|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

גיבור של גרגרים

משבר המזון כאן, והוא רק יילך ויחריף אין ספק כי מעבר להסבריה הטבעיים של הכלכלה - המשבר מונע על-ידי ההשגחה העליונה כדי לעורר אותנו לזנוח את רדיפת החיצוניות וגם: ממלחמות החובבנים ברור שבכל מקרה - הגולן נמצא בסכנה
01/05/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
מאיים על יציבותו של עולם שלם. אורז

   רשימות קודמות
  בר-און את דיכטר, על הכביש
  ילדים שרע להם
  עניי עירך קודמים

כדי לתפוש עד כמה העולם תלוי על בלימה, צריך לעקוב בעין בוחנת אחרי כותרות העיתונים בשבועיים-שלושה האחרונים. גיבורי תקשורת יכולים להיות טיפוסים אנונימיים וזניחים מאד, כאלה שאף אחד לא מסוגל להאמין שהכלומניק הזה, אוטוטו, הולך להיות הנושא הכי חם של התקופה. פתאום הזניח הזה, זה שאף אחד לא מעניק לו מבט שני או שאלת נימוס "מה שלומך", צובר תאוצה שלא תיאמן, ולא פחות ולא יותר, מאיים על יציבותו של עולם שלם.

האורז. גיבור של גרגרים.

האורז הוא מצרך יסוד המצוי כמעט בכל בית בעולם; תעשיית המזון המגוונת וענפיה המסחריים השונים צריכים אותו כמו אוויר לנשימה. ובאמת, כמו אוויר, כך האורז. אוויר יש בשפע - ברוך השם - כולנו נושמים, כולנו לא יכולים לשרוד בלעדיו, אבל אף אחד לא בדיוק מתייחס אליו ברצינות. הוא פה, הוא זמין, הוא בחינם, אז מה.

כן, כך היתה גם התחושה הכלכלית-העולמית לגבי האורז. הוא פה, הוא זמין, הוא כמעט בחינם, ואין שום חשש שתחסר מנת אורז למיליוני רעבי העולם.עד שבאה המציאות וטפחה על פניהם של כלכלנים גאוניים ומעצבי הכלכלה של משרדי האוצר בארה"ב ואירופה, ובעיקר של מדינות העולם השלישי.

אין מספיק אורז רבותי. יש יותר מדי פיות רעבים המשוועים למנת אורז; הביקושים האדירים הביאו להאמרת מחיר של מוצר היסוד לשיאים שלא הכרנו, 70%-50% עליה, וזה עדיין לא סוף הדרך. מדברים על 12 ש"ח לקילו. בקרוב.


מה נאכל מחר?

חז"ל מנסים להחדיר ללבנו הקטן והמתנדנד, אמונה פשוטה שכל מה שיש - יש היום, ואם יש היום, אזי הכל טוב ונפלא ומאיר עיניים והקב"ה מחייך אלינו מעבר לדוכני המרכולים, ומבטיח: "בע"ה גם מחר לא יחסר". אבל אנחנו, השם ירחם, קטני אמונה; עסוקים עד צווארנו בשאלת המחץ המערערת את שלוות-הנפש: מה נאכל מחר?

ובכן, קטני אמונה מן הסוג הנ"ל לא נחים ולא נרגעים, אלא אם כן המזווים והמגירות שלהם עמוסים עד לעייפה בשקיות אורז והם רוכשים באמוק את הפחמימה הלבנבנה מתוך דאגת מחר שאין בה שמץ של אמונה. אגב, גם הפריזרים הגדושים בעופות ודגים, הם ביטוי לא פשוט לדאגת המחר.

רשתות השיווק השונות, שהיו ערות לנחשולי המסתערים על דוכני האורז, החליטו להגביל את מכירת האורז, עד לשלוש שקיות (בנות 1 ק"ג) בלבד. גם הסיטונאים השונים ביקשו לבצע רכישות ענק על חשבון הצרכנים הקטנים, מתוך הנחה שתוך ימים ספורים המחיר יאמיר, והם יזכו בליטרת רווח מכובד. אגב, הגבלת רכישת האורז נעשתה גם בארצות-הברית, ארץ השובע המדושנת שמעולם לא חלמה שתצטרך להגביל רכישת מזון.

