|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ידין ענתבי מציל חיים

ההוראות החדשות אותן הוציא המפקח על הביטוח באוצר ידין ענתבי מסדירות את מימון התרופות בפוליסות הבריאות הפרטיות וסוגרות כמה "חורים" מהם נהגו חברות הביטוח לחמוק עד עתה ללא פגע. להלן הסבר להנחיות החדשות של המפקח על הביטוח אשר מנסות להבטיח שאם וכאשר תזדקקו חלילה לתרופה שלא בסל הבריאות אכן תקבלו אותה
18/12/2007  |   אודי פרישמן   |   מאמרים   |   תגובות

לפני כשנה, ניגש אלי מבוטח, וזאת במסגרת תפקידי כיועץ לביטוח רפואי של לשכת סוכני הביטוח. הוא סיפר לי בייאוש כי הוא זקוק לתרופה לטיפול בסרטן, ונתקל בקיר אטום. לדבריו הוא ביקש את התרופה מקופת החולים בה הוא חבר ונענה בשלילה, בטענה שהתרופה אינה כלולה בסל הבריאות. על כן פנה לחברת הביטוח בה הוא מבוטח, וביקש את התרופה. גם הפעם נענה בתשובה שלילית, בטענה שהתרופה כלולה בסל הבריאות. בימים שלאחר פגישתנו בחנתי את המקרה לפרטיו וגיליתי לצערי כי כולם בסיפור הזה צודקים, וכי לא ניתן לעזור לאיש.

התרופה גם כלולה בסל הבריאות לאינדיקציות רפואיות ספציפיות, אך לא כלולה בסל הבריאות לשם טיפול במחלה בה לקה המבוטח. כעבור מספר חודשים הצטערתי לשמוע כי החולה מת. לצערי לא היה זה המקרה הטראגי היחיד בו נתקלתי בשנים האחרונות, ואת התבנית הזו של התחמקות ממימון תרופות למטופלים אני מכיר לצערי היטב.

לאחרונה פרסם משרד האוצר את הנחיותיו לכתיבת פוליסות המכסות תרופות שלא בסל הבריאות, שיבטיחו שמקרים מסוג זה לא יישנו. ההוראות מרחיבות את יריעת הכיסוי למבוטחים, ומגנות עליהם במספר מישורים, אם כי לא באופן שלם לחלוטין.

ההוראות החדשות נוגעות אך ורק לביטוחי בריאות פרטיים וקובעות כי כל תרופה אשר איננה מכוסה בסל הבריאות תכוסה על-ידי חברת הביטוח, זאת בתנאי שהתרופה רשומה ומאושרת לטיפול במצבו הרפואי של המבוטח על-ידי רשות מוסמכת בישראל.

ההוראה החדשה דואגת לתת פתרון גם אם התרופה אינה מאושרת בישראל לטיפול במצבו הרפואי של המבוטח. במקרה שכזה, חברת הביטוח תחויב לאשר כל תרופה - אם התרופה מאושרת לטיפול במחלתו של המבוטח בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ניו-זילנד, שוויץ, נורבגיה, איסלנד, אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופי לפני מאי 2004, או במסלול הרישום המרכזי של האיחוד האירופי (EMEA).

לגבי תרופות לטיפול בסרטן, מרחיבה ההוראה וקובעת כי אם התרופה איננה רשומה באחת המדינות המורשות לטיפול במצבו הרפואי של המבוטח, ואינה רשומה גם בישראל, די אם תהיה רשומה במאגר רשמי כלשהו ויצוין בו שאכן התרופה מוכרת ומסייעת לטיפול במחלת הסרטן ממנה סובל המבוטח.

רשימת מאגרי המידע הרשמיים

מהו מאגר רשמי? מאגר רשמי על-פי הוראות האוצר כולל את כל פרסומי מנהל המזון והתרופות האמריקני, או פרסום של גוף רשמי אחר העוסק בבחינת יעילות של תרופות. בין המאגרים הרשמיים מעבר למנהל המזון האמריקני (FDA) ניתן למצוא את:

  • מאגר פרסומי ארגון הרוקחים האמריקני American Hospital) Formulary Service Drug Information).
  • מאגר Thomson Micromedex.
  • מאגר Drugdex מבית מיקרומדקס.
  • מאגר NCCN (National comprehensive cancer network).
  • מאגר ASCO ((American society of clinical oncology
וכן מאגרים אירופאים רשמיים נחשבים כמו
  • ה- NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence)
  • וה- ESMO -European society for clinical oncology.

כאמור, אם באחד הפרסומים המצוינים בהוראות האוצר ימצא שהתרופה הנדרשת מומלצת לטיפול במחלתו של החולה - תאושר התרופה על-ידי חברת הביטוח.

