|   15:07:40
רון דרור עורך דין   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

איננו תאבי כוח

"כשהודיע לי ראש הממשלה את מי הוא מינה כשר המשפטים אמרתי לו 'זה שיקול דעת שלך, זו החלטה שלך, אני יכולה רק לכבד, אין לי מוסדית מה לומר על זה'. זה תפקידו של ראש הממשלה והוא בחר בשר המשפטים" ראיון עם דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון
12/03/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
להגן על מה שחשוב. הנשיאה דורית ביניש

על שר המשפטים דניאל פרידמן:
"הדיבורים על מניע אישי של השר לא נראים לי כמו המצאה דמיונית. אני לא יודעת, אבל אני לא יכולה לשלול זאת"

על המסע נגד בית המשפט העליון:
"הדברים לא אקראיים. יש מסע מכוון של הרבה גורמים בעלי עוצמה, שחוברים יחדיו, כל אחד מאינטרסים שונים"

על שינוי שיטת בחירת הנשיאים:
"מדובר על רצון של שר המשפטים לפורר את המערכת מבפנים. לפגוע בעצמאות השיפוטית ובאי התלות של השופטים"

ברור שאין מערכת מושלמת ושיש דברים שצריך לתקן. כולל במערכת המשפט. אך ישנם ימים, וימיו של שלטון החוק היום הם כאלה, שאדם צריך לנקוט עמדה ברורה ולהגן על מה שחשוב. כפי שנאמר - הרוע משגשג היכן שאנשים טובים שותקים.

ברבות מהאגדות, בוודאי בראויות שבהן, ישנה חלוקה ברורה לבני אור ובני חושך. ולבני האור, לכוחות שוחרי הטוב, עיר-מבצר משלהם. קריה נאמנה, מעטירה, שגגותיה בוהקים ויושביה אמיצים ונאמנים. אגב, לא רק באגדות. גם בימי התרבות האנושית, ישנן תקופות סוערות שמחייבות בחירה ברורה ונחושה בהגנה על דרך חיים מסוימת. טירת האגדות האולטימטיבית, הסימבולית, היא כמובן קמלוט של המלך ארתור ואביריו.

לשוחרי שלטון החוק וזכויות האדם בישראל, בית המשפט העליון, רוחנית ופיזית, הוא הדבר הקרוב ביותר לקמלוט בחיי המדינה המעשיים. מקור ההגנה על עולם החוק. על זכויות האדם. בסיסם של המשפטנות וההגיון הצרוף, שבו תחושת הצדק מפעמת כליבו הגדול של המוסד ושל יושביו ויצירתם.

בעוד שבעבר, נקל היה לזהות ולמפות כוחות שהתנגדו לבית המשפט העליון עם מחנה פוליטי או אידיאולוגי בעל אינטרס, ששלטון החוק במובנו המודרני היה בעיניו לצנינים, כיום התמונה היטשטשה בעיני רבים וטובים. ייתכן שהדבר נובע מגישות פוסט מודרניסטיות שמאפיינות עיתונאים או אקדמאים מסוימים שמשפיעים על דעת הקהל. אלה אשר בעיניהם הלאות, אין טוב ורע, נכון ולא נכון והכל מתערבל לבוקה ומבולקה אחת, של אינטרסים ושאפתנויות. אין ספק שיש לכך קשר לכח השלטוני והתקשורתי הרב שמחזיקים ראשי השלטון הנוכחי, שרבים מהם נמצאים במצב לעומתי מול רשויות החוק. בכח או בפועל. אחד הראשים כבר בדרכו להליך של משפט פלילי ואחרים מנהלים קרב השהיה נחוש, אכזרי ומניפולטיבי - מובן מבחינתם האישית, פחות מובן מבחינת השתיקה הציבורית.

אך דומה שבראש ובראשונה, התמונה היום ברורה פחות לרבים, בשל הכוחות המשפטיים המבריקים, מלב ליבו של הקונצנזוס, שמובילים את ראש החץ של ניגוח שומרי החומות בפרקליטות המדינה ובעיקר - בבית המשפט העליון.

דומה שמדובר בקבוצות, או בודדים, הפועלים ממניעים שונים ולא חלילה ככח מאורגן, אף אם לעיתים הם נפגשים ונמצאים באותו צד של המתרס. אך החשש הוא שההצטברות של התקיפות, יוצרת דינמיקה הרסנית שמאיימת על עצם מעמדו של שלטון החוק ובית המשפט העליון כמגינו העיקרי.

זהו הרגע אם כן לזכור ולהזכיר, מיהו ששומר זה 60 שנה שהשלטון לא יעשה בזכויותינו כאוות נפשו; של כולנו ללא הבדל דת, גזע, מין ומפלגה. כי הכח כידוע משחית וכח מוחלט משחית באופן מוחלט. והיכן הוא המקום היחיד שבו אזרח שזכויותיו נעשו מרמס בידי הרשות - בין בכוונה רעה, בין בשרירות או אפילו באופן בלתי סביר "גרידא" - יכול להגיש עתירה במחיר כלכלי סביר (בשנים האחרונות מעט פחות, על כך יש להצטער), שם תהיה לו אוזן כרויה, חכמה ובעלת עוצמה להושיענו במקרה שהצדק מחייב זאת.

