|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מאבק איתנים בציבור החרדי

הפצצה של הרב עובדיה

מיוחד ב-Nfc: מול רבבות בני תורה וגדולי רבני הזרם הליטאי נורתה ב"יד אליהו" יריית הפתיחה לקרב הבא בציבור החרדי
10/04/2008  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
הרב עובדיה יוסף. קרב רב [צילום: פלאש 90]

שער העיתון "יתד נאמן" הבוקר

הרב יוסף שלום אלישיב

תמליל דברי הרב עובדיה יוסף
מורי ורבותי. כבוד הרבנים הגאונים, כל אחד כפי כבודו וכפי מעלתו. ברשות הקהל הקדוש. יוסף ה' עליכם ככם אלף פעמים. דירשו ה' ועוזו...אין עוז אלא התורה. ה' עוז לעמו יתן... אשריכם ואשרי חלקכם לומדי התורה, לומדי ההלכה המחזירים עטרה ליושנה. אתם התורה בתפארתה. נאמר בגמרא 'ברכות': מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה. ברוך השם, ישנם רבים הלומדים גמרות - חשוב וטוב מאוד.
זה יסוד תורתנו הקדושה, אלא צריך בד-בבד ללמוד הלכה, כי זה עיקר תורתנו הקדושה, וכפי שנאמר ב'קידושין': אם ישאלך אדם דבר, אל תגמגם ותאמר, אלא אמור לו מיד. אם ישאל אדם הלכה מה תאמר לו, מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע? אביי ורבא? מחלוקת רבה ורב נחמן? - אבל רצוני לדעת מה נפסק להלכה?... לכן העיקר הוא לימוד ההלכה. לכן רבותי, תמשיכו ללמוד הלכה, כי זה הוא העיקר – 'כי הם חיינו ואורך ימינו'.
לימוד ההלכה צריכה להיות בדווקא עם לימוד 'טור' ו'בית יוסף'. יסוד ההלכה הוא מרן בית יוסף. לא ללמוד רק 'שולחן ערוך' ו'משנה ברורה' בלבד, כי בכך לא ישיגו את האמת. בשביל להשיג את האמת של ההלכה, צריך ללמוד 'בית יוסף'. על-ידי כך יידע באמת הלכה-למעשה, וכפי שקיבלנו הוראות מרן ה'בית יוסף'. הרב 'משנה ברורה', עם כל כבודו, הוא היה פוסק לאחינו האשכנזים, והיה הולך אחרי הרמ"א ושאר גדולי האחרונים.
אבל צריך לדעת שאנחנו הספרדים קיבלנו הוראות מרן, וכפי שכותב בספר 'משפט וצדקה' ב'יעקב לגאון' רבי יעקב...חברו של רבנו חיים בן עטר בעל 'אור החיים' הקדוש. היה אומר לכם: אנו קיבלנו הוראות מרן, ואפילו יבואו אלף פוסקים יחלקו עליו, אין לנו אלא דברי מרן. וכך כותב הגאון רבי חיים פלאג'י בספרו 'חיים ביד'. ו'משנה ברורה' פוסק רק לפי האחרונים – 'מגן אברהם',ט"ז וב"ח ['טורי זהב' ו'בית חדש']. ואף שחולקים על מרן, הוא פוסק כמותם, אך זה לא לפי שיטתנו. לכן כשלומדים 'בית יוסף' ושאר פוסקים הספרדים - ללמוד מההלכות שכתבו. אז בעזרת השם תצליחו ותעלו מעלה-מעלה.
מרן ה'בית יוסף' היה מרא-דאתרא של ארץ ישראל, וכולם אמרו עליו: "לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו". ומר"ן, ראשי תיבות" ממאתים רבנים נסמך. בצפת היו מאתיים רבנים, לא רבנים של דורנו אלא כולם היו בעלי שיעור קומה. והם, כולם סמכו את ידיהם על מרן, ואמרו: לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו. היה לו מגיד מלאך, שהיה אומר להם רבנו יוסף קארו, מלך מלכי המלכים חפץ ביקרו. על-כן רבותי, אל תרפו ידיכם, השתדלו בכל כוחכם ללמוד 'בית יוסף'. טוב מעט בכוונה מהרבות בלא כוונה. נצלו יותר את זמנכם ללימוד 'בית יוסף, וכן ללמוד 'פרי חדש' דבריו ממש פריו מתוק לחיכי, ודבריו דברי אלוקים חיים. וכן ללמוד 'ברכי יוסף' של מרן החיד"א, שהיה לו עיון מבעית, עיון ישר, עיון אמיתי של הספרדים.
בצעירותי, היה רב השכונה שלנו הגאון רבי שמשון פולנסקי, והייתי הולך אליו. והיה מזהיר אותי ללמוד בספרי הספרדים כמו 'מחנה אפרים', 'שער המלך', 'ברכי יוסף' ו'מחזיק ברכה'. אל תרבה ללמוד בספרי האשכנזים, שלא תצא מדרך הלימוד הספרדיים שהם אמת להלכה. הם עמודי ההלכה.
תשתדלו בכל כוחכם, כל אחד ואחד מכם, ללמוד בספרי הפוסקים הספרדים ולא לנטוש אותם. וללמוד בהם יומם ולילה, ולהורות לעם הלכה את הדרך אשר יילכו בה ואת המעשה אשר יעשון.
אני מאחל לכולכם שתעלו מעלה-מעלה בתורה, ותזכו לזכות את הרבים, להגדיל תורה ולהאדירה. וכל בנייך לימודי ה'...וכל בניכם יהיו תלמידי חכמים, ותראו מהם רוב נחת. אשרי שזה ילד אשרי שזה גידל. מתוך אריכות ימים ושנות חיים. אמן.

