|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

היעד הבא של פרקליטות המדינה

תסלח לי, זה לא קצת מוזר לבקש מהכנסת הדמוקרטית עזרה בדיכוי חופש הביטוי? מילא זה, אבל אתם פועלים בהדלפות שאתה אדוני הפרקליט הנכבד יודע היטב כמשפטן שהן בלתי חוקיות
14/03/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
ה'אני מאמין' שלי. פרקליט המדינה החדש משה לדור לצד ח"כ מנחם בן-ששון בוועדת החוקה השבוע [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  הקרב על הספין בוועדת חוץ וביטחון
  באיזה מאחז התגורר אהוד ברק?
  מה לימדת היום ח"כ יקר שלי

פרקליט המדינה החדש, משה לדור, הגיע השבוע לוועדת החוקה של הכנסת למה שהוגדר "פגישת היכרות" עם חברי הכנסת. בדרך כלל קבלות פנים מעין אלה, הנערכות לאנשי ציבור מסוימים בכנסת, מהוות הזדמנות למי שהוזמן לפרוש את ה"אני מאמין" המקצועי, את השקפת עולמו ואת סדרי העדיפויות שלו.

ואמנם פרקליט המדינה לא אכזב ובא מוכן היטב. בקול יבשושי וענייני מנה הפרקליט בדקדקנות כמעט את כל סוגי הפרשויות במדינה שבהן נאלצת פרקליטות המדינה להילחם. כמובן לא שכח את הדובדבן שבקצפת כדי לעשות כותרות בעיתונים. "שחיתות של עובדי ציבור בישראל", האשים הפרקליט, ולא שכח לציין את הנגע שפשה גם בקרב נבחרי ציבור. הכותרות כמובן לא אכזבו, והגיעו במנה גדושה ונדיבה.

לדור ציין גם כי יש פרקליטים הנתונים לאיומים שונים, כולל איומים פיזיים. הוא לא הסתפק בכך והחל מקונן על כך שהיום הפרקליטות כבר אינה מתמודדת עם הנאשמים ועורכי דינם בלבד אלא גם עם יח"צנים משומנים, דוברים ותקשורת וה"עשייה ברובה נמצאת מחוץ לבתי המשפט". פרקליט המדינה הוסיף ואמר כי בפרקליטות נאלצים "להתמודד עם טענות על הפרקליטות עצמה". לדור פנה לוועדת החוקה שבה התארח ואמר כי "הוועדה צריכה לראות האם ניתן לאפשר למגמה כזו להתפתח".

בוא ננסה לנתח מה אמרת אדוני הפרקליט. הפרקליטות מאשימה שר, ראש ממשלה, נשיא מדינה או "רק" אנשי ציבור זוטרים. ההאשמות העסיסיות כלפיהם (מעבר לכתב האישום) מגיעות הישר למה שאתה כינית "עשייה מחוץ לבתי המשפט" ובעברית פשוטה למתחילים קוראים לזה - הדלפות של הפרקליטות לתקשורת. אבל להם אסור להתגונן מפניך מחוץ לבתי המשפט! אין ספק, גישה דמוקרטית מעניינת. בנוסף לכך אתה מבקש מוועדת החוקה שתעזור לך לסתום את הפה של מי שטרם הורשע ומנסה להתגונן מפניך באמצעות כל מה שיש לו. תסלח לי, זה לא קצת מוזר לבקש מהכנסת הדמוקרטית עזרה בדיכוי חופש הביטוי? מילא זה, אבל אתם פועלים בהדלפות שאתה אדוני הפרקליט הנכבד יודע היטב כמשפטן שהן בלתי חוקיות, אבל לחשודים אסור לשכור בכספם, בגלוי ובאופן חוקי למהדרין אמצעים להתגוננות מפני מעשיך הבלתי חוקיים. זה כבר הרבה יותר מעניין. העיקר דיברת כל כך יפה בוועדה, על זכויות נאשמים.

ועכשיו בואו ננחש. לאחר שפרקליט המדינה צייר עד כמה המדינה מוצפת בעבריינות ובעבריינים מהרחוב ועד היכלי השלטון, הפשיעה במגמת עליה, ידי הפרקליטות האמיצה עמוסות עבודה, הפרקליטים שנאלצים להתמודד גם עם תקשורת ויח"צנים נתונים לאיומים, מה יהיה השלב הבא? יפה. ניחשתם נכון.