והמקום הזה בארץ הוא אחד. והוא מאויש ב-13 אנשים ולא למעלה מכך. ובראש קמלוט של מערכת המשפט בארצנו, ניצב, ראשון בין שווים, בדומה לשולחנו העגול האגדי של המלך ארתור, נשיא בית המשפט העליון. כך היה וכך הווה. אסור לשכוח. אסור להזניח. ואסור לקחת כמובן מאליו. מיהו המגדלור המאיר ועל מי יש להגן ועבור מה.

וכבטובים שבסיפורי האגדות, הנשיאה הנוכחית מנהיגה את בית המשפט העליון בתקופה של מצור ומתקפה עזים המוטלים נגדו. כצוק מול גלי הסער. כפי שעמדה בנועזות בלתי נתפסת בשעתו בפרשת השב"כ כאישה צעירה חסרת מורא, כך היא ניצבת איתן כיום.
בפגישה ארוכה, מעודד לגלות שלמרות צוק העיתים, דבר מכך לא ניכר עליה. רעננה. אנרגטית. ללא בדל עננה על פניה ובלא הנד עפעף של עייפות במהלך שלוש שעות ראיון. אך חבל הוא שחלק כה ניכר מזמנה נאלץ להיות מוקדש לצרכי הגנה מפני המתקפה הקשה על מוסדות המשפט, במקום לאפשר פריצה נוספת קדימה בקידום זכויות האדם וחיי החברה בישראל. השאלה המתבקשת היא מדוע שר המשפטים, משפטן דגול לכל הדעות, לא יאמר לעצמו: מה שהיה היה, יש כאן הזדמנות חד פעמית, שבראש זרוע הרשות המבצעת עומד לא פוליטיקאי מקצועי אלא פרופסור בכיר למשפטים שיחד עם נשיאת בית המשפט העליון, שוחרת זכויות אדם בהוויתה וסלע גרניט בהתנהלותה, כתף אל כתף, יקדמו נושאים חשובים ששניהם מאמינים בהם. ויניח בצד מחלוקות תהומיות, שפגיעתן הרעה בכיבוד שלטון החוק מוכחת ואחריתן מבחינת חיי המדינה, מי ישורנו.

מה שברור הוא, שספק אם אפילו הנשיא ברק, ידע עד כמה קלע לצרכי השעה הקשה שנכונה לבית המשפט העליון, כשאמר בנאום פרישתו מבית המשפט העליון, על הנשיאה הנכנסת ביניש: "האדם הראוי, בזמן הראוי, לתפקיד הראוי".

ובינתיים, כך עולה מהפגישה עם כבוד הנשיאה "מסביב יהום הסער אך ראשינו לא ישח..."

בפורומים שונים ציינת שיש פרסונליזצית יתר בעיתונות, של המאבק המתחולל בין שר המשפטים לבית המשפט העליון ונשיאתו. ביקשת להתמקד בנושאים החשובים באמת, של המאבק סביב נורמות העל של המשטר הדמוקרטי שלנו. בכל זאת, אם נדבר ישירות, יש לא מעט אינדיקציות שגם בספירות האלה, מתקיים בסופו של דבר העיקרון הבסיסי עליו דיבר מריו פוזו בסנדק, "הכל אישי". האם לפי התרשמותך, גם אצל השר פרידמן הכל אישי? הכל מתחיל בכך שאדם קרוב לו, לא מונה לעליון?

התשובה לא בידיי. אני לא יכולה לשלול שיש מניע אישי ואני גם לא יכולה לאשר שיש מניע אישי. זה לא נראה כהמצאה דמיונית לאור כל ההתרחשויות, אבל אני לא יודעת. אני רוצה לומר שהשר מבטא עמדות מקצועיות שהוא ביטא אותן גם קודם לכן. אבל לא בעוצמה כזאת ולא במעורבות כזאת. הוא חולק על דברים מסוימים, פסקי דין של בית המשפט, השקפות של בית המשפט, זה לא מהיום. הוא חלק עלינו בעבר אבל הוא לא נתן לכך ביטוי בעוצמה הנוכחית שאתה מדבר עליה. זה נכון.

כלומר, יש הבדל בין שיח מלומדים, לבין התקפה?

נכון.

כשאתם מדברים, מרגישים משקעים אישיים?

שיחותינו הן מאוד ענייניות, אבל אין ספק שבאווירה הלעומתית הקיימת שיתוף פעולה אינו קל.

אתם מצליחים בכלל לעבוד ביחד, לקדם דברים במשותף?

לא מספיק. פה ושם קידמנו בכל זאת מינוי שופטים ביחד. אבל מבנה המערכת בנוי על ניהול משותף. והחיכוך הזה עם גורם פוליטי שמופקד על המערכת הוא פרובלמטי ביותר.

גם הנשיאים שמגר וברק דיברו על הצורך בעצמאות המערכת השיפוטית וניתוקה מהמערכת הממשלתית. על הצורך בשמירה על שלוש רשויות נפרדות. בפועל, מהרבה סיבות, הניהול האדמיניסטרטיבי נשאר כניהול משותף של שר המשפטים ונשיא בית המשפט עליון. זה לא הפריע בעבר למערכת לתפקד ביום יום, מפני שהשרים כיבדו את מעמדו של נשיא בית המשפט העליון כראש המערכת.

