|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הבעיות האמיתיות במערכת החינוך

האם היענות לדרישות המורים תפתור את בעיות מערכת החינוך?
06/12/2007  |   אילן ריס   |   מאמרים   |   תגובות

אין שום ספק שדרישות המורים להעלאת שכר, להקטנת מספר התלמידים בכיתות ולהגדלת מספר שעות ההוראה מוצדקות. עם זאת היענות לדרישות לא תביא ישועה למערכת החינוך. אם נבחן מערכות חינוך טובות כמו זו שהיתה לנו פעם או אלה שבאירופה, למשל בברית המועצות שלעבר או בפינלנד כיום, נראה כי יחסרו שני אלמנטים חשובים: מורים בעלי ידע מקצועי והשכלה רחבה ואווירה ציבורית ותרבותית אחרת במדינה כולה.

רבים מסכימים כי רמת חלק מהמורים נמוכה והדבר משתקף בטיב ההוראה שלהם. לכן תנאי יסודי להיענות לדרישות הצודקות של המורים חייב להיות הסכמתם לסינון של מורים כושלים ולהוצאתם מהמערכת (בתנאים נאותים). השאלה היא כיצד מבצעים סינון כזה?

הפתרון פשוט. מורה יקבע איזו כיתה הוא רוצה ללמד ואז יצטרך לעבור בחינה על חומר הלימוד! כן בחינה! את הבחינה יצטרך לעבור בציון 90 לפחות! לא מתקבל על הדעת שהמורה לא יוכל לעבור בציון גבוה בחינה בחומר הלימוד שאותו הוא אמור ללמד. אם יש למורה ספק, יוריד את סף הדרישות וילמד בכיתה נמוכה יותר. אם יכשל יוכל לגשת מדי שנה לבחינה חוזרת ללא הגבלה. יעבור את הבחינה, יקבל הסמכה לחמש שנים ללמד באותה כיתה. ירצה ללמד בכיתות שונות יוכיח את שליטתו בחומר הלימוד ע"י כך שיעמוד בכל הבחינות הרלוונטיות. לאחר חמש שנים יצטרך לעבור את הבחינה מחדש מתוך הנחה שחומר הלימוד השתנה. כדי להמריץ מורים ללמד בכיתות גבוהות ולעבור בחינות קשות יותר יהיה השכר תלוי בגובה הכיתה.

מלבד רמת הידע של המורה יש לבחון גם את יכולת ההוראה שלו וזאת על-פי הישגי התלמידים. כאן הוגן לבצע מדידה של התקדמות התלמידים ולא רק של רמתם האבסולוטית. אחרת בתי הספר יעשו כל מאמץ לקבל רק תלמידים טובים ולהיפטר מהחלשים. לשם יצירת בסיס להשוואה צריכה להתקיים בחינה משווה לפני הכניסה לכתה א' ובמשך שנות הלימוד בהמשך. הציונים של כל תלמיד בבחינות המשוות ישמשו בסיס להערכת תרומתו של המורה להתקדמות התלמיד.

מורים רבים בעלי ידע מקצועי חסרים השכלה רחבה יותר. גם אם בדלית ברירה נתעלם מהחור בהשכלה הרחבה אצל המורה המקצועי הרי אצל מחנך כיתה הדבר בלתי נסבל. על כן מי שירצה להיות מחנך כיתה יעבור בחינה בהשכלה כללית. הבחינה תכלול היסטוריה עתיקה ועכשווית וכן תרבות עולמית וישראלית. הבחינה תתבסס על ספרות קנונית רחבה אבל קבועה שלא תשתנה חדשות לבקרים ותחייב את כל המורים. שוב כדי לעודד את המורים להבחן יקבל מחנך כיתה תוספת מיוחדת.

השכר של המורים ראוי להגדרה אחת, "עלוב" ואין ברירה אלא להעלותו לפחות ב-50% כפי שהמורים דורשים. לצערנו ממשלות ישראל בשנים האחרונות בורחות מאחריותן לגבות מיסים ולטפל בעניינים הציבוריים. החלום שלהם להפסיק לגבות מיסים, ולהתחמק מלדאוג לציבור הרחב. הדרך היחידה להכריח אותן למלא את תפקידן הציבורי היא שביתה ממושכת. מכיוון שהציבור מבין ותומך במורים יקבלו אלה בסופו של דבר העלאה ניכרת במשכורתם.

הדרישה להקטנת הכיתות לא מעשית ואיננה דרושה. הקטנת הכיתות לסטנדרט אירופי, כלומר כמעט לחצי, פרושה השקעת סכומי עתק במבנים חדשים של בתי ספר ולהגדלת מצבת המורים כמעט פי שתיים. הדבר גם לא הכרחי משום שהבעיה היא לאו דווקא גודל הכיתה אלא נוכחות תלמידים בלתי מתאימים הדורשים את מירב תשומת הלב של המורה. תלמידים לא מתאימים יכולים להיות כאלה שהם חסרי כל משמעת או תלמידים חלשים במיוחד (לפעמים מצטיינים יכולים גם להפריע מתוך שיעמום). מספיק אם יפרידו את הלא מתאימים ויתנו להם טיפול פרטני בכיתות קטנות. הדבר יעזור להם ויעזור לשאר התלמידים ולמורים בכיתה הרגילה, הגדולה וגם יקטין במקצת את מספר התלמידים בכיתות הגדולות.

