השבוע פורסם על-ידי משרד החינוך סקר שמצא כי 25% מהתלמידים בכיתות ה' עד ח' גולשים באתרים פורנוגרפיים ואצל 70% מהתלמידים לא מותקנת במחשבם תוכנה לחסימת אתרים.
נשאלת השאלה מה הפלא? ולמה מתעוררים עכשיו?
תרבות האינטרנט חדרה בחברה הישראלית במהירות רבה ומאפשרת לנו בעידן הידע והגלובליזציה להיחשף לטוב ולרע כמעט לכל אירוע שקורה בעולם. הזמינות והנגישות למידע עלתה ואינה מוגבלת כך שילדים ובני נוער בעידן זה נחשפים למידע ללא הגבלה. כלומר, בני הנוער נחשפים למידע בהעדר בשלות ובהעדר כלים להתמודדות, דבר שיוצר בקרבם פער בין המידע שמצטבר באינטרנט ובין התהליך ההתפתחותי בחיים שבו הם אמורים להבשיל ולפתח אסטרטגיות להתמודדות.
המשמעויות של הפער המתואר הן התנהגות אלימה כלפי הזולת ובעיקר בנות ובנים חלשים, מתן לגיטימציה ללכת עד הסוף בכל מצב, פגיעה בתהליך ההתפתחות של רמת המוסר ושיפוט מציאות לא מספיק בוגר ולעיתים אף מעוות. זו למעשה התרבות של הכאן ועכשיו, תרבות האינסטנט של תוצאה ללא תהליך ודרך, הישגים גדולים במהירות שאינה הולמת את תהליך ההתפתחות, תרבות בה יש פחות ערכים ומוסר ופחות סובלנות לעצמי ולסביבה ויותר אגרסיביות, אימפולסיביות ואלימות.
השימוש האינטנסיבי בכלי האינטרנט שהוא הכלי המוביל בעידן המידע חושף את הילדים ובני הנוער לתכנים ללא בקרה ושליטה בוגרת דבר שמשפיע על תהליך התפתחותם הקוגניטיבית הנפשית והמוסרית. כלומר, ילדים ונוער אשר חשופים לתכנים פורנוגרפיים מסוגים שונים או למעשה אלימות קיצוניים במיוחד נפגעים שלא ביודעין ברמה הרגשית כי לא מדובר על חוויה אמיתית או התמודדות אקטיבית שניתן להפוך אותה ממשבר לצמיחה ולפתח אסטרטגיות להתמודדות, אלא בהתמודדות פסיבית שלא מפתחת אסטרטגיות להתמודדות אבל חושפת באופן בלתי אמצעי ואגרסיבי את הילדים ובני הנוער לסיטואציות שאין הם ערוכים ומוכנים להתמודד איתן.
מצב זה אותו אני מתאר, מתריע על מידת ההשפעה המסוכנת של שימוש לא נכון באינטרנט ואיום זה חודר כמעט לכל בית במדינתנו וחשוב שיושם עליו דגש. כמו-כן מתוך דבריי עד-כה ניתן להבין שיש סכנה משימוש לא נכון באינטרנט בקרב ילדים ובני נוער, עם זאת, לא ניתן לעצור את הקדמה והאינטרנט הוא הקדמה ועל-כן נדרש להשתמש בו, אולם חובה עלינו ההורים שנדע לשים גבולות שהרי שימוש לא מובחן באינטרנט מייצר תחושת עוצמה בקרב בני הנוער כדוגמת "השמיים הם הגבול" ועל-כן מעורבות של הורים בחיי ילדיהם ובמידת השימוש באינטרנט בדרך של הצעת אלטרנטיבות וחלופות אחרות תאפשר לבני הנוער להתמודדות יותר עם החיים המציאותיים ופחות עם החיים בכלים של פנטזיה.
הטיפול במצב המתואר במסמך זה מחייב טיפול שורש מערכתי. כלומר, הבקרה והפניית המשאבים של הילדים ובני הנוער צריכה להיעשות באופן מערכתי בבית על-ידי ההורים, בבית הספר על-ידי המורים, אצל חברים על-ידי בני משפחתו של החבר וכך הלאה. הדרך לבקרה תהיה בהפניית הקשב והסקרנות לפעילות אינסטרומנטלית יצירתית, יצרנית וחווייתית כך שתהווה אתגר לילדים ולבני הנוער ומוטיבציה לעשות ללמוד ולחוות דברים נוספים פרט לאינטרנט.