|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

גרמניה כבר לא יכולה לעשות כלום

שר האוצר הגרמני אמר למצלמה שהוא מודע לבעייתיות בניהול ועדת התביעות המחזיקה בניו-יורק בכספי השילומים - אבל במילים פשוטות הוסיף שאף גרמני לא יוכל לעשות דבר בנושא גרמניה עשתה די הפעם היהודים יצטרכו לפתור את זה בעצמם ומי מגן על ניצולי השואה בבית המשפט מול ועדת התביעות? לא אחר מאשר עו"ד יורם שפטל, שהביא לזיכוי ג'ון דמיאניוק במהלך כתיבת המאמר הזה נפטר עוד ניצול שואה עני
02/05/2008  |     |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
מה עושה פסנתר סטיינוויי בסניף ועידת התביעות במוסקבה?
[צילום: STEINWAY & SONS)

60% מניצולי השואה שהגישו בקשות נדחו לא בנימוס על-ידי הוועדה
[צילום: חיים בכבוד, נוער למען ניצולי שואה]

מרוז. תחקיר חובק יבשות שהמממן שלו נסוג ברגע האחרון

איתן. לשר הגמלאים בממשלת ישראל אין מילה בוועדה שבמנהטן

איציק. יוזמה להחלפת השטיחים במשכן
[צילום: רונן ליבוביץ]

   רשימות קודמות
  נוסטלגיה ועכשוויות בעיר הגדולה
  "מטוס החלומות" של בואינג הפך לסיוט
  הקרב על המטוס
  סאונה בכל גינה
  לזרוק 10 מיליון דולר על טרמינל מיותר בנתב"ג

רגע השיא בתוכנית "מוסר השילומים, המלחמה נמשכת" של גיא מרוז ואורלי וילנאי-פדרבוש, ששודרה בערב יום השואה בשני ערוצים [יס דוקו וערוץ 2 (קשת)], היה כשמרוז שוטט בבסיס אירגון "ועידת התביעות" במוסקבה, וקלט בזווית העין פסנתר סטיינוויי. בהיותו מוזיקאי - ומעצם היותו אותו סטיריקן ציני ואירוני - היה ברור שלא הוא יוותר על המציאה. "אפשר לנגן?", שאל בנימוס את אחד מאנשי האירגון ששמו בלבד מעורר הרגשה לא נוחה, והיה ברור שלא חשוב מה תהיה התשובה - הוא ינגן על הכלי היקר שם ועכשיו, כי הוא כבר פסע בכיוונו.

כספים לחוגי ריקוד ולא לניצולים

ומרוז ניגן. נעימה נוגה שהתאימה לפסקול הכללי של התוכנית. כזאת שאמרה בלי מילים שהפסנתר היוקרתי הזה תלוש מהמציאות הקשה של ניצולי השואה ברוסיה ובשאר האתרים שבהם ביקרה התוכנית, כמו שכל התשובות שהתקבלו מהיושבים חזק על הקופה של כספי הסיוע לניצולים היו תלושות. בעיקר היו התשובות האלה תלושות מהמטרה המקורית שלשמה נאספו הכספים. הוועדה מעדיפה לחלק כספים לחוגי ריקוד ושימור ספרי תורה ולא לשמירת חייהם של ניצולי שואה עריריים ועניים. את רגע השיא הזה רדף שיא אחר, כאשר שני התחקירנים שיצאו מהאירגון במוסקבה בלתי מסופקים בעליל מההסברים שניתנו להם חלפו על פני קיר שעליו צויר צלב קרס עם כתובת "תואמת". מדברים עם עצמם או לפסקול - נראה היה שכלל לא הבחינו בגרפיטי האנטישמי. הרחוב ברוסיה כמו חי עדיין בתקופת קישינב. ניצולי השואה תושבי רוסיה גם.

