|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מצג שווא רעבתני

יוזם הצעות חוק השתלת אברים, חובש כיפה סרוגה, שיתף פעולה עם התקשורת במצג שווא כאילו קיימת "מחלוקת פוסקים" בנושא
26/03/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות

   רשימות קודמות
  פשיטת רגל
  התלכדות מסביב לתורה
  ציונות – אנטי תזה ליהדות
  כן, לחלק את ירושלים!
  ננצח את החמאס כמו את החיזבאללה

מאלפת העובדה, שיוזם הצעות החוק בנושא השתלת אברים שהתקבלו שלשום (ב´), ח"כ עתניאל שנלר מקדימה - הוא חובש כיפה סרוגה. שנלר נתן את האות לתקשורת החילונית לסלף את העובדות בנוגע לעמדת פוסקי ההלכה. הוא הציג את העניין כאילו יש חילוקי דעות בין הפוסקים, והתקשורת החרתה החזיקה אחריו.

למי שמסתמך על פוסקי ההלכה האמיתיים, אין שאלות לגבי הגדרת מוות ולגבי העובדה שאי אפשר ואסור לסמוך על רופאים בעניין זה, יותר מאשר על שרברבים, למשל. שהרי מן הבחינה המקצועית גרידא, מה ההבדל בין אינסטלטור של קישקעס לבין אינסטלטור של צינורות ביוב.

ההגדרה מהו מוות היא שאלה הלכתית ולא מקצועית רפואית. הרופא הוא רק מכשיר לספק מידע לרב כדי שיוכל לתת פסיקה הלכתית, ולא פוסק בשאלה מהו מוות.

במצג השווא כאילו יש כאן "מחלוקת פוסקים" לכאורה, נעשה ניסיון פתטי ומטעה להציג את פוסקי הדור בשורה אחת עם ליצני הכיפות הסרוגות.

התקשורת קשקשה רבות בשם "רבנים" של הציבור "הדתי לאומי". תוך התעלמות מן העובדה שההתמחות שלהם היא מקסימום להתיר לבריונים עם פיסת סמרטוט על הפדחת לרצוח מדין "רודף" יהודים שלדעתם המשובשת של אותם רעבנים עברו על העבודה הזרה של "ארץ ישראל השלמה" שבדו ממוחם הקודח בהזיות לאומניות העטויות במסווה של תורה. בכל מה שנוגע אבל לתורה לאמיתה, אין להם אבל כמובן שום מעמד והמושגים שלהם על פסיקה הלכתית קלושים ומעוותים.

להלן פסיקת הגרש"ז אוירבך בנוגע להשתלות אברים. אף יהודי חרד לדבר ה´ לא מעז לחלוק על הפסיקה הזאת, שהיא דעת תורה מוסמכת ומקובלת על כל הציבור התורני.

שו"ת מנחת שלמה תנינא (ב - ג) סימן פו

י"ז אדר תשנ"ג

"בעניין השתלת איברים מגוף מת לחולה מסוכן, דעתי היא שבחו"ל בבתי חולים אשר הרופאים והחולים רובם נכרים והם הרי מתנהגים רק לפי המדע הרפואי וחוקי המדינה, ואם לפי החוק החולה נחשב למת הרי הם מיד מוציאים ממנו איברים הצריכים להשתלות, שם מותר גם לשומר תורה ומצוות לרשום עצמו בתור לקבל השתלה.

אולם בא"י שחייבים להתנהג גם לפי דין תוה"ק וכהלכה, אם החולה מונשם באופן מלאכותי ממכשיר הנשמה, גם לאחר שנתברר ע"י הבדיקות שיש לנו היום שהמוח כולו מת, עדיין דינו לעניין הוצאת איברים כספק גוסס, אך אעפ"י כן אמרתי שלענ"ד היות וע"י בדיקת נוצה על יד האף והוא כבר הרבה שעות ללא תנועה כי אין לו נשימה עצמאית, ומכיון שאת המכשיר רק שמו הרופאים, יש לראותו כאילו הוא רק מאריך את סוף הגסיסה ומעכב את הנשימה לצאת מן הגוף, ולכן מותר להסיר אותו ממנו.