הביטוי "סערה בעולם החרדי" הפך לקלישאה עיתונאית. אולם הדברים שנביא להלן הם חבית חומר נפץ אמיתית בכל הנוגע לשיח הפנים-חרדי המתנהל כיום. מדובר ב"פצצה" הלכתית אותה הטיל הרב עובדיה יוסף, העלולה להסלים את המאבק הרדום בין אשכנזים לספרדים - האם יש לפסוק הלכה כאחד מגדולי רבני האשכנזים בדור הקודם או להסתמך על קודמיו הספרדים.


פרסום ראשון ב-Nfc: הכל החל כאשר אל מנהיג הזרם הליטאי בציבור החרדי הגיעה קבוצת רבנים. הם ביקשו למחות בפניו של הרב יוסף שלום אלישיב על דברים אותם אמר לא אחר מאשר נשיא מועצת חכמי התורה, הרב עובדיה יוסף.

הרב אלישיב קיבל לידיו את תמליל הדברים, ופסק כי יש למחות בתוקף נגד מה שנאמר, וזאת מבלי לנקוב בשמו של הרב עובדיה יוסף.

דרמה לילית במערכת העיתון

אמש, יום חמישי בלילה, מעט לפני חצות. היומון החרדי "יתד נאמן", הסר למרותו של הרב אלישיב, סוגר קצוות אחרונות לקראת העלאתו לדפוס. שגרת הערב השקט נשברת בדרמטיות כאשר למערכת העיתון מגיעה הידיעה על הוראתו של הרב. המקום שיוקצה לכך יהיה לא פחות מאשר ידיעה לצד הכותרת הראשית תחת הכותרת "עולם התורה וההלכה ובראשם מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א: מחאה וזעזוע מדברי זלזול חמורים נגד מרנא בעל ה"חפץ חיים" זי"ע [זכותו יגן עלינו, ע.י.]".

מיפגן של אחדות

נחזור להתחלה. יום רביעי בלילה. באצטדיון "יד אליהו" מכונס מעמד שנתי מרשים. כשנים-עשר אלף חרדים, אשכנזים וספרדים כאחד, מתאחדים תחת דגל אחד לכינוס "דִרשו". מדובר באירוע חגיגי של עולם התורה החרדי אליו מטריחים עצמם להגיע גם גדולי התורה.