אין ספק שהיום המעורבות הלעומתית של השר מאוד מאוד מכבידה על היכולת לנהל את המערכת כמו שהייתי רוצה.

נשאלת השאלה מדוע ראש הממשלה מינה את השר פרידמן מלכתחילה, כאשר בלי קשר לכישוריו המוכרים כמשפטן מעולה, בעת המינוי התקפותיו על בית המשפט העליון היו כבר ידועות ובעיצומן. מה עוד, לאחר שראש הממשלה רואה גם את המהלכים של השר מעת המינוי, שהדברים יצאו מהכח אל הפועל, האם אין בהשארת השר פרידמן בתפקידו משום איתות שהדברים נעשים בהתאם לרצונו ומטרותיו של ראש הממשלה?

כשהודיע לי ראש הממשלה את מי הוא מינה כשר המשפטים אמרתי לו "זה שיקול דעת שלך, זו החלטה שלך, אני יכולה רק לכבד, אין לי מוסדית מה לומר על זה". זה תפקידו של ראש הממשלה והוא בחר בשר המשפטים.

אני לא יכולה לנקוט עמדה ולא יודעת מהי הסיבה שראש הממשלה מגבה או משאיר את שר המשפטים. זאת לא שאלה שאפשר או צריך לשאול אותי.

השר פרידמן אמר ש"הפגיעה באמון הציבור לא קשורה למאבק ביני לבין ביניש, אלא לכך שבתי המשפט משתלטים על כל תחומי החיים".
אני בהחלט לא מסכימה עם זה.

אז מה הסיבה לירידת אמון הציבור בבית המשפט?

בשנות ה־50' וה־60' היה הרבה יותר אמון בכל מוסדות המדינה. הציבור האמין בצדקת הדרך. הביקורת היתה שולית, מחוץ לגדר. השופטים לא היו אייטם רכילותי. לא שאלו במה השופטים עוסקים, איפה היה השופט בערב ועם מי הוא נצפה.

אבל החברה השתנתה. האכזבה מחלק מהמוסדות הביאה לחשדנות. מול עיני הציבור קרסו הרבה מאוד אייקונים שהיו נחשבים מותגי הערצה. זה קרה לצבא וזה קרה לממשלה. זה חלק מניתוץ האלילים. אם אפשר להאמין ששר עושה כך, וחבר כנסת עושה כך, למה אי אפשר להאמין את זה על שופט, הוא לא בן אדם?

אבל זה רק חלק אחד של העניין. חלק אחר הוא באמת המסע של פגיעה בבית המשפט. זה לא התחיל בשר פרידמן. זה התחיל מקבוצות מסוימות שבאו מנקודות ערכיות שונות, שנלחמו בבית המשפט ובמה שהם כינו "האליטות", מתוך אידיאולוגיה. אני מוכנה לקבל שהאינטרס של אותן קבוצות לא היה לפגוע בבית המשפט, אלא לקדם עקרונות מסוימים ורעיונות שאינם בקונצנזוס של החברה כולה.
הדברים שמתפרסמים בשנה האחרונה על בתי המשפט והפגיעה הנטענת באמון הציבור בבתי המשפט, אינם אקראיים. הם מסע מכוון של הרבה גורמים אינטרסנטיים בעלי עוצמה, שחוברים יחדיו, כל אחד מאינטרס שלו. אצל חלקם מדובר באינטרס פוליטי, אצל חלק זה אינטרס של מי שמערכת החוק אולי נראית לו כפוגעת בו או מסכנת אותו.

חווינו בשנה האחרונה אמירות כמו: בית המשפט הורה למגן בתי ספר, אבל בגלל שמדובר בהתערבות בתקציב, אז אנחנו לא נמגן. או אמירה מפי שר המשפטים שלישראל יותר טוב במוסדות בינלאומיים מאשר בבג"צ. שמענו גם את שר המשפטים אומר באחד הראיונות בנושא השפיטות שאם בית המשפט ירסן את עצמו אז לא יהיה צורך בהתערבות חקיקתית, אבל אם לא - אז יצטרכו לדון בחקיקה. בעיני אלו דברים קשים וחמורים. דברים אלה עלולים לפגוע בכוח ובחוסן של בית המשפט להתמודד עם העניינים המונחים לפניו לפי מיטב הבנתו המקצועית, לפי מיטב מצפונו והשקפתו השיפוטית.

אולי הציבור באמת מרגיש שבית המשפט מתערב ביותר מדי עניינים?

אני חושבת שלציבור הרחב פחות מפריע אם בג"צ מתערב או לא. לחלק הממוסד, אולי לממשלה, מפריע שבג"צ מתערב בדברים מסוימים. אבל לציבור הרחב לא רק שזה לא מפריע, הוא זה שפונה לבית המשפט.

מי שסבור כי בית המשפט מתערב בדברים שלא מעניינו, מחזיק לדעתי בתפיסה לא נכונה של חלוקת הכוחות במבנה המשטר שלנו. כולם מסכימים שתפקידו של בית המשפט הוא להכריע בסכסוכים. על זה אין מחלוקת. אבל ברגע שמכריעים בסכסוך בין האזרח לרשות, נכנסים אלמנטים שנושקים להיבט הציבורי־פוליטי. בית המשפט אינו מצוי בזירה הפוליטית ואין לו בה בתפקיד. אבל להחלטות שלו יכולות להיות השלכות שונות.