כ-ס-ף! "יש צורך במשאבים משמעותיים יותר", סינן בשקט וכמעט באדישות הפרקליט המכובד, "בלי זה לא ניתן לנהל מלחמה ראויה ואפקטיבית". אדוני הפרקליט, התבלבלת! כסף זה בכלל בוועדה אחרת. מה גם שלבקש כסף בפגישות היכרות זה, נו... לא ממש מוצלח.

האמת היא שרוב דבריו של פרקליט המדינה היו לעוסים וצפויים כמו תשדיר בחירות, חוץ מדבר תמוה אחד שעד כה לא שמענו כמותו מכיוון הפרקליטות. תוך כדי מניין הפרשיות במדינת ישראל הכריז לפתע הפרקליט "עבירות מקרקעין!" וגרם בכך לכמה גבות להתרומם בבת אחת בהפתעה. "התוצאות של העבירות האלה מונצחות לתמיד!" הסביר לדור והמשיך באריכות להסביר: "אני עובר ברחבי הארץ ורואה כיצד הוקמה בנייה שלא כדין. אני רואה שהמערכת לא גילתה יכולות הרתעה כלפי העבריינים מלבנות ולכער ולפגוע בדרך של בנייה בלתי חוקית".

לא יכולתי להתאפק מלשאול את עצמי, במי תילחם מעתה הפרקליטות? האם למשל, בבניה בלתי חוקית בכפרים הערביים? שמא בכפרים הבדואים הצצים כפטריות אחרי הגשם, לפני הגשם, ותוך כדי הגשם?
רגע, אדוני הפרקליט. ואם זה לא מכער את הארץ זה כן מותר? נגיד כמו הג'קוזי של עפרה שטראוס בצהלה? ויתר הפלישות של שכניה שהקימו מבנים יפים שאינם מכערים את השטח הציבורי שאליו פלשו? או שמא הפרקליט מרמז על מדיניות אכיפה "ירוקה" ואגרסיבית? ואם אכן כך, אולי כוונתך לבניה של בתי המלון על חופי הארץ? גידור חופי הכנרת על-ידי הקיבוצים? או רק לצורך ההנחה, מרכזי הסחר והקניות שצומחים במהירות שיא לאורך כבישי הארץ וחלקם ממש לא חוקיים עד עצם היום הזה? כי אתה יודע, רובם גם מכוערים בצורה זוועתית, הרי נסעת וראית, לא? או שמא תילחם בעוז בסגירת המרפסות העבריינית בשכונת התקווה? אולי כמה חדרים בכפר שלם? אה, שם כבר הייתם. נו, אז מה באמת נשאר?

בחירות אזוריות תקשורתיות

במפלגות הגדולות משוכנעים שהממשלה לא תחזיק מעמד זמן רב והבחירות קרובות מתמיד. זו מן הסתם הסיבה שח"כ אופיר פינס מ"העבודה" יחד עם הח"כים גדעון סער מ"הליכוד" ומנחם בן-ששון מקדימה הזדרזו להגיש הצעת חוק לשינוי שיטת הבחירות. כידוע, מדינת ישראל שינתה את שיטת הבחירות כבר פעם אחת, לשיטת הבחירה הישירה, וגם שינתה מהר מאד בחזרה, הכנסת העלתה את אחוז החסימה וחבריה משתעשעים מדי פעם ברעיון של בחירות בשיטה הנשיאותית, אבל הפעם מדובר באמת בהצעה יצירתית במיוחד.

בדמוקרטיות בדרך כלל יש שתי אפשרויות של שיטות בחירה לפרלמנט, בחירות ארציות יחסיות כפי שנהוג בישראל ובחירות אזוריות כמו למשל בארה"ב. השיטה המוצעת היא שילוב של שתי השיטות. 60 ח"כים יבחרו בשיטה הארצית ו-60 בבחירות אזוריות במסגרת 60 אזורי בחירה. אבל שימו לב! ההצבעה תהיה בפתק אחד של המפלגה והמועמד האזורי שלה, כך שלא ניתן יהיה להצביע עבור מפלגה אחת ומועמד אזורי ממפלגה אחרת, גם אם אתה מאד אוהב ומעריך אותו ומתחרהו מהמפלגה האחרת הוא חדל-אישים כרוני, וזה בתנאי שבכלל יהיה מועמד כזה. במקביל יועלה אחוז החסימה ל-2%. אה, שכחתי רק מפלגה שמועמד אזורי שלה נבחר תוכל להיכנס.

