|   15:07:40
  הרצל ובלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הי דרומה לאילת

כמה מילים על ספרו של אוריה באר, "מול ההרים הסגולים", הוצאת עקד, 269 עמודים - סקירה ראשונית ושיחה עם המחבר
23/03/2008  |   הרצל ובלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות

הסופר אוריה באר, חתן פרס אולשוונג לספרות על הרומן "עין הזכוכית של מיור פאבל", מפתיע בספר חדש: מול ההרים הסגולים. אנו בוחנים את ההרים הסגולים הנשקפים מן העיר אילת, ונחשפים לעלילה בעיר דרומית שכוחה ומרוחקת, עלילה ספוגת יצרים ותהפוכות. מדובר ברומן חברתי על גורלה של אורנה, נערה שנקלעה לזנות ולסמים בעטיין של הנסיבות המשפחתיות.

היצירה של אוריה באר עוסקת באומץ בשאלות של השתייכות חברתית וניכור חברתי. הסיפורים טעונים באווירה יצרית ורגש עז. גם שפת הדיבור המשובצת בעלילה היא אותנטית. חייה של גיבורת הסיפור נעים בציר של בדידות, חיפוש אהבה וגעגועים לאין קץ. הדמויות ברומן של אוריה באר הן דמויות קשות, ויחסי האנוש בין הדמויות הם על-רקע מלחמת קיום קשה בשוליים החברתיים. הוא סוחף את הקורא למסע מטלטל בין קטבים רגשיים ביחסים בין הנפשות הפועלות, ולא פעם יש גלישה למעמקים קשים של אלימות, אך גם של חסד.

הן הגיבורה אורנה והן בן זוגה יוסף (המכונה יוס) חיים תחת צללי העבר, והם נאבקים כדי להתנתק מעברם ולעצב להם חיים אחרים.

הדרמה מועצמת באמצעות החיים הנקרעים בין עבר להווה, בין מציאות נורמטיבית לבין היסחפות לעולם האפל: במבוך הקשרים בין הדמויות אנו מוצאים קשרים אפלים, חוטים נסתרים, ניסיונות להסתתר או להסתיר זהות. אוריה באר קנה את עולמו בסיפוריו הקצרים, ובכולם מצאנו כישרון לכתוב בצורה קולחת ומרתקת. כמו בסיפורים קצרים שכתב, גם ברומן שלו, אוריה באר מפר את השלווה ומוביל את העלילה לצומת דרכים. באר בונה עולם של דילמות, פחדים, הסתתרות, לבטים, משברים, והתרת הסבך הופכת למרתקת. לעתים אנו חשים כאילו היינו בדרמה יוונית, והמסלול הטרגי יוצר תחושה של קתרזיס.

אוריה באר מגלה יכולת התבוננות רגישה במתחים בין בני אדם וביכולתם לגשר על פערים ביניהם. הוא נוגע בעולמה של הגיבורה הן בתהומות והן בפסגות ועושה זאת ברגישות אנושית ובאמפתיה לעולמה של אישה.

דווקא כשהיא במצב של אובדן חשק לחיות, יש שלב של מפנה בחייה ובעלילה: הגיבורה מתחברת לדמות נוספת שהיא מכירה באילת, סטלה, שהיא אם חד הורית. באר מתאר ביד אמן את הקשר בין שתי הנשים. מתואר גם הקשר בין יואב, בנו של יוס עם אמו טובה, וכך נחשפת כל המערכת המשפחתית של יוס: הבת לילי והאח חנן. האהבה המפתיעה שנוצרת בין אורנה ובין בנו של יוס, חנן, כתובה באופן מרגש.

המשבר של יוס מוכפל ומועצם, כשבתו לילי לא מזמינה אותו לחתונתה, ונודע לו על כך בקניית מוצרים בחנות. נחשפת כאן מערכת משפחתית מסובכת וקשה, וגם האם טובה מתקשה עם בחירתו של בנה חנן. כתיבתו של אוריה באר חושפת את זוויות הראייה המתחלפות של הדמויות השונות, והוא מתאר את גורל הגיבורים בדקות, במורכבות שיש בה רגישות מעמיקה ובהבנה.