"הציבור לא מתעניין"

עכשיו, הציבור אף פעם לא התעניין כציבור רחב איך ממנים נשיא בית משפט מחוזי כי זה לא נושא פופולרי במיוחד. זה נושא של ניהול מערכת. ודווקא בגלל זה, הסכנה היא שההצעות האלה יעברו בקלות, כי קשה להבין את המשמעות, ואומרים: נו מה אכפת לנו? אם זה מה שהשר רוצה, שיהיה. בעיני זה מאוד חשוב. ואני כל הזמן מדגישה שכשמדברים על סמכות נשיא בית המשפט העליון זה לא הסמכות האישית שלי. ואני אומרת את זה גם לשר - שר הולך ובא, גם נשיא הולך ובא. אני לא אהיה פה הרבה שנים. המוסד נשאר, מוסד נשיא בית המשפט העליון נשאר. לפגוע בעצמאות השיפוטית ובאי התלות במערכת הפוליטית, להגביר את המשקל הפוליטי והשליטה של המערכת הפוליטית על מערכת השיפוט - אלה בעיני דברים חמורים.

מה רע, למשל, ביוזמה לבצע שינויים בהרכב הוועדה למינוי שופטים? הרי בעולם ממנים שופטים באופן פוליטי.

אי אפשר להעתיק את המציאות האמריקנית למציאות הישראלית, וגם לא את המציאות הקנדית למציאות הישראלית. גם שם וגם באירופה מחפשים היום פתרונות איך להפחית את ההשפעה הפוליטית על מינוי שופטים, ורוצים יותר השפעה של שופטים על תהליך המינוי.
אנחנו השגנו את זה, והיינו מושא לקנאה בשיטות אחרות. מצאנו איזון מצוין. ישנה אגדה שאת כל ההחלטות של ועדת הבחירה קובעים השופטים. הלוואי שזה היה כך. אבל זה לא נכון. יש השפעה פוליטית בוועדה לבחירת שופטים, ללא ספק. זו ועדה שמורכבת מחמישה מקצוענים וארבעה אנשים פוליטיים מובהקים. ומתוך חמשת המקצוענים, שניים הם בכל זאת עורכי דין שהם גם פעילים, בצורה כזו או אחרת, פוליטית. לשר המשפטים העומד בראש הוועדה ישנה יכולת השפעה רבה בקביעת סדר היום וניהול הישיבות.
האיזון בשיטתנו הוא נכון. לא אטומים בוועדה לקולות של הציבור, כפי שהם מיוצגים על־ידי הפוליטיקאים, אבל בכל אופן יש משקל לשופטי בית המשפט העליון, שהם הערכאה העליונה והטובה ביותר לבדוק את ההיבט המקצועי של המועמדים.

ישנה תחושה שבתוך המערכת, כתוצאה מהמלחמה ששר המשפטים מנהל לכאורה, יש כבר פריקת עול של השופטים עצמם. למשל, שופט בית משפט לתביעות קטנות שיוצא במכתב ביקורת חריף על נציבת התלונות על השופטים. או נשיאת בית משפט שלום, שמעזה לתקוף את נשיאת בית המשפט העליון ועוד להוציא את זה לעיתונות. אלו דברים שמעולם לא נראו במערכת המשפט ומייצרים תחושה שהכל מותר. שלא לדבר על כך שחלילה תפגע חובת הציות לחוק של האזרחים שיגידו - אם כך השופטים מתנהגים, אז...

לכן כל־כך חשובה אחדות המערכת וחשוב שהמערכת תושתת על היררכיה פנימית. כשאני דיברתי על המגמה לפורר את המערכת, התכוונתי לכך שבמקום שתהיה היררכיה ברורה בתוך המערכת, שופטים יתחילו "לפזול" לרשות המבצעת. הכתובת של שופט ממורמר, שלא קודם, או שלא מרוצה, או שאולי נפגע ממשהו, תמיד היתה וצריכה להיות נשיא בית המשפט העליון.

המכתב המוזר הזה של נשיאת בית משפט השלום בתל־אביב, שבאמת עוד לא נשמע כמותו, נכתב על בסיס עובדתי לא נכון. אבל אפילו היו הדברים נכונים, הדרך המקובלת היתה לפנות ולשאול אותי האומנם כך נאמר. אני רואה את המכתב בחומרה רבה.

אני בטוחה כי הניסיונות להכניס טריז בין השופטים - ניסיונות שהמכתב הוא תוצאה שלהם - לא יצלחו. המוסדות חזקים יותר מפעולתם של אישים שונים.

"זה כן ענייני"

השאלה היא האם בית המשפט לא מחפש לעצמו כמה שיותר כוח.

אני מאוד מאמינה שמבין שלושת הקודקודים של השלטון, בית המשפט הוא הגוף שאיננו תאב כוח, שאיננו מחפש כוח. אילו רציתי ללכת לפוליטיקה הייתי הולכת לפוליטיקה. אבל אנחנו לא מחפשים פוליטיקה. אין לבית המשפט אג'נדה פוליטית.