ארגון "דרשו", המציין עשור להיווסדו ועומד מאחורי הכינוס, מונה כיום עשרת אלפים אברכים ובני ישיבות. הרבנים הנואמים הפליגו בדרשותיהם בשבח לימודם של מאות-אלפי דפי גמרא שנלמדו בעשר השנים האחרונות, בהדגישם שזהו כנראה סיום המסכתות הגדול ביותר שנערך מזה שנות דור.

אל האירוע הגיע גם הרב עובדיה יוסף, שהביע את שמחתו לנוכח האחדות המופלאה ששררה בין כל משתתפי כינוס עולם התורה. מה שלא ידעו הנוכחים שדווקא הדברים שיאמר אחר כך יציתו אש מחלוקת שלא במהרה תכבה.

הפשרת הקרח השורר בין הפלגים השונים בציבור החרדי החלה עוד קודם כאשר קודם בואו לכינוס, הגיע הרב עובדיה יוסף לשאת שיעור בקריית ספר, מעוזם של הליטאים, שרגל כף רגלו של ספרדי לא במהרה תדרוך שם. האחדות נמשכה גם בהיכנסו של מנהיגה הרוחני של שס ליד אליהו. קידם את פניו הרב אהרן לייב שטיינמן, מגדולי רבני הציבור החרדי. תמונת השניים מסתודדים אף מובאת היום (ה') בשבועון "יום ליום", כשלצידה תמונה נוספת של הרב עובדיה יוסף עם האדמור מבעלז. הכותרת המתנוססת מעל שתי התמונות מדברת בזכות עצמה – "שיח צדיקים".

כמי נפסקת ההלכה?

לא היה חידוש בדבריו של הרב עובדיה יוסף. הוא נוהג לומר אותם בפני שומעי לקחו הקבועים. מה שקומם את הרב אלישיב היה התזמון בו בחר עמיתו הספרדי לומר את הדברים החולקים – כינוס בו השתתפו גם אשכנזים, ומיד לאחר הקראת מכתב ברכה לכינוס מפיו של הרב אלישיב.

הקצף יצא על עניין הלכתי שלא נלאה אתכם בפרטיו. רבי ישראל הכהן מראדין, מגדולי תלמידי החכמים בדור הקודם, מוכר יותר לפי שמותיהם של ספריו ("חפץ חיים" העוסק בדיני שמירת לשון נקייה, ו"משנה ברורה" ההילכתי המעמיק בדברי ה"שולחן ערוך"), ספרי חובה בכל בית של שומרי מצוות. אשכנזים נוהגים לפי פסקי ההלכה שהוציא מתחת ידיו, וכן נהגו בני תורה בני עדות המזרח.

"אל תרבה ללמוד בספרי האשכנזים"

אלא שהרב עובדיה יוסף מעז לחלוק, ולטעון בהזדמנויות שונות שפסיקה הלכתית יש להתוות לפי פסיקתו של הרבנים הקודמים יותר ("ראשונים"), שבמקרה או לא – הם ספרדים. במיוחד מכוון הרב יוסף ל"מרן הבית יוסף", הלא הוא רבי יוסף קארו.

וכה אמר הרב עובדיה יוסף בפני הקהל הרב בכינוס [התמליל המלא מובא במסגרת]: "יסוד ההלכה הוא מרן בית יוסף. לא ללמוד רק שולחן ערוך ומשנה ברורה בלבד, כי בכך לא ישיגו את האמת. הרב משנה ברורה, עם כל כבודו, הוא היה פוסק לאחינו האשכנזים והיה הולך אחרי הרמ"א [רבי משה איסרליש, ע.י.] ושאר גדולי האחרונים. אבל צריך לדעת שאנחנו הספרדים קיבלנו הוראות מרן...ואפילו יבואו אלף פוסקים יחלקו עליו - אין לנו אלא דברי מרן. לכן כשלומדים בית יוסף...בעזרת השם תצליחו ותעלו מעלה-מעלה.

