיותם בפסגת הטכנולוגיה. בחנויות כבר ניתן למצוא ספר שנקרא "אמא, אבא, בניתי אתר אינטרנט", לקטנטנים.

הנגר הממוצע, שעד לפני שנתיים הקשר היחיד בינו לבין מחשבים הסתכם בכך שבנה את השולחנות עליהם מונחים המחשבים, מופיע היום בגאון באחד העמודים הראשונים של גוגל, תחת הערך "נגר". לרוב זה קורה בזכות קייטנת המחשבים, אליה רשם את הבן בחופש הגדול, קייטנה שמיהרה להחזיר את ההשקעה.

יש בכך הרבה מאד לחיוב. זהו פתח עצום להזדמנויות וסופו של העידן בו מספר הלקוחות הפוטנציאליים של חנות מוגבל במספר האנשים שעוברים ברחוב שלה. יחד עם זאת, האינטרנט, הדוגמא הטובה ביותר שידעה האנושות למונח "חדשנות", מאיים לעבור את אותו התהליך שעבר רחוב דיזנגוף בתל אביב בארבעים השנים האחרונות (יסלחו לי כל סלוני הכלות). כשאין ועדת קבלה ואין רף בסיסי להעלאת אתר לרשת, הופך חלק משמעותי ברשת למאגר גדול ובלתי נסבל של לכלוך.

העצוב מכל הוא שבלי לשים לב, אנחנו, צרכני המידע השונים באינטרנט, מתרגלים. הופכים להיות אדישים. תשעים ותשעה אחוזים מהאתרים באינטרנט הם פשוט אותו הדבר.

מה כוונתי כשאני אומר "אותו הדבר"? בואו ניקח דוגמא: נבחר באופן אקראי אתר אינטרנט של חברת הייטק ישראלית או אמריקנית (בהקשר זה, לארץ המוצא אין חשיבות של ממש). עכשיו תנו לי לנחש: בדף הכניסה תמצאו תמונה גדולה במרכז הדף, המציגה אשת עסקים נמרצת לבושה למופת רצה במעלה רחוב בגווני כחול. לצידה, מוצגת סיסמת מחץ או ציטוט בלבן בוהק.

אולי אני טועה, והם בחרו ללכת דווקא על התמונה של הידיים המקלידות, כשברקע גוון כהה מתחלף בו משולבים אפסים ואחדות. גם את המבנה הפנימי של האתר אני כנראה יכול לדקלם בדיוק של תשעים אחוזים. אני נטפל להייטק? בואו נבקר באתר של הנגר שלנו, השייך לסגמנט האתרים החובבניים:

את דף הכניסה תעטר תמונת העסק שלו, כפי שצולמה במצלמה ביתית. קישור בשם "ארונות" יציג את תמונותיהם של 3 ארונות לדוגמא. טעינת תמונות הארונות תערוך 20 דקות כי לאתר הועלתה התמונה המקורית, שצולמה ב-8 מגה פיקסל.

כמובן שתמצאו טופס יצירת קשר. תמיד יש טופס יצירת קשר. עובד? את זה לא אמרתי. אחרי שתתאמצו למלא את הפרטים ותלחצו על כפתור "שלח", תקבלו הודעת שגיאה של הדפדפן. לחילופין, במקרה הטוב, תישלח ההודעה ולא תגיע לשום מקום. הרי אתם לא באמת מצפים מהנגר לשבת ליד המחשב ולקרוא דואר...

כמעט ולא משנה לאיזה אתר נכנסים. הכל רגיל. הכל אותו דבר. האינטרנט כסימן לחדשנות? כבר מזמן לא. העיצוב, העימוד, הצבעים, הכל גזור ומודבק, מועתק, מצ'עמם... כולם פשוט מפספסים.

געגועים לפעם הראשונה

אולי זה יישמע לכם קצת "קיטשי", כי כולנו כבר אדישים ונורא צינים, אבל חשבתם פעם על הפעם הראשונה? הרגע שבו כתבתם את כתובת האתר בשורת הכתובת בדפדפן ולחצתם על Go הוא רגע מאד מיוחד. חיפשתם אתר מסויים בגוגל ולחצתם על קישור לאחת התוצאות - הרגע הזה הוא רגע נדיר, מיוחד וחשוב. זוהי הזדמנות יחידה ליצור רושם ראשוני אחר, כי מעבר לקליק יכול לצפות לנו עולם חדש.