העלילות מצטלבות זו בזו, ואפשר לומר שבאר מיטיב לתאר מציאות שהיא שילוב של איכויות וצבעים, חיים שהם גן עדן של שושנים וקוצים. כמספר רהוט ומקצועי כתיבתו של באר קולחת ולקורא מובטחת הנאה רבה. נפגשתי עם אוריה באר כדי להתוודע לעולם הכתיבה שלו, ליצירתו הקודמת, לקשר בין הז'אנרים השונים של יצירתו.

אתה כותב גם סיפורים קצרים וגם רומנים. מה הזיקה שלך לכל תחום ומה אתה אוהב יותר?

התחלתי לכתוב סיפורים קצרים. אני קרוב לז'אנר הזה. אני מעריך מאוד את אמנות הסיפור הקצר, והאמת היא שאני מצר על כך שאין הערכה רבה כלפיה בממסד הספרותי. בארצות הברית ובצרפת יש הערכה רבה יותר לז'אנר זה. כתיבת רומן מחייבת נשימה ארוכה יותר, תכנון מפורט, זו אמנות בפני עצמה. אני חש בן בית בשתי הממלכות, אבל בתוך תוכי אני מעדיף סיפורים קצרים.

הגעת בו להישגים נכבדים.

אני מרגיש באמת שזה הבית שלי. הסופר נתן שחם מעריך מאד את סיפוריי הקצרים.

ההשכלה שלך היא משפטית ולא ספרותית. איך אתה רואה את מקצועך כעורך דין ואת מעמדך כסופר ואת הזיקה בין שני העולמות הללו?

מספרות אי אפשר להתפרנס,זה סוד גלוי. האם יש זיקה בין עריכת דין לכתיבת סיפורים? יש זיקה מסוימת. בשניהם אתה עוסק בבני אדם, על רצונותיהם ומעלותיהם, ולא פעם עולמם הלא נעים נגלה לעיניך. מקצועי נתן לי אפשרות להציץ לנבכי נפשם של לקוחות ולמדת מכך רבות. משהו מכל זה חלחל ליצירותיי.

יש משהו מרתק בכך שאתה מחזיק שני משרדים בקביעות ואתה מתמרן בקביעות בין משרד בתל אביב ובין משרד באילת? זה הרי צריך להיות מאמץ מאוד רציני. מה מושך אותך להרפתקה הזאת?

ההרפתקה החלה בגלל סיבות כלכליות, אך בהדרגה נוסף הממד של חיים בעיר שיש בה אנשים מרתקים. הייתי עד לפרשיות מעניינות. הרומן "מול ההרים הסגולים" מבוסס על היכרותי עם אנשים, דומים במידה זו או אחרת לגיבורי ספרי. אילולא הכרתי אותם, ספק אם הרומן הזה היה נולד.

הרומן החדש שלך מול ההרים הסגולים מתרחש באילת, וניכר כי הטמעת את האווירה ואת השוליים של העיר... מה השפעתה על יצירתך?

לעיר השפעה על היצירות, באווירה, בצבעים, בריחות, בדמויות... הטמעתי בסיפוריי את הארומה של העיר אילת. פרופסור נורית גוברין עמדה על כך וחלקה לי שבחים.

מתברר שבצד היותך סופר ועורך דין, העלית על הבמה גם שני מחזות שלך. איך הגעת לתחום זה, ולמה אתה נמשך גם למדיום זה? מה הוא עושה לך?

אכן אני קרוב גם לז'אנר המחזות. העליתי כמה מחזות. מחזה בשם 'הקונגרס הראשון' שנכתב על חיי הרצל ועל ההכנות לקונגרס הציוני הראשון בשנת 1897, לבטיו של המנהיג, הדרמה מסביב. זה ריתק אותי. כמו כן מחזה בשם 'כאילו בחלום' על אנשי המושבה כינרת בשנת 1926, על החלוצים שבאו להגשים חלומות במושבה. ויש לי קשר רגשי לנושא, הוריי באו מכינרת... מחזה נוסף 'מעוז 29' עוסק בפרשיית שוחד בתקופת מלחמת ההתשה. סיפורו המסובך של קבלן בניין המתמודד על מכרז לבניית מעוז... מדובר על תקופת הקמת המעוזים בקו בר לב.