סוגיית התרופה החלופית

סוגייה נוספת שאליה נתן האוצר את דעתו היא סוגיית התרופה החלופית. הוראות האוצר מאפשרות אומנם לחברות הביטוח להימנע מלכסות תרופה שלא קיימת בסל במקרה ויש בסל הבריאות תרופה חלופית, אך ההוראות החדשות מעמידות תנאי חשוב: התנאי הוא שהטיפול בתרופה החלופית לא יביא לתוצאות חמורות יותר למבוטח בהשוואה לטיפול בתרופה שאינה נכללת בסל הבריאות.

"תוצאות חמורות יותר" על-פי הוראות הפיקוח הן תופעות לוואי שעלולות להיווצר כתוצאה מהטיפול התרופתי, תופעות הכוללות פגיעה באיכות חייו או בשגרת חייו של המבוטח (למעט שינוי הנובע מעלייה או ירידה בתדירות נטילת התרופה דרך הפה).

מי יממן את התרופות הניתנות במהלך אשפוז?

נקודה נוספת לגביה נתן האוצר את דעתו היא סוגיית התרופות הניתנות במהלך אשפוז. בעבר לא מימנו חברות הביטוח תרופות שניתנו למבוטחיהן במהלך אשפוז וזאת באופן גורף. את מימון תרופות הללו הפילו חברות הביטוח על בתי החולים המאשפזים, דבר אשר גרם לא אחת לבתי החולים לנסות ולחסוך על חשבון החולים. הוראות הפיקוח לא משנות מצב זה מהיסוד, והן עדיין מאפשרות לחברת הביטוח שלא לכסות תרופות הניתנות במהלך האשפוז, אך השינוי נוגע לכיסוי תרופות באשפוז יום. מעתה ייאלצו חברות הביטוח לכסות את כל התרופות הניתנות במהלך אשפוז יום, תוספת אשר לא הייתה קיימת בחלק מהפוליסות הנמצאות כיום בשוק.

לסיכום

הוראותיו החדשות של ידין ענתבי סותמות כמה פרצות מהן נהגו חברות הביטוח לחמוק באופן תדיר. מעתה יקפידו חברות הביטוח לכסות תרופות רבות דבר שיגביר את השימוש בפוליסה ואת השירות למבוטחים. בסיפא לדברי אבקש לציין כי ישנן בשוק פוליסות אשר מרחיבות את הכיסוי אף מעבר לדרישות הפקוח ומכסות כל תרופה שאינה נכללת בסל הבריאות גם אם אינה רשומה בחו"ל או אינה רשומה במאגרים אלו או אחרים.

נספח תרופות האוצר - רשימת המאגרים הרשמיים ותיאורם



מנהל המזון האמריקני (FDA) הוא גוף ממשלתי הכפוף למשרד הבריאות האמריקני (HHS), המרכז את הפיקוח על מוצרי מזון, תרופות, מוצרי קוסמטיקה, מכשור רפואי ותוצרי דם, בארצות הברית. תרופה הרשומה במאגר זה לשימוש בבעיה רפואית ספציפית של מבוטח )התוויה) תכוסה על-ידי חברת הביטוח גם אם אינה רשומה בישראל.

גם מאגר פרסומי ארגון הרוקחים האמריקני American Hospital) Formulary Service Drug Information) נחשב על-פי ההוראות החדשות למאגר רשמי. פרסומי ארגון הרוקחים האמריקני מכילים אינפורמציה מפרסומים רפואיים ודעות מומחים מתחומים שונים כולל מדענים, רופאים, רוקחים ופרמקולוגים.

מאגר מידע יוקרתי נוסף מפורסם על-ידי ה-Thomson Micromedex ונחשב מקור אמין וחשוב לאישור שימוש בתרופות. המאגר המכיל למעלה מ 11,000 תרופות. המידע בו עובר תהליך אישור ע"י ועדת מומחים מתחומים שונים ועובר בדיקה ע"י ועדות ייעודיות שונות לפני שהוא נכנס למאגר כדי לוודא שהוא אמין, מדויק ונקי ממניעים מסחריים. המאגר נמצא בשימוש, בין השאר על-ידי חברות הביטוח בארה"ב ובעולם, וזאת למטרות אישור ומתן החזר על תרופות שונות.

מאגר מידע רשמי נוסף מבית מיקרומדקס הוא ה Drugdex - בו מופיע מידע בעיקר לגבי מינון, אטראקציות בין תרופתיות, שימושים קליניים, תופעות לוואי, השוואת יעילות לתרופות מקבילות בשוק, ופרטים נוספים.