נושאים כמו זכויות אדם, או מלחמה בשחיתות, הם עניין מובהק של בית המשפט. תמיד אפשר לומר 'אני לא אעסוק בזה כי זה לא ענייני', אבל זה כן עניינו של בית־המשפט כאשר הסוגיה נוגעת לזכויות אדם, או לשמירה על שלטון החוק בקרב הרשויות האחרות. תפקידו של בית המשפט הוא להעביר ביקורת שיפוטית, גם כאשר לדברים יכולה להיות השלכה פוליטית, אם כי מטרה זו רחוקה ממנו. במדינת ישראל ובמציאות הקיימת הכל רגיש והכל יכול להפוך לחומר נפץ פוליטי. אנו יכולים להימנע ממעורבות בעלת השלכות חיצוניות רק כל עוד זה לא פוגע בליבת תפקידנו השיפוטי.

נוצר הרושם שאת מתנגדת לכל "רפורמה". מצד שני נדמה לעיתים שהביטוי החיובי רפורמה, מוצמד לשינויים שאינם חיוביים בהכרח. כמעין שיחדש (Newspeak) נוסח 1984.

יש איזה ניסיון תקשורתי להציג אותנו כשמרנים, להגיד שמערכת המשפט מתנגדת לכל רפורמה, רק שלא יגעו במה שקיים. זאת לא השקפתי. אני באתי עם הרבה מאוד רצון לשנות. אני חושבת שרפורמות זה דבר טוב. אבל כמו שאמרת, השאלה היא מהי התכלית העניינית של השינוי.

אני חשה ורואה מגמה ברורה לפיה ההצעות של שר המשפטים לא נועדו לערוך רפורמה במובנה הקונסטרוקטיבי לשיפור המערכת, אלא מדובר בהצעות שעלולות להוביל לפירור המערכת. השינויים הם משני סוגים. ישנם שינויים שיש להם השפעה קונסטיטוציונית שהיא מדאיגה בעיני והיא הגברת המשקל הפוליטי והשליטה של המערכת הפוליטית על מערכת השיפוט, שזה בעיני דבר חמור ומוסכן מאוד. זה מסלול אחד של מה שאתה קראת לו רפורמות.

מה משתייך לסוג הזה?

הגבלת סמכויות בג"צ, צמצום הביקורת החוקתית על חוקים, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בוודאי.

ומה הסוג השני של השינויים?

הנושא האחר, שמטריד אותי לא פחות, הוא הנושא של ניהול מערכת בתי־המשפט - נושא שקשור בטבורו לעצמאות הארגונית והמוסדית של מערכת השיפוט. זה נושא שמאוד מדאיג אותי משום שהציבור לא יכול להתעניין בזה, אפילו לא ציבור עורכי הדין, בוודאי לא חברי הכנסת, אבל זה בנפשנו. כאן נכנסים כל הנושאים שנוגעים לאופן בחירת נשיאי בתי המשפט השונים, למידת ההיררכיה והיחס בין הנשיאים לנשיא בית המשפט העליון, לסמכויות הניהוליות של נשיא בית המשפט העליון כמי שעומד בראש מערכת השיפוט בישראל - שאלות שנוגעות לאחידות עבודת המערכת כרשות שיפוטית או פירוד המערכת.

אני חשה ורואה מגמה ברורה בכל ההצעות לפורר את המערכת ולנתק את ההיררכיה שהשר משום מה מכנה אותה תלות בנשיא בית המשפט העליון. לדבריו, הוא רוצה לגרום לאי תלות השופטים. אי תלות במי? כל הרעיון של אי התלות השיפוטית הוא עצמאות בתחום השיפוטי. בתחום האדמיניסטרטיבי המשמעות של העצמאות השיפוטית היא אי תלות במערכת הפוליטית, וכך בוודאי גם בצד המקצועי. פגיעה בהיררכיה הפנימית של השופטים עם הנשיא שלהם או של נשיא בית משפט מחוזי עם נשיא בית המשפט העליון - זה לא אי תלות, זה משהו אחר. זה לפורר את המערכת השיפוטית מבפנים. כל מערכת שיפוטית בעולם מבוססת על היררכיה פנימית. תכליתן של אותן "רפורמות" מוצעות היא לפורר את ההיררכיה הזו ולהחליף אותה ביתר תלות ברשות המבצעת.

"מאמינה בחוסנה של המערכת"

עם יד על הלב, את יכולה לומר שכתוצאה מההתקפות על מוסד בית המשפט העליון, אין היום אצל השופטים זהירות יתר מלפסוק בנושאים גבוליים. בשאלות הקצה כפי שהיה מכנה אותן הנשיא ברק. למשל פסק הדין בעניין הבטחת ההכנסה או בהחלטות לגבי ועדת וינוגרד?

אני חושבת שזה עוד לא קרה לנו ואני מקווה שזה לא יקרה. אני לא אומרת שזה לא יכול לקרות בסופו של דבר. אך אני מאמינה בחוסנה המקצועי של המערכת.