תלך-תבוא-תתנדנד בסגנון הישן והטוב

מרוז את פדרבוש הוכיחו בחלק ב' של התחקיר "מוסר השילומים" כי בישראל האטומה של שנת 2008 יש עדיין מקום לתחקירים מעמיקים, חובקי יבשות, נשכניים, ללא מורא וללא משוא פנים, ובעיקר ללא מורא. מרוז כתחקירן שתוקע מיקרופון ומצלמה בפנים של המתוחקר ולא מזיז אותו עד לתשובה, פדרבוש כעוזבת הערוץ הראשון של הטלוויזיה, שהנטישה עשתה לה רק טוב. ראוי לציון גם את הפסקול שהוצמד לסרט. כשניצול השואה ואלרי גריידנברג, טכנאי מטוסים במקצועו ברוסיה צולם בקריירה החדשה שלו כמנקה בריכות ציבוריות בישראל בשכר של 1,500 שקל לחודש (לאחר שהיה מנקה רחובות לפני-כן), נוגן ברקע הקטע Roundabout (נדנדה) של להקת "יס". אחד מקטעי הפתיחה המקסימים-כואבים ביותר בהסטוריה של הרוק היה מתאים לנדנדת מסכת הייסורים של ניצולי השואה מול "הוועדה". תלך-תבוא-תתנדנד, בסגנון הישן והטוב.

אירגון מסתורי כמו הבונים החופשיים

שיבוץ התחקיר בלוח השידורים של ערב יום השואה הצפוי אליו התרגלנו במשך עשרות שנים העניק לו ערך מוסף, מכאיב אומנם, אך נשכני במיוחד. העצים את המסר חוסר ההתאמה בהצגתם - דווקא ביום השואה - של יהודים שמחזיקים את הכסף ולא נותנים אותו ליהודים אחרים. נכון שמרוז ופדרבוש אומרים את הדברים ישר בפנים ולפעמים בצורה ישירה מדי - כמו למשל ההכרזה של פדרבוש כבר בהתחלה שעד סוף הסרט ימותו שניים או שלושה ניצולי שואה (שמן הסתם עדיין לא קיבלו את הסיוע ומן הסתם כבר לא יקבלו), אבל כנראה שזאת הדרך היחידה להעביר את המסר לצופים - ואולי גם לוועדת התביעות השוכנת במגדל שן באמצע מנהטן. זהו אירגון מסתורי לפחות כמו הבונים החופשיים, שהמנכ"ל שלו מקבל משכורת שנתית של חצי מיליון דולר, ושהישראלי הבכיר ביותר בו הוא לא אחר מאשר ראובן מרחב, שהיה בכיר במוסד ושהיה בכיר בשב"כ, וכנראה שבגלל המורשת הישנה - שהשתלבה מסתבר יפה מאוד עם החדשה שלו - הוא לא מרגיש שהוא חייב לענות על שום שאלה.

יהודים תמיד ישבו על הקופה

מעט תוכניות בטלוויזיה הישראלית יוצאות לבדוק נושאים ומגיעות לכמה יבשות כדי לבדוק ולהוכיח את הטענות. נכון שהמימון לתוכנית הגיע מאיש עסקים עשיר שקיבל רגליים קרות וחזר בו ברגע האחרון וביקש להחזיר לו את הכסף ודרש להוריד את שמו מרשימת הקרדיטים, אבל זה לא משנה. גם בפחות השקעה כספית ניתן היה להעביר את המסר. והוא ברור וכואב. מה שהיה הוא שיהיה. יהודים תמיד ישבו על הקופה, מעולם לא היו חייבים להסביר לעולם מאיפה הגיע הכסף ולאן הוא הולך, ולדורותיהם עוררו עליהם את חמת הגויים. כישראלים היה קשה שלא לנשוך את השפתיים למראה הפאר שבו חיים ועובדים אנשי הכספים, למול העליבות של האנשים שהשילומים לא משולמים להם.