"בצעירותי, היה רב השכונה שלנו הגאון רבי שמשון פולנסקי [רב אשכנזי], והייתי הולך אליו. והיה מזהיר אותי [שיש] ללמוד בספרי הספרדים...אל תרבה ללמוד בספרי האשכנזים, שלא תצא מדרך הלימוד. הספרדים שהם אמת להלכה הם עמודי ההלכה. תשתדלו בכל כוחכם, כל אחד ואחד מכם, ללמוד בספרי הפוסקים הספרדים ולא לנטוש אותם, וללמוד בהם יומם ולילה, ולהורות לעם הלכה את הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון...".

קיעקוע המסורת ופגיעה בעולם התורה

ההוראה הגורפת ולפיה גם על בני תורה אשכנזים לזנוח את הפסיקה לפי ה"משנה ברורה" וללכת לפי מרן, הייתה כבר יותר מדי עבור האשכנזים. למרות הסנסציה שבדבריו, לא פרצה סערה ולא נשמעו קריאות כלשהן בעת שנשא הרב עובדיה יוסף את דרשתו. להפך, הם אפילו זכו לתשואות מצד הקהל הרב של בני התורה שנאספו.

לזרם הליטאי לקח קצת זמן "לעכל" את שנאמר מתחת אפם באירוע הכל-כך משמעותי עבורם, ובבטאונם "יתד נאמן היוצא-לאור הבוקר, נכתב כי גדולי ישראל קיבלו את הדברים בשאט-נפש את הדברים נגד בעל ה"חפץ חיים" (מחבר המשנה ברורה). העיתון בחר לצטט מאיגרתו של החזון-איש, מחכמי הדור הקודם, שבכפיפה אחת הכליל כמה רבנים מן ה"ראשונים" וה"אחרונים" - הבית יוסף, המגן אברהם והמשנה ברורה – ואמר כי הוראתם כמוה כ"הוראה מקויימת מפי סנהדרין בלשכת הגזית, ואין שום צד קולא בזה" ועל כן חובה לסור למרותו של ה"משנה ברורה".

שלב העלבונות הגיע בסוף הכתבה: "דברים אלו, ציינו גדולי ישראל שליט"א, מקעקעים את יסודות מסורת ההלכה הצרופה מדור דור, ומהווים פגיעה חמורה וקשה לכל עולם התורה וההלכה בארץ ובעולם".

כעת, כאמור, צפוי העולם החרדי לגל של מאמרים והתבטאויות שונות הן באשר לעצם העניין ההילכתי הנדון והן באשר למעמדו של הרב עובדיה יוסף כפוסק הלכה ראוי לשמו, מה שעשוי להיתקל בתגובות חריפות ביותר מצידם של רבני ונאמני הציבור החרדי-ספרדי.

תאריך:  10/04/2008   |   עודכן:  10/04/2008
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפצצה של הרב עובדיה
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שס חבורת עגל הזהב
10/04/08 05:36
 
מאיריקו
10/04/08 07:45
 
סף
16/04/08 10:39
2
א מ רול
10/04/08 05:44
3
0909מוטי
10/04/08 05:58
4
טויטו
10/04/08 06:08
5
גוג ומגוג בפתח
10/04/08 08:27
6
איש
10/04/08 08:30
 
אשה
10/04/08 13:09
7
מיכל מירושלים
10/04/08 09:06
8
uz7
10/04/08 10:06
9
אברום
10/04/08 10:13
10
ע. סובול
10/04/08 10:31
 
מאיריקו
10/04/08 10:52
 
הנ"ל
10/04/08 11:32
 
מאיריקו-משורר
10/04/08 12:55
11
ישראל אשכנזי
10/04/08 11:28
12
חילוני תמים
10/04/08 11:37
 