ובכל זאת כבר תקופה ארוכה למדי, ישנה תחושה שאם בית המשפט מרגיש שהוא לא חייב להתערב, הוא לא מתערב, כדי לא למשוך אש מיותרת.

אני 40 שנה בשירות ציבורי, בצמתים מאוד קשים, ואני לא יכולה לדמות שופט שחושב כך. זה לא לגיטימי אצלנו. בתפקיד שיפוטי אתה לא מנהל מאבק, אתה מכריע בבעיה שמונחת בפניך. שופט לא יכול לעשות חישובים אסטרטגיים כאלה, הוא צריך לשפוט לפי מיטב אמונתו. אבל זו המטרה של אותם שינויים הקרויים רפורמה, או של כל המתקפות האלה על בית המשפט. כשאנחנו אומרים שזה יפגע בדמוקרטיה, לזה אנחנו מתכוונים.

עורכי הדין במחוז תל־אביב בחרו בשר פרידמן כאיש השנה במשפט. אולי מתוך תחושה שרק הוא יושיע אותנו ממצוקותינו. ויש לנו מצוקות, ולאו דווקא ההתמשכות של ההליכים שאין שר משפטים או נשיא בית משפט שאינו מדבר ועוסק בזה. בעיני עורכי דין רבים, חשוב לא פחות ואפילו יותר, שתהיה עשיית צדק לשמה. שהמערכת לא תפעל כמו קבלן לסיום תיקים.

צריך לטפל בנושא של התמשכות ההליכים. אבל המחיר לא צריך להיות ששופטים יעבדו בבית חרושת. זה בדיוק הדבר שמפריע לי. הפתרון לא מתמצה רק בהגשת דוחות סטטיסטיים על שופטים, שיגרמו לשופטים להיות בלחץ ולהרגיש שהם חייבים לספק תוצרת. זה לא מקובל עלי. אני לא מקבלת את זה שאנחנו נעבוד על-פי מכסות, כי זה עלול בדיוק לפגוע בדבר שאמרת, בתפקיד השיפוטי של השופט. השופטים צריכים לא רק להציג הספק.

הפתרון לדעתי, שלא טיפלו בו עד היום, הוא לגרום לכך שתיקים יישמעו ברצף. זה מקובל בהרבה מאוד מדינות. זה יכול מצד אחד למנוע התמשכות הליכים ומצד שני להוריד את האלמנט של בית החרושת.

הנושא הזה בוער בעצמותיי והוא אחד היעדים הבסיסיים שלי. כשאני מדברת על שמיעת תיקים ברצף, אני לא מתכוונת שתיק יישמע מיום ליום, כי זה מכביד על עורכי הדין. אבל מנגד לא תיתכן התחשבות בעורכי דין באופן שהם יתאמו יומנים כך שכאשר יש תיק שיש בו הרבה צדדים, התאריך הבא יהיה בעוד 4 חודשים. זה לא מתקבל על הדעת. אם תיק יישמע פעמיים או שלוש בשבוע, בעיני זה יפה מאוד.

לתיק צריך שיהיה תאריך פתיחה ותאריך סגירה. תיק זה לא דבר שיכול להישאר תלוי באופן בלתי מוגבל. התחלנו לממש את התוכנית בימים אלה בפיילוט שנערך בבית המשפט המחוזי בירושלים, בשיתוף פעולה עם עורכי הדין. אחריו יבואו גם בית משפט השלום בירושלים וכן בתי המשפט בנצרת ובחיפה.

הדבר השני שאנחנו רוצים לעשות זה להוביל להתנהלות רציונלית יותר. לשנות את חלוקת הנטל בין בתי המשפט. לא יכול להיות ששופט יגיע למצב שבו הוא אומר 'עד השנה הבאה אין לי תאריך'. הארגון של שמיעת משפטים צריך להיות אחר. על שולחנו של שופט לא צריכים להיות כל־כך הרבה תיקים. החלוקה צריכה להיות שהוא יוכל להתחיל ולסיים תיק ואז לקבל עוד.

זה נכון גם לגבי בית המשפט העליון?

בבית המשפט העליון יש כיום קרוב ל־12,000 הליכים בשנה. כ-5,000 מתוכם הם תיקים עיקריים, ערעורים (היתר תיקי דן יחיד, בקשות, רשות ערעור, מעצרים). זה המון. זה לא מתקבל על הדעת. בית המשפט העליון לא בנוי לעסוק בכל־כך הרבה ערעורים.

אני בהחלט חושבת שאנחנו צריכים רפורמה מבנית בדמות ערכאה רביעית של בית משפט לערעורים, כערכאת ביניים בין המחוזי לעליון. זה ייתן אפשרות יותר טובה לבדוק ערעורים, מפני שזה יתפזר בין יותר שופטים. וזה ייתן אפשרות לבית המשפט העליון לדון, כשהוא נותן רשות ערעור, בעניינים המשפטיים החשובים המתעוררים במהלך הדיון בערעורים. בארה"ב בית המשפט העליון דן ב־80 תיקים בשנה. זאת לא השאיפה שלי. אבל אם אני אסיים את תפקידי והמשימה הזאת של רפורמה מבנית בבתי המשפט תושג, אני אראה בזה הישג גדול.