בוועדה טסים "רק" במחלקת עסקים

ולא צריך להרחיק לניו-יורק, ברלין או מוסקבה כדי לראות את ההזנחה שהיא מנת חלקם של ניצולי השואה שאיבדו את כל היקר להם, הנכסים, המשפחה והשפיות, שהרי אי אפשר להישאר שפוי באמת כשחיים תחת אכזריות ומוות שהופכים לדרך חיים. רובם שעדיין מאבדים חלקים מחייהם על בסיס יומיומי, גם כאן, בארץ המובטחת. האטימות לא מאפיינת רק את בכירי "התביעות" שלדבריהם לא טסים במחלקה ראשונה לניו-יורק (שעולה כ-8,000 דולר לכיוון), אלא כהודאת האירגון בפני ועדת החקירה הישראלית לפרשת ניצולי השואה טסים "רק" במחלקת עסקים (שמחירה כ-4,000 דולר לכיוון). האטימות היא הרבה יותר קרוב לבית משנראה.

רשומה בארה"ב ומחוץ לחוק הישראלי

בסיכומו של דבר, כך טוען התחקיר, 60% מניצולי השואה שביקשו קצבה נדחו על-ידי הוועדה. ובעוד שהוועדה מעמידה סוללה של עורכי דין מול כ-1,900 ניצולי שואה שתביעתם לגימלה נדחתה, אלה מיוצגים על-ידי לא אחר עו"ד יורם שפטל, שזיכה את ג'ון דמיאניוק מאשמת היותו איוואן האיום. הסאגה האומללה הזאת נמשכת כבר כמה וכמה שנים, עורכי הדין ממלאים את הכיסים, לפחות מהצד של ועדת התביעות הרשומה בארה"ב ונמצאת מחוץ לחוק מבחינת החוק הישראלי, והקשישים הולכים ונכחדים. לאחד מהם אמרה הוועדה שהוא חתם על טופס שבו ויתר על כל תשלום מצידה. אחר מילא טפסים, חיכה שלוש שנים ונענה בשלילה. עתה יחקור משרד התובע הכללי של ניו-יורק את התלונה שהוגשה נגד הוועדה על חשד למה שמכונה בחוק בארה"ב Self Dealing ופירושה חלוקת תקציבים לגופים או קשורים לגוף המחלק. הסרט מצביע על כמה וכמה מיקרים כאלה לכאורה.

החלפת השטיחים בכנסת ב-20 מיליון שקל

השר לענייני גמלאים, רפי איתן, ספק דון קישוט ספק לוחם אמיתי למען זכויות הניצולים, שר בממשלת ישראל, מנסה ללא הועיל להועיל, אבל מה כבר יכול לעשות גמלאי אחד, שמפלגתו מתפוררת ורוב הסיכויים שתיעלם בבחירות הבאות - אם ראש ממשלתו לא מחליט מייד, כאן ועכשיו וללא ועדות לשחרר כספים למען ניצולי השואה שלא ניצלו מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה. לממשלה היה בשנה שעברה עודף תקציבי של כ-8 מיליארד שקל, אבל הכסף הלך למטרת חשובות יותר מאשר חימום לניצולת שואה הקופאת מקור בביתה המתפורר אי-שם בארץ ישראל. למשל למימון הרעיון להחלפת השטיחים במשכן הכנסת בעלות של כ-20 מיליון שקל, פרויקט אישי של היו"ר וסגנית נשיא המדינה, דליה איציק.

עדיין חיים בתוך המאפליה ההיא

אהוד אולמרט גייס אתמול את כל אוצר המילים שלו והכריז שלא תהיה עוד שואה. 250 אלף ניצולי השואה שעדיין חיים בישראל, וש-80 אלף מהם חיים מתחת לקו העוני, עדיין חיים בתוך המאפליה ההיא, וחלקם גם חיים בתנאים דומים. ראש הממשלה יכול באיבחת שיחת טלפון או חתימה להפנות מיידית את כל הכסף שנדרש למימון איכות חיים משופרת לניצולי השואה החיים תחת שלטונו. לפני שכבר יהיה מאוחר מדי. אנחנו מדברים כאן על עולם הולך ונעלם במלוא מובן המושג. העבר את הכסף, ואחר-כך תוכל להתחשבן, אם תרצה, עם ועדת התביעות. אבל בישראל אין "כאן ועכשיו. הכל בלשון עתיד. "לא נשלים עם איום טילים על דרום הארץ". השלמנו גם השלמנו. "לא נשקוט עד שלא נגיע לשלום". את ההמשך אתם יודעים לבד.