משבר המזון העולמי איננו ממצמץ והוא מתכוון להרחיב אופקיו למזון בסיסי נוסף. גם מחירי החיטה ושאר הדגנים עלו בשנה האחרונה קרוב ל-100%. הצרכן הישראלי הממוצע חש על בשרו ובעיקר בכיסו את עלית מחירי המזון, בעוד שכרו נשחק והמדד עדיין שומר על יציבות. יש שמדברים עכשיו, שעוד נתגעגע למחירי המזון העכשוויים הזולים יחסית, שכן בעוד חודשים מספר נוכל להתרפק בערגה על הנוחות היחסית ברכישתם. אגב כך, שאר המוצרים מתייקרים, אף הם בקצב מעורר דאגה, מה שיביא לגל נוסף של עליות מחירים.

אף האו"ם היום בפאניקה. מדי שנה מעניק האו"ם על-ידי מוסדותיו השונים, מזון למיליוני ילידים ממדינות נחשלות. עליות המחירים אילצו את האו"ם להודיע כי הוא יקצץ 400,000 מנות, ופרוש הדבר רעב קשה לאותם ילדים מאפריקה או מאסיה, שאין יד הוריהם משגת מזון בעבורם. מנהלי תוכניות המזון הקשורות לאו"ם טוענים כי עוד 100 מיליון בני-אדם צפויים לסבול חרפת רעב, מה שמסכן את יציבות שלטונן של מדינות העולם השלישי, וכבר החלו הפגנות מחאה נגד השלטון במצרים ובמדינות אפריקניות נוספות. נהמת הרעב עלולה גם לגרור מדינות רעבות לבצע צעדים מלחמתיים לא שקולים, כדי לערער את המחאה מבית ולהעביר את הענין הציבורי לכיוון הגבול.

מדינות העולם המערבי מביטות בעין מודאגת מאד, באשר למשבר המזון המרחיב אופקיו, ומאיים על יציבות העולם, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת הביטחון הבינלאומי. עולם רעב הוא עולם לא שקט, לא רגוע, אשר מנהיגים חסרי סבלנות עלולים ללחוץ על הדק לעיתים שלא בשיקול דעת ולגרום להתלקחויות ושפך דם.

חשוב לציין, כי המדינות המגדלות אורז מודעות להשפעתן, והן החליטו לצמצם את יצוא האורז מתוך שיקול דעת רווחי. הביקושים הגדולים טובים לקופתן. יצוין כי ביקושים אלו נובעים בעיקר מן העלייה הדרסטית ברמת החיים של מדינות כמו הודו, סין ועוד, אשר אפשרו לאזרחיהן עליה ברמת החיים, מה שהגביר את ביקושי המזון והביא לעליית מחירים. כן, העולם מייצר המון אורז, אך הפיות המבקשים אותו הם רבים הרבה יותר מבעבר. כך למשל לפני כשבוע ויותר אסרה אינדונזיה על איכריה לייצא אורז, והצטרפה לשורת מדינות שאסרו על חקלאיהן את יצוא האורז, ביניהן ויאטנם, סין, קמבודיה, פקיסטן והודו. ממשלת הודו הורתה להגביל את מספר נמלי הים שדרכם ניתן לייצא, ובמקום 14 נמלים, נותרו רק ארבעה נמלים, כך שהממשלה ההודית תוכל לשלוט ביצוא. למדינות אלו יש אוכלוסיה ענייה עצומה, והן מוטרדות להאכיל אותה, בטרם יפרדו ממלאי האורז שלהם.