הנשיאה הצברית הראשונה

דורית ביניש נולדה בישראל, התחנכה עם ילדי "ארץ ישראל העובדת", היתה ילדה יפה, אבל לא חברמנית, שאהבה בעיקר לקרוא - ותמיד היתה מאוד פעילה, אכפתית ומעורבת.

דורית ביניש היא הראשונה מבין נשיאי בית המשפט העליון, שנולדה בישראל. הוריה עלו ארצה ב-1933 מפולין. היא עצמה כבר שייכת לדור שנולד, פחות או יותר, עם המדינה.

"הייתי בכיתה א' כשפרצה מלחמת השחרור", מספרת ביניש. "למדתי בבית הספר היסודי 'בית חינוך לילדי עובדים' בתל־אביב. בבית הספר הזה למד הרבה שנים לפני יצחק רבין. למדו איתי ילדי מה שהיתה אז ארץ ישראל העובדת. לא היינו עלית חברתית. להיפך, למדנו בדרום העיר, עם הרבה בני עולים, והרבה בנים של משפחות קשות יום. אבל היתה אווירה מצוינת. הושקע הרבה בחינוך. באותם ימים מורה היה מקצוע מאוד יוקרתי. לצערי, שחקו את המעמד הזה.
"לא הייתי מהחברמנים. אהבתי מאוד לקרוא ספרים. קראתי הכל ובגיל צעיר מאוד. היום אני מבינה כמה קטנה הייתי כשקראתי את הקלאסיקה של הספרות".

את ידועה כשופטת רגישה לזכויות חלשים ולנושאים חברתיים. זה נובע גם מהרקע שלך?

ללא ספק. ספגתי את זה עם החינוך מהבית. הילדות שלי היתה בתקופה קשה, ראשית שנות המדינה, שנות החמישים המוקדמות. עסקנו הרבה בקליטת עליה. הבית שלנו היה פתוח תמיד לאנשים שחיפשו סיוע או עצה טובה.

מספרים עליך שהיית נסיכה. בחורה יפת מראה, חכמה, מנהיגה.

יכול להיות שמספרים, אבל אני לא זוכרת את עצמי ככזו. אבל באמת גדלתי כל השנים על חינוך לערכים. בבית הספר התיכון - "תיכון חדש" - הייתי תמיד פעילה. בעיתון בית הספר, בוועד בית הספר. היתה לי אכפתיות ומעורבות בנושאים אקטואליים, מגיל מאוד צעיר. מצאתי לא מזמן שתי חוברות של עיתון בית הספר מאותן שנים. יש שם רשימה שלי שהייתי חותמת עליה גם היום, בנושא 'האם צריך חינוך למשמעת באמצעים ענישתיים או באמצעים חינוכיים'. אלו הנושאים שעסקנו בהם כנערים ונערות.

תמיד ידעת שתהיי שופטת?

להיפך. בנערותי, תמיד חשבתי שאעסוק בנושאים הומניים. בספרות, בהיסטוריה. למען האמת כשנרשמתי לאוניברסיטה נרשמתי למדעי הרוח והיסטוריה, ופתאום באיזשהו רגע החלטתי שאולי אני אעשה שינוי דרמטי בחיים - והחלטתי ללכת ללמוד משפטים.

ההחלטה הזו היתה כל־כך זרה לתפיסות שלי. חשבתי שמשפטים זה עולם עסקי, עולם בורגני. אני זוכרת שבתום השירות הצבאי פגשתי את מנהלת בית הספר שלי, טוני הלה האגדית, שהיתה דואגת תמיד שנהיה בקונצרטים ובמוזיאונים ונלך לראות אמנות. היא אמרה לי 'נו, דורית, מה החלטת ללכת ללמוד?'. כשאמרתי לה משפטים, היא כמעט התעלפה. בסוף היא הסתכלה עלי ברחמנות ואמרה 'טוב, אם תהיי שופטת נוער זה לא נורא'. זה הרקע שממנו באתי.

מי השפיע עליך בתחילת דרכך המשפטית?

אהרן ברק היה מתרגל ומורה שלי בכל שנותי באוניברסיטה. הוא היה רב תחומי וכל שנה לימד משהו אחר. חיובים, נזיקין, חוזים, שטרות. הוא היה מבריק ואין ספק שהשפיע עלי רבות. הוא בעצם הכריע את הכף מבחינתי שאמשיך במשפטים.

ברק גם הפנה אותי להתמחות בפרקליטות. היום סטודנט למשפטים בשנה ב' כבר היסטרי למצוא מקום התמחות. אני זוכרת שפגשתי את ברק, בסוף השנה השלישית, חודש לפני שהייתי צריכה להתחיל התמחות, ועוד בכלל לא הלכתי להתעניין איפה. הוא שאל אותי אם כבר יש לי מקום להתמחות. אמרתי שלא. והוא אמר שאני צריכה ללכת למשרד המשפטים.

הלכתי למחלקת החקיקה במשרד המשפטים, על-פי הפנייתו. בראש המחלקה עמד אז פרופ' אורי ידין. איש מרשים, עם הרבה תרבות, הרבה ידע משפטי. יוצא גרמניה טיפוסי, יקה אמיתי. המאמן שלי היה משה שלגי, איש משפט ופילוסופיה.