אף גרמני לא יוכל לעשות דבר בנושא

הכאב הגדול ממילא שנוצר בצפייה בניצולים קשי-החיים וקשי-היום רק החמיר כשמרוז שאל את שר האוצר הגרמני, פיר סטיינברוק, אם הוא מודע לבעייתיות בוועדת התביעות. השר, שנראה כלל לא מופתע מהשאלה, אמר שהוא אכן מודע לבעייתיות הזאת, אבל במילים פשוטות הוסיף למעשה שאף גרמני לא יוכל לעשות דבר בנושא. גרמניה כבר עשתה די כידוע. ואחרי שעשתה מה שעשתה העבירה "גרמניה האחרת" לוועדת התביעות מאות מיליוני מארקים. הפעם יצטרכו היהודים לפתור את זה בעצמם. במהלך כתיבת המאמר הזה נפטר עוד ניצול שואה.

תאריך:  02/05/2008   |   עודכן:  02/05/2008
דרור מרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גרמניה כבר לא יכולה לעשות כלום
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההתרעה הקצרה ביותר שניתנה לראש הממשלה אהוד אולמרט לקראת חקירתו - התרעה קצרה זו אינה מעשה יום-יום, בוודאי לא כאשר המדובר באישיות מדרג כה בכיר כמו ראש הממשלה.
02/05/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
מקובל להניח שכדי לחיות, אדם צריך שיהיה לו יעד לחתור אליו. שיהנה מהמחשבה על אודות משהו עתידי, שירצה להשיג משהו. כי אדם אשר אין לו יעד לחתור אליו - מאבד את טעם החיים, ועל כן הוא עלול למות אפילו אם הוא עדיין צעיר. ואכן, רוב בני האדם מציבים לעצמם, או שהחיים מציבים בפניהם, יעדים שרוצים להגיע אליהם, ומטבע הדברים - היעדים האלה משתנים ומתחלפים בהתאם לנסיבות, לגיל ולעוד גורמים משפיעים. אינו דומה יעד שצעיר מציב לעצמו או שמציבים לו הוריו ומחנכיו, ליעד הניצב בפני אדם מבוגר יותר שכבר השיג את אותו יעד שעדיין עומד בפני הצעיר. הצד השווה לרוב האנשים החיים שגם מתכוונים להמשיך לחיות, הוא שיש להם יעד לחתור אליו.
02/05/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ציפי, ברק וביבי, תרשו לי לדבר אליכם בגובה העיניים.
02/05/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
כדי לתפוש עד כמה העולם תלוי על בלימה, צריך לעקוב בעין בוחנת אחרי כותרות העיתונים בשבועיים-שלושה האחרונים. גיבורי תקשורת יכולים להיות טיפוסים אנונימיים וזניחים מאד, כאלה שאף אחד לא מסוגל להאמין שהכלומניק הזה, אוטוטו, הולך להיות הנושא הכי חם של התקופה. פתאום הזניח הזה, זה שאף אחד לא מעניק לו מבט שני או שאלת נימוס "מה שלומך", צובר תאוצה שלא תיאמן, ולא פחות ולא יותר, מאיים על יציבותו של עולם שלם.
01/05/2008  |  קובי לוי  |   מאמרים
לאור הכרזותיה הרשמיות של ארה"ב, המגובות בראיות חזותיות יוצאות מן הכלל, אין ספק כי בתקיפת חיל האוויר הישראלי בליל ה-6 בספטמבר 2007 הושמד בניין של כור גרעיני. יש השלכות מדיניות וצבאיות רבות הן לגבי העובדות עצמן והן לגבי אופן חשיפתן. עם זאת, אחת התוצאות ארוכות הטווח היא ההשפעה של הגילויים על משטר אי ההפצה של נשק גרעיני בכלל ועל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בפרט.
01/05/2008  |  אפרים אסכולאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il