ומי ירוויח מזה? כמובן. שלוש המפלגות הגדולות, שהרי יש להן הכי הרבה בוחרים בכל הארץ, ומפלגות קטנות שלהן מספר בוחרים קטן באזורי בחירה מסוימים לא רק שיקטן כוחן, הן אפילו עלולות להימחק, בייחוד המפלגות הדתיות. למפלגות חדשות הרי בכלל לא יהיה סיכוי בשיטה זו. ממש התגשמות החלום הוורוד של המפלגות הגדולות.

מה שיפה בכל הסיפור זה הנימוקים להצעת החוק. נא לשים לב: "מדינת ישראל חווה משבר אמון חסר תקדים בין ציבור הבוחרים בישראל לבין נבחריו". הם טוענים ששיטה זו תצמצם את הניכור בין הבוחרים לנבחרים, תוריד את האדישות של הבוחרים ויותר מכל תשקם את המנהיגות, כי כך יכנסו למערכת אנשים שעד כה נמנעו מכך, מה גם שכיום חלק מהח"כים כלל לא נבחרים על-ידי הציבור אלא על-ידי מנהיגי מפלגות. מנגד זועקים במפלגות הקטנות על חוסר אחריות לאומית, שכן בעיותיה של ישראל הן ברמה לאומית כלל ארצית ולא אזורית.

רבותי חברי הכנסת, משבר המנהיגות בישראל נובע בין היתר מקשקושים כגון אלה. אתם באמת סבורים שהציבור טיפש עד כדי כך? שימעו עצה. בואו תעבירו חוק שהכנסת תכהן שמונה שנים. חוק כזה יעבור 120 בעד מול 0 מתנגדים. טוב, לחוק כזה אין סיכוי מציאותי לעבור. יו"ר סיעת שס, ח"כ יעקב מרגי, טוען שגם להצעת החוק החדשה אין סיכוי ומדובר בדיון תקשורתי ותו לא, שכן מדובר בשינוי של חוק יסוד. שס תתנגד ועל-פי ההסכם הקואליציוני הדבר מוריד את ההצעה מסדר היום.

סאלח שבתי בוועדת הקליטה

ועדת העלייה והקליטה התכנסה השבוע לדיון בנושא תוכנית חומש חדשה לשיפור קליטתם של יהודים יוצאי אתיופיה החיים בארץ. אין מה לומר, יופי של תוכנית שמקיפה תחומים רבים משיקום שכונות והלוואות מיוחדות לזוגות צעירים ליציאה משכונות "עתירות עולים" (שם מכובס לריכוזים של עולי אתיופיה) והגדלת מענקים למגורים, ועד נושאי חינוך, הכשרה להשכלה אקדמית, גיוס והכנה לצה"ל וסיוע בתעסוקה. עלות התוכנית שהוצגה במצגת מרשימה היא 869 מיליון שקלים, שילקחו מתקציבי משרדי התמ"ת, החינוך הרווחה והקליטה. לראשונה הוכנה התוכנית יחד עם נציגים של עולי אתיופיה. עד כאן הכל טוב ויפה.

נציגי המשרדים שהיו מעורבים בהכנת התוכנית פצחו באמירת 'עלינו לשבח', חלק מהם ממש 'גמרו עליה את ההלל', עד שקמה אחת אריאלה רבדל-נדקוב ממשרד השיכון, והוציאה את האוויר מבלון השמחה בשריקה עזה. "לא נוכל להעניק משכנתאות למרות שהנושא מופיע בתוכנית, שכן העלות היא שלושים מיליון שקלים ולא קיבלנו תקציב עבורם", אמרה והוסיפה כי "לצורך שיקום השכונות דרושים מאה ושמונים מיליון אך הוקצו לכך רק שלושים מיליון לכל חמש השנים, כשהשנה הוקצבו שני מיליון שמספיקים לשיקום שני בתים בלבד. איך אפשר לעשות תוכנית חומש", התפלאה, "הרי אין כסף". כשניסו להתווכח איתה טענה בלהט: "אני הייתי בישיבה, לכו לפרוטוקול ותראו!" מהר מאוד הסתבר כי צדקה ולמעשה התוכנית מתוקצבת לשנה אחת בלבד.