היוקר יאמיר

ובחזרה אלינו. משבר המזון מזכיר לכולנו את דברי הגמרא בסוף מסכת סוטה: "בעקבות משיחא, חוצפא יסגא היוקר יאמיר הגפן תתן פריה והיין ביוקר, המלכות תיהפך למינות ואין תוכחת...". אכן כך. הטכנולוגיות החקלאיות המודרניות מסוגלות לנצל את משאבי הקרקע, ולהפיק כמויות אדירות של מזון. השפע המופק מן האדמה הדשנה, הוא עצום ורב, אלא שאוכלוסית העולם גדלה לאין שיעור. אז היוקר מאמיר, למרות שבשווקים לא חסר מזון כמעט מכל מין וצבע.

"אנשי אמונה אבדו". אין ספק כי הנבואה התלמודית הולכת ומגשימה את עצמה, כאשר החוצפה והאלימות היכו שורש במימדים שלא שיערנום, בעוד המלכות מזמן הפכה למינות ועוד כהנה וכהנה. אין ספק כי המציאות הכלכלית - מעבר להסבריה הפשוטים והטבעיים - מונעת על-ידי ההשגחה העליונה כדי לעורר אותנו להסתפקות במועט, לזניחת המותרות ורדיפת החיצוניות, לכיוון של בית צנוע יותר, פשוט יותר, חסכן יותר, בית שפחות משחית מזון, ביגוד והנעלה. זה לא סוד כי השפע היורד לעולם, יורד בזכותם של ישראל, ומתפזר לכל העולם כולו. ואם חלילה שונאיהם של ישראל אינם ראויים לשפע הזה, הוא מצטמצם קודם כל לנו, ואחר כך לעולם כולו.

חיזוק ערכי הצניעות וההסתפקות במועט בכל בית ומשפחה, יחזירו את גיבור הגרגרים - האורז - למימדיו האמיתיים. אין ספק.

להקת החובבים
מי החובבן האמיתי? אולמרט ונתניהו [צילום: AP]

השבוע של חול המועד התאפיין בהמון כותרות הקשורות לרצונו או אי רצונו של אולמרט לוותר על הגולן תמורת שלום. הימין תקף אותו במילים חריפות, השמאל שיגר ברכות ותודות, והביצה הפוליטית הטובענית החלה לגעוש ולרעוש תוך שהיא מבטיחה לנו קיץ ברמה. הגדיל בביקורתו כלפי אולמרט, מר נתניהו, שאמר: "אני מתפלא על רה"מ שמוכן בחובבנות וקלות-דעת כזו למסור את כל רמת הגולן עוד לפני שהתחיל המו"מ".

יפה, אז נתניהו טוען שאולמרט חובבן. אלא שאולמרט לא נותר חייב ולשכתו מיהרה להוציא תגובה הולמת: "לשם רענון זיכרונו של מר נתניהו (הסובל מזיכרון חלש – ק.ל.) היה זה הוא ששלח אל נשיא סוריה דאז, חאפז אסד, איש עסקים אמריקני, כדי שזה יוותר בשם עַם ישראל על רמת הגולן עוד בטרם החל כל מו"מ... וכמו כן נתניהו גם ויתר על העיר חברון והציע לערפאת – אותו כינה "חבר" – לוותר על חלקים גדולים ביו"ש במסגרת ועידת וואי".

נו, נו, במילים אחרות, לשכת אולמרט מכנה גם את נתניהו חובבן לא קטן, למרות שנתניהו מנסה בעור שיניו להכחיש את ההאשמות הנ"ל. מה שברור, שהגולן בהחלט בסכנה, ומה שברור שאנחנו נמצאים בידיים חובבניות למדי, ונחמתנו היא, שמאז ומעולם אנחנו ספונים בתוך ידיו המקצועיות של מלך מלכי המלכים, שאלמלא הוא, שווא שקד שומר.