בתוך תוכנו, מתחת למעטה האדישות, קיים עדיין שריד לאותו יצר בסיסי של סקרנות שהיה שם בהתחלה, בימים הראשונים שלנו באינטרנט. תחשבו על הרגע המקביל בקולנוע: מתיישבים, יש פרסומות ואחריהן חשיכה. אז מוצגת אותה תעודת זהות המציגה את שם הסרט, זו שלא ברור למה אף אחד עדיין לא שינה אותה. אז, מתחיל הסרט ואנחנו נשאבים למקום חדש. בין אם זה סרט מתח, דרמה או קומדיה, הרגע הראשון של הסרט הוא שיא של סקרנות. יצירה חדשה, מקום חדש, סצנה, סיטואציה שלא הכרנו.

יצאתם לאחרונה לפאב חדש בת"א? מקום שכולם אומרים שהעיצוב שלו מדהים? תחשבו על הרגע המתרחש כשהשומר הגדול בכניסה עושה לכם טובה ופותח את דלת המתכת העוד-יותר גדולה ממנו. העיניים נפערות כדי לגלות מה מסתתר שם. ממה כולם מתלהבים. אותו הרגע בקולנוע ובפאב קיים גם באינטרנט, אך בגלל הזילות והלכלוך, הבינוניות והקלות הבלתי נסבלת, נעלם הרגע הזה והפך חסר משמעות. כולנו ויתרנו עליו.

אפשר גם אחרת

לפני כתשע שנים נחשפתי לראשונה לטכנולוגיית הפלאש. פתאום החלו להופיע קטעי אנימציה מצויירים באינטרנט, עוד לפני דור האינטרנט המהיר, הופיעו הסרטונים במהירות, כאילו רצו באופן מקומי על המחשב שלי. מרבית האתרים שעשו שימוש בטכנולוגיה, הציגו באובייקטים גאומטריים ונראו כאילו נלקחו ממגזין עיצוב בסגנון רטרו של שנות ה-70'. אחרי תקופה קצרה פתאום החלו לצוץ אתרים למופת.

הטכנולוגיה אפשרה בפעם הראשונה להפסיק להסתכל על דף האינטרנט כשטח שיש למלא בקוביות ואפשר סוף-סוף להתחיל לצאת מהמסגרת. כי מי אמר שחלון חייב להיות מלבני? כיום, פלאש היא רק טכנולוגיה אחת מיני רבות, המאפשרות ביטוי ליצירתיות.

המגבלות שעמדו לפנינו בעבר הוסרו. כבר אי אפשר להסתתר מאחורי התירוץ של "אי אפשר". למרות זאת אנחנו ממשיכים, מתוך ידיעה או חוסר-ידיעה, ובוחרים ללכת בקו הקלאסי, הצפוי, חסר המעוף.

חשוב להיזהר

חל איסור מוחלט לחשוב על בניית אתרים כעל אומנות. חברת דיסני מצאו את ההגדרה המתאימה ביותר. לאותו בעל מקצוע שיכול לתכנן את פארקי השעשועים שלהם הם קוראים Imagineer. "מהנדס דמיון" בתרגום חופשי. בדיסני זה ברור שאם מהנדס רגיל יתכנן פארק שעשועים - המבקרים עלולים למות משעמום, מאידך, אם יתכנן את הפארק אומן, גם אז כנראה שיהיו בעיות לא קטנות.

מהנדס הדמיון הוא אותו אחד שבא עם הכשרון והחוש היצירתי הזה, אך לומד כיצד לעשות בו שימוש מושכל, תוך התבססות על השכלה הנדסית. זו הגישה שכל כך חסרה בעולם האינטרנט. בניית אתר היא אומנות המבוססת על הנדסה מושכלת, מבוססת מחקרים ומתודולוגיות. תחומי השימושיות ועיצוב הממשק למשתמש הינם תחומים צעירים בגיל העשרה, אך היום כבר ברור שלמידתם היא שעושה את ההבדל.

אפילוג

לבוא ולומר שכל מה שיש כיום הוא רע או לצפות שכל אתר יגדיר מחדש את צורתו של הגלגל - לא תהיה אמירה נכונה. חשוב לשמור על פרופורציות, על שיקול דעת והגיון ולהיזהר מיצירתיות עודפת כמו מאש. קיים קו דק שברגע שחוצים אותו הופך האתר לבלתי-ניתן לשימוש. חייבים להתעורר ולעשות שינוי וצריך לדעת איך לעשות אותו. יש לנו הזדמנות אמיתית לצאת מן המסגרת ולתהות מחדש על קנקנן של מספר מוסכמות שהיו עד עכשיו בגדר פרות קדושות.