"בכל שנה ידונו מחדש כי אין מקורות תקציביים", הודה בשפה רפה נציג משרד האוצר שהוסיף: "אבל הכסף ל-2008 הועבר". לא די בכך אלא הסתבר שיש מחלוקת בין האוצר לשיכון על המקורות התקציביים. ומה לגבי שאר חלקי התוכנית? גם זה עדיין לא ברור. אתם מבינים כאן את הטריקים? בונים תוכניות לחמש - עשר ועשרים שנה, אפילו לחמישים שנה. כולם עובדים קשה, מזיעים ופורסים שלל רעיונות, אבל מתקצבים שנה אחת בלבד. ומה יקרה בעוד שנתיים? אה, אז תהיה ממשלה אחרת ושר חדש, מנכ"ל חדש, ודובר חדש ונמרץ, וציוד אורקולי חדש שבעזרתו נעשה מצגת חדשה על תוכנית חומש חדשה כן... ואולי אפילו יהיה תקציב חדש.

פורסם במקור בשבועון יום ליום
תאריך:  14/03/2008   |   עודכן:  14/03/2008
חגי סרי לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היעד הבא של פרקליטות המדינה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כוכב חדש נולד?
14/03/08 03:42
2
ע. סובול
14/03/08 11:11
 
הנ"ל
14/03/08 12:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג פורים מתקרב ולכאורה, כל אחד יודע שאחת המצוות המרכזיות בו היא להשתכר. הנה מה שכתוב על זה בקיצור שולחן ערוך: כיון שכל הנס היה ע"י היין, ושתי נטרדה במשתה היין ובאה אסתר במקומה, וכן ענין המן ומפלתו היה ע"י יין, לכך חייבו חז"ל להשתכר ביין, ואמרו חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. ולפחות ישתה יותר מהרגלו כדי לזכור את הנס הגדול ויישן, ומתוך שישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי. האם הכוונה היא שצריכים לשתות עד אבדן חושים או עד כדי נזק בריאותי? לא בהכרח; ואולם מי שהוא חלוש בטבעו, וכן מי שיודע בעצמו שע"י כן יזלזל ח"ו באיזו מצוה בברכה או בתפלה, או שיבא ח"ו לקלות ראש, מוטב שלא ישתכר, וכל מעשיו יהיו לשם שמים:
14/03/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
איני מבין מה איתרע בישיבת "מרכז הרב". נדמה, שמרפי עבד שם שעות נוספות בראש חודש אדר, ואלמלא יצחק דנון וסרן דוד שפירא, קצין צנחנים בחופשה, שהתעשתו, וחיסלו את המחבל - ממדי האירוע היו קשים עוד יותר.
14/03/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הפלשתינים עוקבים בהשתאות ובתסכול רב, אחר מסעות החיזור של מועמדי המפלגה הדמוקרטית ומועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בארצות הברית אחרי ה"קול היהודי" ומדינת ישראל. הסנטור ברק אובאמה התקשר אמש אל שרת החוץ ציפי ליבני המבקרת בוושינגטון והדגיש "כי לישראל יש זכות להגן על עצמה מפני הטרור, בעיקר מפני ירי הטילים מעזה שהוא בלתי נסבל". אובאמה, שהוא המעמד המועדף ביותר מבחינתם של הפלשתינים כנשיא, הפגין בשיחת הטלפון יוצאת הדופן לשרה לבני, ידידות רבה לישראל ואף הביע תנחומיו על הפיגוע האחרון בירושלים.
13/03/2008  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הנושא החם בזכרון יעקב, או לפחות בתחומי השיכון הדרומי, הוא הפרויקט המדובר של המועצה, שהוגדר במטרתו פרויקט חברתי, אך ספק אם בינתיים הוא תורם משהו לחברותא השכונתית. פרויקט 'בנים ממשיכים' מציע לתושבי הרחוב, כ-80 בתי אב במספר, את האפשרות לרכוש את השטח דרומית לביתם על-פי תוכנית תב"ע ש455, ולבנות יחידות דיור נוספות. למרות שראש המועצה מצהיר שוב ושוב על כוונתו להאט בקצב הפיתוח, ואף נקט במספר קטן כמו 200 יחידות דיור חדשות בשנה, הלכה למעשה הוא מפזר אישורים והקצאות למאות יחידות בפרויקטים חדשים.
13/03/2008  |  סו מור  |   מאמרים
זכרון יעקב: תרדמת-חורף או רגע לפני הסערה?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il