הנאקה והאורז

ועל-רקע משבר המזון העולמי המאיים על מדינות רבות, אי אפשר להתעלם מהזחיחות המשוועת של שועי העולם השוחים וסוכים בבורות השומן של סכומי עתק. מבלי להיכנס לפרטים, באבו-דאבי נסיכות הנפט הקטנה, נערכה תחרות בין 17,000 גמלים. לקראת סוף התחרות רכש נסיך הכתר השייח' חמדן בן מוחמד, נאקה בסכום שיא של 2.7 מיליון דולר. לשייח' העשיר אין כמובן שום יומרה להפוך את הנאקה לרכבו הפרטי, יש לו צי מכובד של יאכטות, מטוסים ומכוניות. אבל לאוסף הפרטי לא יכול להזיק גמל שהוא מוצג ארכיאולוגי של התחבורה ההיסטורית.

ועכשיו ישבו להם רעבי כל העולם, ויעשו חשבון כמה טון אורז ניתן לרכוש במחיר הנאקה מאבו-דאבי.

דודה חנה
עדיף שאסד יגור בבית ברח' כרמיה [צילום: AP]

קוצו של יהודי

יכול אדם לשבת 70 שנה על התורה ועל העבודה – ולא להבין קוצו של יהודי.
(רבי יחיאל מאיר מגוסטנין)


מילה זו מילה

"תראה יעקב, אני מאד מעריכה אנשים רציניים, שמילה שלהם זו מילה, בעיקר אם הם פוליטיקאים... אלא שעד היום – כמו שאתה אומר, יעקב – לא שמעתי על פוליטיקאי שהמילה שלו זו מילה. נניח. אני לא מתכוונת לעשות טסט לאף פקיד או נבחר ציבור, כדי לבדוק את רמת האמינות שלו, אני לכשעצמי יש לי חברה אחת ששווה מיליון פוליטיקאים, ואתה מכיר אותה טוב טוב".

שושנה? נכון?

"נכון, שושנה השכנה שלי אצלה מילה זו מילה, והשבוע היא האירה את עיני באשר לפוליטיקאי, לא מכאן, מארץ שכנה, שגם שואף שמילה תהיה מילה".

מעניין, דודה חנה. במי המדובר?

"ובכן יעקב, אני קוראת כותרת בעיתון שאדון בשאר אסד נשיא סוריה, דורש מאולמרט שלנו התחייבות בכתב לנסיגה מהגולן. שתבין יעקב, הסורי הזה לא טיפש בכלל, הוא כנראה למד להכיר את האולמרטים הישראלים והוא דורש מהם מסמך שחור על גבי לבן, שהם לא יוכלו להתכחש להבטחות שלהם. שושנה אומרת שאסד דורש מסמך כזה שאי אפשר יהיה לסגת ממנו, מי יודע אולי הוא רוצה שאולמרט ישעבד לו את הבית ברח' כרמיה, ועוד כמה ג'ובים שהוא חילק למקורביו, ואולי ישעבד לו גם אפילו חלק מהכסף הציבורי שהחבר שלו הירשזון חשוד שהעלים לכיסו הפרטי.

"שתבין יעקב, שושנה היא לא טיפשה, היא מסבירה, בטוב טעם, שאסד אולי לא גאון גדול, אבל טיפש הוא לא. הסורי מבין שאולמרט במצוקה פוליטית גדולה, ולכן החברים שלו המציאו "ספין" חדש, "מחזירים את הגולן". בדיוק כמו אריק שרון - אתה זוכר אותו יעקב - שקצת לפני שהתחילו לחקור את עלילות האי היווני שלו ועוד כל מיני אפיזודות, הוא החליט לעקור את גוש קטיף. ככה זה, אומרת שושנה, ראש ממשלה ישראלי שנכנס לצרות חייב להחזיר משהו. פעם גוש קטיף, פעם ת'גולן, יותר מאוחר את יהודה, אחר כך שומרון, אחר כך את נעלי הבית שלו, עד שלא יישאר כבר מה להחזיר, ואז נסגור את האור וניסע לאמריקה. אבל מה, אסאד לא טיפש, הוא מכיר את הספינים של שרון, אולמרט ושות', והוא רוצה ערבויות בכתב להבטחות של אולמרט. אז תאר לעצמך שאולמרט חוזר בו אחרי שחתם על המסמך, ואז בשאר אסד ילך לגור בבית ברחוב כרמיה, ושושנה אומרת שאולי זה עדיף, כי אם אסאד יגור בירושלים זה כבר שלום אמיתי, עם הגולן, בלי הגולן. מה אתה אומר יעקב?"