בפעם הבאה שאתם מבקרים באתר שלכם, מתכננים אתר חדש או עושים שינוי תדמיתי לחברה, תעצרו!. תזכרו בפעם הראשונה. תיפסו את ההזדמנות בשתי ידיים וטפלו בה כמו שצריך. תחשבו שבאפשרותכם לקחת את אחד הבניינים בדיזנגוף, ובמקום בניין ישן ומתקלף בן שלוש קומות להקים שם "עזריאלי" קטן. עזריאלי לקח כבר את העיגול, הריבוע והמשולש? לכו על טרפז. כי את זה עוד לא ראינו. בחרו להפתיע, לרגש, ועיזרו להחזיר את הקסם האבוד של הקליק הראשון. זה בידיים שלנו.

חברת ג'ון ברייס הדרכה מקבוצת מטריקס הנה חברת הדרכה בתחום הדרכת המחשוב וטכנולוגיית המידע ובתחום הדרכת מיומנויות הניהול, השרות והמכירות. לג'ון ברייס הדרכה 5 מרכזי הדרכה בישראל, מרכזים נוספים באירופה ובמזרח הרחוק. לג'ון ברייס מספר רב של יתרונות וערכים מוספים ללקוחותיה ולשותפיה. קבוצת מטריקס מספקת לג'ון ברייס הדרכה גב כלכלי חזק ויכולת מתן פתרון שלם מקצה לקצה לארגונים החל מרמת היישום הטכנולוגי והפונקציונאלי ועד לרמת ההדרכה של אנשי המקצוע ומשתמשי הקצה.
הכותב הוא מנהל תחום הנדסת תוכנה בג'ון ברייס הדרכה, חטיבת ההדרכה וההטמעה של מטריקס.
תאריך:  29/11/2007   |   עודכן:  29/11/2007
טל פלורנטין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקסם האבוד של הקליק הראשון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש להודות שמשהו גרוטסקי קורה במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה בישראל. היה זה עניין של זמן שאול עד שהפוליטיקה הצינית, הרדודה והמרגיזה תיתן את הטון במשבר החינוך. עד עתה הושמעו טענות שהיה להן קשר כלשהו לנושא המאבק, אך מעתה, המקהלה הפוליטית מפנה את הבמה התקשורתית להתגוששות מן המדרגה הנמוכה ביותר.
29/11/2007  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
דמו של המשת"פ בשטחי הרשות הפלשתינית, מותר, ובנותיו אסורות בנישואין. יש לו רק דרך אחת לזכות במחילה, ולהיחלץ מהמחיר הצפוי לו בגין בגידתו בעמו: פיגוע!! רצח יהודים, יזכה אותו ויאפשר לו לבוא בקהלו.
29/11/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
עו"ד יראון פסטינגר הוא ללא ספק אחד הפוליטיקאים היותר צבעוניים שלשכת עורכי הדין מחזיקה באמתחתה. מצויד בשני ניסיונות לא מוצלחים להיבחר לראשות הלשכה (בניסיון הראשון, מול עו"ד שלמה כהן, הפסיד על חודם של קולות מועטים); במאות מאמרים שפרסם בידיעות אחרונות, במעריב ובאתר "Nfc"; בפעילות ענפה במוסדות הלשכה; בתפישת עולם עקבית שהיתה מאוד לא פופולרית בעבר; ובתמיכה כמעט בלתי מסויגת בשר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן - עושה רושם כי זוהי דווקא שעתו הטובה.
29/11/2007  |  עו"ד מוטי דנוס  |   מאמרים
הפוליטיקאים למדו כבר את השיטה. אי אפשר לשכנע את העם הזה בברכת השלום מאחר שהוא אינו מאמין עוד באשליה שאכן ישרור באזורנו שלום בנוסח המקובל באירופה. למען האמת גם איש מהאישים הפוליטיים לא מאמין באמת בחזון השלום, לפחות לא ממש בדורנו. אשר על כן הדרך היחידה לשכנע את העם הזה ל"ויתורים כואבים" היא דרך ההפחדה והאיומים.
29/11/2007  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
המסמך שחשפה היום חברת הנדל"ן רבד, שעברה בשנה האחרונה לשליטת היזם יגאל אהובי, מגלה בבירור מהן תוכניות ההשקעה של אהובי: עיקר השקעותיו ימשיכו להיות באירופה ובקנדה, ואולי גם במדינות אחרות, אם כי יש לו גם נדל"ן בישראל, כולל המדיקל סנטר בהרצליה פיתוח ומרכז מסחרי ברמת אביב ג'.
29/11/2007  |  אלעזר לוין   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il