מה משך אותך לתיאטרון?

אני אוהב תיאטרון ונמשך למדיום הזה שהוא תמונתי ותמציתי, שיש בו משהו בוטה ומרתק. האמת היא שקשה להצליח במדיום זה, כי המציאות הישראלית מחייבת להיות קשור לברנז'ה, וחבל.

אתה גם סופר אך גם חבר ועד מנהל של אגודת הסופרים העברים ומשמש שם יו"ר הוועדה לתיקון התקנון. למה חשוב לך לעסוק גם בשליחות ציבורית?

אכן התחלתי לאחרונה לקחת חלק בפעילות באגודת הסופרים העבריים. חשבתי שאני יכול לקדם את האגודה, למנוע ממנה מצבים של כאוס ובלגן משפטי, חשוב לי שעניינים יתנהלו כראוי. הצעתי מועמדותי ואני מקווה שאוכל לתרום ולהשפיע בכוחי הדל.

המערכת המשפחתית ברומן מול ההרים הסגולים כה מורכבת... יוסי מתמודד על לבה של אורנה מול בנו שלו. האם זה לא מרחיק לכת מדי? איך ניווטת את הסבך הזה?

מערכות היחסים במשפחה המתוארת באמת סבוכות, אבל לא בלתי אפשריות. אורנה לא אוהבת את יוסי, ואפשר לומר שהיא אסירת תודה לו על שהוציא אותה וחילץ אותה ממעגל הסמים. לעומת זאת הקשרים בין אורנה לבנו של יוס, חנן, מתפתחים לאט לאט וזה מבשיל לכדי אהבה. הרומן מתאר תהליך שנמשך תקופה ארוכה, ולא בנקל כתבתי ושקעתי בכתיבה הסבוכה הזו. הרגשתי שאני נכנס לעורן של הדמויות.

האם היצירות שלך ובכלל זה הרומנים שואבים חומרים מן הביוגרפיה שלך?

כל יצירה, כל רומן, שואבים מהביוגרפיה של הכותב. לא בכדי אמר פלובר, סופר נערץ עלי, על גיבורת ספרו 'אמה בובארי' את המילים האלה - 'אמה זו אני'... כך אני חש. כך גם תומאס מאן, שכתב את בית בודנברוק. זה היה העתק מדויק מחיי משפחות הסוחרים של אביו ודודיו. זה היה העתק כמעט מדויק של משפחתו, עד שמרבית בני משפחתו החרימו אותו וניתקו כל קשר עמו.

באופן דומה הספר 'מלחמה ושלום' של טולסטוי קרוב לעולמו של הכותב. המחבר ביקר באזורי הקרבות של 1812 והם הפכו לחלק ממנו. טולסטוי עצמו היה בן למשפחת אצולה והיטיב לתאר זאת בספר 'מלחמה ושלום'. אני בטוח שגם שיריך ושירי אחיך התאום בלפור שואבים מהביוגרפיה שלכם.

הרומן הקודם שלך עין הזכוכית של מיור פאבל זכה לפרס ספרותי וקצר שבחים בביקורת. אלו סיפורים אהבת מן הקובץ הזוכה. מה הייחוד שלו בעיניך?

זכיתי בפרס מכובד, 'פרס אולשוונג' ניתן לי על קובץ סיפורים קצרים וארוכים שהם ממיטב יצירתי. אני אישית אוהב את הסיפור הראשון 'ההודעה' על מודיע נפגעים, שמוטל עליו להודיע על נפילת הבן של חברו הקרוב ביותר, חבר ילדות. הקשר ביניהם ניתק וההודעה גורמת לו לשוב אל העבר, להתחבט.