ואף שכן מבואר גם באגרות משה יו"ד ח"ג סי´ קלב, מ"מ הואיל ובדבריו שם אפשר קצת לדחוק ולפרש אחרת, לכן נהניתי כאשר הראו לי מכתב שהגאון הנ"ל כתב לד"ר בנדי הי"ו, ושם כתב ברור ומפורש שמותר. אך נלענ"ד דאף שכתב שם "שגם מוצדק לדינא" ו"אף שהלב עדיין יכול לדחוף לכמה ימים", מ"מ חושבני שכל הביטויים הללו הם רק לעניין זה שנתכוין להורות "שמותר לסלק החולה ממכשיר הנשימה", שהרי הזמן של המכתב הוא כסלו תשמ"ה אשר בכל עולם התורה דנו אז על ההשתלות אם מותר או אסור, ואילו היה דעתו שנחשב ממש כמת גם לעניין הוצאת איברים, הרי פלא גדול הוא איך לא הזכיר שיש גם מצוה לקחת ממנו איברים לצורך הצלת נפשות של חולים מסוכנים. ואף שהאי גאון זצ"ל נקט בפשיטות באג"מ גם בשנת תשל"ח [חו"מ ח"ב סי´ ע"ב] דהשתלת לב היא רציחה של שתי נפשות, מ"מ במכתב זה דכתב אותו בשנת תשמ"ה לאחר שנים רבות שכבר ידע מהבדיקה החשובה, היה צריך ודאי להזכיר את זה שמותר להוציא אותם. ולכן חושבני שלא רצה כלל לסמוך על הבדיקות לעשות מעשה בקום ועשה להוציא איברים בידיים].

אך אעפ"י כן הואיל ובש"ס ופוסקים לא נזכר כלל ענין של מות מוחי, ובעיקר מפני זה שלא נראה כלל לעינים וגם לא ברור עד כמה שהבדיקה היא כבר באמת מוחלטת, לכן צריכים עדיין לחכות עד שפעימת הלב תיפסק לגמרי ולהמתין אח"כ עוד חצי דקה, ורק אז אם הגוף מונח כאבן דומם דינו ממש כמת לכל דבר, ואת זה הנני אומר מפני שקיבלתי מכתב משלושה רופאים מומחים שומרי תורה.

אולם לאחר זמן נודע לי שגם בחולה כזה שדברנו, אשר פעימת לבו פסקה וגם המתינו חצי דקה, יתכן שעדיין עוד חי במוח חלק הנקרא "היפתלמס" המפקד על האיברים הפנימיים של האדם, ואם שוב יצמידו לחולה את מכשיר ההנשמה ויפעילו את הלב והנשימה יוכל עוד להמשיך ולתפקד ימים רבים, וא"כ מסופקני דאפשר שמצד ההלכה לא מספיק כלל חצי דקה, רק צריכים להמתין שיעור זמן שגם חלק הזה של המוח ודאי מת, הואיל ואפשר שחלק חשוב במוח עדיין חי ויכול לתפקד, ונמצא דאף שתעודת פטירה שפיר יכולים ליתן אחרי המתנה של חצי דקה, כי לאחר חמש או שש דקות ודאי ימות לגמרי, אבל לא להוציא איברים.

ברם מיד כשהרופאים החליטו על גזע המוח שכבר מת, דינו ודאי כגוסס שאסור להזיז אותו אפילו זיז כלשהו כשזה לא לטובתו, ולכן אותה הבדיקה החשובה שמכניסים חומר תוך הגוף לבדוק אם הדם מגיע למוח אף אם לא מזיזים ממש את הגוף, גם זה אולי חמור יותר מהזזה ואסור אפילו לצורך הצלה של חולה אחר מסוכן. ואפילו אם החולה ציוה על כך בחייו חושבני דאף שמותר לאדם לסכן עצמו להצלת אחרים ממות, מ"מ רק הוא עצמו מותר לו לעשות כן אבל לא שהרופא יעקור עכשיו איברים וספק שהוא ממש ממית אותו בידים. ולכן היות שלצערנו לא זהירים כלל בזה בבתי חולים שבא"י לכן לא נכון לרשום עצמו כמועמד להשתלה.