מאגר נוסף שנכלל בהוראות האוצר הוא ה NCCN (National comprehensive cancer network) - ארגון של 21 בתי חולים מובילים בתחום הטיפול בסרטן. ה-ASCO - American society of clinical oncology איגוד שמאחד 25,000 רופאים ונותני שירות שעיסוקם העיקרי באונקולוגיה. מטרתם לשפר את המחקרים הקליניים בחקר סרטן, ולשפר את יעילות האבחון והטיפול בסרטן.

מאגרים אירופים הם ה- NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) - ארגון אנגלי שמטרתו פרסום הנחיות לרופאים על דרכי מניעה וטיפול במחלות ו וה- ESMO ((European society for clinical oncology פרסומי ארגון אירופי שנותן הנחיות לאבחון וטיפול מולטי-דיסיפלינרי בחולי סרטן.

ד"ר אודי פרישמן משמש יועץ ללשכת סוכני הביטוח, מהמומחים הבכירים לביטוח וניהול סיכוני בריאות בישראל, מלמד ביטוח רפואי באוניברסיטת ת"א ומנהל בין השאר את פורום המומחים לביטוח רפואי וביטוח משלים באתר האינטרנט Ynet
תאריך:  18/12/2007   |   עודכן:  18/12/2007
ד"ר אודי פרישמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ידין ענתבי מציל חיים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
duberman
18/12/07 22:44
2
דש
19/12/07 08:45
3
דורית וינ
19/12/07 08:55
4
רןרותם
11/08/08 23:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי הגישה המקובלת כאשר דייר מוגן רוכש את זכות הבעלות בנכס, מתלכדות הזכויות בידו לכדי זכות אחת. האם זהו הדין גם ביחס למיסוי מכירת הזכויות? במאמר זה נציע דרך חלופית המשרתת את תכליות המיסוי בצורה כלכלית יותר.
החיסולים בעזה - עשרות ועדות חקירה ותחקירים מלומדים לא ישנו את המנטרה של שרי ביטחון, רמטכ"לים וקצינים בכירים כאילו חיסולי הנקמה מועילים במשהו או חוסכים קרבנות לעתיד. זה היה, אולי, נכון בראשית שנות ה-70. זה אינו נכון היום. כל חיסול בשנים האחרונות, לפחות, רק הביא לתגמול קשה, קרבנות רבים, בארץ או בחו"ל, לעליית מדרגה בטרור וכל אלה לא פתרו שום דבר. אין להתנגד לפגיעה בפצצה מתקתקת, במי שבדרך לביצוע מעשה טרור ולמי שעומד לשגר או זה עתה שיגר קסאם או ירה פגז לעבר שטח ישראל, גם אם לעתים ייפגעו אזרחים בסביבתו של המפגע. אך ירי הנקמה, אפילו אם היה מוצדק מבחינת החוק או המוסר, הוא חסר תועלת, במקרה הטוב, ומזיק ברוב המקרים.
18/12/2007  |  דניאל בלוך  |   מאמרים
אחד המחדלים הביטחוניים הגדולים של מדינת ישראל הוא המנהרות להברחות נשק על גבול ישראל-מצרים, זהו אחד המחדלים המצדיק ללא ספק הקמת ועדת חקירה ממלכתית כדי שסוף סוף מישהו יתעורר ויעשה פעולה רצינית בנושא.
18/12/2007  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
שלשום בבוקר פורסם כי השר יצחק הרצוג, מוביל מהלך שיאפשר לזוגות חד מיניים לאמץ ילדים בישראל. השר הרצוג, לא הפתיע. מי שמכיר את האיש ופועלו, יודע כי מדובר באיש מעשה, ליברל וכזה שזכויות אדם ושוויון חברתי הם בראש סדר היום שלו (כמה שרים אתם מכירים שויתרו על תיק התיירות או דומה לטובת משרד הרווחה?). אפשר לקרוא את הכתבה של יובל יועז בהארץ.
18/12/2007  |  שי ברק  |   מאמרים
מאז קום המדינה מלווה זכרון השואה את קיומנו כאן כפצע שאינו מגליד. ספרות התיעוד של השואה נכתבת על-ידי חוקרים והיסטוריונים אך גם כספרות עדות של השבים מן התופת. הספר "אולקניקי ראדין וילנא" נכתב על-ידי הרב קלמן פרבר ז"ל, אך הדפים שהשאיר אחריו נערכו והובאו לדפוס רק אחרי מותו. בניו חניאל ושאול פרבר גאלו את הכתבים וזכינו לקבל יצירה מרגשת של יהודי מאמין המתאר את קורותיו מתוך זווית ראייה אמונית.
18/12/2007  |  בלפור חקק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il