ע. סובול
10/04/08 15:29
13
גיא חילוני לשעבר
10/04/08 11:55
14
אברהם שלום
10/04/08 14:59
15
יאיר סלם
10/04/08 22:01
16
אבירם כץ
15/04/08 17:23
17
אחד (מ)העם
17/04/08 02:32
18
בס''ד
20/04/08 22:40
19
מיח
30/04/08 11:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מן העיתונות הטריה: "בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים ביטל (3.4.08) כתבי אישום שהוגשו נגד מכולת ומסעדות בירושלים בטענה כי עברו על חוק החמץ (1986)". השופטת תמר בר-אשר צבן העלתה בפילפולה כי הצגת חמץ ב'מקום ציבורי', כמכולת ומסעדה, איננה "בפומבי", כלשון חוק החמץ. המלומדת פשפשה ומצאה כי ב'חוק העונשין' יש אבחנה בין 'מקום ציבורי' שהוא "מקום שיש לציבור רשות גישה אליו בלא תנאי או בתשלום", לבין 'מקום פומבי' הזוקק תנאי נוסף: "שנראה מכל מקום". מכולת ומסעדה הם אומנם 'מקום ציבורי', אך אינם 'נראים מכל מקום' ולא מכל זוית (ונפרש את כוונתה המלומדת שאם שולחן מסעדה ניצב על מדרכת רחוב אף הוא מוסתר קמעא ע"י עץ, שמשיה או גב המלצרית ולכן אינו "נראה מכל מקום").
10/04/2008  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בעולם המערבי. המחלה פוגעת אמנם, באישה עצמה, אך נפגעים נוספים מצויים גם בסביבתה הקרובה. נשים רבות המבקשות מרפא למחלה נתקלות בדלת אטומה בעת שמגלות לצערן, כי למעשה תרופות מצילות חיים, עדיין אינן מצויות בסל התרופות. הזמן דוחק בהן, אולם דלתות הביורוקרטיה ממשיכות לחרוק. עמותת "אחת מתשע", למען חולות סרטן השד, פועלת רבות לשם צירופן של תרופות מצילות חיים לסל התרופות. שלי שטרנברג, רכזת דוברות והסברה ב"אחת מתשע", מסבירה את הקשיים העומדים בפני חולות סרטן השד המבקשות להצליח במאבקן במחלה.
09/04/2008  |  כרמית צברי  |   מאמרים

09/04/2008  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
ושוב הכותרות בעיתונים ובאתרי החדשות מבשרות על רוחות של שלום הנושבות בצד הפלשתיני - "ברגותי: מוכן לפיוס היסטורי" (NRG), "ברגותי ל'שלום עכשיו': העם הפלשתיני מוכן לפיוס היסטורי (הארץ), "מרואן ברגותי: הפלשתינים מוכנים לפיוס היסטורי" (Ynet). בקטעים שצוטטו ממכתב "פרי עטו" (כך נמסר) של ברגותי האמור להיקרא ע"י קאדורה פארס, מבכירי הפתח ונאמנו של ברגותי, בעצרת לציון 30 שנה להקמת תנועת "שלום עכשיו", נאמר בין היתר:
09/04/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
כיום, חוק אימוץ ילדים, התשמ"א - 1981. מאפשר לילדים מאומצים כמו גם להורים ביולגים שילדיהם נמסרו לאימוץ (כרצונם או בניגוד לרצונם), לפתוח את תיק האימוץ שלהם אולם, על-פי החוק רק ילד שהגיע לגיל 18 יכול לפתוח את תיק האימוץ הממשלתי ובפתיחתו ימסרו לו מעט פרטים, בהם, נסיבות הימסרותו לאימוץ, מידע על הוריו הביולוגיים כולל פרטים מזהים, תמונות או מכתבים. במידה והילד מעוניין לפגשם ילווה בעובדת סוציאלית בהליך זה, אך חשוב לציין כי לא ניתן לחייב הורה ביולוגי לפגוש את הילד שמסר לאימוץ. תיקי האימוץ נשמרים בין השאר בכדי למנוע מקרים של גילויי עריות שלא מדעת בין ילדים מאומצים לקרובי משפחתם הביולוגית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il