הניסיון שנעשה עם כבשה מעוברת מפני הטענה דמבואר בגמ´ ערכין ז´ ע"א דלא משכחת שהאשה תמות קודם והולד יחיה, רק לאחר שכבר ישבה על המשבר אבל לא לפני זה, והואיל שידוע שהיום אפשר ליילד עובר חי מאשה מעוברת שכבר מתה מות מוחי, וא"כ הרי יתכן דכל זמן שהלב פועם ע"י מכונת הנשמה האמא עדיין חיה ולכן גם העובר חי ואין לסמוך על מות מוחי שכבר מת. אולם הרופאים אמרו דבגלל החידוש של מכונת הנשמה יכולים שפיר לגדל את העובר אף שהאמא כבר מתה, כי הגופה משמשת רק כעין אינקובטור לפגים, והוכיחו את זה ע"י הנסיון של הכבשות שגם לאחר התזת כל הראש של האמא והיא ודאי מתה, ולאחר שלש שעות וחצי העובר נולד כשהוא חי, ואף שזה היה ע"י הריגה ולא במות טבעי מ"מ ברור הדבר שלאחר זמן ארוך כזה א"א כלל שהעובר יחיה בלי הנשמה מלאכותית, אומנם הנסיון הוכיח ברור שהגוף יכול לשמש כאינקובטור לעובר ולהמשיך לחיות גם לאחר שהותז כל הראש של האמא ולא כמו שחשבתי שזה בלתי אפשרי, אך אעפ"כ על משמרתי אעמודה כמו שכתבתי קודם שאין לסמוך בודאות על המדע הרפואי כל זמן שעדיין יש פעימת לב אף שקרוב לודאי שזה רק מפני המכשיר בלבד".

תאריך:  26/03/2008   |   עודכן:  26/03/2008
שמואל קופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצג שווא רעבתני
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
26/03/08 21:25
2
קורא זועם
27/03/08 01:06
3
יואל נוימן
27/03/08 13:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משפטו של משה קצב (לשעבר מבית הנשיא) שאמור היה להיפתח ביום היום (ד', 26.3.08) ועל-פי המתוכנן אמור היה להיות קצר -נדחה. בפני בית המשפט שידון בתיק כבר מונחת עסקת טיעון שעליה חתמו הנאשם (קצב) ופרקליטות המדינה, ואשר לפיה מודה קצב בעבירות שכתב האישום מייחס לו. על-פי עסקת הטיעון גם עונש מאסר לא יוטל על הנאשם.
26/03/2008  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
בישראל, המתיימרת להיות מדינה נאורה, שולטים, עדיין, למרבה הצער, חוקי הג'ונגל בכל הקשור להתנהגותו של הנהג הישראלי על הכביש. זוהי, מן הסתם, המדינה היחידה בעולם, שבה מורות חברות הביטוח לכל לקוח שלהן שלא להודות בכל מקרה באשמה, באוזני הנהג הנפגע, בעת תאונה או בהתנגשות בין שני כלי-רכב, גם אם הוא אכן נושא באחריות לגרימתה.
26/03/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
צריך לקחת ברצינות את איומיו של מנהיג החיזבאללה חסן נסראללה ביום הארבעים לציון מותו של עמאד מורנייה, קצין המבצעים של החיזבאללה שישראל הואשמה בחיסולו. מומחי מודיעין שצפו בנאומו של נסראללה בבירות זיהו תסכול מסויים בדבריו מכך שהחיזבאללה לא הצליח עד כה לבצע שום פעולת נקם על מותו של מוערנייה. לכן, מנסה נסראללה לנהל מלחמת עצבים מול ישראל, הוא מציין שהישראלים מפוחדים ומודאגים בכל העולם וכי הנקמה תגיע בעת ובתזמון שיבחר החיזבאללה.
26/03/2008  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
שלשום התבשרנו על מהפכה בסוגיית השתלות איברים שמקורה במעבר שני חוקים: האחד המסדיר את נושא תרומת האיברים ומפצה את התורם החי והמת; האחר, המגדיר לראשונה ובאופן משפטי מחייב את המוות המוחי-נשימתי כמוות תקף בישראל. מקורה של מהפכה זו נעוץ בנתונים הקשים לפיהם רק 8.4% מהאוכלוסיה הישראלית הבוגרת מחזיק בכרטיס תורם לעומת 15-25% במדינות המערב ולכך ששיעור המסכימים לתרומה מבין אלה שחברים באדי נמוך מ-50%.
26/03/2008  |  ד"ר דניאל שפרלינג  |   מאמרים
פרופסור שלמה זנד קורא לעצמו "כוזרי גאה". מה יש בכך להיות גאה או לא להיות גאה? ה"גאה" הוא תרגיל פסיכולוגי ולא יותר. נוח יותר לעשות חרקירי לעצמך תוך כדי שכנוע כי המעשה נאצל. מדוע הוא קורא לעצמו כוזרי למרות מראהו השמי? זהו תרגיל פוליטי אליו מכוון הפרופסור בסוף דבריו.
26/03/2008  |  יונה לוי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il