גאוני דודה, גאוני, אין לי ספק שאולמרט יחתום על המסמך.

פורסם במקור: שבועון 'יום ליום'
תאריך:  01/05/2008   |   עודכן:  01/05/2008
קובי לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיבור של גרגרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חמורו של בלעם
2/05/08 09:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאור הכרזותיה הרשמיות של ארה"ב, המגובות בראיות חזותיות יוצאות מן הכלל, אין ספק כי בתקיפת חיל האוויר הישראלי בליל ה-6 בספטמבר 2007 הושמד בניין של כור גרעיני. יש השלכות מדיניות וצבאיות רבות הן לגבי העובדות עצמן והן לגבי אופן חשיפתן. עם זאת, אחת התוצאות ארוכות הטווח היא ההשפעה של הגילויים על משטר אי ההפצה של נשק גרעיני בכלל ועל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בפרט.
01/05/2008  |  אפרים אסכולאי  |   מאמרים
הימים הקשים והנוראים - יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל - הם ימים של חשבון נפש אישי ולאומי, שבהם מחויב כל אדם מישראל לבחון אם עשה הכל כדי לזכור - ודבר לא לשכוח, או שמא נשא את מסר הזיכרון לשווא, ומאום לא למד גם הפעם. חשוב לזכור ולהזכיר ביום השואה, ובמיוחד למשמע נאומיהם החלולים של העומדים בראש המדינה, את דבריו הקשים ואת השבועה של אברהם שלונסקי בשירו "נדר":
01/05/2008  |  דר' רון בריימן  |   מאמרים
עם סיום תרועת הפסטיבלים - לאחר חגיגות יום העצמאות ואירועי 60 שנה למדינה - צריך לחשוב ולתכנן את 60 השנים הבאות ובין היתר לעדכן ולשפץ את ההמנון הלאומי. המנון לאומי, כמו דגל, הוא בבחינת "סימבול" שיש בו שילוב של חלום, שאיפות, מיתוס, געגועים, אחווה וגאווה לאומית. המנון צריך לייצג את רוב העם אם לא את כולו, באותם ערכים שמאמינים בהם - שלמענם נלחמים, שולחים את הבנים למלחמה, למבצעים וחלקם לצערנו נופלים למען המולדת ואחרים נושאים את פצעיהם כל החיים.
01/05/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
מדינת ישראל נתונה בלבו של פרדוקס ובבעיה מאוד חריפה לגבי ניהול המקרקעין. מצד אחד, המדינה מנהלת את מקרקעי ישראל כאילו היו בבעלותה. מצד שני, קק"ל, השותפה במינהל המקרקעין, פועלת בהתאם למטרות של גוף עצמאי-פרטי כפי שהוגדרו בתזכיר ההתאגדות של קק"ל, אך בו בזמן קק"ל הנה גוף דו-מהותי החייב בשוויון לגבי המקרקעין שבניהולו. במצב הפרדוקסלי הזה קק"ל, כישות פרטית ולאומית אינה מסוגלת לשמור על מטרותיה, על דרכי פעולתה ועל אמצעיה. וזה אבסורד שרבים מתלבטים בו ושואלים איך ניתן לצאת מהסתירה הבלתי אפשרית הזאת.
01/05/2008  |  בארי הולצמן   |   מאמרים
בימים אלה אנחנו עדים, כידוע, לאופנה חדשה במקומותינו: הכאה על חטא - על נתיב היסורים, שממשלות ישראל, באמצעות שליחיהן ערלי הלב, הוליכו את ניצולי השואה במשך כל השנים.
01/05/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il