סיפור אחר שאהבתי, סיפור שנקרא 'עין הזכוכית של מאיור פאבל' הוא סיפור ילדות על רומן בין קצין פולני לשכנה שלנו בתקופת מלחמת העולם השנייה. סיפור נוסף שחביב עליי, 'הספסל של אדית' הוא סיפורה של אשה גרמניה שמתחרטת על כך שבזמן המלחמה ובתקופה של רדיפות הנאצים, לא היה לה מספיק אומץ להציל את מורתה היהודית, המורה לצרפתית שלה.

הספר החדש שלי "מול ההרים הסגולים" שואב מכל יצירתי. כל סופר מבשיל ונבנה מיצירה ליצירה, ואני מקווה שספרי החדש ישבה את לבם של הקוראים.

תאריך:  23/03/2008   |   עודכן:  23/03/2008
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוזר להיווכח כי כל מדינאי ישראל מאז סיפוח רמת הגולן למדינת ישראל משחרים לפתחו של השלטון העריץ הסורי, מאסד האב ועד לאסד הבן, ומי שלמרבה המזל דוחה את היזמה הישראלית להידברות ולהסדרים - הוא דווקא השלטון הסורי. כיום עומד על הפרק - ראש הממשלה אולמרט, המנסה ליצור דיאלוג עם סוריה, דבר שאם יתקיים רק יביא נזק לישראל, ואם יתממש הסכם שלום כלשהו בין ישראל לסוריה - הנזק לישראל יכלול סיכונים ביטחוניים מיותרים.
23/03/2008  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לכאורה היה האירוע בג'בל מוכאבר, הכפר הערבי הגובל בארמון הנציב בירושלים, גם מוצדק וגם מוצלח. מוצדק, בגלל חרפת אוזלת ידו של השלטון. באשקלון מבקר ראש הממשלה ו"מרגיע" את התושבים שאין לממשלת ישראל ולצבאה מענה לטילים ולרקטות, ובירושלים - אחרי הטבח המזוויע בישיבה, אותו השלטון אפילו סוכת אבלים חצופה ומתריסה לא היה מסוגל לפרק. כל התגובות של אולמרט ודומיו על התוקפנות הערבית משקפות הרמת ידיים נפשית ומוסרית, מכירה כללית בכל מחיר.
23/03/2008  |  אליקים העצני  |   מאמרים
הוויכוח על ת"ש נתניהו בלונדון עלול להיות ויכוח אינסופי: מצד אחד בנימין נתניהו עשה דוברות למדינה והרי עבודה טובה צריכה להיות משולמת טוב (במיוחד כשמישהו אחר משלם), מצד שני לא יפה לנקר עיניים, מצד שלישי הוא מוכרח לשמור על פסונה בפני אורחים רמי מעלה ומצד רביעי דווקא בזמן המלחמה, כדי לשדר תחושת חירום, לא יזיק לוותר על "בורבון" לטובת "כרמל מזרחי".
23/03/2008  |  בועז מושקוביץ  |   מאמרים
קרוב לשנתיים מאז פרצה מלחמת לבנון השנייה, כאשר בינואר 2008, לאחר 17 חודשים, פורסם הדוח הסופי של הוועדה לחקר מלחמת לבנון השנייה 2006, היא הנקראת כמקובל על שם השופט העומד בראשה "ועדת וינוגרד". הדוח כלל 2 כרכים, על 629 עמודיו, כאשר עלויות תפעול הוועדה עלו למשלם המיסים 14 מיליון שקל.
23/03/2008  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בסימטת בן-תרדיון 2, בואכה שדרות ירושלים, ממוקמת, במובלעת מבודדת מן העיר ההומה, מסעדת "בויאנה". הכתובות הקריליות שעל חלון הראווה; הדגל הבלקני, בעל צבעי האדום-לבן-ירוק, המתנוסס על הקיר; וכרזת הפרסומת להופעתו של אלברט, נגן האקורדיון - אינם מותירים מקום לספק: זוהי, אכן, הקולינאריה הבולגרית במיטבה של יפו.
23/03/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il