חוסר המשמעת בכיתות וחוסר העניין בלימודים נובע בין היתר מהעדר אמצעי ענישה. במשך השנים רוקנה מערכת החינוך מאמצעי הענישה בשם "הפוליטי קורקט". לזה נוסיף התערבות גסה של הורים והרי סמכות המורה נרמסת. יש כמובן גורמים נוספים מחוץ למערכת החינוך. הורים רבים שאין להם את היכולת, הרצון או הזמן לחנך את ילדיהם. וכמובן איך לא נזכיר את האמצעי בעל ההשפעה הגדולה ביותר (האנטי) חינוכית, הטלוויזיה בה קיימת צנזורה, "צנזורת הרייטינג".

רמת המורים משתקפת גם ברמת המפקחים ומפתחי תוכניות לימודים במשרד החינוך עצמו. המפקחים באים מאותו מאגר של מורים חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות. אחת התוצאות היא התבטלות בפני כל מה שהומצא בארה"ב גם אם נכשל שם ושינויים לפרקים בתוכניות הלימודים עד שנדמה שנעשים שינויים למען השינוי. איך נפתור בעיה זו? פתרון חלקי יבוא עם הזמן כאשר רמת המורים ולכן גם של המפקחים תעלה עם משכורתם. החלק האחר יבוא כאשר שרי החינוך יתערבו בנעשה, יבקרו את תוכניות לימודים, ואת תוכן הבחינות.

משרד החינוך זכה במשך השנים בשרים בעלי שיעור קומה. למרות זאת השרים לא העזו להתמודד עם צוות העוזרים שלהם. השפעתם על מערכת ההוראה היתה שולית והמערכת הלכה והתדרדרה משנה לשנה עד שהגיעה לרמתה הנוכחית העלובה. האם השר קרא, למשל, את השאלה המהממת בתנ"ך שנשאלו פעם תלמידים בכתה ב': "כיצד הרגיש יצחק על העקידה"? החלק האחר של הפתרון הוא העברת האחריות על שיטות ההוראה וחומר הלימוד להנהלה וצוות המורים בכל בית הספר. משרד החינוך יעסוק רק בהישגים הנדרשים, הסילבוס ובבחינות משוות ובבחינת הבגרות. ה"איך" יקבע ע"י כל בית ספר על-פי דרכו.

הכותב הוא פרופסור לפיסיקה בטכניון.
תאריך:  06/12/2007   |   עודכן:  06/12/2007
אילן ריס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבעיות האמיתיות במערכת החינוך
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק טווין
6/12/07 16:52
2
er4r2134
6/12/07 18:35
3
מורה מהצפון
7/12/07 08:38
4
הכותב מחמיץ העיקר
7/12/07 17:16
5
הניה
7/12/07 18:59
 
אילן ריס
8/12/07 14:00
6
וסרמן
7/12/07 19:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים האחרונים ניתן היה להבחין במשב רוח קל של תקווה ברחוב הפלשתיני. ועידת אנאפוליס נתפסת עדיין ברחוב הפלשתיני כ"הצגה" לאמצעי התקשורת, אך כמה התפתחויות אזוריות ובינלאומיות זרעו ניצים של אופטימיות כי המזרח התיכון ניצב בפני הזדמנות של בלימת ההסלמה ועלייה על מסלול של הידברות.
06/12/2007  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
ראשית, ברצוני להודות לשופטי פרס ז'בוטנסקי, חברי מסדר ז'בוטנסקי, שמצאו אותי ראויה לפרס המכובד הזה. אני נרגשת מאוד. זאב ז'בוטנסקי, היה אדם נדיר ששילב מעוף מדיני נועז עם רגישות וטעם ספרותי מעולה, בד-בבד עם היותו סופר ומתרגם מחונן. אני מקווה, שהוא שם למעלה, לא תוהה על מה ולמה הקטנה שם למטה זכתה בפרס על שמו.
06/12/2007  |  אסתר ז' ויתקון  |   מאמרים
'דפקו' לך את הרכב שלא באשמתך? רוב הסיכויים שהדרך היחידה לקבל פיצוי על כך - היא לתבוע את הנזק בבית המשפט.
06/12/2007  |  דורון אובזנק  |   מאמרים
יש כל מיני דרכים להגיע לעמדת מנהיגות. יש מי שיורש אותה. יש מי שמגיע אליה במקרה. ויש מי שמוכיח את עצמו כמנהיג בשעת משבר. יהודה שייך לסוג האחרון.
06/12/2007  |  איתמר לוין  |   מאמרים
גבירותי ורבותי, קבלו אותו. הוא חזר. אהוד ברק הישן והטוב שוב איתנו. כל כך השתוקקנו לחזרתו עד שהיינו מוכנים להאמין לכל סיפור שסיפרו לנו. אמרו לנו שהוא למד את הלקח. אמרו לנו שהוא קשוב הרבה יותר. אמרו לנו שהוא אמין. ואנחנו קיבלנו את הכל בשקיקה ואפילו ביקשנו תוספת.
06/12/2007  |  זאב קם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il