אחר־כך עברתי לפרקליטות. המאמן שלי באותם ימים היה גבי בך, שהיה אז המשנה לפרקליט המדינה. אני מוכרחה לומר שמאוד באקראי הגעתי לעיסוק בתחום הפלילי. משום שכתלמידה של ברק התעניינתי יותר בתחום האזרחי. עבודת הגמר שלי בתואר השני היתה בנזיקין. אבל בגלל שהגעתי להתמחות בפרקליטות התגלגלתי לתחום הפלילי. בך ייחס חשיבות רבה לאמנות הפרקליטות, אם אפשר לקרוא לזה כך. איך לטעון בפני שופט, על מה להתעקש ועל מה לא. זאת היתה תורה שלמה.

היית ליטיגטורית אמיתית.

בהחלט. אהבתי את ההופעה בבתי המשפט בצורה בלתי רגילה. אחרי ההתמחות עברתי לפרקליטות מחוז ירושלים. הופעתי בשלום ובמחוזי.

אני חושבת שליטיגטור זה מקצוע בפני עצמו. איך להופיע בבית המשפט. איך לא לייגע את בית המשפט. לא להיות טרחן, אבל לא לוותר על העיקר. שמירה על נימוסים, על כבוד לבית המשפט.

יצא לך להופיע בפני שופטים שתסכלו אותך?

בוודאי. לא תמיד אפשר לצאת מרוצה. וגם אני לא תמיד יצאתי מרוצה. אבל אתה חייב להבין שמי שמחליט זה השופט. אליו אתה צריך לחדור. הוא צריך להיות איתך. בתנאים של היום, בקצב של היום, בעומס של היום, אני מוכרחה להגיד מניסיוני שאני בכל פעם מופתעת עד כמה השופטים מכירים את התיקים. הרבה יותר ממה שעורכי הדין חושבים שהם מכירים אותם.

את יכולה לתת כמה עצות לליטיגטורים?

יפה מאוד שעורך דין השקיע לקראת הדיון ורוצה שישמעו אותו, אבל חייבים להיות סדרי עדיפויות. לכן עורך דין צריך להתרכז בעיקר. זה שהוא התכונן היטב לא אומר שהוא חייב להשמיע את כל מה שיש לו.

ליטיגטור טוב מכין את התיק, מכין את החומר, אבל גם מגיש את החומר לבית המשפט. הוא מעביר את הכדור אלינו. ומה שחשוב זה מה שנקלט ועובר לקראת התוצאה, לקראת פסק הדין. את זה צריך להביא בחשבון גם כשטוענים. צריך לדבר באמת על העיקר. לראות איפה אפשר לוותר. וצריך לדעת להגיש את זה באופן שיעניין את השופט לשמוע. לכן בעיניי זו אמנות.

מה את עושה בשעות הפנאי?

אני אוהבת מוזיקה קלאסית, אבל בקיאה גם בשירים הפופולריים. יש סדרות טלוויזיה שאני בהחלט אוהבת לראות. אבל אין אצלי אדיקות, זה לא חלק מהאופי שלי. אני קוראת ספרות, לפעמים בחופשות, לפעמים בלילות.

יש ספרים שאני קוראת בשביל להיות עם החבר'ה הצעירים, להיות up to date. אני גם סבתא טרייה. יש לי נכד בן כמה חודשים והוא חדווה גדולה. אני מקפידה שלא יעבור שבוע שאני לא אראה אותו.

באדיבות מגזין "עורך הדין"
תאריך:  12/03/2008   |   עודכן:  12/03/2008
עו"ד רון דרור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איננו תאבי כוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד.ה
12/03/08 13:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האירוע במרכז הרב בירושלים היה אירוע טרור קשה ביותר. מתברר מהפרסומים, שסרן דוד שפירא, קצין בחטיבת הצנחנים, עשה את המוטל עליו כחייל וירה בנשקו האישי הצמוד אליו במחבל הרצחני והצליח לנטרלו ותלמיד הישיבה, יצחק דדון, חיסל אותו סופית באקדחו ובכך מנעו שניהם ירי ורצח נוספים של המחבל.
11/03/2008  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
שבתאי עזריאל מפרסם רשימה מקיפה, המתבססת על עבודת מחקר מעמיקה, וראוייה לכל פירגון.
11/03/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
את אלון גל, אני פוגשת בבית קפה זכרוני, ביום עמוס שבו בין פגישה לפגישה אני "נדחפת" אל השולחן הקבוע ב"תשבי", בין ח"כ, למנהלת ארגון גדול.
11/03/2008  |  שרית קדם  |   מאמרים
בראיון לערוץ שבע אמר הרב דב ליאור הי"ו, "שנאת הערבים כלפינו היא אותה שנאה שהייתה לנאצים". לא מעט אני שומע התבטאויות דומות הנובעות ממקורות שונים, בדבר הנאציזם של הערבים או בביטוי שגור (שלא לגמרי מחמיא למשגריו) "פלסטינאצים".
11/03/2008  |  גלעד קדומים  |   מאמרים
איני מתכוון כאן להגיד "אמרתי לכם", למרות שיש לי הצדקה מוסרית איתנה, למרבה הצער לעשות כן, אלא בא אני רק להזכיר נשכחות.
11/03/2008  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il